Työkkäri tarjoaa mahdollisuutta palkkatuettuun työhön. Millaisia kokemuksia teillä on siitä?
Kannattaako mennä ja saako siitä saman palkan kuin kaikki muut työntekijät?
Kommentit (32)
Mikä ala? Itse olin leikkipuistoavustajana hieman nuorempana ja oli pskaa.
Ihan kiinni siitä, miksi olet palkkatukikelpoinen. Minä sain vastavalmistuneena työpaikan palkkatuen ansiosta, palkka oli sama kuin muillakin samalla alalla eli non 3200 e/kk ja määräaikaisen pestin jälkeen työ jatkui toistaiseksi voimassaolevana sopimuksena. jos taas olet pitkäaikaistyötön, joka kelpaa vain tuettuun palkkatukipaikkaan, niin menet puuhastelemaan samalla palkalla kuin siitä työstä muutenkin maksetaan eli noin 1000 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön joten ei mitään hajua mihin hommaan työkkäri minut sijoittaa
Kyllä siinä yleensä on ihan normi palkka jos työaikakin on normaali. Palkkatuki maksetaan työnantajalle, ja hän saa sitä tietyn prosenttiosuuden siitä sun palkasta.
Mutta kuten joku jo sanoi, niin kannattaa muistaa tuo, ettei se palkkatuettu työjakso kerrytä työsuhteesta kertyviä etuisuuksia samalla lailla kuin ilman tukea palkattuna.
Olin nuorempana oman alani palkkatuetussa työssä. Oli hyvä kokemus. Sain sen jälkeen vielä puoleksi vuodeksi samasta lafkasta normipätkän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön joten ei mitään hajua mihin hommaan työkkäri minut sijoittaa
Ai, työkkäri on jo katsonut sulle työpaikan? Sulla on siis työkkärin antamana työpaikka josta sulle tullaan maksamaan palkkatuella kustannettua palkkaa. Siis tuo paikka on sitte kunnalle vai ja sut on jo valittu.
Hienoa.
Joissakin paikoissa nää jutut tulee niin, että työkkäri tekee työtarjouksen, jossa toisena osapuolena yleensä on kunta, ja kunta sitten tekee valinnan kenet ne siihen työhön ottaa. Kunnalla se työsuhde voi sitten olla sellainen että työaika on just se mitä palkkatuki kustantaa palkkakustannuksiin. Joku 85 % normaalista työajasta, toki kuukausipalkkalaisena kutienkin.
Kyllä siinä normaalista palkasta on kyse, jos työaika on normaali. Lisäksi huomioidaan ns. ikälisät.
Kunnan hommat on yleensä puistojen siivousta, ja pienillä kunnilla myös kunnan kiinteistöjen hoitoa, lumityöt, hiekoitus, nurmikonleikkuu...jonkun kokeneemman apukätenä. Omalla koulutustaustalla voi vähän edesauttaa sijoituspaikassa, mutta jos pelkkä peruskoulu takana, niin mitään vaativaa hommaa ei saa.
Minä ehdin olla jo niin kauan toimettomana, että vaikka en saanut täysiä tunteja tehdä päivässä, oli kivaa tehdä edes jotain ja tavata "työkavereita." Tämä toki riippuu siitä, löytyykö hyviä tyyppejä.
Kannattihan se myös taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kunnan hommat on yleensä puistojen siivousta, ja pienillä kunnilla myös kunnan kiinteistöjen hoitoa, lumityöt, hiekoitus, nurmikonleikkuu...jonkun kokeneemman apukätenä. Omalla koulutustaustalla voi vähän edesauttaa sijoituspaikassa, mutta jos pelkkä peruskoulu takana, niin mitään vaativaa hommaa ei saa.
Ammattikoulutetuille on toki muitakin hommia, mutta työaika kunnalla on yleensä silloin kun paikkaa tarjotaan työtarjouksena palkkatuetussa sitten leikattu sellaiseksi, että palkkakustannukset tulevat täysin tuella katettua.
Mutta jos sinä itse onnistut kunnalta hankkimaan työn palkkatukimahdollisuuden mainiten, niin työaika on ihan normaali ja palkkakin on normaali.
Sitten on näitä yhdistyksiä, kuten nyt vaikkapa joku kirppistä pitävä yhdistys, niin nehän palkkaavat myös palkkatuella väkeä. Mutta siinä se työn vaativuus on sitä luokkaa, ettei palkkakaan mikään suuren suuri ole.
Palkkatuen tarkoitus on opettaa työttömälle, ettei hän ole palkkansa arvoinen, vaan tarvitsee tukiaisia. Työpaikalla on myös kaikille "se työtön". Homman kruunaa, että työtä on vain lyhyt määräaika.
Persaukinen firma, tee johtopäätökset.
Järki käteen. Mitä sä edes mietit pitkäaikaistyöttömänä otatko työn vastaan vai et? Te-toimisto tarjoaa sen palkkatukityön niin pitkäksi aikaa että työssäoloehto täyttyy, jotta olisit oikeutettu ansiosidonnaiseen jos kuulut työttömyyskassaan. Jos et ole itse onnistunut saamaan työtä niin luulisi olevan tyytyväinen että sitä tarjotaan.
Lisäksi mikäli kieltäydyt saat todennäköisesti karenssin.
TE-toimisto kertoi, että palkkatukea myönnetään jo yhden työttömyyspäivän jälkeen. Tällöin tuki on pienempi.
Puoliso sai vakituisen työpaikan palkkatuen kautta.
Kunhan et joudu kuntouttavaan työtoimintaan! Se vasta on nöyryyttävää. Joudut selvittämään kaikki henkilökohtaiset tiedot sosiaalitoimelle , terveystiedot kaivetaan esille, pankki ja velkatiedot menee julkiseksi ym. Joudut todella inhottavaan ja painostavaan kuulusteluun, jossa on mukana sosiaalityöntekijä ja työkkärin virkailija. Yhdessä haukkuvat sinua. Ja jos sanot jotain vastaan, uhkailevat karenssilla. Kokemusta on. Palkkatuettu työ on todella parempi vaihtoehto.
Juu, jos minäkin saisin työn, niin ottaisin kyllä ja yrittäisin kestää jos palkkaa tulisi normaalin verran, katsos, saisinpa mahdollisuuden jättää tän helvetin slummin taakseni. Tämän slummin, jossa eräillä ei ole mitään järkevää tekemistä....
Vaan ei... No jaa, mitä se auttais, vaikka lähtis, nää kahjot tulis perässä mölyineen!
Olen ollut yhdessä palkkatuetussa työssä. Paikka oli kiva, palkka tes. Olisin jäänyt pidempäänkin, mutta pesti on näissä määrä- aikainen.
Yleensä siitä saa tes:n minimin. Ja muista sitten sudenkuoppa. Palkkatuettu työ täyttää työssäoloehtoa vain 75%. Kun olet 6kk palkkatuella ja joudut taas työttömäksi, sinulla on kertynyt työssäoloehtoa vain 4,5kk, eli et pääse vielä ansiosidonnaiselle, vaan sinun pitää löytää töitä 1,5 kk:ksi, että täytät ansiosidonnaiseen vaadittavan työssäoloehdon.