"olet yhteistyökyvytön, et osaa tiimityötä, etkä arvosta muita" - voiko olla totta?
Olen tehnyt useammassa alani työpaikassa koulutustani vastaavaa työtä. Olen aina saanut hyvää palautetta, että tulen toimeen muiden kanssa, yhteistyö sujuu hyvin ja sovin hyvin porukkaan. Ongelmia ei ole ollut ja olen viihtynyt. Olen ollut työelämässä vuosia.
Vaihdoin uuteen työyhteisöön, jossa teen samanlaista työtä kuin ennenkin. Minua on kiusattu työtiimissä rankasti, aiemmin en ole joutunut kiusaamisen kohteeksi (pimitetään työhön liittyvää tietoa, ei kutsuta palavereihin, lähdetään pois jos istun viereen, epäillään terveydentilaani). Tiimin esimies jaksaa hokea, kuinka olen yhteistyökyvytön, en osaa tiimityötä enkä arvosta toisten osaamista. Olen ihan ymmälläni tästä, koska aiemmissa paikoissa on sujunut hyvin, enkä ole koskaan saanut tällaista palautetta.
Voiko tuo palaute olla ihan aiheellista vai onko tuo vain jatkoa kiusaamiselle?
Kommentit (71)
Pyydä joku ulkopuolinen avuksi, työsuojeluvaltuutettu. Joskus myös esihenkilöt osallistuvat tollaiseen kiusaamiseen/syrjintään
Oletko mennyt työyhteisöön sillä asenteella, että sinä tiedät kaiken ja pitänyt sellaista ylimielistä asennetta yllä?
Kiusaamisen jatkolta tuo vaikuttaa. Yritetään nujertaa ammatillinen itsetunto ja saada sut lähtemään.
No aika törkeän kuuloista. Saattaisin itse laittaa ns napit vastakkain ja kysyä perustelut väitteelle.
Mä en hetkeäkään usko, että hyvin aiemmissa paikoissa työnsä hoitanut ja pidetty työkaveri muuttuisi uudessa paikassa hirveäksi työkaverisi. Tuossa on nyt muusta kyse kuin sinusta.
Omalla kohdalla kiusaaminen teki sen, että aloin vältellä kiusaajia. Tästä saivat vaan lisää vettä myllyyn, kun syyttivät vetäytymisestä ja siitä, että en halua olla heidän kanssaan. Kuka haluaisi olla kiusaajien kanssa enemmän kuin on pakko?
Oikeuden ennakkopäätös kauan kauan sitten: Yhteistyökyvytön ei ole se, jonka kanssa ei tulla toimeen, vaan se, joka ei tule toimeen. Eli vika ei oikeuden ennakkopäätöksen mukaisesti ole sinussa.
Onko esimies siis mukana pimittämässä tietoja, jättää kutsumatta palaveriin jne? Jos on mukana ja antaa lisäksi tuollaista palautetta, se on selvästi jatkoa kiusaamiselle. Tässä tapauksessa kannattaa ottaa yhteys esimiehen esimieheen asap.
Jos taas esimies ei ole mukana näissä, niin esimiehen arvio voi perustua kiusaajilta saatuun väärään tietoon (siis epäsuoraa kiusaamista). Siinä tapauksessa menet heti kertomaan esimiehelle näistä kiusaamisen eri muodoista.
Ja oli niin tai näin, pyydä esimiestä perustelemaan konkreettisten esimerkkien avulla arvionsa.
Sinuna myös harkitsisin työpaikan vaihtamista.
Kiinnostaisi myös tietää, miten olet reagoinut tuollaiseen kiusaamiseen? Jos yhden kerran unohdut kokouskutsusta/tiedonjaosta, se on vahinko. Toista kertaa en ainakaan itse sietäisi nostamatta kissaa pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Mä en hetkeäkään usko, että hyvin aiemmissa paikoissa työnsä hoitanut ja pidetty työkaveri muuttuisi uudessa paikassa hirveäksi työkaverisi. Tuossa on nyt muusta kyse kuin sinusta.
Niin tai kuviossa on joku mulkvisti-tyyppiä, jolla on ongelma ap:n suhteen.
Miks ramppaat työpaikasta toiseen? Hyvistä ja pidetyistä työntekijöistä pidetään kiinni. Jotain jätät kertomatta.
Pyydä tätä esimiestä kysymään sinut rekrytoineelta, miksi päätyi palkkaamaan tuollaisen epäpätevän? Vastaus ja sen esittäminen änkyttämällä tai naama punaisena huutamalla voi olla huvittava kokemus.
Ihmisten käytös on muuttunut viimeaikoina kyllä aika hirveäksi. Minä hyppäsin työelämästä pois kun en enää sietänyt. Kannattaisi kysyä joltain luotettavalta, mikä siellä on menellään... Saattaa olla, että kaikki kiusaavat kaikkia, kun vihantunne on jäänyt päälle.
Kannattaa kysyä kun siirtyy uuteen paikkaan, mikä siellä on työilmapiiri.
Jotain jää nyt kertomatta. Miksi et saanut palaverikutsua?
Lähtisin menemään moisesta työyhteisöstä, tuskin mitään muutosta parempaan on tulossa.
Jooh, mullakin kiitettäviä työtodistuksia ennen ja jälkeen, mm. isosta pörssiyhtiöstä, mutta yhdestä pienestä varaosapuljusta sain potkut koeajalla työn ollessa "liian vaikeaa" minulle.
Kysy ihmeessä esihenkilöltä, että miksi sitten edes päätyivät palkkaamaan sinut. Sano että sulla on kyllä referenssiä. Kysy, voidaanko tästä nyt keskustelemalla päätyä rakentavaan ratkaisuun. Vai oletko pelkkä likasanko.
Tulit ilmeisesti työpaikkaan, jossa on kriisi jo valmiiksi, viiskymppisiä naisia muutama ja siinä on kriisiä vuosiksi eteenpäin. Minäkin tulin tuollaiseen paikkaan ja jos et tanssinut kummankin pillin mukaan, sai kyllä kuulla kunniansa tai kunniattomuutensa. Hommaa helpotti kun havaitsi että kyse ei ole minusta, vaan riidoista ajalta ennen minua. Kannattaa katsella muuta työpaikka, josko syksyllä olisi uudet tuulet toisaalla tai kuten minulla, oman yrityksen parissa.
Työpaikkakiusaaminen on valitettavan yleistä,valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Oletko mennyt työyhteisöön sillä asenteella, että sinä tiedät kaiken ja pitänyt sellaista ylimielistä asennetta yllä?
Joo, tää on yleisin syy, miksi toiset voivat alkaa karsastamaan jotain tiimin jäsentä.
Ja etenkin silloin, jos uusi työntekijä on heti valmiina laukomaan omia näkemyksiään ja pitämään suurta ääntä palavereissa.
Joskus voi alussa katella ja kuunnella, että pääsee jyvälle ryhmädynamiikasta, vaikka kuinka tekisi mieli esittää asiaan kuin asiaan se oma mielipiteensäkin.
Kun tutustuu enemmän tiimiin, siitä löytää sitten sen oman paikkansakin.
Ja jos aina sanoo vastaan muiden mielipiteisiin, tai väheksyy tai arvostelee niitä, niin sellainen katsotaan usein yhteistyökyttömäksi, sillä yleensä kaikkien ehdotuksiin ja mielipiteisiin tulisi suhtautua avoimesti ja positiivisesti, huolimatta siitä, että on aivan eri mieltä toisen kanssa.
Mihin sun yhteistyötaidot ois hävinnyt tohon työpaikkaan tullessa?