Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian alhainen verenpaine

Vierailija
07.02.2022 |

Mitä tälle voi tehdä? Ylös noustessa lähes aina huimaa. Tänään kävin taas lumitöissä ja ihan todella huono olo tuli jo heti alkuun. Aiempina päivinä ei noin äkkiä tullut. Ja en ole missään rapakunnossa muuten, käyn lenkillä jne. Mutta jossain sali ja jumppaharjoituksissa pitää myös muistaa ettei liian nopeita nousuja tee. Lisäksi vielä liian pienet keuhkot, rakenteellinen vika. Lisää suolaa en haluaisi syödä, nytkin varmaan liikaa syön. Yläpaine on yleensä siinä 90-95. Ikää lähemmäs 40 ja hoikka olen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama, mistään ei saa kunnon ohjeita koska suurin osa kansasta kärsii päinvastaisesta. Oon huomannut että suolan syönti suurissa määrin auttaa, ja muutenkin usein syöminen ja nesteytys. Ei kannata välittää virallisista suolaohjeista silloin, kun ongelmana on liian matala verenpaine.

Vierailija
2/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alhainen verenpaine on sukuvika.

Suolaa ei kannata pihistellä. Useammalle meistä on suositeltu, että etenkin rasituksessa on syytä ottaa suolapitoista ravintoa tai urheilujuomaa.

Suvun nuorille naisille, myös tyttärelleni, on lääkäri ohjeistanut, että jatkuva veden lipittäminen ja suolan karttelu on suorastaan vaarallista, sillä se sotkee suolatasapainon. Tyttöni murti leukansa, kun pyörryi. Ei ole senj älkeen vesipulloa kanniskellut.

Ap:n kannattaa selvityttää, ettei taustalla ole muuta. Huono olo rasituksessa voi johtua vaikka sydänviasta. Minultakin selvitettiin, rasitus ekg:t ja muut, ja mitään ei löytynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hurahtanut näihin ohjeisiin, että on juotava ainakin 3 litraa päivässä?

Se ei välttämättä sovi kaikille.

Vierailija
4/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen saanut lääkäriltä ohjeen syödä suosituksia enemmän suolaa, että verenpaine ei laske liikaa. Miehellä on korkea verenpaine, joten ruoka laitetaan edelleen aika vähäsuolaisena ja minä lisään sitten omaan annokseeni.

Vierailija
5/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oo tyytyväinen, mulla 200/100

Vierailija
6/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oo tyytyväinen, mulla 200/100

Ei ole kiva sekään, että pyörtyilee liian matalan verenpaineen kanssa vaikka se ei yhtä vaarallista olekaan kuin korkea verenpaine!

Vierailija
7/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo mielestäni liikaa, varmaan päinvastoin. Lopetin pari viikkoa sitten limun ja Vichyn juonnin ja korvasin vedellä. Mutta ei noitakaan mene kuin ehkä 0,5-1l päivässä, nyt siis vettä. Plus kahvi ja ruokajuomana vesi. On vähän toivotonta, kun tiedän syöväni epäterveellisesti, sipsejä, karkkia, välillä pikaruokaa jne. Jos sitten jätän kaiken tuon ja syön kasviksia, kanaa, kalaa, paino tippuu alipainoon ja voin huonosti kun verenpaine laskee. Kun en vaan määrällisesti pysty syömään niin paljon että kalorit täyttyy. Tulee huono olo liian täydellä vatsalla.

Vierailija
8/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En juo mielestäni liikaa, varmaan päinvastoin. Lopetin pari viikkoa sitten limun ja Vichyn juonnin ja korvasin vedellä. Mutta ei noitakaan mene kuin ehkä 0,5-1l päivässä, nyt siis vettä. Plus kahvi ja ruokajuomana vesi. On vähän toivotonta, kun tiedän syöväni epäterveellisesti, sipsejä, karkkia, välillä pikaruokaa jne. Jos sitten jätän kaiken tuon ja syön kasviksia, kanaa, kalaa, paino tippuu alipainoon ja voin huonosti kun verenpaine laskee. Kun en vaan määrällisesti pysty syömään niin paljon että kalorit täyttyy. Tulee huono olo liian täydellä vatsalla.

Mitäpä jos söisit terveellisesti. Ja siihen ruokaan lisäät suolaa.

Pakkoko sitä suolaa on sipseistä saada.

Vissy sisältää hiukan mineraaleja, suolaakin, se voi kyllä olla sulle ok juoma. Limu sen sijaan ei

Vierailija
9/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hurahtanut näihin ohjeisiin, että on juotava ainakin 3 litraa päivässä?

Se ei välttämättä sovi kaikille.

Nesteensaanti on ihan tarpeen varsinkin naisille koska vähäinen nesteensaanti lisää mahdollisuutta saada esim virtsatietulehdus. Eli kyse ei ole hurahtamisesta, mutta suolojen määrästä on huolehdittava.

Vierailija
10/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäätkö lakusta tai salmiakista? Niitä syömällä saat verenpainetta nostettua ilman (ruoka)suolan lisäämistä, jos esim suolaista ruokaa ei halua. 

Kahvi nostaa hetkellisesti verenpainetta, joten voisiko sopia täsmälääkkeeksi/ennaltaehkäisyksi tiettyihin tilanteisiin, jos olet muuten kahvinjuoja.

Vierailija
11/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti liikunta on se, joka nostaa verenpainetta. Siitä voi tulla huono olo, eli silloin se on "väärin tehty". Itselleni sopii kuntopyöräily ja tavallinen pyöräily, metsäkävely, hyötyliikunta (puiden halkominen tms). Kaikki, missä joutuu nostamaan kädet pään yläpuolelle aiheuttaa huonoa oloa (kädet puutuu ensin).

Eli älä missään tapauksessa välttele liikuntaa, mutta sitä pitäisi tehdä säännöllisesti pitkin päivää ja mielellään sellaista, mikä oikeasti nostaa sykettä, ja vielä mielummin sellaista, että lihakset pumppaa sitä verta, eli just pyöräily on hyvä.

Alimmillaan mulla oli jotain 64/48 ja silloin oli todella huono olo...

Veritulppariski on kohonnut, koska se veri liikuu hitaasti - siksi pitäisi vältellä epäterveellisiä ruokia.

Vierailija
12/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja veriarvot on kaikki todella hyvät, paitsi hapen määrä veressä ei ole paras, mutta viitteissä kuitenkin. Kun tosiaan keuhkot vähän liian pienet. Ja tiedän että sokeri pitäisi jättää pois, se kun ei auta mihinkään toisin kuin suola. Kahviakin juon, tosin yleensä vain aamukahvin. Olen tehnyt vuorotöitä, on lapsia jne, eli ei auta nuokaan. 😃

Vierailija
13/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävä vaiva. Ja jää muuten usein piiloon. Joillain ihmisillä hetkellinen kova stressi voi nostaa paineita huomattavastikin ja tulos on sitten lääkärissä jotain tyyliin 140/90 kun kotona mitattuna onkin jatkuvasti 95/70.

Vierailija
14/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti liikunta on se, joka nostaa verenpainetta. Siitä voi tulla huono olo, eli silloin se on "väärin tehty". Itselleni sopii kuntopyöräily ja tavallinen pyöräily, metsäkävely, hyötyliikunta (puiden halkominen tms). Kaikki, missä joutuu nostamaan kädet pään yläpuolelle aiheuttaa huonoa oloa (kädet puutuu ensin).

Eli älä missään tapauksessa välttele liikuntaa, mutta sitä pitäisi tehdä säännöllisesti pitkin päivää ja mielellään sellaista, mikä oikeasti nostaa sykettä, ja vielä mielummin sellaista, että lihakset pumppaa sitä verta, eli just pyöräily on hyvä.

Alimmillaan mulla oli jotain 64/48 ja silloin oli todella huono olo...

Veritulppariski on kohonnut, koska se veri liikuu hitaasti - siksi pitäisi vältellä epäterveellisiä ruokia.

Minulla verenpaine on levossa alhainen. Liikkuessa nousee. Mutta kovassa liikunnassa, siis maksimisykkeen tuntumassa, kun lopetan liikunnan, se romahtaa noin minuutin päästä niin alas, että alkaa huippaamaan. Liikunta on lopetettava asteittain löysäten.

On tutkittu perusteellisesti, ei mitään vikaa , vaan ominaisuus. Kehotus huolehtia suolatasapainosta ja tunnistaa omat ominaisuutensa ovat ainoa ohje ja lääke, minkä olen saanut.

Esim. intervallityyppinen liikunta, vaikkapa salibandy, ei sovi minulle. Kun juostaan minuutti, pari täysillä ja vaihtoon, ja tämä toustuu, saan kovan päänsäryn koko illaksi. Pitkäkestoinen kovakin liikunta ja rauhallinen lopetus sopii minulle hyvin.

Olen jutellut useamman lääkärin kanssa, ja kysynyt, onko matalasta verenpaineesta haittaa pidemmän ajan kuluessa. Ei kuulemma ole, hyvä vaan kunhan huomioin pyörtymisriskin ylösnoustessa ja muissa tilanteissa.. Veritulppariskistä ei kukaan ole maininnut.

Vierailija
15/15 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noista terveysriskeistä lääkäritkään tiedä, kun kaikki tiedotus ja opetus keskittyy korkean verenpaineen riskeihin ja hoitoon.

Matalaan verenpaineeseen liittyy oikeasti riskejä, mutta koska sitä on niin harvalla ihmisellä, niin lääkärit harvoin sitten törmää niihin toteutuneisiin riskeihin.

Ja joo, piti sanoa, että se liikunta pitää olla sellaista ... aloitus rauhallisesti, lopetus rauhallisesti, mutta ei kuitenkaan äärisuorituksia siinä välilläkään, mutta ihan saa syke nousta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan