Mitä jos ei vaan ole ketään hyvää kummiehdokasta?
Meillä on tässä vielä yli puoli vuotta aikaa laskettuun, mutta stressaa jo nyt. Meillä ei miehellä kummallakaan ole sellaisia parhaita kavereita, jotka olisivat itsestäänselvyyksiä kummeiksi. Yhteisiä kaveripariskuntia on muutama, mutta en tiedä ollaanko niin läheisiä, että kummiki haluaisin. Yhden näiden pariskunnan toinen osapuoli on mun lapsuudenystävä, sen tiedän, ettei katoaisi mihinkään kun jo nyt pysytty parikymmentä vuotta kaveruksina. Mutta nähdään silti harvoin ja aina minun/meidän aloitteesta, tuntuu että he ovat tärkeämpiä meille kuin me heille. Ja he ovat olleet vain pari vuotta yhdessä, en tiedä haluanko ottaa sitä riskiä, että heillä menisikin poikki ja tämä miespuolinen ei pitäisi enää yhteyttä...
.
Millä ihmeen perusteella kummit pitää valita jos hyviä ehdokkaita ei ole? Siskoani en haluaisi kummiksi, koska täti on aina täti. Sama miehen sisaruksilla, enkä heidän kanssaan ole oikein väleissäkään eli se niistä. Vai luotanko vain siihen että raskausaikana se selviää, kuka on oikea ystävä?
Kommentit (61)
Itse pyysin siskoni kummitädiksi ja mies pyysi oman ystävänsä kummisedäksi kirkkoon kuulumattomalle lapsellemme. Kummius- käsitteen ajattelen olevan erityinen, läheinen, luottamuksellinen suhde lapsen ja kummin välillä. En ole koskaan liittänyt siihen kristillisiä arvolatauksia. Tee ap niin kuin sydän sanoo. Ei oo pakko pyytää pariskuntaa ja voit pyytää vaikka vaan yhden kummin, koska nimiäisissä se ei ole niin tarkkaa. Itse tilasin netistä erityiset kummitodistukset.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 08:44"]Eipä sitä varmuudella voi ikinä tietää, miten hyvin kummivalinnat onnistuu. Esikoiseni kummeiksi valittiin ihmiset, joiden uskoin pysyvän elämässämme aina. Mutta sitten heille tuli ero. Kummitäti ei ole pitänyt lapseen mitään yhteyttä kohta kymmeneen vuoteen. Aikani tein kaikenlaisia temppuja, jotta yhteys säilyisi, mutta kun ei kiinnosta edes joulukortin vertaa, niin minkäs teet. Vaikeita paikkoja on ne, kun sisaruksen kummit muistuttavat olemassa olostaan ja lapsi muistaa, että hänen kummitätiään ei kiinnosta pätkääkään. Onneksi sentään on toinen kummi, joka vielä on mukana lapsen elämässä.
[/quote]
Tuota itsekin pelkään! :( surullista niin äidin kuin lapsen kannalta. En kyllä itse kehtaisi tehdä noin.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 09:19"]Itse pyysin siskoni kummitädiksi ja mies pyysi oman ystävänsä kummisedäksi kirkkoon kuulumattomalle lapsellemme. Kummius- käsitteen ajattelen olevan erityinen, läheinen, luottamuksellinen suhde lapsen ja kummin välillä. En ole koskaan liittänyt siihen kristillisiä arvolatauksia. Tee ap niin kuin sydän sanoo. Ei oo pakko pyytää pariskuntaa ja voit pyytää vaikka vaan yhden kummin, koska nimiäisissä se ei ole niin tarkkaa. Itse tilasin netistä erityiset kummitodistukset.
[/quote]
Kiitos tästä :).ap
Te jotka väittelette nyt kovasti siitä kun ateisti haluaa kummin eikä se ole oikein koska "KRISTITTYJEN PERINNE!!!" Miksi juhlitte joulua? Se oli alunperin pakanallisten perinne. Siitä se sitten muokkautui kristilliseksi juhlaksi. Miksi kummi-asialle ei voisi myöskin käydä näin? Kummius on kiva asia. Rusinat pullasta, kun kerran voi. Varsinkin kun taka-ajatuksena EI ole kummin hyväksikäyttö vaan luottamus- ja ystävyyssuhde lapsen ja aikuisen välillä.
Taidatte olla samoja ihmisiä jotka huutelee "kristittyjen perinne"-argumenttia kun keskustellaan tasa-arvoisesta avioliittolaista. Hävetkää.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:51"]En ole kirkossa. Kai tiesitte, että lapsille voi silti nimetä kummit?
ap
[/quote]
Mutta kummin pitää kuulua kirkkoon. Vaimoni kuului minä en, vaimostani tuli kummi, minä en pareihin päässyt, saati halunnut.
Eron myötä exä tämä aito oikea kummi on tyystin hävinnyt kummilapsensa elämästä, koska lapsi kuuluu minun sukuun.
Se niistä kristillisistä arvoista ja sitoomuksista. Itse on nyt lapselle en kummi-setä, vaan kumma-setä ja muistan ainakin syntymäpäivät.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 07:49"]En ole provo. Eikö teillä kirkkoon kuulumattomilla tosissaan ole lapsilla kummeja? :o oletteko kuulleet esim. kummitodistuksista? Ja ihan tosi, onko teillä kummit olleet niitä, jotka teille lukee raamattua? Ei minulle ainakaan. Suurimmat uskontoon liittyvät meidän keskeiset asiat olivat rippiristin osto ja konfirmaatiossa se siunaus(?). Muuten kummitätini oli minulle läheinen aikuinen, läheisempi kuin kaksi tätiäni. Mikä etuoikeus se kirkkoon kuuluville on, että saa nimetä kummit?!
ap
[/quote]
Ei ole kummeja eikä eikä ole niitä kaivattu. Ystävät ja sukulaiset on tekemisissä ihan muista syistä kuin väkisin nimetyn tittelin takia. T:kirkkoon kuulumaton
Siis tajuatko edes mikä kummi on?Evankelisluterilaisessa kirkossa Se on henkilö joka osallistuu kristilliseen kasvatukseen.Et edes kuulu kirkkoon,miksi Se kummi on edes tärkeä?Taitaa olla että tahdot vain jonkun kaverin nakittaa lahjoja ostamaan juhlapäivinä.Ei kukaan rupea ventovieraan lapsen kasvattajaksi jos ei ole sukua tai todella läheinen ystävä.Jos teillä ei sellaista ole niin älä ota kummeja ollenkaan.Meillä on sisarukset yleensä kummeja olleet,jos ei ole ollut niin ne on just niitä jotka hylkää kokonaan esim erotilanteissa.
49 lue keskustelu kokonaan läpi. Ja opettele kirjoittamaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 09:19"]
Itse pyysin siskoni kummitädiksi ja mies pyysi oman ystävänsä kummisedäksi kirkkoon kuulumattomalle lapsellemme. Kummius- käsitteen ajattelen olevan erityinen, läheinen, luottamuksellinen suhde lapsen ja kummin välillä. En ole koskaan liittänyt siihen kristillisiä arvolatauksia. Tee ap niin kuin sydän sanoo. Ei oo pakko pyytää pariskuntaa ja voit pyytää vaikka vaan yhden kummin, koska nimiäisissä se ei ole niin tarkkaa. Itse tilasin netistä erityiset kummitodistukset.
[/quote]
Mondjöö, tuliko kummeista oikein virallisia, kun netistä todistukset tilasit? Oisit tehnyt itse, olisi ajanut saman asian huussipaperina..
Ja taas kristityt napsivat rusinoita pullista. Alunperin kummitraditio oli pakanoiden oma, jonka kristityt härskisti omivat itselleen (niinkuin mm. joulun). Meidän lapsella on neljä ns. haltijakummia. Siinä missä kristittyjen kummit opettavat Jeesus-satuja niin meidän kummit opettavat mitä osaavat (eläinlääkäri opettaa juttuja eläimistä, intohimoinen ratsastaja vie tallille, leipomista rakastava kummi opettaa leipomista ja kalastushullu kummi vie kalaan). Jokaiselle on kerrottu miksi juuri heidät haluaisimme ja olemme tehneet selväksi, että emme heitä pyydä lahjojen takia. Jokainen on ilahtunut kuullessaan syyn.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 08:41"]Kyllä kummi on pakanalle kuin soijanakki kasvissyöjälle. Miksei voi syleillä täysillä valitsemaansa elämänmuotoa? [/quote] Miksei kasvissyöjä saisi syödä soijanakkeja jos pitää niistä... parhaat perinteet päältä. Miksi ei? Kerro. ap
[/quote]
Saa syödä, ehdottomasti. Mikä minä olen ketään kieltämään? No en mikään. Kieltämisen sijaan minä yritän haastaa ajattelemaan. Jos on uskonnoton, tai peräti uskonnonvastainen ihminen, niin eikö olisi virtaviivaisempaa sitten pysyä ulkona tuollaisista selkeästi uskonnollisista instituutioista, kuten kummiudesta?
Tai jos pitää liharuuista niinkin paljon, että yrittää jokaisen porsaanreiän hyödyntää päästäkseen syömään lihanoloista ruokaa, niin miksi ei sitten voi vain myöntää itselleen, että on sekaruokainen?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:32"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 09:19"]
[/quote]
Mondjöö, tuliko kummeista oikein virallisia, kun netistä todistukset tilasit? Oisit tehnyt itse, olisi ajanut saman asian huussipaperina..
[/quote]
Se tuskin oli pointti :) jotkut luovat tekevät ne itse, ja tulee muuten todella hienoja! Esim. Isyyspakkaus- ja Heart pumps diesel -blogeissa olen nähnyt tosi kivoja nimiäiskummitodistuksia! Hauska lisä, varmasti kivempi kuin kirkon "nyt olet kummi" -printattu lappunen. Kannattaa oikeasti googlata ja ottaa ensin selvää ennenkuin lyttää koko idean.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:58"]Ja taas kristityt napsivat rusinoita pullista. Alunperin kummitraditio oli pakanoiden oma, jonka kristityt härskisti omivat itselleen (niinkuin mm. joulun). Meidän lapsella on neljä ns. haltijakummia. Siinä missä kristittyjen kummit opettavat Jeesus-satuja niin meidän kummit opettavat mitä osaavat (eläinlääkäri opettaa juttuja eläimistä, intohimoinen ratsastaja vie tallille, leipomista rakastava kummi opettaa leipomista ja kalastushullu kummi vie kalaan). Jokaiselle on kerrottu miksi juuri heidät haluaisimme ja olemme tehneet selväksi, että emme heitä pyydä lahjojen takia. Jokainen on ilahtunut kuullessaan syyn.
[/quote]
Tämä!!!! Tämä niin paljon. Kiitos.
Ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 08:41"]Kyllä kummi on pakanalle kuin soijanakki kasvissyöjälle. Miksei voi syleillä täysillä valitsemaansa elämänmuotoa? [/quote] Miksei kasvissyöjä saisi syödä soijanakkeja jos pitää niistä... parhaat perinteet päältä. Miksi ei? Kerro. ap
[/quote]
Saa syödä, ehdottomasti. Mikä minä olen ketään kieltämään? No en mikään. Kieltämisen sijaan minä yritän haastaa ajattelemaan. Jos on uskonnoton, tai peräti uskonnonvastainen ihminen, niin eikö olisi virtaviivaisempaa sitten pysyä ulkona tuollaisista selkeästi uskonnollisista instituutioista, kuten kummiudesta?
Tai jos pitää liharuuista niinkin paljon, että yrittää jokaisen porsaanreiän hyödyntää päästäkseen syömään lihanoloista ruokaa, niin miksi ei sitten voi vain myöntää itselleen, että on sekaruokainen?
[/quote]
Eli logiikallasi minä olen oikeasti uskovainen koska haluan kummit lapselleni :DD voi idiootti. Lue vähän mitä kirjotat.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:58"]Ja taas kristityt napsivat rusinoita pullista. Alunperin kummitraditio oli pakanoiden oma, jonka kristityt härskisti omivat itselleen (niinkuin mm. joulun). Meidän lapsella on neljä ns. haltijakummia. Siinä missä kristittyjen kummit opettavat Jeesus-satuja niin meidän kummit opettavat mitä osaavat (eläinlääkäri opettaa juttuja eläimistä, intohimoinen ratsastaja vie tallille, leipomista rakastava kummi opettaa leipomista ja kalastushullu kummi vie kalaan). Jokaiselle on kerrottu miksi juuri heidät haluaisimme ja olemme tehneet selväksi, että emme heitä pyydä lahjojen takia. Jokainen on ilahtunut kuullessaan syyn. [/quote] Tämä!!!! Tämä niin paljon. Kiitos. Ap
[/quote]
Heh heh. Alunperin aloittajalla oli ihan muut syyt huuhakummiuteen. Nyt kun joku Legolas tulee kertomaan oman haltijaklaaninsa kummilegendan, niin AP hakkaa käsiään yhteen kuin apina symbaalilautasia ja hokee tämä, tämä, tämä... ihan niinkuin tämä olisi ollut se syy alusta alkaen.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 09:12"] [quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 08:41"]Kyllä kummi on pakanalle kuin soijanakki kasvissyöjälle. Miksei voi syleillä täysillä valitsemaansa elämänmuotoa? [/quote] Miksei kasvissyöjä saisi syödä soijanakkeja jos pitää niistä... parhaat perinteet päältä. Miksi ei? Kerro. ap [/quote] Saa syödä, ehdottomasti. Mikä minä olen ketään kieltämään? No en mikään. Kieltämisen sijaan minä yritän haastaa ajattelemaan. Jos on uskonnoton, tai peräti uskonnonvastainen ihminen, niin eikö olisi virtaviivaisempaa sitten pysyä ulkona tuollaisista selkeästi uskonnollisista instituutioista, kuten kummiudesta? Tai jos pitää liharuuista niinkin paljon, että yrittää jokaisen porsaanreiän hyödyntää päästäkseen syömään lihanoloista ruokaa, niin miksi ei sitten voi vain myöntää itselleen, että on sekaruokainen? [/quote] Eli logiikallasi minä olen oikeasti uskovainen koska haluan kummit lapselleni :DD voi idiootti. Lue vähän mitä kirjotat. ap
[/quote]
Lue mitä kirjoitat? Mitäköhän tekstiä sinä olet lukenut ja miten sen tulkinnut?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 20:12"]Sukulaiset on paras valinta, koska useimmat pysyvät luonnostaan mukana lapsen elämässä aikuisuuteen asti. Ne sukulaiset, joihin ette pidä yhteyttä nyt, eivät muutu kummiuden myötä läheisemmiksi, joten ei kannata valita.
[/quote]
Kirkonherran luvalla voi olla vain yksi kummi jos ei löydy oikeasti ketään sopivaa. Kummi voi olla vaikka lapsen isöäiti. Nimimerkillä meillä juuri oli sama ongelma nyt on ristiäiset ohi ja lapsella vain yksi kummi nimittäin serkkuni.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 21:51"]
En ole kirkossa. Kai tiesitte, että lapsille voi silti nimetä kummit?
ap
[/quote]
Ai tää olikin vain provo...
[/quote]
Täh en minäkään kuulu kirkkoon silti lapseni ovat kastettu, koska lapsien ISÄ kuuluu kirkkoon ja se riittää.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 11:58"]Ja taas kristityt napsivat rusinoita pullista. Alunperin kummitraditio oli pakanoiden oma, jonka kristityt härskisti omivat itselleen (niinkuin mm. joulun). Meidän lapsella on neljä ns. haltijakummia. Siinä missä kristittyjen kummit opettavat Jeesus-satuja niin meidän kummit opettavat mitä osaavat (eläinlääkäri opettaa juttuja eläimistä, intohimoinen ratsastaja vie tallille, leipomista rakastava kummi opettaa leipomista ja kalastushullu kummi vie kalaan). Jokaiselle on kerrottu miksi juuri heidät haluaisimme ja olemme tehneet selväksi, että emme heitä pyydä lahjojen takia. Jokainen on ilahtunut kuullessaan syyn. [/quote] Tämä!!!! Tämä niin paljon. Kiitos. Ap
[/quote]
Heh heh. Alunperin aloittajalla oli ihan muut syyt huuhakummiuteen. Nyt kun joku Legolas tulee kertomaan oman haltijaklaaninsa kummilegendan, niin AP hakkaa käsiään yhteen kuin apina symbaalilautasia ja hokee tämä, tämä, tämä... ihan niinkuin tämä olisi ollut se syy alusta alkaen.
[/quote]
Ihme urpoja tämä ketju täynnä! Lyön käsiäni yhteen selitykselle, että KUMMIUS EI OLE VAIN USKOVAISTEN ETUOIKEUS. Minä haluan lapselleni kummin, joka on lapseni aikuinen ystävä, tuki ja turva. Kuten minun kummini oli itselleni.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 08:41"]Kyllä kummi on pakanalle kuin soijanakki kasvissyöjälle. Miksei voi syleillä täysillä valitsemaansa elämänmuotoa?
[/quote]
Miksei kasvissyöjä saisi syödä soijanakkeja jos pitää niistä... parhaat perinteet päältä. Miksi ei? Kerro.
ap