Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen vähättelykulttuuri opitaan jo kouluissa?

Vierailija
07.02.2022 |

Hesari uutisoi juttua kahdesta reippaasta nuorukaisesta, jotka ovat keksineet itselleen tuottoisan bisneksen lumenluonnista ja muusta kotitalouksien pihanhuoltoon liittyvistä toimista. Jutun otsikko ja teksti kertoo, että sekä kaverit, että opettajat naureskelivat poikien puuhille, mutta ääni kellossa muuttui vasta, kun tienestejä on alkanut tulla. Miksi ihmeessä jo koulussa alkaa toisten ideoiden ja ahkeruuden vähättely ja lyttäys ja vielä opettajien toimesta? Eikö ole hyvä, että nuorena opitaan ahkeruutta ja ymmärretään, että omalla työllä se leipä ansaitaan? Näinkö ala-arvoisia ja katkeria opettajia ja kanssaeläjiä suomi on täynnä? Onko tosiaan työttömyyskortisto ihaillumpi keino elää kuin rehellisellä työllä? Veikkaan, että hymyt hyytyy näiden poikien kavereilta noin kymmenessä vuodessa, kun pojilla on yritys pystyssä, autot ja asunnot alla, kun muut ovat keskittyneet vaan **rsiin kaiveluun. Ei voi kun nostaa hattua ahkerille nuorille.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008589717.html

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Suomi on vieläkin Ruotsin vallan alla. Myös oppilaitokset on täysin mätiä. Täällä jaetaan jotain Freudentahl-palkintoja? Hänhän piti suomalaisia ali-ihmisinä.. Noiden ruotsalaissäätiöiden ym. takia ei suomalaisille opeteta edes Suomen oikeaa historiaa. Suomalaiset ovat muinainen kuningas kansa. 

Vierailija
42/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ole koskaan vähätelty. Tai sitten en oo vaan tajunnut :D

N52

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti monet yrittää rapukulttuuria levittää, eli, jos joku meinaa alkaa pärjätä, niin joukolla vedetään sitä takaisin alas ja vähätellään. Lisäksi on joku ihmeellinen harhaluulo, että heti "yrittää olla", jos hoitaa jonkin asian oikein/kunnolla (esim. ääntää ulkomaankieltä oikein, pitää hienompia vaatteita päällä arkena jne). 

Vierailija
44/54 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MItä tuo vähätteleminen ja naureskeleminen ja ihmettely on käytännössä ollut? Kun tietää, että esimerkiksi tavallisella äänellä puhuminen voi aiheesta riippuen teinin mielestä olla "huutaa täysii", tuon artikkelin sanavalinnat lienevät teatraalista liioittelua.

Niinpä, näin peruskoulussa työskentelevänä on aika vaikea uskoa että opettajat siellä joukolla olisivat nauramassa ja lyttäämässä.

Vierailija
45/54 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on uskomatonta taas kerran. Vaikea kuvitella, että "opettajatkin vähättelivät". Ketkä opettajat? Itse en tunne yhtikäs yhtään opettajaa, joka vähättelisi nuorten yrityshanketta. Se on helppo sanoa noin, kun ei tarvi sanoa, kuka vähätteli ja koska. Ylipäätään nykyään koulun ongelma on, että lapsille ei saa sanoa mitään. Kaikkia pitää vaan tsempata ja kehua. Kun oman nimensä osaa kirjoittaa, niin "hienoa"... Kehuminen on niin kokopäiväistä, ettei sillä ole mitään merkitystä enää. Se ei perustu enää mihinkään.

Vierailija
46/54 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä omalta opiskeluajalta, kun eräskin mieslehtori aloitti luentonsa aina fraasilla, "ei teistä yhdestäkään tule mitään," tai "on turha kuvitella, että osaisitte jotain" tai "ette te mitään raketti-insinöörejä ole."   Näitä vähättelylauseita tuli kuultua joka luennon alkuun, jota tämä ukkeli piti. Sitä vaan mietti, että mikä oli ukon saanut niin katkeraksi?

Yläasteella opintojenohjaus keskittyi siihen, että katseltiin videoita taksi-, rekka- tai traktorikuskin työstä. Ei puhuttu yliopistohaaveista eikä muustakaan. Omalla tavallaan lyttäämistä sekin vaiko tasapäistämistä? Hyvät etsikööt omat polkunsa?

Vierailija
47/54 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MItä tuo vähätteleminen ja naureskeleminen ja ihmettely on käytännössä ollut? Kun tietää, että esimerkiksi tavallisella äänellä puhuminen voi aiheesta riippuen teinin mielestä olla "huutaa täysii", tuon artikkelin sanavalinnat lienevät teatraalista liioittelua.

Minullakin tuli tämä mieleen. Ehkä ihmettely on oikea sana. Mitä ap. tarkoittaa katkeruudella. Itse en oikein ymmärrä koko sanan merkitystä. Kateuden ymmärrän, mutta tuskin kukaan sellainenkaan on ahkerille ja yritteliäille nuorille miehille.

Vierailija
48/54 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin nuori, jonka piti tehdä töitä tosi nuoresta asti, olen syntynyt 80-l ja siinä ikäluokassa ei ollut enää normia, että 14v viettää lomansa duunissa milloin missäkin.

Ja jatkoin tietysti työn tekoa myös lukioajan. Siitäpäs hienopieru opet innostui. Vuoron perään määkyivät kalliissa vaatteissaan kuinka lukio-opintoja ei voi yhdistää töihin. E:n paperit kirjoitin. Olisin tahtonut ulkomaille yliopistoon ja se torpattiin täysin.

Suomessa on kielletty mikään vähääkään normaalista poikkeava. Kun jäin koulutettuna hoitovapaalle niin taas alkoi vinkuminen ja kauhistelu kotiäitiydestä ja elämän pilaamisesta.

Mitään näkyvää et taviksena saisi tehdä noin muutenkaan.

Nykyisin asun ulkomailla ja takaisin EN tule.

Oikeastiko opettajat kielsivät sinua opiskelemasta ja tekemästä töitä?

En ole tuo kirjoittaja, mutta ihan samanlaisia kokemuksia muutamasta opettajasta. Pidettiin välillä *huoli-keskusteluita", että miten työn ja opiskelun yhdistäminen onnistuu ja yritettiin puuttua kaikkeen mahdolliseen. Tämä ei vain oikein onnistunut, kun sain kiitettäviä kaikista aineista, eikä moitittavaa oikeasti ollut. Onneksi osa opettajista oli järkeviäkin.

Vierailija
49/54 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on uskomatonta taas kerran. Vaikea kuvitella, että "opettajatkin vähättelivät". Ketkä opettajat? Itse en tunne yhtikäs yhtään opettajaa, joka vähättelisi nuorten yrityshanketta. Se on helppo sanoa noin, kun ei tarvi sanoa, kuka vähätteli ja koska. Ylipäätään nykyään koulun ongelma on, että lapsille ei saa sanoa mitään. Kaikkia pitää vaan tsempata ja kehua. Kun oman nimensä osaa kirjoittaa, niin "hienoa"... Kehuminen on niin kokopäiväistä, ettei sillä ole mitään merkitystä enää. Se ei perustu enää mihinkään.

On jännä miten etenkin tässä korona-aikana on korostunut nykyinen "On vaikeaa kuvitella, että joku tekisi tai jossain tapahtuisi jotain, kun EN ITSE  tunne / tiedä / ole nähnyt tällaista".  Eli joidenkin mielestä asioita ei ole olemassa, elleivät he itse ole niitä kokeneet tai todistaneet.  Tästäkö ne kaikki "kokemusasiantuntija" -nimikkeet juontaa? Eli voit olla oman elämäsi kokemusasiantuntija, ja sitten mihinkään muuhun et usko?

Omien kokemusten asiantuntijuudella sitten opastetaan muita hopeaveden käytöstä ja muusta huuhaasta tai ei uskota jonkun toisen kokemaa tai ei edes tieteellisesti todistettuja asioita, kun ei itse ymmärretä niitä tieteellisiä todisteita. Tai ei luoteta tieteelliseen faktaan, kun ei itse olla kokemuksen kautta asiaa käyty läpi. Aika ankeat ajat ihmiskunnalle koittaa tulevaisuudessa tällä menolla...

Vierailija
50/54 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun tarvinnut kouluun mennä sitä varten, että saisin osakseni vähättelyä. - Vanhempani tekivät (tai tekevät sitä) edelleen vaikka olen jo aikuinen. - Esimerkiksi sain koulun matikan kokeesta ysin niin isäni kommentti oli, että kyllä sitä varmaan joku toinenkin poika sai ysin ja tytöist varmaan useampikin kympin. Kun juoskin coopperisssa 2900 metriä niin vanhempani huoamuttivat, että kyllähän sitä moni varmasti juoksi kolmekin kilometriä. Kun sain kolmannella yrittällä ylkiopistosta paikan (haaveilemastani tiedekunnasta) äitini (maisteri) huomautti, että moni ikäiseni olisi jo suorittanut jo yliopistossa tässä ajassa tutkinnon (Olin 23 vuotias). Kun kerroin harkitsevani tohtoriopintojen aloiuttamsita  niin isä kysyi, että kannattaako kun tuskin minusta professoriksi on Kun ostin uuden takin niin huomautti äitini, että eikös sulla oo jo takkeja tarpeeksi. Kun kerroin katselevani netistä autoa, niin isäni sanoi että ei minun kannata autoa ostaa koska hän aina pelkää kyydissäni ja olen jo usemman vuoden pärjännyt ilmankin. Kun erehdyin sanomaan, että olisi kiva löytää kumppani, niin kysuivät, että mihin minä sellaist kun aina olen kuitenkin töissä ja aina ollut sinkku... Vosin jatkaa mutta ketään tuskin kiinnostaa.

Kiitos ja anteeksi 

Tsemppiä, olet hyvä ❤️

Vierailija
51/54 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
52/54 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin kateellisilla lie eessä lupaava ura lähiön kaljapummina.

😒

Vierailija
53/54 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeämpää kuulua vellihousujen liittoon kun  keksiä itselleen yritys.

Moneen kertaan kerrotaan miten liityt ay liikeeseen mutta miten perustat yrityksen sitä ei kerrota.

Vierailija
54/54 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historiaa, menneisyys?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän