Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Et voi tietää, koska et ole lapseton

Vierailija
17.06.2015 |

Et voi tietää, koska et ole äiti- ketjusta intoutuneena kiinnostaa kuulla sanontoja aiheesta "et voi tietää, koska et ole lapseton".

Lapseton voi olla vapaaehtoisesti tai olosuhteiden pakosta. Itse olen osittain molempia - en tiedä, haluanko lapsia, mutta samalla on jo lääkärissä todettu, että biologisia lapsia en voi koskaan saada.

Siksi sanonkin, että et voi tietää, koska et ole lapseton, kuinka ristiriitaiselta ja tuskaiselta se tuntuu, kun sinulla ei ole edes mahdollisuutta päättää, haluatko lapsia vai et. 

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voikaan, ja olen pahoillani heidän puolestaan jotka lapsia eivät voi saada vaikka haluaisivat, samaan aikaan kun lapsia syntyy perheisiin jotka eivät pidä huolta omistaan. Voin vaan kuvitella lapsettomuuden tuskan. :/

Vierailija
2/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän näissäkään ketjuissa ole mitään salattua osattu näyttää vaan on näytetty että niin lapsettomat kuin lasten vanhemmatkin(riippumatta sukupuolista). Ovat ennalta arvattavia perus ihmisiä joiden käyttäytyminen ei ihmetytä millään muotoa. Täälläkin seuraamalla oppii kuinka samantyyppisiä eri stereotypiat ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sellaista asiaa, jota vanhempi ei voisi tietää siksi, että hänellä on lapsia. Ihan niin kuin ei ole mitään, mitä lapseton ei voisi tetää, koska hänellä ei ole lapsia.

Vierailija
4/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän eri asia, koska jokainen on jossain vaiheessa elämää ollut lapseton.

Vierailija
5/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:35"]Ei ole sellaista asiaa, jota vanhempi ei voisi tietää siksi, että hänellä on lapsia. Ihan niin kuin ei ole mitään, mitä lapseton ei voisi tetää, koska hänellä ei ole lapsia.
[/quote]

Lapseton ei voi kokea samaa ehdotonta rakkautta.

Vierailija
6/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:35"]Ei ole sellaista asiaa, jota vanhempi ei voisi tietää siksi, että hänellä on lapsia. Ihan niin kuin ei ole mitään, mitä lapseton ei voisi tetää, koska hänellä ei ole lapsia. [/quote] Lapseton ei voi kokea samaa ehdotonta rakkautta.

[/quote]Ei tässä kokemisesta ole kysymys vaan tietämisestä. -4

Vierailija
7/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:35"]Ei ole sellaista asiaa, jota vanhempi ei voisi tietää siksi, että hänellä on lapsia. Ihan niin kuin ei ole mitään, mitä lapseton ei voisi tetää, koska hänellä ei ole lapsia. [/quote] Lapseton ei voi kokea samaa ehdotonta rakkautta.

[/quote]Ei tässä kokemisesta ole kysymys vaan tietämisestä. -4
[/quote]

ei hän sitä voi tietääkään miltä se tuntuu.

Vierailija
8/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miestäni rakastan ehdottomasti mutta lasta en pystyisi rakastamaan. Jos mulla olisi lapsi päätyisin luultavasti alibin kanteen.

Vierailija
9/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:40"] [quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:35"]Ei ole sellaista asiaa, jota vanhempi ei voisi tietää siksi, että hänellä on lapsia. Ihan niin kuin ei ole mitään, mitä lapseton ei voisi tetää, koska hänellä ei ole lapsia. [/quote] Lapseton ei voi kokea samaa ehdotonta rakkautta. [/quote]Ei tässä kokemisesta ole kysymys vaan tietämisestä. -4 [/quote] ei hän sitä voi tietääkään miltä se tuntuu.

[/quote]

Totta kai voi. Ei asian tietäminen edellytä asian omakohtaista kokemista. Tieto on perusteltu tosi uskomus, esimerkiksi: "Imettämisen epäonnistuminen voi saada naisen tuntemaan itsensä epäonnistuneeksi äidiksi". Eipä tuon tietäminen vaadi sitä, että on itse imettänyt.

Lakkaa trollaamasta. -4

Vierailija
10/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole minkäänlaista mielikuvitusta tai eläytymiskykyä? Kyllä hyvin monesta asiasta voi tietää ja ymmärtää miltä se tuntuu, vaikkei itse olisi kokenut. Esimerkki: luuletteko että kirjailijat tai leffantekijät ovat aina itse kokeneet kaiken mitä kirjoittavat tai esittävät? Silti he osaavat hyvinkin uskottavasti paneutua tunteisiin ja kokemuksiin. Tai psykologit, psykiatrit, lääkärit, opettajat, miten he voisivat ketään neuvoa tai kasvattaa, jos ainoastaan oma kokemus on se, mistä se tieto ja ymmärrys voi tulla? Aivan naurettavaa väittää, etteikö lapseton voisi ymmärtää miltä "ehdoton rakkaus" tuntuu, tai minkälaista on saada oma vauva ekan kerran syliin. Sen voi ihan hyvin tietää ja ymmärtää.

Vierailija
11/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voi, ottamalla koiran.

Vierailija
12/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olihan äiditkin ensin lapsettomia... xd

Vierailija
13/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainahan sitä voi tietää, vaikkei jotain olisikaan (tässä tapauksessa äiti tai toisessa keskustelussa lapseton).

Nyt onkin kyse siitä, millaisia heittoja on äideille tullut siitä, että he eivät voi tietää jotain asiaa, koska heillä on lapsia. Tai mitä lapsettomat ajattelevat, että äidit eivät voi tietää, koska heillä on lapsia. 

Vierailija
14/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:56"]

[/quote]

No olivat.

Mutta mitä esimerkiksi 40-v lapseton nainen tietää, mitä 40-v äiti ei tiedä?

- AP

Vierailija
15/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:56"]

[/quote]

No olivat.

Mutta mitä esimerkiksi 40-v lapseton nainen tietää, mitä 40-v äiti ei tiedä?

- AP

[/quote]

No vaikka että miltä se TUNTUU olla 40-vuotias lapseton nainen.

Vierailija
16/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettomana kaappihomona minä vaan haaveilin anaaliseksistä ja sitten kun sitä sain, se oli just sellaista kuin olin kuvitellutkin.

Vierailija
17/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:54"]

Eikö teillä ole minkäänlaista mielikuvitusta tai eläytymiskykyä? Kyllä hyvin monesta asiasta voi tietää ja ymmärtää miltä se tuntuu, vaikkei itse olisi kokenut. Esimerkki: luuletteko että kirjailijat tai leffantekijät ovat aina itse kokeneet kaiken mitä kirjoittavat tai esittävät? Silti he osaavat hyvinkin uskottavasti paneutua tunteisiin ja kokemuksiin. Tai psykologit, psykiatrit, lääkärit, opettajat, miten he voisivat ketään neuvoa tai kasvattaa, jos ainoastaan oma kokemus on se, mistä se tieto ja ymmärrys voi tulla? Aivan naurettavaa väittää, etteikö lapseton voisi ymmärtää miltä "ehdoton rakkaus" tuntuu, tai minkälaista on saada oma vauva ekan kerran syliin. Sen voi ihan hyvin tietää ja ymmärtää.

[/quote]

Näitä keskusteluja lukiessani olen alkanut epäillä, että osa ihmisistä ei todella pysty hankkimaan tietoa muuten kuin oman kokemuksensa kautta. He ovat yksinkertaisia, todennäköisesti kouluttamattomia ihmisiä, joiden ajattelu on hyvin konkreettista ja jollakin tavalla lapsentasoista. "Kirjaviisaus" ei pysy heidän päässään, ja tieteellisiin tutkimuksiin ei uskota, jos oma suppea arkikokemus ei vahvista niitä. -4

Vierailija
18/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton 30-vuotias tietää ainakin sen, millaista on kun koko oma elämä kyseenalaistetaan. Mitä tahansa teet, ympäristö pitää sitä merkityksettömänä, vaikka eläisit miten omannäköistäsi, onnellista ja sitä ympäristöäkin hyödyttävää elämää. Keskustelu kanssasi on tyyliä "joo joo, vai semmoinen saavutus, mutta muista nyt että kello käy". Yksityisimmät asiasi kuuluvat muille ja muut katsovat oikeudekseen arvottaa valintojasi.

Edellisestä johtuen asioita käy päässään aika rankasti läpi. Siltikin, vaikka ei itsestäänselvästi niitä lapsia haluaisi. Kun kukaan ei usko, että päätös olisi ihan takuulla itselle juuri se oikea.

Kukaan ei lisäksi usko, että et vihaa lapsia. Tai että osaat pitää vauvaa sylissä, vaikka ei olisi omaa. Sinua pidetään kädettömänä tollona ja lapsellisempana kuin muut kolmekymppiset. Parhaassa tapauksessa kuvitellaan, että olet kateellinen vauvalle. Yleensä et pysy lainkaan mukana tässä päättömässä ajatuksenjuoksussa vaan ihmettelet, miksi muut ovat kylmäkiskoisia.

Vähän kärjistetysti ja oman kokemukseni pohjalta näin. Ihailen suuresti äitien tekemää työtä, mutta en suostu olemaan arvottomampi siksi, ettei äitiys satu olemaan minun juttuni. Naisten pitäisi pitää enemmän yhtä eikä kuluttaa aikaansa toistensa sörkkimiseen jonkun ominaisuuden perusteella.

Vierailija
19/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:54"]

[/quote]

Itseasiassa psykiatriystäväni välttää kaikista eniten kertomasta ja paasaamasta yhtä ainoaa totuutta tai tapaa toimia, koska tietää, että kaikki tilanteet ja ihmiset ovat erilaisia. Voidaan me arvailla, miltä jokin asia tuntuu tai yrittää eläytyä. Mutta emme koskaan voi tietää tiedämmekö tai ymmärrämmekö. Kirjailijat yms. yleensä tekevät laajan pohjatyön ja haastattelevat niitä, joilla ensikäden kokemusta on. Elokuvan teossa ja kirjojen kirjoittamisessa tehdään valtava pohjatyö. Ja on aivan eri asia eläytyä pieneen kuin suureen asiaan.

Vierailija
20/33 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia olla pysyvästi lapseton kuin lapseton ennen niiden hankkimista. ja on eri asia olla lapseton tahattomasti kuin harkitusti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä