Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei syö oma-aloitteisesti: Syömishäiriö?

Vierailija
08.02.2022 |

Olen huolestunut mieheni oudosta käytöksestä ruokailun suhteen. Hän on pitkä ja hieman alipainoinen.

Ongelmana on se, että mieheni kyllä syö hyvällä ruokahalulla kun minä teen esim. leipiä tai päivällistä. Ei ikinä nirsoile tai valita ruoasta.

Olen kuitenkin huomannut että hän ei tee ruokaa oma-aloitteisesti. Hän tekee kyllä ruokaa meille minä pyydän, mutta muuten ei. Olen myös pannut merkille että hän kokkaa kun olen poissa kotoa jostain syystä(teemme kumpikin töitä kotoa), mutta jos minä olen kotona niin hän syö vain silloin kun minä syön. Hän saattaa istua maha muristen työpöydän äärellä, ja minun pitää sanoa että hei nyt mennään syömään jotain.

Ensin ajattelin että mies on vain laiska ja teettää ruuat minulla. Mutta ei kai kukaan pidä itseään nälässä tuntikausia ihan laiskuuttaan? Onko tämä jonkinlainen syömishäiriö? Miehellä ei ainakaan minun tietääkseni ole ongelmia kehonsa kanssa.

Kokemuksia? Vinkkejä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäisestä viestistä unohtui: olen puhunut miehen kanssa. Hän ei osaa selittää käytöstään - sanoo vaan että unohtaa syödä. Mutta silti hän valittaa voimatonta oloa usein.

Vierailija
2/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tottunut siihen, että äiti ruokkii, nyt odottaa samaa sinulta. Välillä tekee näön vuoksi itse ruokaa, että pysyt tyytyväisenä. Tuollaisen syömishäiriön nimi on lorvikatarri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tottunut siihen, että äiti ruokkii, nyt odottaa samaa sinulta. Välillä tekee näön vuoksi itse ruokaa, että pysyt tyytyväisenä. Tuollaisen syömishäiriön nimi on lorvikatarri.

Sitä minäkin pohdin, mutta hän tekee ruokaa (esim lounasta) jos minä sanon että hei nyt mennään lounaalle, teetkö munakkaan tai jotain. Ongelmana tuntuu olevan juuri se, että hän ei ”ymmärrä” oma-aloitteisesti että hänellä on nälkä ja nyt pitää syödä.

Vierailija
4/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lapsetkaan ei aina tajua, että pitää syödä...

Miehesi kuuluu mieslapsikategoriaan.

Vierailija
5/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autism? Ei tunne nälkää?

Vierailija
6/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt tosi äidin tehtävä huolehtia, että mieslapsi syö.

Muista myös pyyhkiä nenu ja kammata tukka.

Osaako jo itse pyyhkiä pyllynsä?

Vierailija
7/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autism? Ei tunne nälkää?

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Pitää tutkia asiaa. AP

Vierailija
8/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa mullakin noin kuten miehelläsi. Näin etätyössä aina kotona ollessa tulee koko ajan naposteltua jotakin.

Vierailija
9/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, että aikuinen mies ei tunnista nälkää ja tilanne menee siihen, että hänelle tulee suorastaan huono olo. Yleensä ihmiset oppivat lapsena tunnistamaan fyysisiä tarpeitaan (nälkä, jano, väsyttää, pissattaa...). Onkohan hänen lapsuudenkodissaan saanut ruokaa epäsäännöllisesti? Onko muu perhe samanlaisia?

Vierailija
10/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa/viitsi tehdä. Kärsii mieluummin nälkää. Polttaako röökiä?

Vierailija
11/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoista, että aikuinen mies ei tunnista nälkää ja tilanne menee siihen, että hänelle tulee suorastaan huono olo. Yleensä ihmiset oppivat lapsena tunnistamaan fyysisiä tarpeitaan (nälkä, jano, väsyttää, pissattaa...). Onkohan hänen lapsuudenkodissaan saanut ruokaa epäsäännöllisesti? Onko muu perhe samanlaisia?

Ei ole ainakaan ikinä maininnut mitään tuollaista. Heillä saa kyllä aina paljon ruokaa kun olemme kylässä. Pidän mielessä, kiitos.

Ap

Vierailija
12/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei miksi hyysäät aikuista miestä kuin pientä lasta, etkö nainen kunnioita itseäsi  :(

Anna olla nälässä ja heikkona jos kerta haluaa olla. Mitä sitten? Mikä on pahinta mitä voi tapahtua, jos lakkaat leikkimästä äitiä miehellesi?

ps. pidemmän päälle seksuaalinen halusi tätä miestä kohtaan katoaa, koska alat suhtautua häneen kuin holhokkiisi

Vierailija
13/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jaksa/viitsi tehdä. Kärsii mieluummin nälkää. Polttaako röökiä?

Vain satunnaisesti. Voisikohan sekin vaikuttaa?

AP

Vierailija
14/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd? Aika yleistä, että adhd-henkilö ei joko huomaa nälkää, tai ei saa aikaiseksi tehdä ruokaa.

Vierailija
15/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies tekee tota myös. Ei suunnittele ruuanlaittoa tai syömistä ollenkaan. Yleensä minä teen ruuat (siis ihan aamu- ja iltapaloja myöden) ja pyydän syömään/vien nenän eteen. Jos en tätä tee niin on syömättä ja jossain vaiheessa päivää hakee proteiinivanukkaan tms. ja illalla tilaa woltilla. On varmaan tottunut passaamiseen niin on mieluummin syömättä kuin tekee itse. Tekisi varmaan jos pyytäisin, mutta haluan itse syödä säännöllisesti niin mies menee nyt sit tossa samalla.

Vierailija
16/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies tekee tota myös. Ei suunnittele ruuanlaittoa tai syömistä ollenkaan. Yleensä minä teen ruuat (siis ihan aamu- ja iltapaloja myöden) ja pyydän syömään/vien nenän eteen. Jos en tätä tee niin on syömättä ja jossain vaiheessa päivää hakee proteiinivanukkaan tms. ja illalla tilaa woltilla. On varmaan tottunut passaamiseen niin on mieluummin syömättä kuin tekee itse. Tekisi varmaan jos pyytäisin, mutta haluan itse syödä säännöllisesti niin mies menee nyt sit tossa samalla.

Vau mikä palvelu, minä heittäytyisin myös samanlaiseksi kuin miehesi! Miksi ihmeessä näkisin vaivaa jonkun tylsän ruoanlaiton vuoksi, kun ruoka kirjaimellisesti kannettaisiin valmiina eteen.

Ymmärrättehän, että tällaisessa perheessä kasvava poikalapsi on sitten vastaavasti jonkun toisen naisen riippakivi ja murheenkryyni. Ja tytöstä tulee oman tahtonsa hukkaava toisia palveleva lapanen, joka masentuu viimeistään 25-vuotiaana.

Vierailija
17/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yh. Voiteletko leivätkin sille kuin jollekin 4-vuotiaalle?

Vierailija
18/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vaan menet syömään itse etkä ohjaakaan miestä mukaan, mitä tekee? Maleksiiko perässä?

Vierailija
19/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vaan menet syömään itse etkä ohjaakaan miestä mukaan, mitä tekee? Maleksiiko perässä?

Juuri näin. Maleksii perässä ja katsoo mitä teen. Ja auttaa kyllä ruuanlaitossa.

AP

Vierailija
20/24 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Maleksii perässä ja katsoo mitä teen. Ja auttaa kyllä ruuanlaitossa.

AP

Anna maleksia, mitä sitten? Tuttia suuhun?