"olet yhteistyökyvytön, et osaa tiimityötä, etkä arvosta muita" - voiko olla totta?
Olen tehnyt useammassa alani työpaikassa koulutustani vastaavaa työtä. Olen aina saanut hyvää palautetta, että tulen toimeen muiden kanssa, yhteistyö sujuu hyvin ja sovin hyvin porukkaan. Ongelmia ei ole ollut ja olen viihtynyt. Olen ollut työelämässä vuosia.
Vaihdoin uuteen työyhteisöön, jossa teen samanlaista työtä kuin ennenkin. Minua on kiusattu työtiimissä rankasti, aiemmin en ole joutunut kiusaamisen kohteeksi (pimitetään työhön liittyvää tietoa, ei kutsuta palavereihin, lähdetään pois jos istun viereen, epäillään terveydentilaani). Tiimin esimies jaksaa hokea, kuinka olen yhteistyökyvytön, en osaa tiimityötä enkä arvosta toisten osaamista. Olen ihan ymmälläni tästä, koska aiemmissa paikoissa on sujunut hyvin, enkä ole koskaan saanut tällaista palautetta.
Voiko tuo palaute olla ihan aiheellista vai onko tuo vain jatkoa kiusaamiselle?
Kommentit (71)
Jos pimitetään työhön liittyvää tietoa, niin se vaikuttaa suoraan siihen ettet pysty tekemään työtäsi kunnolla. Helppo tie olisi lähteä pois, mutta minäkin ehdotan yhteyden ottamista työsuojeluvaltuutettuun. Ensiksi kuitenkin esimieheen, joka on siis sinun tiimisi esimiehen yläpuolella. Kyseessä on selkeästi kiusaamistapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko mennyt työyhteisöön sillä asenteella, että sinä tiedät kaiken ja pitänyt sellaista ylimielistä asennetta yllä?
Joo, tää on yleisin syy, miksi toiset voivat alkaa karsastamaan jotain tiimin jäsentä.
Ja etenkin silloin, jos uusi työntekijä on heti valmiina laukomaan omia näkemyksiään ja pitämään suurta ääntä palavereissa.
Joskus voi alussa katella ja kuunnella, että pääsee jyvälle ryhmädynamiikasta, vaikka kuinka tekisi mieli esittää asiaan kuin asiaan se oma mielipiteensäkin.
Kun tutustuu enemmän tiimiin, siitä löytää sitten sen oman paikkansakin.
Ja jos aina sanoo vastaan muiden mielipiteisiin, tai väheksyy tai arvostelee niitä, niin sellainen katsotaan usein yhteistyökyttömäksi, sillä yleensä kaikkien ehdotuksiin ja mielipiteisiin tulisi suhtautua avoimesti ja positiivisesti, huolimatta siitä, että on aivan eri mieltä toisen kanssa.
Kun mä olen "haistellut ryhmädynamiikkaa ja etsinyt paikkaani" eli ollut alkuun nöyrän seuraajan roolissa, on se toisinaan tulkittu "reippauden puutteeksi". Aina ei vaan voi tehdä oikein vaikka miten tekisi. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaihdoit työyhteisöä?
Mun mielestä aika epäolennainen asia tässä keskustelussa, enkä ainakaan itse jaksa alkaa selittää boomerille, miksi ihmiset vaihtavat nykyään työpaikkaa.
Mu-mu-mutta kun "hyvistä tyypeistä pidetään kiinni". No, ikävä kyllä se hyvä tyyppi saattaa saada vaikkapa rahamuotoista arvostusta enemmän muualta. En ole AP.
Keksittyjä tekosyitä. Elämänkokemukseni mukaan sellainen väite mikä kuulostaa väärältä, myös on sitä, joten kannattaa etsiä uusi työpaikka eikä jäädä tuollaiseen valheenpesään myrkyttämään mielialaansa pilalle.
Heh, oli aika iskevä alotus. Sit meni pupu pöksyyn kun asiat ei ollutkaan niinku esitettiin.
Oletko Johanna? Jos olet, niin mieti rehallisesti, miksi vaihdat työpaikkaa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä aika epäolennainen asia tässä keskustelussa, enkä ainakaan itse jaksa alkaa selittää boomerille, miksi ihmiset vaihtavat nykyään työpaikkaa.
Mu-mu-mutta kun "hyvistä tyypeistä pidetään kiinni". No, ikävä kyllä se hyvä tyyppi saattaa saada vaikkapa rahamuotoista arvostusta enemmän muualta. En ole AP.
Juu, et varmasti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, et varmasti :)
En ole, mutta jokainen noin typeriä kysyvä ansaitsee olla boomer. Turha siitä on alkaa saivarrella. Ei kukaan muu voi olla noin pihalla nykyajan työelämästä kuin boomer, joka on polkenut työpaikan portista sisään ja kannettu keinutuolissa ulos.
Ap tässä:
Olen vaihtanut työpaikkaa, koska aiemmat työpaikat ovat olleet määräaikaisia. Nykyinen on vakipaikka.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä:
Olen vaihtanut työpaikkaa, koska aiemmat työpaikat ovat olleet määräaikaisia. Nykyinen on vakipaikka.
Ap
Mutta jos olisit ollut Oikeesti Hyvä Tyyppi, sinulle olisi levitetty punainen matto ja annettu kullalla päällystetty jatkosopimus jo aiemmin.
T. Boomer joka ei tajua nykyaikaa, budjetteja eikä projekteja
(Vitsi, ennen kuin joku ehdottaa tosissaan)
Kuulostaa edelliseltä työpaikalta. Kuppikuntia ym. ja esimies näytellyt ihanaa ihmistä kaikille johtoportaasta työsuojeluun ja työterveyteen, jotka muuten voisivat puuttua jotenkin hänen toimintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko mennyt työyhteisöön sillä asenteella, että sinä tiedät kaiken ja pitänyt sellaista ylimielistä asennetta yllä?
Joo, tää on yleisin syy, miksi toiset voivat alkaa karsastamaan jotain tiimin jäsentä.
Ja etenkin silloin, jos uusi työntekijä on heti valmiina laukomaan omia näkemyksiään ja pitämään suurta ääntä palavereissa.
Joskus voi alussa katella ja kuunnella, että pääsee jyvälle ryhmädynamiikasta, vaikka kuinka tekisi mieli esittää asiaan kuin asiaan se oma mielipiteensäkin.
Kun tutustuu enemmän tiimiin, siitä löytää sitten sen oman paikkansakin.
Ja jos aina sanoo vastaan muiden mielipiteisiin, tai väheksyy tai arvostelee niitä, niin sellainen katsotaan usein yhteistyökyttömäksi, sillä yleensä kaikkien ehdotuksiin ja mielipiteisiin tulisi suhtautua avoimesti ja positiivisesti, huolimatta siitä, että on aivan eri mieltä toisen kanssa.
Toimii molempiin suuntiin. Usein se uusi työntekijä näkee vanhoja helpommin ongelmat ja ratkaisut niihin. Siksi heitä joskus jopa kehitetaan kertomaan näkemyksensä. Ahdasmieliset vanhat työporukat vaan eivät halua jostain syystä kuulla sitä.
En usko, että ap:ta noin vain, mistään syystä muka olisi alettu kiusamaan.
On henkilön omakin tehtävä tutustua uuteen työyhteisöön, ja tuo hänen vastineensa yhteen kirjoitukseen vaikuttaa täysin keksityltä.
Kyllä sillä omallakin käytöksellä on merkitystä siihen, miten uuteen työyhteisöön sopeutuu.
Ei voi odottaa, että kaikki huutavat innosta ja pokkuroivat kun uusi työntekijä tulee työpaikalle.
Ja hyvin harvoissa, siis erittäin harvoissa työpaikoissa mikään työporukka on kokonaisuutena yhtä ainoaa työtoveria vastaan. Aina löytyy joku, joku vähän erilainen tyyppi, jonka kanssa voi jutella ja tukee edes vähän.
Mun mielestä ap:n aloitus on mitä parhain esimerkki erittäin onnistuneesta provosta.
Lässyn lässyn ap. Olet se tuttu trollailija joka kirjoittelet täällä täyttä sontaa päivät pitkät.
Et edes ole missään töissä, tuskin olet koskaan ollutkaan.
Ihannemaailmassa asiat korjaantuisivat puhumalla näiden kiusaajien kanssa ja kertomalla esimiehelle oman puolen tapahtuneesta, joka selvittäisi asiat kuntoon. Kaikki sopisivat ja huomaisivat vain ymmärtäneensä toisiaan väärin. Valitettavasti elämme Suomessa, joten esimies kuuntelee vain 10v talossa olleita ja katkeroituneita yli 50v naisia, joiden kanssa käy yhdessä jumpassa/lenkillä/baarissa. Suosittelen että etsit rauhassa paremman työpaikan ja sitten lähdet. Ota vaikka ensin yhteyttä entisiin työpaikkoihin, jos siellä olisi jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen jatkolta tuo vaikuttaa. Yritetään nujertaa ammatillinen itsetunto ja saada sut lähtemään.
Omalla kohdallani onnistuivat. Pari vuotta jaksoin. Nyt olen hoitovapaalla ja en kykene palaamaan entiseen työpaikkaani. Uusi etsinnässä. Voittivat, kun lähden.