"olet yhteistyökyvytön, et osaa tiimityötä, etkä arvosta muita" - voiko olla totta?
Olen tehnyt useammassa alani työpaikassa koulutustani vastaavaa työtä. Olen aina saanut hyvää palautetta, että tulen toimeen muiden kanssa, yhteistyö sujuu hyvin ja sovin hyvin porukkaan. Ongelmia ei ole ollut ja olen viihtynyt. Olen ollut työelämässä vuosia.
Vaihdoin uuteen työyhteisöön, jossa teen samanlaista työtä kuin ennenkin. Minua on kiusattu työtiimissä rankasti, aiemmin en ole joutunut kiusaamisen kohteeksi (pimitetään työhön liittyvää tietoa, ei kutsuta palavereihin, lähdetään pois jos istun viereen, epäillään terveydentilaani). Tiimin esimies jaksaa hokea, kuinka olen yhteistyökyvytön, en osaa tiimityötä enkä arvosta toisten osaamista. Olen ihan ymmälläni tästä, koska aiemmissa paikoissa on sujunut hyvin, enkä ole koskaan saanut tällaista palautetta.
Voiko tuo palaute olla ihan aiheellista vai onko tuo vain jatkoa kiusaamiselle?
Kommentit (71)
Kiusaamistahan tuo on. Lähde pois. Ansaitset paremman työpaikan kuin tuo. Jätät kiusaajat sinne keskenään tekemään töitä. Ei tätä ainoaa elämää kannata tuhlata tuollaisten kanssa. Pahimmillaan se alkaa vaikuttaa suhun negatiivisesti ja tämä aloitus vähän viittaa siihen, että vaikuttaa jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen jatkolta tuo vaikuttaa. Yritetään nujertaa ammatillinen itsetunto ja saada sut lähtemään.
Omalla kohdallani onnistuivat. Pari vuotta jaksoin. Nyt olen hoitovapaalla ja en kykene palaamaan entiseen työpaikkaani. Uusi etsinnässä. Voittivat, kun lähden.
Ei vaan sinä voitit, kun pääsit eroon moisista kiusaajista.
Jos aiemmin on mennyt muualla hyvin ja sinulla on kokemusta useammastakin paikasta, niin en usko, että olet jotenkin huono tekemään töitä muiden kanssa. Onko tuossa työpaikassa muitakin haasteita?
Vierailija kirjoitti:
Jos aiemmin on mennyt muualla hyvin ja sinulla on kokemusta useammastakin paikasta, niin en usko, että olet jotenkin huono tekemään töitä muiden kanssa. Onko tuossa työpaikassa muitakin haasteita?
On haasteita muutenkin. Esimies ei ole ollut halukas puuttumaan ongelmiin, vaikka yritetty on.
Ap
Vaihda työpaikkaa. Tuo meno ei tule muuttumaan.
Nimimerkillä kokemusta on.
Kuulostaa ihan mun entiseltä esimieheltä ja työyhteisöltä. Todella masentavaa ja onneksi vaihdon talon sisällä toiselle osastolle. Nyt olen taas arvostettu ja pidetty työkaveri. Joskus työyhteisössä on ongelmia ja pahoja sellaisia ja esimiehestä lähtien käyttäydytään väärin. Tsemppiä ap ja kannattaa alkaa etsimään uusia haasteita.
Minulla vastaava kokemus. Nyt olen pois töistä muun syyn takia, mutta en olisi jaksanut enää.
Kiusaaminen alkoi jo aloittaessani paikassa ja vain koveni ajan kuluessa. Itsetuntoni on mennyt, vaikka olen tiennyt olevani ammatissani hyvä. Työpäivät olivat raskaita ja itkin usein kotiin tullessani. Tuo kiusaajaporukka myönsi minulle jo töiden alkaessa, että ovat ennenkin saaneet porukkaa lähtemään. Sen uskon, on ollut ihan kamalaa.
Nyt poissaolon aikana olen tajunnut, että en kykene palaamaan enää tuonne. Esimies puhui, että voisin osittain saada eri työtehtävät kuin aiemmin. Silti en kestä ajatusta, että joutuisin edes osittain työskentelemään noiden ihmisten kanssa. Lähtö on ainoa vaihtoehto. Suosittelen sinulle samaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko Johanna? Jos olet, niin mieti rehallisesti, miksi vaihdat työpaikkaa jatkuvasti.
Onko Johanna Suomen vastine Karenille?
Oletko muita työntekijöitä vanhempi. Ilmeisesti sua ei sitten heidän taholtaan olisi sinne työhön haluttu. Ja yks juttu, miks sut sitte valittiin, jos kerran on näin huonosti päässyt käymään, että valituksia tulee...
Asia kannattaisi ottaa selvitettäväksi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko Johanna? Jos olet, niin mieti rehallisesti, miksi vaihdat työpaikkaa jatkuvasti.
Onko Johanna Suomen vastine Karenille?
En ole Johanna ja en ole jatkuvasti vaihtanut työpaikkaa. Aina olen ollut useamman vuoden samassa paikassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko muita työntekijöitä vanhempi. Ilmeisesti sua ei sitten heidän taholtaan olisi sinne työhön haluttu. Ja yks juttu, miks sut sitte valittiin, jos kerran on näin huonosti päässyt käymään, että valituksia tulee...
Asia kannattaisi ottaa selvitettäväksi....
En ole muita työntekijöitä vanhempi, vaan nuorempi.
Ap
Vaihda työpaikkaa oman hyvinvointisi takia. Huonoa työilmapiiriä on vaikea muuttaa, asiat on menneet pitkän ajan kuluessa pieleen ja yleensä yksi on siellä se pahin ilmapiirin myrkyttäjä, jota kukaan ei saa muuttumaan. Vaihtoehtoja on aina.
Pyydä konkreettisia esimerkkejä, mielellään kirjallisesti, esim. sähköpostilla, mihin esimies on tyytymätön. Mitä konkreettista olet tehnyt tai jättänyt tekemättä, jotta esimies väittää noin?
Joskus uusi työntekijä, joka kritisoi työyhteisöä tai sen toimintatapoja. voidaan kokea riitapukariksi.
Akkavaltainen työpaikka. Ei siihen muuta tarvita. Jos olisin työnantaja, yhtään akkaa en palkkaisi ilmapiiriä pilaamaan, koska se laskee yrityksen kannattavuutta. Pysyisivät kotona hoitamassa keittiötä.
Tuskinpa olet muuttunut työpaikkojen välissä aivan eri ihmiseksi? Eiköhän tuo kerro enemmän tuosta työpaikasta kuin sinusta.
Minulle kävi noin kun joku oli halunnut työpaikalle jonkun kaverinsa, mutta minä sain sen työn.
Olihan se todella tympeää.
Voi olla, että edellisissä paikoissa on silitetty myötäkarvaan ja totuttu, että olet sellainen kuin olet, mutta uudessa paikassa odotetaan enemmän.
Onhan näitä, jotka tulevat hyvillä suosituksilla ja lähtevät vielä paremmilla…
Vierailija kirjoitti:
Pyydä konkreettisia esimerkkejä, mielellään kirjallisesti, esim. sähköpostilla, mihin esimies on tyytymätön. Mitä konkreettista olet tehnyt tai jättänyt tekemättä, jotta esimies väittää noin?
Joskus uusi työntekijä, joka kritisoi työyhteisöä tai sen toimintatapoja. voidaan kokea riitapukariksi.
Kannattaa tosiaan pyytää yksilöimään palautetta esimerkein, mutta sitten myös rauhassa kuunnella esimerkit eikä kiiruhtaa torjumaan palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On haasteita muutenkin. Esimies ei ole ollut halukas puuttumaan ongelmiin, vaikka yritetty on.
Ap
Eli heti tultuasi uuteen työpaikkaan aloit besserwisseröimään.
Minulla töissä tuo tilanne yhden tiimin kanssa. Teen useammassa tiimissä töitä ja vain yhdessä tiimissä on tuollaista. Muiden kanssa menee mainiosti ja yhteistyö sujuu todella hyvin. Kumpaa tässä pitäisi uskoa: kaikkia niitä muita tiimejä, joissa hommat sujuu vai tuota yhtä tiimiä, jossa ei?