Erityisherkkyydestä
Että sehän voi olla myös ohimenevää olosuhteista ja kokemuksista johtuvaakin, eikä aina mikään elinikäinen "häiriö"
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:02"]
Erityisherkkyys on keksitty muotitermi. Ainoa lääketieteellinen termi on aistiyliherkkä eli henkilö jolla on sensorista integraatiohäiriötä. Aistiyliherkkyyden diagnosointiin menee kauan ja selvitykseen tehdään paljon testejä. Nettitesteillä facebookissa ei sitä voi todeta eikä ns. herkkä ihminen ja aistiyliherkkä ihminen ole sama asia.
[/quote]
Aistiyliherkkyys on vain yksi piirre erityisherkkyydessä. Ei kaikki välttämättä edes ole kovin aistiyliherkkiä.
Okei, olen muutamien ylla olevien kanssa samaa mielta siita, etta kyseessa on vaan tallainen trendi-termi asialle... Voisitteko te erityisherkat tai muut asiaanperehtyneet valaista minua vahan ja laittaa vaikka linkin johonkin julkaisuun, jossa diagnostiset kriteerit on selitetty ja aiheeseen liittyvat tutkimukset myos mainittu?
Lahinna itselleni tulee mieleen narsistinen oman navan kaivelu tai persoonallisuushairioihin kuuluvat jutut. Ja ei, en edes viitsi sanoa omaa ammattiani...
No ei kyllä ole mitään tekemistä millään narsismilla tämän asian kanssa. Keskity 17 vaan siihen yhteisölliseen hyvän tekemiseen mitä epäitsekkäästi koko ajan teet, äläkä vaivaa päätäsi tällä asialla, kun et nähtävästi kykene ymmärtämään asiaa ollenkaan.
En ymmarrakaan. Siksi kysyinkin asiasta enemman - eli mista voisin loytaa tietoja miten erityisherkkyys diagnosoidaan (ja kuka tekee diagnoosin) ja millaisia tutkimuksia aiheeseen liittyen on tehty? Osaisitko vastata tahan?
17
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:18"]
En ymmarrakaan. Siksi kysyinkin asiasta enemman - eli mista voisin loytaa tietoja miten erityisherkkyys diagnosoidaan (ja kuka tekee diagnoosin) ja millaisia tutkimuksia aiheeseen liittyen on tehty? Osaisitko vastata tahan?
17
[/quote]
On kirjastoja, joista ihmiset voivat lainata kirjoja. Niitä saa myös kaupoista.
Sitten on: https://www.google.fi/search?q=erityisherkkyys&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=qhWDVeO_NoauswH8-4eoDQ
Jos ei jaksa itse tutkia mitään monimutkaisempa asioita, ja sitten tulee johonkin palstalle vonkumaan että antakaa minulle kaikki tieto, hyvin tiiviisti niin että ymmärrän sen, ei tule sitä saamaan.
On aika hankala läjäyttää sitä informaatiota jonka on itse useammasta kirjasta lukenut, tähän yhteen viestiin.
Ahdistaa todella paljon tuollaiset narsismi syytökset, jotka eivät kauemmas voisi huti mennä.
Vitun vitun vittu. Kyllästyttää todella paljon.
17
[/quote]
Kuka sinä olet tekemään narsismi diagnooseja kenellekään?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:07"]
17
[/quote]
Kuka sinä olet tekemään narsismi diagnooseja kenellekään?
[/quote]
Hahah! Onko tama sita erityisherkkyytta? Siis nama vastaukset joita olen saanut? Minua kiinnostaa miten tama asia oikein todetaan jollakin ihmisella (siis kaikenmaailman facebook yms. turhia kyselyita lukuunottamatta), mutta taitaa olla suuria vaikeuksia vastata tahan monella... Tuo narsismi-viittaus oli OMA oletukseni, en diagnosoinut. Narsismia ilmenee kylla muutenkin kuin vain persoonallisuushairioissa. Mutta juu, taidan jattaa taman omalta osaltani tahan, koska ei oikein vastauksia tullut kysymykseeni.
Oma tietopohjani on vain se, etta tietaakseni ICD diagnooseissa ei erityisherkkyytta erikseen ole. Onko kyseessa ns. psykologinen juttu vai fysiologinen diagnoosi? En ole myoskaan kyseista diagnoosia nahnyt psykan puolella DSM diagnooseissa. Eli missa tama diagnoosi oikein on?!?
No kun kerran jätät tämän tähän niin hyvä. Onnea etsinnöillesi.
Missä on diagnoosit tunnollisuudelle, yksinäisyydelle, ujoudelle, hyvälle kuulolle ja lempeydelle. Missä Missä Missä?
Missä on diagnoosit sille että tykkää vaikka katsoa emmerdalea ja juoda kaakaota? Missä missä missä?
diagnoosi on niille, jotka haluavat nimityksen sille, että kokevat/ovat kokeneet olleet erilaisia kuin muut. Ongelma on se, että lähes kaikki ihmiset on joskus sitä kokeneet. Ongelma on myös se, että lähes jokainen, joka noita nettitestejä tekee, saa tulokseksi olevansa erityisherkkä.
Ennen vanhaan puhuttiin, että joku ihminen oli herkkä. Sen näkee päällepäin siitä kuinka joku on ja käyttäytyy (esim. purskahtaa itkuun...) eikö voitaisi jatkaa samalla linjalla?
T. nainen, jolla on oikeita aistiyliherkkyyksiä, joka saa korkeat pisteet noissa testeissä, mutta ei ole koskaan kokenut olevansa jotenkin erityisen herkkä vaan ehkäpä jopa päinvastoin ja ei todellakaan aio sanoa olevansa joku erityisherkkä.
24: ei aina näy päällepäin. Joku voi olla äärimmäisen herkkä mutta ei purskahtele itkuun ihmisten ilmoilla jne. Sisimmässä kuitenkin tuntuu ja tapahtuu, ja ko henkilö saattaa mennä aivan tolaltaan ilman että kukaan sitä huomaa.
Tunteikkuus ja dramaattisuus on jotain muuta.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:48"]
24: ei aina näy päällepäin. Joku voi olla äärimmäisen herkkä mutta ei purskahtele itkuun ihmisten ilmoilla jne. Sisimmässä kuitenkin tuntuu ja tapahtuu, ja ko henkilö saattaa mennä aivan tolaltaan ilman että kukaan sitä huomaa.
[/quote]
No totta kai voi olla herkkä näyttämättä sitä muille itkuun purskahtamalla, se nyt vaan tuli aika esiin aika takuuvarmana merkkinä herkkyydestä (tietyissä tilanteissa, eihän itku aina ole herkkyyden merkki). Pointti oli kuitenkin siinä, että meillä on jo sana herkille ihmisille. Herkkä. Miksi pitää ruveta kutsumaan ilmiötä erityisherkkyydeksi.
No niin, kavin tekemassa testin tuon ystavallisen "googleta, lue kirjoja, etsi itse tietosi" kommentin jalkimainingeissa. Ja joo, MINAKIN olen erityisherkka!! Voi etta! Nuo kysymyksethan ovat jotakuinkin samoja mita ennen oli naissa "oletko introvertti vai ekstrovertti" kyselyissa... ja kun nuokin termit on jotakuinkin kuopattu (kun kukaan ei oikeastaan ole joko-tai), niin nyt kai sitten on vahan menevampaa olla erityisherkka. Tsiisus. I call BS.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:59"]
[/quote]
No totta kai voi olla herkkä näyttämättä sitä muille itkuun purskahtamalla, se nyt vaan tuli aika esiin aika takuuvarmana merkkinä herkkyydestä (tietyissä tilanteissa, eihän itku aina ole herkkyyden merkki). Pointti oli kuitenkin siinä, että meillä on jo sana herkille ihmisille. Herkkä. Miksi pitää ruveta kutsumaan ilmiötä erityisherkkyydeksi.
[/quote]Ehkä siksi että valtaosa herkistä ihmisistä ei uuvu normaaleista kaupungin äänistä, ihmisten kohtaamisista esim kauppareissulla, autojen äänistä, bussin pysäytysnapin "bling"-ääni ei aiheuta repivää tuskaa suurimman osan ihmisistä korvissa jne. He joilla esim noita juttuja on ovat sitten erityisherkkiä. EROTUKSENA "normaalista" herkkyydestä kun sitä on ilmiselvästi niin kovin vaikea tajuta ja hyväksyä että jotkut ovat herkkääkin herkempiä.
mutta kun nuo äänijutut kuuluu siihen aistiyliherkkyyteen, joka on ihan diagnosoitavissa oleva asia.
Ja kyllä musta juuri ne normaalit herkät (varsinkin lapset) on aina olleet niitä, jotka rasittuu kovasti ihmismassoissa ja ihmisten kanssa ollessaan, aistivat kaikkien tunnetilat jne.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:59"]
[/quote]
[/quote]
Varmaan siksi koska herkkä tarkoittaa huonoa ja heikkoa, luuseria ihmistä. Tuo erityis-etuliite tuo siihen edes vähän jotain sellaista sävyä ettei tarvitse sitä hävetä ja kokea syyllisyyttä
No kyllä musta on ollut ihan kiva kuulla tuollainen termi, kun olen aina pitänyt itseäni ihan outona. Itse koen olevani erityisen herkkä (ei nyt sanota sitten erityisherkkä, ettei vähän vähemmän herkemmille juutu se pallo sinne nenään) ja se tulee ilmi esimerkiksi, kun katson elokuvia. On paljon leffoja, joita en todellakaan pysty katsomaan, siksi suuria tunnekuohuja ne aiheuttavat minussa ja oloni on epämukava, vaikka kyseessä saattaa olla vaikkapa teineille suunnattu elokuva.
Olen myös todella herkkä aistimaan, mitä kehossani tapahtuu. Olen ollut raskaana kolme kertaa ja joka kerralla tiennyt heti yhdynnästä alkaen, milloin on tärpännyt. Tiedän, että tämä kuulostaa teistä valehtelulta tai kuvittelulta, mutta se on ihan totta. Reagoin myös nälkään ja väsymykseen voimakkaammin kuin monet tuntemani ihmiset, ja hormonaalista ehkäisyä en voi käyttää, sillä voin siitä pahoin ja tulen todella ailahtelevaiseksi ja kiukkuiseksi.
Ylipäätään reagoin kaikenlaisiin ärsykkeisiin todella voimakkaasti ja "luen" ihmisiä liiankin kanssa. Nuorempana en tajunnut, etteivät kaikki ole samanlaisia, ja on ollut todella avartavaa ymmärtää, että kaikki ihmiset eivät vaan tajua monia niitä juttuja, jotka minulle ovat ilmiselviä.
Tässä pitää tietää juuri tuo ettei ole samanlainen kuin muut. Tämä e----herkempi prosessoi ärsykkeitä voimakkaammin. Asian voi varmaan todentaa jollain aivokuvauksillakin.
Sitä koko nuoruutensa luuli että muutkin kokevat maailman samoin kuin itse.
Yllätys yllätys, kaikki eivät ole samanlaisia.
Hankalahan sitä on selittää jotain asmr:kään sellaiselle joka ei sitä koe.
Erityisherkkyys on keksitty muotitermi. Ainoa lääketieteellinen termi on aistiyliherkkä eli henkilö jolla on sensorista integraatiohäiriötä. Aistiyliherkkyyden diagnosointiin menee kauan ja selvitykseen tehdään paljon testejä. Nettitesteillä facebookissa ei sitä voi todeta eikä ns. herkkä ihminen ja aistiyliherkkä ihminen ole sama asia.