Koira sairastaa. Onko enää järkevää leikata?
Minulla on monisairas 8v koira, sairauksia on tullut vähän kerrallaan ihan pennusta asti, kaihi, atopiaa, allergiaa, korvatulehduksia, suolistotulehduksia... Näistä kaikista seurauksena koira on masentunut ja väsynyt koko ajan, ei oikeastaan tee muuta kuin syö, nukkuu ja käy lenkillä. Nykyään lenkkeilykään ei kiinnosta jos on kylmää tai märkää. Mitkään lääkkeet tai ruokavaliot eivät ole auttaneet ja niihin on mennyt omaisuus. Nyt koiralla on luultavasti joku hormoonihäiriö tai märkäkohtu, jokatapauksessa munasarjat ja kohtu pitäisi leikata pois. En tiedä haluanko enää pitkittää näin monisairaan koiran elämää vaikka rakastankin koiraa paljon. Leikkaus maksaa paljon ja saattaa huonontaa koiran elämänlaatua entisestään. Kaikki ratkaisut tuntuu kuitenkin huonolle. Mitäpä itse tekisit tilanteessa?
Kommentit (36)
Eikä nuo sairaudet mitään niin kovin vakavia edes ole. Meidän kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava koiramme leikattiin kuusi kertaa elämänsä aikana, oli myös allerginen ja eli 16-vuotiaaksi.
En leikkaisi. Koiran elämä kuulostaa aika vaikealta ja samalla myös sinunkin.
Koirathan ei minun ymmärryksen mukaan tarvitse ollenkaan hiilihydraatteja. Ei kait ne villikoiratkaan tuolla luonnossa mitään hiilareita vetele?! Olisiko koirallesi mahdollista syöttää sitä lihaa enemmän, jos on nälissään ja jättää hiilarit kokonaan pois? Sietääkö mitään öljyjä esim. Pellavansiemenöljyä/ kalaöljyä? Tiedät varmasti itse parhaiten koirasi tilanteen, mutta olen myös kuullut, että toiset ovat lopettaneet allergisen koiran vaikka ruokavalion muutos olisi voinut pelastaa tilanteen. Mutta sitähän ei ikinä tiedä kuin kokeilemalla ja jos koiran yleiskunto on jo todella heikko niin meneekö koiran hengissäpito jo eläinrääkkäyksen puolelle?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:49"]En ymmärrä, mistä päättelet koiran olevan masentunut. Valtaosa koirista vain nukkuu, syö ja käy lenkillä, kuten meidänkin. Minusta koirasi sairaudet kuulostavat ihan tavallisilta iäkkäämmän koiran sairauksilta. Kaikillahan jotain kremppaa on. Todella moni koira leikataan muutenkin, eikä kohdun leikkaaminen yleensä mitenkään heikennä koiran elämänlaatua. Leikkaisin. Koirallasi voi olla vielä toiset 8 vuotta jäljellä.
[/quote]
Siitä että iloinen ja aktiivinen koira muuttuu tuollaiseksi. Mitä enemmän on vaivoja tullut sitä vähemmän koira on ollut mistään kiinnostunut. Viimeisen kahden vuoden aikana ei ole mm. leikkinyt vaikka ennen on. Minusta 8v ei ole erityisen vanha joten kyllä sen pitäisi normaalisti vielä toimia, eikä luonteen pitäisi muuttua radikaalisti. Ainakin edelliset koirat ovat muuttuneet huomattavasti vasta kuolinvuotenaan, eivät siis hiipuneet vuosien ajan. Eläinlääkärin mukaan näin poikkeava käytös viittaa juuri siihen ettei koiralla ole enää hyvä olla. -ap
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:00"]Koirathan ei minun ymmärryksen mukaan tarvitse ollenkaan hiilihydraatteja. Ei kait ne villikoiratkaan tuolla luonnossa mitään hiilareita vetele?! Olisiko koirallesi mahdollista syöttää sitä lihaa enemmän, jos on nälissään ja jättää hiilarit kokonaan pois? Sietääkö mitään öljyjä esim. Pellavansiemenöljyä/ kalaöljyä? Tiedät varmasti itse parhaiten koirasi tilanteen, mutta olen myös kuullut, että toiset ovat lopettaneet allergisen koiran vaikka ruokavalion muutos olisi voinut pelastaa tilanteen. Mutta sitähän ei ikinä tiedä kuin kokeilemalla ja jos koiran yleiskunto on jo todella heikko niin meneekö koiran hengissäpito jo eläinrääkkäyksen puolelle?
[/quote]
Voisi varmaan kokeilla, mutta ei ole kukaan ainakaan suositellut pelkkää lihaa? Kiitos neuvosta. Itse en siinä pelkää muuta kuin että jos koira allergisoituu tälle viimeisellekin proteiinille niin mitäs sitten tehdään. Viime vuonna söi poroa ennen kuin alkoi siitäkin kamalat kutinat ja piti jättää pois. Lääkäritkin ovat olleet harmissaan, koska koirani allergisoituu edelleen herkästi vaikka ruoka-aine olisi ollut jo pitkään käytössä. -ap
Kun koira on jo valmiiksi noin sairas/allerginen niin en itse pitkittäisi rakkaan perheenjäsenen kärsimystä. Yhden karvatassun olen joutunut lopettamaan, tiukkaa se teki mutta päätös oli varmasti oikea. Käyttäytyi agressiivisesti, kävi päälle, puri, raapi eikä luottanut enää ihmisiin. Lopputuloksena selvisi, että olikin iso aivokasvain jota ei olisi voinut edes leikata.
Koirasi on jo vanha, tuon ikäisellä ei ole varmaa kestääkö enää edes nukutusta ja toipuuko leikkauksesta muutenkaan. Siis vaikka olisi perusterve lemmikki kyseessä.
Viettäkää juhannus rauhassa ja päästä koira pois sen jälkeen. Vietätte viimeiset hetket yhdessä.
Voi ap, tiedän tuon tunteen liiankin hyvin, itse olen juuri nyt vastaavassa tilanteessa. Meidän koiralla todettiin vajaa viikko sitten epilepsia ja lääkehoito on nyt aloitettu. Lääkityksellä on vaan kamalat sivuvaikutukset, kävellessä koira huojuu ja on kuin humalainen, nukkuu vain, syö ja juo älyttömästi. Sivuvaikutusten pitäisi mennä pikkuhiljaa ohitse, mutta jotenkin pelkään että ne jäävätkin. Tuntuu niin pahalta katsoa ennen niin reipasta ja ylvästä koiraa kulkevan häntä riipuksissa ja jalkoja laahaten, myös koiran persoona tuntuu ihan erilaiselta ja kaipaan kovasti entistä koiraani. Tämä on ihan kamalaa.
Voimia sinulle ratkaisun löytämiseen.
Jos niin käy
että minusta tulee hauras ja heikko
ja kivut häiritsevät untani
niin sinun on tehtävä
mitä on tehtävä
sillä viimeistä matkaa
ei kukaan ole estävä
sinä tulet surulliseksi
-minä ymmärrän
älä anna surusi estää sinua
sillä tänä päivänä enemmän
kuin koskaan ennen
rakkautesi ja ystävyytesi punnitaan
Meillä on ollut niin
monta hyvää vuotta
tulevaa ei kannata surra
et haluaisi minun kärsivän
kun aika koittaa,
anna minun mennä...
Vie minut sinne missä
he auttavat minua
mutta pysy luonani loppuun
pidä minua lujasti ja
puhu minulle
kunnes silmäni ovat sulkeutuneet
Tiedän että aikanaan
sinäkin huomaat sen olevan ystävyyttä
jota minulle osoitat
vaikka häntäni on viimeisen
kerran heilahtanut
niin kivulta ja kärsimykseltä
olen säästynyt
Älä sure sitä että
sen täytyy olla sinä
jonka täytyy tehdä päätös
olemme olleet niin läheisiä
- me kaksi näinä vuosina
älä anna turhaan sydämesi itkeä
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:08"]Kun koira on jo valmiiksi noin sairas/allerginen niin en itse pitkittäisi rakkaan perheenjäsenen kärsimystä. Yhden karvatassun olen joutunut lopettamaan, tiukkaa se teki mutta päätös oli varmasti oikea. Käyttäytyi agressiivisesti, kävi päälle, puri, raapi eikä luottanut enää ihmisiin. Lopputuloksena selvisi, että olikin iso aivokasvain jota ei olisi voinut edes leikata.
Koirasi on jo vanha, tuon ikäisellä ei ole varmaa kestääkö enää edes nukutusta ja toipuuko leikkauksesta muutenkaan. Siis vaikka olisi perusterve lemmikki kyseessä.
Viettäkää juhannus rauhassa ja päästä koira pois sen jälkeen. Vietätte viimeiset hetket yhdessä.
[/quote]
Tätäpä itsekin pelkään ja lääkäritkin epäilee, koska viimeinen vuosi on sairauksien kanssa ollut todella rankka ja koira kovilla... -ap
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:03"]Teksti tuntui aika lohduttomalta. Kysy eläinlääkäriltä asiallisesti, miten mielekkääksi kokee hoitamisen ja mikä tulee olemaan tuleva elämisenlaatu. Jos koiran elämä tuntuu raskaalta, ei kai kannata pitkittää vaan periaatteesta. Jos märkäkohtu, se pitäisi kyllä leikata tai eutanasia jo ennen juhannusta??
[/quote]
Meillä on perjantaina lääkäri. Lääkärin mukaan ongelmana voivat leikkauksen jälkeen olla väliaikainen virtsankarkailu ja sitten se ab-kuuri. Edellinen ab-kuuri aiheutti koiralle 4kk ripulin (johtuen näistä suolistotulehduksista.) Koira on jo valmiiksi väsynyt ja apaattinen, joten lääkärikään ei ole varma miten koira reagoi leikkaukseen ja onko se kannattava vaihtoehto. Koiraamme on pari lääkäriä hoitanut useamman vuoden ajan, molemmat ovat viimeisen vuoden ajan olleet sitä mieltä ettei koiralle kannata enää mitään uusia hoitoja tai lääkkeitä kokeilla mihinkään vaivaan kun reagoi kaikkiin niin huonosti.
[/quote]
Lääkärit ovat jo vuoden olleet tuota mieltä? Ja sinä täällä vielä mietit mitä pitäisi tehdä. Voi hyvänen aika sentään, päästä nyt jo se eläinparka pois tuskistaan.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:03"]Teksti tuntui aika lohduttomalta. Kysy eläinlääkäriltä asiallisesti, miten mielekkääksi kokee hoitamisen ja mikä tulee olemaan tuleva elämisenlaatu. Jos koiran elämä tuntuu raskaalta, ei kai kannata pitkittää vaan periaatteesta. Jos märkäkohtu, se pitäisi kyllä leikata tai eutanasia jo ennen juhannusta??
[/quote]
Meillä on perjantaina lääkäri. Lääkärin mukaan ongelmana voivat leikkauksen jälkeen olla väliaikainen virtsankarkailu ja sitten se ab-kuuri. Edellinen ab-kuuri aiheutti koiralle 4kk ripulin (johtuen näistä suolistotulehduksista.) Koira on jo valmiiksi väsynyt ja apaattinen, joten lääkärikään ei ole varma miten koira reagoi leikkaukseen ja onko se kannattava vaihtoehto. Koiraamme on pari lääkäriä hoitanut useamman vuoden ajan, molemmat ovat viimeisen vuoden ajan olleet sitä mieltä ettei koiralle kannata enää mitään uusia hoitoja tai lääkkeitä kokeilla mihinkään vaivaan kun reagoi kaikkiin niin huonosti.
[/quote]
Lääkärit ovat jo vuoden olleet tuota mieltä? Ja sinä täällä vielä mietit mitä pitäisi tehdä. Voi hyvänen aika sentään, päästä nyt jo se eläinparka pois tuskistaan.
[/quote]
Lääkärien mielipide johtuu siitä että olen kustantanut kalliit hoidot mistä ei ole ollut mitään apua. Mutta kuten huomaat, kyllähän täälläkin kommentoidaan että leikata pitäisi vielä... Teenpä niin tai näin niin ei taida olla hyvä. Itse olen ollut lääkärien kanssa samalla linjalla "kaikkea on yritetty" -mutta sitten taas kuulen ne samat kommentit: "ei nuo sairaudet ole syy lopettaa." Vaikka mielestäni koirani ei ole voinut vuosiin hyvin. Tämä leikkaus tuntuu niin isolle asialle ja siinä voi mennä niin moni asia pieleen etten tiedä haluanko riskeerata ja rääkätä koiraa enää... -ap
Itsehän se päätös tulee tehdä ja kantaa siitä seuraavat tunteet. Joka tapauksessa todennäköisesti tulet tuntemaan myös syyllisyyttä ja ikäviä tunteita, teitpä niin tai näin.
Nuo allergia-asiat, meillä ratkesi koiralta täysin BARF-ruokavaliolla. Siis täysin viljattomalla, kypsentämättömällä raakaruoalla. Koira pystyy nykyisin syömään ilman ongelmia kaikkia niitäkin ruoka-aineita, jotka aiemmin aiheutti oireita. Noin 3 kk meni kaikkien viimeistenkin iho- ja korvaoireiden loppumiseen siitä kun BARFille siirsin. Alussa oli jonkin verran lieviä suolistovaivoja, löysiä kakkoja tai limaa kakassa, ja jokunen oksennus luuaterian jälkeen. Mutta tosi pian lähti paranemaan.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:04"]Itsehän se päätös tulee tehdä ja kantaa siitä seuraavat tunteet. Joka tapauksessa todennäköisesti tulet tuntemaan myös syyllisyyttä ja ikäviä tunteita, teitpä niin tai näin.
Nuo allergia-asiat, meillä ratkesi koiralta täysin BARF-ruokavaliolla. Siis täysin viljattomalla, kypsentämättömällä raakaruoalla. Koira pystyy nykyisin syömään ilman ongelmia kaikkia niitäkin ruoka-aineita, jotka aiemmin aiheutti oireita. Noin 3 kk meni kaikkien viimeistenkin iho- ja korvaoireiden loppumiseen siitä kun BARFille siirsin. Alussa oli jonkin verran lieviä suolistovaivoja, löysiä kakkoja tai limaa kakassa, ja jokunen oksennus luuaterian jälkeen. Mutta tosi pian lähti paranemaan.
[/quote]
Kokeiltu on. Voi kun olisi meilläkin auttanut... Onneksi on ollut tämä ravitsemusasiantuntija mukana joka on barffaukseen ja raakaruokintaan erikoistunut, muuten olisin luovuttanut jo aikoja sitten. -ap
Meidän tipsu leikattiin 8-vuotiaana, kun hänellä oli märkäkohtu. Myös monisairas koira ollut koko ikänsä. Leikkaus oli kallis, mutta siitä toivuttiin ja elinvuosista sen jälkeen on saatu nauttia.
Vaikea sanoa, tsemppiä päätöksentekoon, se on aina raskasta!
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 23:04"]Itsehän se päätös tulee tehdä ja kantaa siitä seuraavat tunteet. Joka tapauksessa todennäköisesti tulet tuntemaan myös syyllisyyttä ja ikäviä tunteita, teitpä niin tai näin. Nuo allergia-asiat, meillä ratkesi koiralta täysin BARF-ruokavaliolla. Siis täysin viljattomalla, kypsentämättömällä raakaruoalla. Koira pystyy nykyisin syömään ilman ongelmia kaikkia niitäkin ruoka-aineita, jotka aiemmin aiheutti oireita. Noin 3 kk meni kaikkien viimeistenkin iho- ja korvaoireiden loppumiseen siitä kun BARFille siirsin. Alussa oli jonkin verran lieviä suolistovaivoja, löysiä kakkoja tai limaa kakassa, ja jokunen oksennus luuaterian jälkeen. Mutta tosi pian lähti paranemaan. [/quote] Kokeiltu on. Voi kun olisi meilläkin auttanut... Onneksi on ollut tämä ravitsemusasiantuntija mukana joka on barffaukseen ja raakaruokintaan erikoistunut, muuten olisin luovuttanut jo aikoja sitten. -ap
[/quote]
Ok, en tiennty että BARFaatte, kun muistaakseni sanoit että koira syö hiilarilähderuokia, ja niitähän ei BARFiin kuulu, eikä muutakaan kypsennettävää.
Mun kahdeksanvuotiaan koiran pitkäaikainen suolistotulehdus saatiin aisoihin siirtymällä ainoastaan luomunappulaan (defu) ja lisäksi raakaruokaa (ei sikaa eikä nautaa eikä lohta eikä gluteeniviljaa) eikä perunaa eikä maitoproteiinia, ei lisäaineita, ei väriaineita, ei panimohiivaa jne.). Mutta tällä koira on porskuttanut hyväkuntoisena jo useamman vuoden. Toki meillä ei ollut noin vahvoja iho-oireita, lähinnä suolisto oli ihan hajalla.