"olet yhteistyökyvytön, et osaa tiimityötä, etkä arvosta muita" - voiko olla totta?
Olen tehnyt useammassa alani työpaikassa koulutustani vastaavaa työtä. Olen aina saanut hyvää palautetta, että tulen toimeen muiden kanssa, yhteistyö sujuu hyvin ja sovin hyvin porukkaan. Ongelmia ei ole ollut ja olen viihtynyt. Olen ollut työelämässä vuosia.
Vaihdoin uuteen työyhteisöön, jossa teen samanlaista työtä kuin ennenkin. Minua on kiusattu työtiimissä rankasti, aiemmin en ole joutunut kiusaamisen kohteeksi (pimitetään työhön liittyvää tietoa, ei kutsuta palavereihin, lähdetään pois jos istun viereen, epäillään terveydentilaani). Tiimin esimies jaksaa hokea, kuinka olen yhteistyökyvytön, en osaa tiimityötä enkä arvosta toisten osaamista. Olen ihan ymmälläni tästä, koska aiemmissa paikoissa on sujunut hyvin, enkä ole koskaan saanut tällaista palautetta.
Voiko tuo palaute olla ihan aiheellista vai onko tuo vain jatkoa kiusaamiselle?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko muita työntekijöitä vanhempi. Ilmeisesti sua ei sitten heidän taholtaan olisi sinne työhön haluttu. Ja yks juttu, miks sut sitte valittiin, jos kerran on näin huonosti päässyt käymään, että valituksia tulee...
Asia kannattaisi ottaa selvitettäväksi....
En ole muita työntekijöitä vanhempi, vaan nuorempi.
Ap
Tuo riittää nokittelun syyksi, jos olet nuorempi muita. Ei uskoisi, mutta näin voi todella olla, jos on naisvaltainen ilmapiiriongelmainen paikka, jossa uudeksi työntekijäksi haluttiin vanha kaveri Ritva, mutta otettiinkin joku uusi tytönhupakko. Kauheaa, jos olet vielä hoikka ja nätti.
Anna kun arvaan, että hoitoala. Varmaa on, että tilanne ei parane keskustelemalla, selvittämällä eikä edes päätä seinään hakkaamalla. Lähde oman itsesi vuoksi, sillä näillä on taipumus mennä entistä pahempaan. Ikävää, että dream team huomaa savustuksen onnistuneen ja ottavat seuraavan työn alle. Hupia heille.
Käsittämätön meininki nykyisin työpaikoilla! Ihan uskomatonta, miten työpaikkakiusaamisesta on tullut arkea. Usein esimiehet on tässä mukana, jolloin tukea ei saa mistään.
Syy voi olla ihan siinä jos et taputtele oikeita ihmisiä selkään ja hoidat työsi hyvin, josta joku ketunhäntäinen ei tykkää… eli sun tunnollisuus ei mahdollista pomon kaverin vilunkipeliä.
Johtuuko tämä syystä että työpaikoille on haluttu niitä sosiaalisia exrtovettejä ja (itsekkäitä) tiimipelaajia? Samalla itse työnteko on unohtunut ja omat roolipelit saaneet yliotteen.
Mulla on sama kohtalo, takana useita työpaikkoja, aina pidetty esimiesten, asiakkaiden ja työkaverien puolesta. Nyt uudessa paikassa ei perehdytetty, ei neuvottu vaikka suoraan pyysin tai kysyin. Kysymykseen johon talossa 20 vuotta ollut ihan varmasti tietää vastauksen sai epämääräistä ähinää ja ihmettelyä, ilman sitä vastausta. Töitä annettiin niin paljon että ei niistä selvinnyt työajalla, kertoessa että ei ehdi niin esimies käski oppia johtamaan omaa työskentelyään paremmin. Työsuojeluvaltuutettu on esimiehen veli, esimiehen esimies on kaveri joka on hänet taloon palkannut koska kaveri.
Mun paikalla on ollut 5 ihmistä 3 vuoden aikana, kertoo ehkä enemmän talosta kuin minusta. Ja kyseessä on siis asiantuntijatyö, haastattelu oli 4 kierrosta, mukaan lukien psykologi. Esimies syytti yhteistyökyvyttömäksi ja otti esiin miksen auta muita? Viddu auta muita kun itse et tiedä mitään miten talossa asiat tehdään ( kokemus ja koulutus ei paljon auta jos esimerkiksi tarvittavat sopimukset on paperiversioina Ritvan kaapissa, ja kun kerrot että olet nyt pari tuntia käynyt tiedostoja läpi niin ihmetellään että jaa jaa jaaha....ja sitten vihdoin löytyy joku vuoden vanha sähköposti jossa on edelliselle kerrottu että sopimukset on kaapissa).
Minulle kävi nuin aina,jokainen pätkäduuni loppui ekaan soppariin.
Menin aikuisena sitte psykologille,siitä muihin tutkimuksiin = asperger, mutta hyvin sopeutunut ettei ole aiemmin tullu suuria ongelmia. Eli teen jotain mitä en itse tajua tai huomaa,mutta se on muiden mielestä ärsyttävää tms.
Olen kokenut saman. Tiimissä oli yksi vanhempi henkilö, joka ei jostain syystä hyväksynyt minua, vaan käänsi koko tiimin vastaan. Asiasta käytiin parikin keskustelua esimiesten kanssa, tuloksetta. Kiusaava henkilö oli osaamiseltaan talolle korvaamaton, joten sain itse lähteä vääristellyin perustein. Edeltäjälleni oli käynyt samoin... Hyvin on tuo kiusaaja korttinsa pelannut kun talon liiketoiminta on hänen varassaan. Talo on käynnyt lukuisiä käräjöinteja perusteettomista irtisanomisista, voittaen ne, joten en alkanut haastamaan vaan otin paketin ja henkäisin helpotuksesta paskan loputtua.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut saman. Tiimissä oli yksi vanhempi henkilö, joka ei jostain syystä hyväksynyt minua, vaan käänsi koko tiimin vastaan. Asiasta käytiin parikin keskustelua esimiesten kanssa, tuloksetta. Kiusaava henkilö oli osaamiseltaan talolle korvaamaton, joten sain itse lähteä vääristellyin perustein. Edeltäjälleni oli käynyt samoin... Hyvin on tuo kiusaaja korttinsa pelannut kun talon liiketoiminta on hänen varassaan. Talo on käynnyt lukuisiä käräjöinteja perusteettomista irtisanomisista, voittaen ne, joten en alkanut haastamaan vaan otin paketin ja henkäisin helpotuksesta paskan loputtua.
Aina ei ole korvaamattomuudesta kiinni. Oma kokemus on ollut, että työpaikalla on pari tällaista "omalaatuista ja haastavaa persoonaa". Ovat olleet talossa kauan. Muut sitten saavat kestää näiden pyöritystä ja heidän suustaan siedetään mitä tahansa, kun pitää yrittää muiden ymmärtää. Näitä täytyy muiden kestää ja irtisanoa ei voi, kun eivät mene niin pitkälle, että kriteerit täyttyisivät.
Vierailija kirjoitti:
Tylsässä työssä toisten kiusaaminen voi olla oma hupi näille työuransa loppua lähettyville karkerille Ritvoille. On niitö nuoremmissakin ja molemmissa sukupuolissa. Todella vaikea saada pihalle ja pilaavat ilmapiirin ja maineen.
Vierailija kirjoitti:
Akkavaltainen työpaikka. Ei siihen muuta tarvita. Jos olisin työnantaja, yhtään akkaa en palkkaisi ilmapiiriä pilaamaan, koska se laskee yrityksen kannattavuutta. Pysyisivät kotona hoitamassa keittiötä.
Ja tällaista seksististä viestiä yläpeukutetaan?
Unohdit mainita sen jo etukäteen annetun kultaisen kädenpuristuksen, ettet vaihtaisi paikkaa...
Joo-o, boomerit ei tosiaankaan tajua nykyajan työelämästä yhtään mitään...