Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyslomalle työpaikalta, jossa ei noudateta mitään työehtosopimusta?

Vierailija
17.06.2015 |

Moikka,

Onko täällä keitään, jotka ovat jääneet äitiyslomalle työpaikalta, jossa ei noudateta mitään työehtosopimusta? Oletteko silti saaneet äitiysloma-ajan palkkaa?

Itse olen töissä paikassa, jossa ei Tesiä noudateta ja kun laki ei pakota maksamaan palkkaa äitiyslomalaiselle, niin mietityttää että voikohan asiasta neuvotella vai onko vain tyydyttävä tappiooni asian suhteen.

Muilla kokemuksia vastaavasta tilanteesta?

Ketuttaa tällainen paikka, jossa ei Tesiä noudateta. -Työpaikkaansa turhautunut

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla olemassa tuollainen työpaikka?

Vierailija
2/10 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siellä täytyy yleistä työehtosopimusta noudattaa vaikka ei alakohtaista olisikaan. Ja luulen että eivät sulle äitiysloman palkkaa maksa jos muutenkin pihistelevät. Saa sitä silti kysyä tietysti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti voi olla tällainen työpaikka, jossa ei noudateta Tesiä. Samasta syystä eivät maksa myöskään lomarahaa. Soitin ammattiliiton lakimiehellekin ja hän vahvisti, että tosiaan äitiysloma-ajan palkka ei ole lakisääteinen vaan sen määrittää työehtosopimus. Eli en ole oikeutettu palkkaani äityslomalla :( todella kurjaa! Olisinpa tämän tajunnut työsopparia tehdessäni. Onko muilla ollut vastaavaa? AP

Vierailija
4/10 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä villejä paikkoja, olen itsekin sellaisessa, mutta monesti niissä on etuja mitä muut eivät anna koska ei lue TES:issä.. Neuvottele asiasta? Ehkä haluavat kuitenkin että palaat töihin äitiyslomalta?

Vierailija
5/10 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkitsen ap:n kirjoituksesta että palkasta tai sen maksamattomuudesta ei ole ollut mitään puhetta työpaikalla vaan oletat, koska ei ole pakko maksaa? Et siis ole edes ottanut asiaa puheeksi esimiehen kanssa? Kannattaa ottaa, olen itsekin ns villissä työpaikassa ja täällä on joitakin sellaisia etuja mitä taas TES:iä noudattavassa ei ole, eli juuri se paikallinen sopiminen..

Vierailija
6/10 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

#5 ja #6 on siis sama henkilö, sekoilin vähän kun luulin että kirjoitukseni hävisi

Vierailija
7/10 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan alalla, jolla ei ole tessiä, oli paremmat edut ja huomattavasti parempi palkka kuin mitä vastaavissa tehtävissä olisin saanut työehtosopimuksen sääntelemällä alalla. Äitiysloma-ajan palkkakin olisi luultavasti ollut neuvoteltavissa, sillä työpaikan henki oli hyvä ja rahaa oli. Mutta henkilökohtaisesti en pidä palkallista äitiyslomaa tärkeänä asiana. Äitiysloma jatkuu kuitenkin vanhempainrahakautena, enkä tiedä aloja jotka maksaisivat sen palkallisena vaan Kelan päivärahan varassa ollaan ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa. Palkkaa pitäisi maksaa työstä, ja etuuksia henkilökohtaisen elämäntilanteen mukaan vain yhteisestä potista eli Kelalta.

Vierailija
8/10 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy, kela maksaa osan, eli ei suuri kustannus.

Vierailija
9/10 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä suostuisivat maksamaan kun ei ole pakko? Tuo olisi pitänyt neuvotella työsopimukseen kun tulit töihin. 

Vierailija
10/10 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, kahdessa paikassa jo missä ei maksettu. Mut Kelalta saa sit jotain. Toisessa paikassa ei myöskään maksettu lomarahaa, jota ei palkatessa tieten mainittu enkä tajunnut kysyä. Sekään ei ole lakisääteinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän