Miksi niin monet rokotteiden vastustajat ovat "elämänkoululaisia"?
Miksi monet "rokotekriittiset" elelevät erilaisilla yhteiskunnan tuilla ja koulutus on jäänyt perusasteelle?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä korkeammin koulutettu ja mitä ”menestyneempi” ihminen on, sitä helpommin hän on ohjattavissa. Näiden ihmisten ”viisaus” pohjautuu valmiiksi annettuun ”tietoon”, jolloin tyytyy seuraamaan massaa. Eikä voi edes kyseenalaistaa, kun joku pian pitää fiksua ihmistä ihan tyhmänä.
Miten väärin voi PerS ul1 asian ymmärtää 😂😂
Juuri näin, hyvin vaikea ymmärtää, miten vääristynyttä ajatuksenjuoksua.
Samoja sankareita, joilta kuulee "akateemiset on ylimielisiä" -mantraa. Mitään järkeviä perusteluja väitteelle on turha tivata. Minun kokemukseni mukaan akateemisesti koulutettu on pikemminkin kasvanut keskimääräistä itsekriittisemmäksi, ja väitettä tukee myös tilastotiedot yliopisto-opiskelijoiden taipumuksesta depressiiviseen oireiluun. Mutta kappas, nyt viittasin tilastotietoon enkä omaan päättelyyni, joten tietenkin olen vain aivopesty ja talutusnuorassa. 😭
Ihan onllaan me muutkin ne tilastotieteen opinnot suoritettu 😁 Osa näköjään vaan tajusi ne ja osa ei.
Eipäilenpä että parturikoulun "piirakkakuviot" tarkoittaa jotain ihan muuta.
Mistä tiedät, että ovat elämänkoululaisia? Ovatko kaikki ilmottautuneet sinulle?
Sairastan juuri koronaa. Olen 3 kertaa rokotettu. Oireeni ovat lievät, tai miten sen nyt ottaa. Hengästyn kun kävelen viisi metriä. Päätä särkee ihan koko ajan. Kuin flunssa, mutta ei kuitenkaan. Aaltoilevaa. En haista mitään. Sen seurauksena kaikki maistuu happamalta.
Olen kiitollinen rokotuksista! Pienet lapseni sairastuivat ensin, eikä heitä ollut ehditty vielä rokottaa. Olivat lähes 40 asteen kuumeessa, nuhassa sekä järjettömässä yskässä.
Vierailija kirjoitti:
Ap voi päätellä ihan itse. Ei ns yllätä.
Kirjoitin aloituksen tarkoituksella kysymysmuodossa. Päätin, että en väitä mitään, vaikka se houkuttelisikin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Koulutushan on vain sitä, että on opetellut ulkoa tietyt asiat.
Niin, ei ole kokemusta, kuinka pitkälle esimerkiksi ammattikorkeassa tällä pänttäystaktiikalla mahdollisesti pötkitään, mutta ainakin akateemisessa maailmassa vaadittiin täsmälleen päinvastaista. Vain pääsykokeissa oli ulkoa opettelua, jolla haluttiin testata sisäänpääsymotivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa vaan harmittaa APta, että ylipäätään otitti ne piikit. Oma empiria osoittaa (ja näin mm. Nohynek ja Salminen ovat myös myöntäneet) että sairastuu ja tartuttaa ihan yhtälailla. Vaikeat tautimuodot on ne jotka koksee lähinnä riskiryhmäläisiä. Koronasta on tullut teille uskonto ja itsepintaisesti halutaan uskoa että oli järkevää ottaa ne piikit, vaikka ei ollut merkittävää hyötyä. Jättäkää muut ihmiset jo rauhaan ja älkää kehdatko enää puhua tieteestä kun kysessä on KORONAKULTTI.
Ei harmita lainkaan ne rokotukseni. Tällaisten samantyyppisten kanssa olen jutellut ihan livenäkin. Jostain syystä rokotevastustajat käyttävät aina tuota ärsyttävää sanaa "piikki" puhuessaan rokotteista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa koronarokotteita hehkuttavista kommenteista luo mielikuvan siitä, kuin kyseessä olisi uskonto. Hoetaan mediasta tuttuja iskulauseita, kiillotetaan omaa sädekehää ja aggressiivisesti tuomitaan muita yleensä ilman loogisia perusteluja. Hallitus ja viranomaiset toimivat vähintäänkin puoli laittomasti ja media toimii, kuin mikäkin propagandakoneisto, jossa totuudella ei ole enää sijaa. Rokotteet ovat hyvä asia mutta politiikka niiden ympärillä on täysin mätää. Onneksi tähän ongelmaan on vihdoin alettu herätä, eikä mitä tahansa niellä. Harmi, että monessa maassa ollaan huonosti hoidetun korona- ja koronarokotepolitiikan takia ajauduttu syvään kriisiin, jossa kansalaisten luottamus hallituksiinsa ja myös moniin kanssaihmisiin on mennyttä.
Tunnut pursuavan ylenkatsetta ja vainoharhaa, mahdollisesti katkeruutta (mutta miksi - se jää epäselväksi). Oletko nyt aivan varma, että et ole tarkastellut ns. suurta kuvaa hieman liian ahtaan putken läpi? Ymmärrän toki että ihmisellä on luontainen tarve yksinkertaistaa monimutkaista ja ahdistavaa todellisuutta.
Itseä mietityttää näiden rokottamattomien "se on vain flunssa" -tyyppien kohdalla, että mistä te tiedätte MINKÄ version te taudista saatte?
sehän VOI olla se "flunssa".. mutta se voi viedä hengen. Tai iskee long covidin.
Eli oletteko te vaan varmoja siitä että ette voi saada mitään vakavaa versiota ja sillä hyvä?
Olen ihan tavallinen toimistotyöläinen. Etätöitä tehnyt koko pandemia-ajan. Lapsen mukana virus kulkeutui kotiimme viime viikolla ja sairastimme koko perhe lievänä. Enintään lämpöä oli itselläni 37,4, joka teki ikävän olon, mutta laski buranalla. Muut perheenjäsenet sairastuvat suurin piirtein samoin oirein. Rokotteita ei ole kenellekään ja ihan tyytyväinen valintaamme olen. Toki ymmärrän, että olemme onnekkaita ja siitä olen kiitollinen, mutta suurin osa taitaa tämän sairastaa yhtä lievästi kuin mekin.
Olemmeko sitten elämänkoululaisia, kun emme menneet ottamaan useita rokotuksia tällaiseen tautiin. Ehkä sitten olemme. Haittaako se? Eipä juurikaan.
Johan sen jo Salminenkin myönsi HS:n haastattelussa että syksyllä mentiin metsään kun annettiin virheellisesti ymmärtää rokotusten estävän tartunnat.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että siellä koulutetussa osassa kansaa on sosiaalinen paine kovempi ottaa nuo rokotteet. Nimenomaan mediassakin annettu olettaa että jos ei ota niin on tyhmä, persu ( miten poliittinen suuntautuminen vaikuttaa älykkyyteen?) ja itsekäs. Veikkaan että keskiluokassa oma asema muiden samankaltaisten silmissä on tärkeämpi kuin matalammin koulutettujen.
En kokenut että päätökseni ottaa rokotus olisi perustunut mihinkään ulkoa tulleeseen paineeseen, eikä aiheesta juuri edes keskusteltu tuttavapiirissäni - hyvä jos vaimon ja vanhempien kanssa. Medialla ei ollut vaikutusta, koska olin jo entuudestaan yleisellä tasolla tietoinen rokotusten hyödyistä, tehosta tai tehottomuudesta sekä rokotuksiin tai rokottamattomuuteen sisältyvistä riskeistä.
Ei jäänyt juurikaan riskiryhmäläiselle jossiteltavaa eikä se vaatinut kummoistakaan vaihtoehtoisten skenaarioiden vertailua. Hengissä säilymisen maksimointi oli kriteerini numero yksi. Siksi tuntuukin kummalliselta, että rokotuksia syytetään tehottomiksi, jos ne eivät estä tartuntaa. Tuntuu että rokotevastainen kaivaa argumenttinsa väen vängällä vaikka kiven alta.
Vierailija kirjoitti:
Usassa tehdyn tutkimuksen mukaan kaikista rokotekriittisimnät ovat tohtorin tutkinnon tehneet. Nähtävästi osaavat hakea oikeaa tietoa oikeista lähteistä ja tekevät johtopäätöksensä sen mukaan.
Rokotemyönteisimpiä ovat maisterit. Itse olen kauppatieteiden maisteri enkä ole ottanut mRNA-rokotuksia. Tähän päädyin luettuani lääkeyritysten omien riskianalyysien perusteella.
Kun sanoo "tutkimuksen mukaan" olisi syytä laittaa aina myös linkki siihen tutkimukseen. Muuten menee mutuksi. Omasta tuttavapiiristä (valtaosa luonnontieteiden FT pari FM) en tiedä yhtään rokottamatonta. Tosin osa jätti 3. rokotuksen ottamatta (näin tein itsekin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa koronarokotteita hehkuttavista kommenteista luo mielikuvan siitä, kuin kyseessä olisi uskonto. Hoetaan mediasta tuttuja iskulauseita, kiillotetaan omaa sädekehää ja aggressiivisesti tuomitaan muita yleensä ilman loogisia perusteluja. Hallitus ja viranomaiset toimivat vähintäänkin puoli laittomasti ja media toimii, kuin mikäkin propagandakoneisto, jossa totuudella ei ole enää sijaa. Rokotteet ovat hyvä asia mutta politiikka niiden ympärillä on täysin mätää. Onneksi tähän ongelmaan on vihdoin alettu herätä, eikä mitä tahansa niellä. Harmi, että monessa maassa ollaan huonosti hoidetun korona- ja koronarokotepolitiikan takia ajauduttu syvään kriisiin, jossa kansalaisten luottamus hallituksiinsa ja myös moniin kanssaihmisiin on mennyttä.
Tunnut pursuavan ylenkatsetta ja vainoharhaa, mahdollisesti katkeruutta (mutta miksi - se jää epäselväksi). Oletko nyt aivan varma, että et ole tarkastellut ns. suurta kuvaa hieman liian ahtaan putken läpi? Ymmärrän toki että ihmisellä on luontainen tarve yksinkertaistaa monimutkaista ja ahdistavaa todellisuutta.
Tyypillinen alentuva kommentti, joka ei sanallakaan ota kantaa esitettyihin väittämiin vaan ainoastaan toisen kommentoijan oletettuihin motiiveihin ja muihin epäolennaisuuksiin.
Jaa. Mielestäni ei ole lainkaan epäolennaista, miten rokotekeskustelussa suhtaudutaan eriäviä näkemyksiä esittäviin. Peukuttaako moista lietsontaa pitäisi?
Vierailija kirjoitti:
Johan sen jo Salminenkin myönsi HS:n haastattelussa että syksyllä mentiin metsään kun annettiin virheellisesti ymmärtää rokotusten estävän tartunnat.
Kummallista että minä en ole missään vaiheessa näin "ymmärtänyt". Nimenomaan koko ajan muistutettiin, että mitään ei voida sanoa varmaksi. En muista yhdenkään asiantuntijatahon väittäneen, että rokotus estäisi kaikki tartunnat.. Sen sijaan jatkuvasti on painotettu, kuinka paljon epävarmuustekijöitä koko pandemiaan väistämättä liittyy. Tuntuu että juuri tämä epävarmuus on saanut monen kuupan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeakoulutettu, rokottamaton, täysin terve aikuinen, joka ei halua osallistua korona-rokotteilla tehtävään ihmiskokeeseen.
Mieluummin kokeilet, mitä korona juuri sinussa aiheuttaa? Sopiiko udella, mihin saatavilla olevaan tietoon perustuen olet arvioinut rokotteen mahdolliset haitat koronatartunnan mahdollisia haittoja suuremmiksi?
Suuri osa elämänkoululaisista taisi juosta ottamaan rokotteet kun tuli tieto ettei baareihin muuten pääse.
Että se siitä.
Vierailija kirjoitti:
"Hoetaan mediasta tuttuja iskulauseita, kiillotetaan omaa sädekehää ja aggressiivisesti tuomitaan muita yleensä ilman loogisia perusteluja."
Hups, kuvailit juuri hyvin tarkasti jokaisen koronaan liittyvän uutislinkin kommenttiosion, joka täyttyy 99 prosenttisesti rokotevastustajien räkänauruöyhötyksistä.
Ne on kelkasta pudonneita uskomushoitoja käyttäviä.
Just tuota väkeä että mulla on oikeuksia,mutta mikään velvollisuus ei kiinnosta.