Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain jo toisen kerran potkut koeajalla

Vierailija
08.02.2022 |

Ja pahinta tässä on se, että kummallakaan kerralla minulla ei ollut aavistustakaan siitä, että olin tehnyt jotain väärin. En saanut minkäänlaista palautetta tai muuta vastaavaa, että nyt menee huonosti. Enkä myöskään ollut vaikkapa myöhässä töistä tai muuta tällaista itsestäänselvää. (Ainakaan sellaista,minkä itse olisin huomannut)

Eihän tässä uskalla enää mennä töihin, jos siellä aletaan jo tarvitsemaan ajatustenluvun taitoa,että tietäisi tehneensä virheen, mistä kukaan ei vaivaudu sanomaan yhtään mitään

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Räpläätkö puhelinta työpäivän aikana?

On muuten aika mielenkiintoista, että puhelin äijän kädessä = se hoitaa bisneksiä, mutta puhelin nuoren naisen kädessä = se laiskottelee!

Kumpikin voi laiskotella tai olla laiskottelematta. Ehkä työpöytä oli jo tyhjä. Jos puhelin on kielletty, kannattaisi kieltää virallisesti.

OHIS

Vierailija
22/49 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain koeajalla potkut ja seuraavana päivänä pomon siskontyttö tuli minun tilalleni. Potkujeni syy oli taloudelliset syyt, firmalla ei ollut varaa pitää minua töissä, sanoi pomo. Ilmeisesti tilanne muuttui nopeasti, kun seuraavana päivänä pomon siskontyttö palkattiin tilalleni ja firmalla olikin varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuten aika mielenkiintoista, että puhelin äijän kädessä = se hoitaa bisneksiä, mutta puhelin nuoren naisen kädessä = se laiskottelee!

Kumpikin voi laiskotella tai olla laiskottelematta. Ehkä työpöytä oli jo tyhjä. Jos puhelin on kielletty, kannattaisi kieltää virallisesti.

OHIS

Olipa taas uhrautuminen. Emme edes tiedä, mitä ap teki, niin vähän vaikea sanoa, kuinka paljon työnkuvaan kuuluu puhelimella olo. 

Enemmän tässä ihmetyttää tuo, että puhelin pitäisi kieltää, etteivät ihmiset käytä sitä liikaa. Työpaikka ei ole ala-aste. Jos työajanpurku liittyisi (tuskin liittyy) puhelmiella oloon, niin kysehän on siitä, että jättää työnsä tekemättä. 

Vierailija
24/49 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OHIS

Olipa taas uhrautuminen. Emme edes tiedä, mitä ap teki, niin vähän vaikea sanoa, kuinka paljon työnkuvaan kuuluu puhelimella olo. 

Enemmän tässä ihmetyttää tuo, että puhelin pitäisi kieltää, etteivät ihmiset käytä sitä liikaa. Työpaikka ei ole ala-aste. Jos työajanpurku liittyisi (tuskin liittyy) puhelmiella oloon, niin kysehän on siitä, että jättää työnsä tekemättä. 

Sanoinhan ohis. Mutta toi on ihan totta vähän vanhoillisemmilla työpaikoilla, joissa on muutenkin vähän kummallisia asenteita.

Yhdellä työpaikalla oli sellainen fiksu idea, että puhelinta sai kyllä käyttää, työasioihin. Kaikki henkilökohtainen piti hoitaa sosiaalitiloissa. Toimi.

Vierailija
25/49 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OHIS

TET-harjoitteluissa on suurena ongelmana kännyköiden käyttö.

Ap:han ei ole mitään työstään maininnut, siihen voi kuulua tai voi olla kuulumatta puhelimen käyttö. Mutta monilla on pahana tapana käyttää tai ainakin kurkata puhelintaan tilanteessa, mihin se ei töissä kuulu. Sen voi hoitaa taukojen aikana.

Vierailija
26/49 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosta sä voit syyttää suomalaista lainsäädäntöä, ei kukaan uskalla enää sanoa sitä syytä, koska se väännetään sit käräjillä laittomaksi irtisanomiseksi, vaikka oikeasti kyse ei todellakaan olisi sellaisesta. 

Koeajalla saa irtisanoa tai irtisanoutua, eikä siihen tarvita mitään syytä sanoa. 

Tämä on harhaluulo. Työnantajalla pitää aina olla syy irtisanomiseen. Syy ei voi olla mitään mikä viittaa henkilön: uskontoon, ihonväriin, perheasioihin, terveyteen (ellei työterveys ole ilmoittanut ettei henkilö sovellu työhön tai henkilöllä ole selittämättömiä poissaoloja). Sen sijaan se ettei henkilö sovi tiimiin on ihan hyvä peruste. Joten kannattaa huolehtia siitä että koeajalla tulee toimeen sen oman tiiminsä, oman esimiehensä ja erityisesti omien alaistensa (jos niitä on) kanssa. 

Vierailija
27/49 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OHIS

Ap:han ei ole mitään työstään maininnut, siihen voi kuulua tai voi olla kuulumatta puhelimen käyttö. Mutta monilla on pahana tapana käyttää tai ainakin kurkata puhelintaan tilanteessa, mihin se ei töissä kuulu. Sen voi hoitaa taukojen aikana.

Riippuu kuule työstä. Minulla on AINA puhelin vieressäni työpäivän ajan. Otan sen mukaan jopa vessaan työpäivän aikana. 

Vierailija
28/49 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OHIS

Riippuu kuule työstä. Minulla on AINA puhelin vieressäni työpäivän ajan. Otan sen mukaan jopa vessaan työpäivän aikana. [/quote

Miksi kirjoitat sanan "aina" isoilla kirjaimilla?]

Vierailija
29/49 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surulliseksi on mennyt. Luultavasti sait vielä nykyajalle tyypillisen pikaperehdytyksen ja vaatimustaso on luokkaa että pitää osata kaikki heti kun ei ole aikaa ohjata kunnolla työhön. Häntä pystyyn, vielä tärppää!

Mulle kävi näin, että työhön minut "perehdytti" toinen työntekijä joka puhui erittäin huonoa suomea. En yleensä edes ymmärtänyt, mitä hän yritti minulle neuvoa. Oli myös jatkuvasti niin kiireessä, että näytti homman x kerran pikaisesti ja jos jotain jäi epäselväksi ja yritin kysyä apua, sain turhautuneita ja vihaisia katseita ja tuhahduksia.

Esimies määräsi minut kassalle vaikka työnkuvaan kuului paljon muutakin. Sitten kiukutteli minulle siitä, kun olen muissa hommissa vielä niin "huono" ja "hidas". Ivaili ja vertaili minua toiseen itseni ikäiseen, samoihin aikoihin aloittaneeseen työkaveriini sillä hän oli niin paljon ripeämpi noissa hommissa kuin minä. Olisiko vaikka siksi, että hän pääsi käytännössä tekemään niitä hommia, minä en?

Esimies lopulta esitti minulle, että ehkä olisi parempi kuin vain päätämme työsuhteeni siihen. Yritin saada toisen mahdollisuuden, mutta nyt jälkikäteen ajateltuna oli oikeasti itseni kannalta hyvä, että pääsin kyseisestä paikasta pois.

Vierailija
30/49 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin on käynyt noin. Jostain syystä ärsytän osaa ihmisistä olemassa olollani ihan suunnattomasti, vaikka monet minusta tykkäävätkin. Olen vähän hiljainen, mutta ystävällinen, avulias ja osaava. Erikseen on korostettu, että kyse ei ole työsuorituksen määrästä tai laadusta.

Uutta hakemusta vaan, vaikka kipeää tekeekin. Sait juuri töitä, saat uudestaankin. Niin sain minäkin, eikä kukaan töissä tiedä, mitä minulle on tapahtunut. Jatkossa voit poistaa tuon pätkän CV:stä ja sanoa, että kun oli korona-aika, olit hetken työttömänä.

Vierailija
31/49 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain koeajalla potkut ja seuraavana päivänä pomon siskontyttö tuli minun tilalleni. Potkujeni syy oli taloudelliset syyt, firmalla ei ollut varaa pitää minua töissä, sanoi pomo. Ilmeisesti tilanne muuttui nopeasti, kun seuraavana päivänä pomon siskontyttö palkattiin tilalleni ja firmalla olikin varaa.

Tuo on laiton syy koeaikapurulle ihan jo ilman tuota siskontyttöäkin. Olisit voinut nostaa ihan rahakkaan keissin tuosta.

Vierailija
32/49 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te jankkaatte puhelimen käytöstä? Oliko siitä jossain maininta, että se olisi ollut syynä tässä? Ei kannata tehdä oletuksia.

Toisekseen olen nähnyt läheltä, miten nuoria työelämään tulijoita suorastaan kusetetaan. Varsinkin pienissä hikipajoissa palkan ja lisien maksu saattaa olla vähän sinne päin. Vuorot mitä sattuu, ja jos kyselet perään, työ loppuu siihen. Silti näille ns. työnantajille kelpaa kaikki yhteiskunnan palkka- ym. tuki.

Hakekaa nuoret isoihin konserneihin töihin. Suuri osa niistä käyttää rekry- tai vuokratyöfirmoja uuden työvoiman valinnassa, mutta jos on hyvä tekijä, se on hyvä reitti vakituiseen työhön.

Vierailija
33/49 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt sama. Ekassa paikassa minusta haluttiin selvästi eroon jo alussa. En ymmärrä miksi ne edes otti sinne sitten töihin. Sinne tuli samaan aikaan pari muutakin, minua ei vaivauduttu perehdyttämään kunnolla, mutta silti olisi pitänyt osata nopeammin hommat kuin nämä muut. Vaikka lähtötaso oli sama kaikilla. Toka paikka oli missä en itsekään niin viihtynyt, he itse ottivat minuun yhteyttä ja pyysi töihin. Ja työttömänä ei voi kieltäytyä, vaikka palkka oli suunnilleen sama kuin ansiosidonnainen. Oli siis juuri edellinen työ loppunut. Tottakai koitin työni hoitaa hyvin, mutta ei se ihan täysin mun alaa ollut. Kyllä se vaikuttaa tulevaan ja seuraavassa paikassa jännittikin ekat kuukaudet että tuleeko taas kenkää. Olen nainen ja miesvaltaisella alalla. Joten helppoa ei ole, pitää olla paljon pätevämpi kuin muut, että ylipäätään kelpaa. Minullakin pitkä osaaminen koko alan kirjosta, mutta valitettavasti vain naiselle ne lapset on huono diili työelämässä. Vakityöstäkin irtisanottiin lähes heti kun töihin palasin hoitovapaalta. Sen jälkeen ei vakipaikkaa olekaan löytynyt. Vaikka mun lapset on kipeitä kerran 5 vuodessa. Yhteensä.

Vierailija
34/49 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain aikoinaan koeajalla potkut koska en sopinut työhön. Työ oli sellainen, että parin päivän jälkeen olisi pitänyt pystyä yksin hoitaa koko puljua ja jos tulee jotain yllättävää niin "keksit vaan sitten jotain". Muut työntekijät siellä olikin sellaisia, että heittivät vaan hatusta jotain ja tekivät monet asiat miten itse huvittaa, usein tuli sanomista, mutta olivat sellaisia, että kaikki oli aina jonkun muun syytä, joten moitteet kaikui kuuroille korville. Mä taas oon sellainen, että halua oppia työn kunnolla ja tehdä asiat "niin kuin kuuluu", ettei tule huonoa palautetta.

Olin vaan onnellinen kun pääsin sieltä pois, enkä ole sitä lyhyttä pätkää edes cv:hen laittanut.

Vierailija
35/49 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on käynyt niin, että koeaikani kesti 2 kk, irtisanottiin koeajan viimeisenä päivänä. Kun saavuin työpaikalle, ilmoitettiin että eivät oke heidän puolelta olleet tyytyväisiä ja kun kysyin mihin, niin ei ollut hänellä edes vastausta mietittynä. Mumisi jotain oma-aloitteisuudesta. Uudessa paikassa on heti vaikea olla oma-alotteinen ja muutenkin oli todella paska veto jättää tuo ilmoitus ihan vihoviimeiseen tippaan.

Irtisanomispäiväni oli keskiviikko ja uusien työvuorolistojen piti olla maanantaina esillä. Näitä pimitettiin kaikilta sitten tuohon keskiviikkoon asti, vaikka olin kysynyt, että missä ne listat on.

Olisi pitänyt ilmoittaa tuosta liittoon, vaikka nyt eivät mitään laitonta tehneetkään.

Kerran myös minulle ei yks kaks annettu kuin yksi vuoro kahden viikon välein. Ennen oli ollut 3-4 vuoroa viikko, kysymättä ja keskustelematta muutettiin tuohon. Kun kysyin syytä, niin kuulemma olen sen näköinen, etten halua olla siellä töissä. No kysyin, että saanko mä jatkaa? Eivät tienneet. Ilmoitin vaan, että en tule enää.

Ei ole todellista miten huonosti ja typerästi voidaan asioita hoitaa. Ei sitten tullut esihenkilöllä mieleen vaikka kysäistä miten hommat sujuu eikä yhtäkkiä vähentää vuoroja ja odottaa että minä itse otan asian esille..?

Nyt juuri kesälomakauden loputtua vetelee sattumoisin koeaika viimeisiään ja vähän jännittää miten käy.. ei ole kova kommunikoimaan tuo pomo eikä taida uskaltaa sanoa, jos ei pidä siitä, mitä minä teen..

Siksi nostelin vanhaa ketjua. Kertokaa koeaikajuttuja!

Vierailija
36/49 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap edes pääsit töihin, jos sun työtodistuksessasi lukee, että sinut potkaistiin edellisestä työpaikasta pois kesken koeajan?

Ainakaan itse työnantajana miettisin pitkään, että mikähän on ollut syynä, kun kesken koeaikaa on edellinen työnantaja näyttänyt ovea?

Sinulle nyt kukaan järkevä hommiin haluakaan..

Vierailija
37/49 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama käynyt: lähisukulainen oli saman tien merkattu tilalleni jo aiemmin julkaistuun työvuorotaulukkoon.

Vierailija
38/49 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta löytyy ja olen paljon tarinoita kuullut etenkin franchising-yrittäjistä, jotka tuota koeaikakierrätystä harrastavat.

Eli tarvetta ei ole oikeasti kuin vaikka joulusesonkiin, mutta houkuttelevat muka vakihommilla tekijän taloon ja antavatkin kenkää heti koeajan lopussa.

Tuo ei nyt ole laitonta, mutta tuollaisesta touhusta kannattaa ilmoittaa kyllä liittoon tai mahd firman ylemmälle taholle.

Onneksi nykyään nuoret ovat enemmän perillä oikeuksistaan eivätkä suostu mihin vaan pompotteluun!

Myös jonkun rekryfirman kautta työllistyminen etenkin nuorena on hyvä veto.

Saa palkkansa ja jos jotain hämärää ilmenee, niin sinne ilmoitus.

Vierailija
39/49 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos potkujen syy oli tuotannolliset ja taloudelliset, olisi yt-neuvottelut pitänyt käydä ensin. Toi oli mielestäni laitonta.

Vierailija
40/49 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ehkä vääräntyyppisessä työssä. Jossain toisessa hommassa voit olla ihan huippu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi