Luulitko, että ruoan hinta on noussut tappiinsa? – "Hinnat alkavat vasta nyt nousta"
EI muuta kuin lisää veroa polttoaineisiin.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Alkaa siirtolapuutarhojen ja kotivaraviljelyn suosio kasvamaan.
Joo ja ne euron talot siellä syrjäseudulla, hyvin saa kasvimaat laitettua sinne pihalle.
Mitä tälle voi tavallinen kuluttaja tehdä ettei ne ruokien hinnat loputtomasti nousisi? Vihreitä ei saanut äänestää eikä Vasemmistoa. Mutta voiko tehdä jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Palkkojenkin on noustava ja paljon seuraavalla kierroksella. Sen verran on elämisestä tullut kalliimpaa.
Haluatko kertoa millä minä pienyrittäjänä nostan niitä palkkoja? Ei mulla ole mitään lisää tuloja tullut, päin vastoin. On siirrytty halvempiin tiloihin ja jouduin jo lomauttamaan yhden työntekijän, kun ei vaan ole rahaa enää. Ei tässä maailmantilanteessa moni työnantaja voi mitään palkkoja nostaa, kaikki kallistuu ja sen takia on lomautusten taikka liiketoiminnan alasajon vuoro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksen ottanut viimesyksynä 2 vuoden sähkösopimusta, kun maksoi vain n. 6c/kWh. Nyt seuraavana syksynä vaikka energian hinnat laskisikin niin sähköfirma varmasti ottaa menettämänsä takaisin ja hintaa ainakin tuplasti uudessa sopparissa.
Sitten voi valita pörssisähkön jos on taas halpaa ja jättää määräaikaiset hyllylle halpenemaan.
Moni kehui pörssisähkön halpuutta kun keskihinta oli 3,5snt, maksoin kiinteää 4,4snt niin kuin nytkin.
Mutta pörssisähkö on vain yöllä ollut halpaa joka laskee keskihintaa.
Kuka viitsii saunoa tai laittaa kuivausrummun yöllä kolistelemaan. Aamukahvin aikaan ja ilta kalleimmat tunnit.
Kyllä se pörssisähkö siinä vaiheessa kannattaa kun pörssisähkön keskihinta vaikka 3,5snt ja sähköfirmat repii nyt näitä korkeista markkinahinnoista menetettyjä hilloja takaisin n. 12snt hinnoilla ensisyksynä.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, on vissiin alettava itse viljelemään.
Harmittaa kun kotieläinten pito on tehty viranomaisten taholta niin pirun vaikeaksi. Ottaisin ensi kesäksi pari-kolme lammasta kasvamaan, jotka voisin sitten loppusyksyllä nutistaa ..paitsi sitäkään ei enää saa itse tehdä, edes omaan käyttöön.
Ei lainkaan vaikeaa. Yhteys kunnan maataloustoimistoon ja siellä neuvovat rekisteröinnit ja pitopaikkatunnukset ja muut. Itselleen saa t e u r a s t a a ja ihan itse sen tehdä.
Kävin tänään isossa marketissa hyvällä alueella, ja siellä oli järjetön määrä ns parempia herkkuja alennuksessa; Runebergin torttuja euron paketti, herkkurahkoja/vaahtoja -50%, valmiita uunivuoka-aterioita filelihalla -30% jne. Eivät ole käyneet kaupaksi, siis. Tämä, että paremmat ruoat jäävät hyllyyn, kertoo karua kieltään ostovoimasta.
Meillä riitti rahat vielä pari vuotta sitten hyvin, vuosi sitten ihan ok ja nyt...no, kaikki pakollinen isompi ostetaan osamaksulla.
Meillä on nyt ensimmäistä kertaa 20 vuoteen se tilanne, että ihan oikeasti pitää laskea, että mitä ostetaan ja koska, ja todella tarkkaan. Tässä välissä on mies ollut pitkillä hoitovapailla ja ollaan maksettu mun palkalla asuntolainaa ja ylläpidetty kahta autoa. Nyt kahdella palkalla ei jää enää mitään säästöön - ja suurin kulu ei ole se asuntolaina nytkään. Itseasiassa kahdessa vuodessa on kulutettu säästöt, kun tähän hätään tuli korona+tulojen lasku, lukiolaisen ajokortti+kolmas auto ja sen vakuutukset (koska pitkän koulumatkan vuoksi joku kyyti on oltava), poisjääneet lapsilisät, miehen sairastuminen ja pitkät poissaolot töistä (jotka tulivat siis koronan aiheuttamien tulonmenetysten lisäksi), parit isot autorempat, tiskikoneen uusiminen
Ainoa, mistä voi akuutisti säästää, on se ruoka. Kesällä voi säästää bensasta, kun pystyy ajamaan pyörällä töihin (minulla ei ole vielä niin paljon urheiluhenkeä, että tuolla umpihangessa solkisin pyörällä...). Lukiolaisen kirjoista ei voi säästää. Vaatteista ei oikeastaan pysty enää säästämään, viime vuoden aikana ostin itselleni kaksi paitaa. Lasten vaatteista on paha säästää, kun kolmen vuoden ikäeroilla ovat mokomat melkein samankokoisia! Nuorimmainen kasvoi viime vuonna neljä kenkäkokoa. Tyttären vanhojentanssipuvun teetin ja maksoin tinkimättä, onneksi ne tanssit sitten pidettiin.
Ensi kesäksi on varattu viljelypalsta, omat taitoni tuntien saan siellä kasvatettua lähinnä salaattiaineksia ja kurpitsaa, mutta koska noita siemeniä on tuossa valmiiksi jo olemassa, niin kannattaahan niitä kasvattaa!
Mutta kyllä on punalappujen metsästys koko ajan käynnissä kauppareissuilla.
Hinnat nousee vielä paljon. Kannattaa tehdä varastoa.