Avopuolison osakkeet exänsä kanssa
Minun avopuolisoni ei sitten huomannut kertoa että hänellä on mm. vielä yhteisiä loma-osakkeita exänsä kanssa yhteisomistuksessa. Asia paljastui minulle kun hain postin, avoin lippunen josta näkyi lomapisteet ja jota koristi molempien ex-puolisoiden nimet. En nyt tiedä mutta minua kyllä ottaa päähän.
Kahdesta syystä, eli minulle ei oltu asiasta sanottu plus miksi ihmeessä exän kanssa pitää pitää vielä yhteisiä loma-osakkeita?
Taustalla on jos jonkin sortin exän pillin mukaan juoksemista.
Olenko liian herkkä kun tällaisesta otin pienet hämmästyspultit, tosi pienet kylläkin.
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:27"]Mitä niille yhteisomistuksessa oleville asioille pitäisi tehdä? Myydä pois vaikka tappiolla? Lahjoittaa exälle? Antaa nyxälle?
[/quote]
Samoin kuin kaikille muille yhteisille asioille erotessa. Jakaa parhaaksi näkemällään tavalla. Oli meilläkin loma-asuntoa, omistusasuntoa ja koiraa ja kaikki jaettiin sopivasti. Ei tulisi mielenkään että roikkuisin eksässäni jonkun mökin takia.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:27"]Mitä niille yhteisomistuksessa oleville asioille pitäisi tehdä? Myydä pois vaikka tappiolla? Lahjoittaa exälle? Antaa nyxälle? [/quote] Samoin kuin kaikille muille yhteisille asioille erotessa. Jakaa parhaaksi näkemällään tavalla. Oli meilläkin loma-asuntoa, omistusasuntoa ja koiraa ja kaikki jaettiin sopivasti. Ei tulisi mielenkään että roikkuisin eksässäni jonkun mökin takia.
[/quote]
Entä jos ei päästä yhteisymmärrykseen eikä kummallakaan ole varaa lunastaa toiselta osuuttaan? Omaansa kun ei ole pakko myydä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:27"]Mitä niille yhteisomistuksessa oleville asioille pitäisi tehdä? Myydä pois vaikka tappiolla? Lahjoittaa exälle? Antaa nyxälle?
[/quote]
Samoin kuin kaikille muille yhteisille asioille erotessa. Jakaa parhaaksi näkemällään tavalla. Oli meilläkin loma-asuntoa, omistusasuntoa ja koiraa ja kaikki jaettiin sopivasti. Ei tulisi mielenkään että roikkuisin eksässäni jonkun mökin takia.
[/quote]
Juuri näin!
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:27"]Mitä niille yhteisomistuksessa oleville asioille pitäisi tehdä? Myydä pois vaikka tappiolla? Lahjoittaa exälle? Antaa nyxälle? [/quote] Samoin kuin kaikille muille yhteisille asioille erotessa. Jakaa parhaaksi näkemällään tavalla. Oli meilläkin loma-asuntoa, omistusasuntoa ja koiraa ja kaikki jaettiin sopivasti. Ei tulisi mielenkään että roikkuisin eksässäni jonkun mökin takia.
[/quote]
Entä jos ei päästä yhteisymmärrykseen eikä kummallakaan ole varaa lunastaa toiselta osuuttaan? Omaansa kun ei ole pakko myydä.
[/quote]
Kyllä luulisi aikuisten ihmisten osaavan sopia asioista. Tahallista kiukuttelua sanon minä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:32"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä sen varmaan saa ositettua lain vaatimalla tavalla siinä missä kaiken muunkin.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:32"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä luulisi aikuisten ihmisten osaavan sopia asioista. Tahallista kiukuttelua sanon minä.
[/quote]
Olen samaa mieltä, tämä on jotain taistelua pitää viimeiseen asti kiinni exässään.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:32"] [quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:27"]Mitä niille yhteisomistuksessa oleville asioille pitäisi tehdä? Myydä pois vaikka tappiolla? Lahjoittaa exälle? Antaa nyxälle? [/quote] Samoin kuin kaikille muille yhteisille asioille erotessa. Jakaa parhaaksi näkemällään tavalla. Oli meilläkin loma-asuntoa, omistusasuntoa ja koiraa ja kaikki jaettiin sopivasti. Ei tulisi mielenkään että roikkuisin eksässäni jonkun mökin takia. [/quote] Entä jos ei päästä yhteisymmärrykseen eikä kummallakaan ole varaa lunastaa toiselta osuuttaan? Omaansa kun ei ole pakko myydä. [/quote] Kyllä sen varmaan saa ositettua lain vaatimalla tavalla siinä missä kaiken muunkin.
[/quote]
Avoliitto ja ositus? Mikäkähän laki lieneen kyseessä?
Myydä pois ja jakaa rahat puoliksi.
Ihan vedit aiheesta herneet nenään. Jos uusi kumppani asuu sinun kanssa niin exän kanssa ei pidä silloin enää mitään yhdessä omistaa. Naurettava ajatuskin.
Helpointa on lahjoittaa se lomaosake exälle. Se voi olla jopa 100 000 euron arvoinen, joten kaikki on tyytyväisiä. Exä saa lomaosakkeen kokonaan ja ap tietää, että yhteistä omaisuutta ei enää ole.
On meilläkin exän kanssa yhteinen kesämökki, en näe siinä mitään ongelmaa eikä nyksänikään. Välit on muutenkin ok. Tyhmää ja lapsellista olisi ollut myydä hieno paikka pois pelkän eron takia, kahden perheen kesken sille on enemmän käyttöäkin. Ero hoidettiin muutenkin enemmän järki-, kuin tunnepohjalta kun ei siihen mitään suurempaa dramatiikkaa liittynyt.
Itseasiassa avomiehesi ja hänen exän omaisuus ei kuulu sinule mitenkään.Hanki sinäkin itsellesi osakkeita ja kesämökkejä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:41"]
Myydä pois ja jakaa rahat puoliksi.
[/quote]
Vaikka tappiolla?
Lopettaa yritys, jos kummallakaan ei ole varaa lunastaa toista ulos?
Jos ajatuksena on säilyttää omaisuutta lapsille perinnöksi?
Mites lapset? Myydäänkö nekin?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:48"]
Itseasiassa avomiehesi ja hänen exän omaisuus ei kuulu sinule mitenkään.Hanki sinäkin itsellesi osakkeita ja kesämökkejä.
[/quote]
täällä riehuu joku katkera exä;)
En tiedä, mitä avomieheni omistaa. Se ei kuulu minulle niin kauan, kun siitä ei ole minulle mitään haittaa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:50"]
[/quote]
täällä riehuu joku katkera exä;)
[/quote]
Jep, siltä vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:51"]
En tiedä, mitä avomieheni omistaa. Se ei kuulu minulle niin kauan, kun siitä ei ole minulle mitään haittaa.
[/quote]
No täytyyhän se nyt tietää MITÄ se mies omistaa, ihan oikeasti! Eihän se sen enempää sulle kuulukaan mutta pitäähän senverran nyt tietää.
Esim. itselläni olisi järkytys jos olisikin joku hiljainen osakas jossain turkisbisneksessä, ei kävisi päinsä ollenkaan. Samoin jos olisi esim. asuntolainaa, niin täytyyhän se kertoa koska se vaikuttaa mahdolliseen asunnonhankintaan pariskuntana.
En mä nyt kyllä tuotakaan linjaa ymmärrä, ettei muka edes kiinnosta tietää mitä mies omistaa, vaikka se vaikuttaa omaankin elämään.
[/quote]
Kyllä muuten kuulu nykyiselle puolisolle. Ex-puolisolle ei asia kuuluu enää millään tavoin.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:03"]
En millään keksi, mitä sinä kuvittelet menettäväsi, jos mies ja exänsä omistavat yhdessä jotain. Vai lomaileeko ne siellä yhdessä?
[/quote]
Mitä? Ei hyvää päivää, en tosissaan vois ikinä hyväksyä että mun mies omistais mitään enää eksänsä kanssa. Mutta sä siis hyväksyisit, kerro lisää. Omistaako sun puoliso eksänsä kanssa jotain kenties?
[/quote]
Sulle ei kuulu miehesi omistamiset pätkääkään. Miehesi on täysi-ikäinen ja täysivaltainen ihminen joka omistaa itse oman omaisuutensa eikä ole siitä tilivelvollinen sulle eikä kenellekään muulle. Sä et omista miestäsi etkä hänen omaisuuttaan. Pidä siis huoli vain omista rahoistasi ja omistuksistasi.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:26"]
Jos mun mies ilmoittaa, että mun pitää luopua kesämökistä, koska hän ei hyväksy sen omistussuhteita, niin minä luovun miehestä.
[/quote]
Aika vittupää olet ihmiseksi, kyllä se lähtis vetämään muutenkin
[/quote]
Sinulla voi olla varaa menettää tuosta vain 60 000 e, minulla ei.