Pitäisikö irtisanoutua ?
Kävi ilmi että työnantajani on kusettanut minua 6-0. Olen taipunut, joustanut , hyväksynyt suoranaiset lainrikkomukset työsopimusasioissa.. ja nyt kävi ilmi että kaikessa hiljaisuudessa palkka-asia jota olen ajanut, jotta tiimimme palkkaus tasa-arvoistettaisiin, on ratkaistu niin että muiden palkka nousi mutta minun ei vaikka olen kokeneempi vanhempi työntekijä. Siis minä joka olen pitänyt asiaa eniten tapetilla, jäin ilman. Työnantaja vielä päin naamaa sanoi minulla miten korotuksiin ei vaan ole saumaa- samaan aikaan kun kollegoiden palkat oli jo korotettu.
Irtisanoutuminen on mielessä päivittäin. Jos irtisanoudun, lopputili tulee olemaan noin 6000 euroa. Jos sinnittelen vielä pari kuukautta, saan vuosibonuksen ja vähän lisää lomarahoja päälle. Kun irtisanoudun , saan karenssin. Onko sen arvoista ?
Miten voi käydä työssä joka päivä kun ei koe mitään luottamusta työnantajaa kohtaan? Motivaatio on nolla.
Joten mitä teen?
Kommentit (32)
Työn orjat sorron yöstä nouskaa,
Maan ääriin kuuluu kutsumus
Nyt ryskyin murtuu pakko valta,
Tää on viime ponnistus.
Pohja vanhan järjestyksen horjuu.
Orjajoukko taistohon!
Alas lyökää koko vanha maailma
Ja valta teidän silloin on
Tää on viimeinen taisto,
Rintamaamme yhtykää
Niin huomispäivänä kansat
On veljet keskenään.
Ei muuta johtajaa, ei luojaa
Kuin kansa kaikkivaltias.
Se yhteisonnen säätää, suojaa,
Se on turva tarmokas.
Eestä leivän, hengen, kunniamme
Yössä sorron, turmion
Kukin painakaamme palkeitamme,
Kun käymme työhön, taistohon.
Tää on viimeinen taisto,
Rintamaamme yhtykää
On veljet keskenään.
Lait pettää, hallitukset sortaa,
Verot köyhälistön verta juo,
Ja köyhän ihmisoikeuskin
Ompi tyhjä lause tuo.
Pois jo kansat holhouksen alta.
Veljeyden sääntö on:
Kellä velvoitusta, sillä valtaa
Ja oikeutta olkohon.
Tää on viimeinen taisto,
Rintamaamme yhtykää
On veljet keskenään.
On kurjat kunniassaan
Raharuhtinaat nuo röyhkeät.
Ei koskaan tee ne itse työtä,
Vaan ne työtä ryöstävät.
Varat kansan hankkimat on menneet
Kaikki konnain kukkaroon.
Pois kansa velkaansa jo vaatii,
Nyt ryöstösaalis tuotakoon
Tää on viimeinen taisto,
Rintamaamme yhtykää
On veljet keskenään.
Työmiehet, kyntäjät ja kaikki,
Työkansan joukko nälkäinen.
Maa meidän on ja olla täytyy,
Vaan ei laiskain lurjusten.
Nälkä meill' on aina vieraanamme
Vaan kuin korpit haaskoiltaan
Me kerran kaikki karkoitamme,
Niin päivä pääsee paistamaan
Tää on viimeinen taisto,
Rintamaamme yhtykää
On veljet keskenään.
Palkkoja nostetaan osaamisen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Omassa tapauksessani olin kokenein ja osaavin työntekijä enkä saanut palkan korotusta. Tämä tulee esille myös käytännössä joka päivä, kun autan ja neuvon työssä jatkuvasti niitä ihmisiä, joilla on nyt siis parempi palkka kuin minulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa tapauksessani olin kokenein ja osaavin työntekijä enkä saanut palkan korotusta. Tämä tulee esille myös käytännössä joka päivä, kun autan ja neuvon työssä jatkuvasti niitä ihmisiä, joilla on nyt siis parempi palkka kuin minulla.
Ap
Millä pomosi tätä perusteli kun häneltä asiaa kysyit? Kaikille ei tarvitse maksaa samaa palkkaa mutta asia pitää pystyä perustelemaan
Itse tulin myös oman työnantajani taholta todella törkeästi kohdelluksi. Olin joustanut ja venynyt, siirtänyt lomiani, tullut lomalta jopa kerran töihin, sijaistanut jopa esimiestäni tarpeen tullen. Sitten oli aika jäädä äitiyslomalle, kun työnantajani yllättäin ilmoittikin, että määräaikaisuuttani ei jatketa, mutta olen tervetullut uudella määräaikaisella työsopimuksella äitiyslomalla palattuani (jättivät vain minulle sijaisen hankkimatta, että oli muka laillista). Ja tämä siis vuosien määräaikaisten työsopimusten ketjutusten ja aivan älyttömän kovan työnteon ja uhrauksien jälkeen oli kiitos kaikesta. No, mitäpä tuossa saattoi tehdä, vaikka yritin miten vääntää asiasta. Jouduin suostumaan. Eivätköhän tee saman tempun seuraavan äitiyslomankin kohdalla. Näin se vain menee, että meitä työntekijöitä voidaan kohdella ihan miten sattuu, kun tiedetään että tässä maailmantilanteessa ei muitakaan töitä ihan helposti löydy. Jos sinulla mahdollisuus työllistyä muualle, lähde lätkimään. Jos vaihtoehtona on työttömyys tai paljon huonommin palkattu työ, jotka hammasta purren kuten minä joudun tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Millä pomosi tätä perusteli kun häneltä asiaa kysyit? Kaikille ei tarvitse maksaa samaa palkkaa mutta asia pitää pystyä perustelemaan
Ei ole käytännössä perusteluita. En ole saanut kirjallisena. Lähiesimies piiloutuu selityksissään ”monimutkaisen yhtiörakenteen ” taakse jne.
Ap
Haet uutta työpaikkaa ja irtisanoudut sitten kun saat sen. Ensin pyydät palkankorotusta ja kun kieltäytyvät, sanot että selvä, otan loparit!
Sinnittelee mutta hae uutta työtä. Jää vaikka saikulle.
On aika ikävä temppu tuo.
Mulla on omakohtainen kokemus, että työnantaja näytti hyväkseen ja yritin vaan päästä asiasta yli, mutta eihän se onnistunut.
Nyt tosi kivassa työssä, mukavat työkaverit ja äärettömän pätevä esimies.
Omasta kokemuksesta olen huomannut ettei asiat miksikään muutu ellei pomo vaihdu.
Ala kusettaa takasin 2 kerroin eli kuppaat firmalta rahat alisuorittamalla niin etteivät he kuitenkaan voi irtisanoa. joissakin työtehtävissä voi suorastaan ampua omaa firmaa jalkaan ilman että oma asema ja työpaikka vaarantuisi.
jos alkaa ahdistamaan tai joutuu liikaa tekemään töitä niin voi sitten etsiä uutta työpaikkaa ja pyytää palkankorotus. jos sitä ei tule niin ottaa se uusi työpaikka vastaan.
Onko teillä luottamusmies? Tosin mekin on joskus ihan lapatossuja. Ota liittoon yhteys. Todennäköisesti he pyytävät sinua perustelemaan esimiehellesi, että kun olet ollut kauemmin jne. Jos ei onnistu, niin hae uutta työtä, mutta irtisanoudu vasta kun olet uuden työn saanut. Te-toimistolta ei heru ymmärrystä.
Joo saikkua, vuosibonukset, uusi työ ja loparit. Etkä opeta enää mitään kellekään. Jos mahdollista, jemmaa oleellisia soppareita joihinkin salaisiin kansioihin ja unohda koko asia tms.
Boldaushullu keksinyt taas aloituksen jolla saa huomiota?
Hankit uuden duunin ja irtisanoudut sitten. Älä nyt itseäsi rankaise sentään.
Kuulostaa mun työpaikalta, mutta ei meillä mitään vuosibonuksia makseta. Tai ehkä pomoille. Olen reilut kolme vuotta ollut talossa enkä tiedä millä perusteella bonuksia maksetaan. Ekana vuonna sain "oikeasta asenteesta". Viime vuodelle ei ollut edes tavoitteita.
Yhdessä vanhassa duunissa olin aivan valmis lähtemään ja olisin mennytkin, jos ei yhteen vaatimukseeni olisi suostuttu. Ja tässä muutamana päivänä on ollut nykyisessä duunissa sellaisia ajatuksia, että voisi jatkaa matkaa. Vielä kun saisi jostain voimia hakea uutta. Tänään juuri päätin, jos ei viimeistään syksyn palkankorotuskierroksella tule pennin jeniä niin sitten alkaa minun lähtölaskenta.
Sinuna odottaisin bonareihin ja lähtisin menemään. Ja jos työttömäksi joudut, niin mukavampihan se on kesällä lorvailla. Ja jos ajatus työttömyydestä ei pelota, niin ehdottamasti ota ritolat.
Miksi ei ole vaihtoetona että hankit uuden työn ja sen jälkeen irtisanoudut?
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa.
Onko se jotain säälin kerjäämistä että irtisanouduaan, niin että joutuu karenssiin työttömäksi? Kuvitellan että pomolle tulee paha mieli kun työntekijä tekee noin?
Kaikista paras on vaan alkaa hakemaan uutta työtä ja sitten vaihtaa lennosta kun saa. Eikä silloinkaan kannata polttaa siltoja, ei sitä tiedä miten elämä heittelee
Ala lusmuilee ja potkut ni et saa karenssii ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa.
Onko se jotain säälin kerjäämistä että irtisanouduaan, niin että joutuu karenssiin työttömäksi? Kuvitellan että pomolle tulee paha mieli kun työntekijä tekee noin?
Kaikista paras on vaan alkaa hakemaan uutta työtä ja sitten vaihtaa lennosta kun saa. Eikä silloinkaan kannata polttaa siltoja, ei sitä tiedä miten elämä heittelee
Alallani vastaavissa tehtävissä rekryt voivat kestää kuukausia- vähintään yleensä 3kk. Irtisanomisaikani on 1 kk. Tilanne ottaa sen verran päähän että miten jaksan nykyisessä työssä kunnes on uusi plakkarissa.. tietenkin haen myös muita töitä, haen käytännössä kokoajan vastaavia tehtäviä ihan työuran kannalta . Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä luottamusmies? Tosin mekin on joskus ihan lapatossuja. Ota liittoon yhteys. Todennäköisesti he pyytävät sinua perustelemaan esimiehellesi, että kun olet ollut kauemmin jne. Jos ei onnistu, niin hae uutta työtä, mutta irtisanoudu vasta kun olet uuden työn saanut. Te-toimistolta ei heru ymmärrystä.
Ei liitto ota kantaa palkankorotuksiin, ne on jokaisen henk.koht. neuvoteltava. Ja luottamusmieskin on aika turha asiaan sotkea.
Työssä, jossa ei viihdy ei kannata yhtään pidempään sinnitellä. Ap kertoo olevansa alansa pätevimpiä, eiköhän hän uuden työn löydä. Karenssi nyt on hyvin lyhyt aika, saapa nollattua edellisen työpaikan stressin.
Työn orjat sorron yöstä nouskaa ..