Sain jo toisen kerran potkut koeajalla
Ja pahinta tässä on se, että kummallakaan kerralla minulla ei ollut aavistustakaan siitä, että olin tehnyt jotain väärin. En saanut minkäänlaista palautetta tai muuta vastaavaa, että nyt menee huonosti. Enkä myöskään ollut vaikkapa myöhässä töistä tai muuta tällaista itsestäänselvää. (Ainakaan sellaista,minkä itse olisin huomannut)
Eihän tässä uskalla enää mennä töihin, jos siellä aletaan jo tarvitsemaan ajatustenluvun taitoa,että tietäisi tehneensä virheen, mistä kukaan ei vaivaudu sanomaan yhtään mitään
Kommentit (49)
No miksi et viitsinyt käyttää oikeuttasi ja tulla kuulluksi asiassa? Porukka on kyllä itse päättämässä koeaikaansa laittomista syistä, mutta ei viitsi sen vertaa nähdä vaivaa, että työnantajan tehdessä työaikapurun ei edes kysy, että miksi.
Tosta sä voit syyttää suomalaista lainsäädäntöä, ei kukaan uskalla enää sanoa sitä syytä, koska se väännetään sit käräjillä laittomaksi irtisanomiseksi, vaikka oikeasti kyse ei todellakaan olisi sellaisesta.
Tervetuloa maailmaan, täällä vain pärstäkertoimella on väliä silloin kun määräävällä on varaa valita.
Vierailija kirjoitti:
Tosta sä voit syyttää suomalaista lainsäädäntöä, ei kukaan uskalla enää sanoa sitä syytä, koska se väännetään sit käräjillä laittomaksi irtisanomiseksi, vaikka oikeasti kyse ei todellakaan olisi sellaisesta.
Koeajalla saa irtisanoa tai irtisanoutua, eikä siihen tarvita mitään syytä sanoa.
Surulliseksi on mennyt. Luultavasti sait vielä nykyajalle tyypillisen pikaperehdytyksen ja vaatimustaso on luokkaa että pitää osata kaikki heti kun ei ole aikaa ohjata kunnolla työhön. Häntä pystyyn, vielä tärppää!
Miten ap edes pääsit töihin, jos sun työtodistuksessasi lukee, että sinut potkaistiin edellisestä työpaikasta pois kesken koeajan?
Ainakaan itse työnantajana miettisin pitkään, että mikähän on ollut syynä, kun kesken koeaikaa on edellinen työnantaja näyttänyt ovea?
Se ei aina ole huono, juttu jos koeaika puretaan. Sinussa voi olla myös vahvoja piirteitä, johtajuutta, asioiden nopeaa oppimusta, ahkeruutta ja montaa muuta piirrettä, mitä esimiehessäsi ei esim. ollut. Jotkut ei palkkaa kilpailijoita työympäristöön. Voi olla, että olisit laittanut muiden urahaaveet taka-alle. Kannattaa todella tarkkaan itse miettiä, mihin työpaikkaan hakee. Ja sen koeajan vaikka esittää tyhmää, että muut ei koe uhkaa.
Millä alalla tapahtunut? Jotain opiskelijoiden riistotyöpaikkoja olleet?
Koeajasta ei kyllä koskaan tiedä - itse olin ollut kolme viikkoa töissä, kun pomo pyysi kirjoittamaan vakisopparia - meillä ei koeajalla olevat voi tehdä ilta- tai viikonloppuvuoroja.
Sote-ala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeajalla saa irtisanoa tai irtisanoutua, eikä siihen tarvita mitään syytä sanoa.
Irtisanominen on eri asia. Koeaikana työsuhde voidaan purkaa ja syy siihen täytyy kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanominen on eri asia. Koeaikana työsuhde voidaan purkaa ja syy siihen täytyy kertoa.
Ja syy on "sopeutumattomuus työhön ja työyhteisöön". Saatko sä tuosta tulkittua, mikä sulla henkkoht meni vikaan?
Luulisi että sinä itse osaisit arvioida mikä meni pieleen kun vertaat työsuoritustasi muihin. Tai ehkä hakemuksesi ja cv:si oli liikaa ristiriidassa työpanoksesi kanssa?
Koeajan purku on mielestäni hyvin harvinainen, ainakin niissä työpaikoissa joissa minä olen ollut, ainakaan kesken koeajan. Koeaikaa toki käytetään nimensä mukaisesti koeaikana ja sen lähestyessä loppua muutama on saanut lähteä. Syynä on ollut lähinnä aktiivisuuden puute, eli he ovat tehneet vain minimin siitä mitä käsketään eivätkä ole olleet missään suhteessa hyviä. Mahdollisesti henkilökemiakaan ei ole oikein toiminut esihenkilöiden kanssa.
Ei hemmetti... Mä olen kokenut tuon kerran, ja pakko myöntää, että jos kokisin uudestaan, se tuntuisi kuin iskulta kasvoihin, maali tolle ensimmäiselle pelkurimaiselle paikalle, ikään kuin niitti sille, että he olivat oikeassa ja minä huono. Otan osaa, oikeasti. Eihän sille oikeasti ole mitään rajaa, montako kertaa epäonni yhden kohdalle osuu. Ei epäonni tunne kohtuutta.
Itse pyrin olemaan jo haastattelussa aika tarkka ja nostamaan esille sellaisia asioita, jotka ovat minulle tärkeitä. En halua enää saada paikkaa liian helpolla. Mieluummin olen ärsyttävä tyyppi jo kättelyssä, kuin että pettymys työsuhteessa. Toisekseen, kannatan nykyään avoimuutta. Haluan olla selvillä, mitä esihenkilö ajattelee minusta ja työn jäljestäni. Jos en saa palautetta, pyydän sitä. Jos minä koen jonkin asian työssäni ongelmaksi, otan asian puheeksi mahdollisimman matalalla kynnyksellä.
Tosin, kaikki esihenkilöt eivät tässä osaa toimia hyvin. Sitten ei auta vaikka itse tekisi mitä.
Oma koeaika purettiin viikkoa vajaa 6kk. Sain projektin valmiisi ja rahatilanne oli firmalla huono.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että sinä itse osaisit arvioida mikä meni pieleen kun vertaat työsuoritustasi muihin. Tai ehkä hakemuksesi ja cv:si oli liikaa ristiriidassa työpanoksesi kanssa?
Koeajan purku on mielestäni hyvin harvinainen, ainakin niissä työpaikoissa joissa minä olen ollut, ainakaan kesken koeajan. Koeaikaa toki käytetään nimensä mukaisesti koeaikana ja sen lähestyessä loppua muutama on saanut lähteä. Syynä on ollut lähinnä aktiivisuuden puute, eli he ovat tehneet vain minimin siitä mitä käsketään eivätkä ole olleet missään suhteessa hyviä. Mahdollisesti henkilökemiakaan ei ole oikein toiminut esihenkilöiden kanssa.
Nuo on ihan aiheellisia syitä purkaa työsuhde koeajalla, eikä laki edes tunne "varoituksen antamista" kun on kyse koeajasta. Minun on silti vaikeata ymmärtää, millainen pomo on vaan "jees jees, kiva kiva, mites lomatoiveet", eikä ota ongelmia / toiveita / odotuksia puheeksi työntekijän kanssa. Noin kävi omassa tapauksessani. Laillista ja asiallista paperilla, mutta kerrassaan surkeata toimintaa firmalta. (en ole AP)
Vierailija kirjoitti:
Miten ap edes pääsit töihin, jos sun työtodistuksessasi lukee, että sinut potkaistiin edellisestä työpaikasta pois kesken koeajan?
Ainakaan itse työnantajana miettisin pitkään, että mikähän on ollut syynä, kun kesken koeaikaa on edellinen työnantaja näyttänyt ovea?
Pakkokos se on sellaisia todistuksia näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkokos se on sellaisia todistuksia näyttää.
Niin. Ei sitä todistukseen kuulu kirjottaa. Siitä kuuluu saada erillinen paperi, purkuilmoitus.
Räpläätkö puhelinta työpäivän aikana?
Eivät halua nostaa palkkaa koeajan jälkeen, tai oletko sairastellut tai kertonut lapsihaaveista? Älä ota itseesi, kohtalolla on jotain parempaa mielessä sulle.