Liian akateemista tälle palstalle?
Kommentit (9)
Ei palstaaminen koulutus kysy, vaan lapsellista intoa tyhjän höpöttämiseen.
Ei pimppikarvoistaan yms. keskustelu tosiaankaan edellytä akateemista tutkintoa.
No, jos ihminen on köyhä, mahdollisesti uupunut jatkuvista rahahuolista jne, ei hän välttämättä jaksa lähteä tekemään tutkijan puolesta tutkijan työtä. Miksi köyhä kirjoittaisi tutkijalle pohdiskelevan esseen aiheesta köyhyyden vaikutus elämääni?
Haastatelu vois olla tehokkaampi tapa kerätä tutkimusaineistoa. Pienempi vaiva tutkittavalle itselleen ja tutkija pääsis kyselemään samantien kaikki täydentävät kysymykset jne. Nyt tutkijat varmaan palauttavat mielestään puutteelliset esseet ja vaativat uuden version. Ja köyhä pyytää anteeksi ja alkaa korjailla hengentuotettaan. Vai?
Mun mielestä ongelma on tossa tiedonkeruumetodissa. Jos av:lle ois laitettu esim. haastattelupyyntö ja laitettu viestiin yhteystiedot, joku ois saattanut aiheeseen tarttuakin. Tai vaikka nettikyselylomake. Nyt tossa vaaditaan tutkimuskohteelta paljon aktiivisuutta ja duunia.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:21"]
No, jos ihminen on köyhä, mahdollisesti uupunut jatkuvista rahahuolista jne, ei hän välttämättä jaksa lähteä tekemään tutkijan puolesta tutkijan työtä. Miksi köyhä kirjoittaisi tutkijalle pohdiskelevan esseen aiheesta köyhyyden vaikutus elämääni?
Haastatelu vois olla tehokkaampi tapa kerätä tutkimusaineistoa. Pienempi vaiva tutkittavalle itselleen ja tutkija pääsis kyselemään samantien kaikki täydentävät kysymykset jne. Nyt tutkijat varmaan palauttavat mielestään puutteelliset esseet ja vaativat uuden version. Ja köyhä pyytää anteeksi ja alkaa korjailla hengentuotettaan. Vai?
Mun mielestä ongelma on tossa tiedonkeruumetodissa. Jos av:lle ois laitettu esim. haastattelupyyntö ja laitettu viestiin yhteystiedot, joku ois saattanut aiheeseen tarttuakin. Tai vaikka nettikyselylomake. Nyt tossa vaaditaan tutkimuskohteelta paljon aktiivisuutta ja duunia.
[/quote]
Mihin sinä niitä "esseitä" luulet palautettavan korjattavaksi? Eihän kyselyssä edes anneta mitään kirjoittajan osoitetta tai henkilötietoja.
Kyllä eräät nyt aliarvoivat köyhien ja työttömien henkiset kyvyt ja taidot, jos kuvittelette niiden riittävän vain av-palstan pimppikarvakeskusteluun. Me olemme hyvinkin innokkaita tekemään duunia ja olemme aktiisivia, sillä me kaikki emme suinkaan ole työttömiä vain omaa laiskuuttamme.
Olen tuon toisen keskustelun aloittaja, en mikään tutkija. Heitin vaan ihan vaihteluksi ja mammojen mielen virkistämiseksi sen linkin. Taisi olla huono ajatusta, 'vastauksista' päätellen.
Siitä olen kyllä eri mieltä, että haastattelu olisi tehokkaampi tapa kerätä aineistoa. Ehkä on, ehkä ei, sillä se riippuu niin aineistosta ja siitä, mitä siltä odotetaan.
Poistunkin tästä tekemään avoimen yliopiston tehtävää, eli sellaista esseetä joka toivon mukaan ei palaa korjattavaksi.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:21"]
[/quote]
Mihin sinä niitä "esseitä" luulet palautettavan korjattavaksi? Eihän kyselyssä edes anneta mitään kirjoittajan osoitetta tai henkilötietoja.
Kyllä eräät nyt aliarvoivat köyhien ja työttömien henkiset kyvyt ja taidot, jos kuvittelette niiden riittävän vain av-palstan pimppikarvakeskusteluun. Me olemme hyvinkin innokkaita tekemään duunia ja olemme aktiisivia, sillä me kaikki emme suinkaan ole työttömiä vain omaa laiskuuttamme.
Olen tuon toisen keskustelun aloittaja, en mikään tutkija. Heitin vaan ihan vaihteluksi ja mammojen mielen virkistämiseksi sen linkin. Taisi olla huono ajatusta, 'vastauksista' päätellen.
Siitä olen kyllä eri mieltä, että haastattelu olisi tehokkaampi tapa kerätä aineistoa. Ehkä on, ehkä ei, sillä se riippuu niin aineistosta ja siitä, mitä siltä odotetaan.
Poistunkin tästä tekemään avoimen yliopiston tehtävää, eli sellaista esseetä joka toivon mukaan ei palaa korjattavaksi.
[/quote]
Silloin kun mä olin köyhä, rahahuolet ja muutkin huolet rasitti todella. En missään nimessä ois jaksanut saati halunnut lähteä kirjallisesti analysoimaan jotain tutkimusta varten miten köyhyys vaikuttaa vaikkapa mun ulkonäköön. Ihan varmasti köyhissä on paljon myös virkeää ja aktiivista porukkaa. Todennäköisesti kuitenkin tosi paljon myös jotka oikeasti joutuu käyttämään henkiset voimavaransa pohdintaan aiheesta miten saan rahat riittämään sekä ruokaan että vuokraan, ja että mistä kirpparilta löytäisin lapselle ehjän talvihaalarin mielellään alle kympillä.
Olennaista tossa ei kuitenkaa ole se että jaksavatko nimenomaan köyhät vastata vaan se että tossa vaaditaan tosiaan kohderyhmältä varsin paljon. Kirjoitusohjeet ovat myös laveat ja epämääräiset ts. palautetut tekstit ei välttämättä ole sitä mitä tutkijat odottavat. Lisäksi tossa edelleytetään vastaajalta halua ja kykyä kirjoittaa analyyttistä tekstiä - varmastii moni köyhä nämä vaatimukset täyttää, mutta iso osa kohderyhmästä ei. Ja tää koskee ihan koko kansaa, ei vain köyhiä. Tossa on iso riski että aineisto tulee vääristymään koulutetun köyhälistön suuntaan.
Mitä mieltä aloittaja on siitä, että oliko Taftin vai Buchananin kaudella Yhdysvaltain presidenttinä suurempi vaikutus Pohjois-Irlannin kalatalouden kehitykselle ja nykytilalle?
8: kylläpä esititkin vaikean kysymyksen, kun historian opintoni eivät ole edenneet noin pitkälle. Kumpi sinun mielestäsi oli tärkeämpi, ja miten perustelet vastauksesi? Haluatko tietää mielipiteeni vain Pohjois-Irlannin kalatalouden nykytilasta?
Totta on, että aineisto tulee vääristymään. Sitäkään en tiedä, millä tavalla he etsivät vastaajia. Minä löysin tuon ihan sattumalta erään sanomalehden sivulta. Se on sitten tutkijoitten oma ongelma, mitä he saavat niistä vähemmän analyyttisistä kirjoituksista. Olen aivan varma, että työttömäksi jäänyt paperimies tai täysin kouluttamaton kolmannen polven työtön ei kovinkaan analyyttistä esseetä kirjoita, sen sijaan työtön yhteiskuntatieteen tohtori kyllä aivan omaksi ilokseen.
ap
Tasokkaampaa ja akateemisempaa keskustelua on kaivattukin.
Sanasta akateeminen tulee aina mieleen ne Alivaltiosihteerin kuivakkaat rilliheput.