Miten ilmaisen CV:ssä olleeni melkein 2 vuotta hoitamassa lasta kotona enkä työttömänä?
Miten on, kannattaako tuoda ilmi hakemusvaiheessa, että on ns. hoitovapaalla (eli kotona alle 2-vuotiasta hoitamassa) vaikka edellinen määräaikainen työsuhde päättyi jo vuosi sitten? Haluan siis antaa itsestäni reippaan kuvan, etten ole ollut työttömänä vaan hoitamassa pientä lasta/vauvaa. Missä se pitäisi tuoda esille, hakemuksessa vai cv:ssä? Näyttää ilman selitystä oudolta tyhjältä ajalta hakemuksen käsittelijän silmissä, eikö? En ole tänä aikana hakenut töitä ollenkaan vaan tarkoitus oli ollakin hetki hoitamassa lasta kotona.
Kommentit (56)
Voiko laittaa, että esim 1.1.2019-31.12.2021 hoitovapaalla/perhevapaalla tms.
Äitiyslomalla/vanhempainvapaalla/kotihoidon tukikaudella
Ilmaise se vaikka niin, että sirkuskaravaani ollut perässäsi hännystelemässä. Kauemmin muuten kun 2 vuotta.
Olen laittanut sen vain ansioluetteloon, "1.1.2019 - 30.1.2021 äitiysloma ja hoitovapaa".
Englanniksihan se on paljon positiivisemmin ilmaistu, tällaisen olen jossain nähnyt:
1.1.2019 - 30.1.2021 Project Mother, Maternity Leave @home
Joo mullakin vähän outo tilanne. Sellanen ulkopuolelta tuleva härdelli. Vähän sisäpuoleltakin. No mut siitä tietääkin lähes koko kylä. Sanat voi vaan asetella sitten miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen laittanut sen vain ansioluetteloon, "1.1.2019 - 30.1.2021 äitiysloma ja hoitovapaa".
Englanniksihan se on paljon positiivisemmin ilmaistu, tällaisen olen jossain nähnyt:
Mä laittaisin project crazy, followed by goats and criminals, even abroad. Slightly desturbing.
Ei kannattaisi mainita pienistä lapsista mitään.
Kiitos teille! Mutta mites, näyttääkö huonolta kun tuo on sitten ansioluettelossa ensimmäisenä/ylimpänä/viimeisimpänä? Ja miten ilmaisen sen, että kotihoito jatkuu edelleen (jos töitä ei tulekaan) mutta voin kyllä aloittaa työt heti?
Vierailija kirjoitti:
Joo mullakin vähän outo tilanne. Sellanen ulkopuolelta tuleva härdelli. Vähän sisäpuoleltakin. No mut siitä tietääkin lähes koko kylä. Sanat voi vaan asetella sitten miten haluaa.
No tietääks se rekrytoija?
Varmaan tietää. Lähes koko maa tietää. Esittää varmaan että ei tiedä mitään. Siinähän esitetään yhdessä.
Et ole ollut työttömyysrahalla. Eikö se riitä.
Ensimmäisen kohdalla olin koko ajan työsuhteessa eli se työsuhteen aika siellä lukee.
Toisen kohdalla jätin laittamatta mitään kun työsuhde päättyi raskauden lopussa. Kyllä ne rekrytoivat osaa sen sieltä lukea kuvainnollisesti rivien välistä jos heitä kiinnostaa.
Minä olen pokkana kertonut työsuhteen olleen 2v pidempi kuin todellisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pokkana kertonut työsuhteen olleen 2v pidempi kuin todellisuudessa.
Mikäs siinä työnhaussa nyt kaikki muutenkin valehtelee ummet ja lammet.
Ainoa mutta on, että tuosta valehtelusta on helppo jäädä kiinni (esim. projektin "menstyksekkäästi hoitaminen" on aina jossain määrin tulkinnanvaraista), jolloin on irtisanomisperuste ja sinusta pääsee siis halutessaan helposti eroon. Ja tietenkin jos hakuvaiheessa jää kiinni niin menee se tsäänssi siinä.
Vierailija kirjoitti:
Projekti Äiti tai projektiäiti. Oksennus.
Niin mikä tuossa on positiivista?
Mä en ehkä laittaisi CV:hen mutta sitten hakemuskirjeessä avaisin tilanteen kuin ohimennen. ”Oltuani viimeiset kaksi vuotta äitiyslomalla olen motivoitunut palaamaan työelämään….” tjsp.
Hoitovapaa ja perään päivämäärät. Mikä tässä on niin vaikeaa kirjoittaa?
Pienten lasten äidit ei ole kovin kovaa valuuttaa työmarkkinoilla ja ei ole amerikantidettä päätellä miksi joku nainen on ollut pari vuotta poissa työelämästä.
En laittaisi CVseen vaan hakemukseen ja viimeistään se haastattelussa kysytään, että missä viimeiset kaksi vuotta olet ollut. Mulla toki on oma yritys, joka kulkee CVssä koko ajan ylimpänä, vain aloitusvuosi mainittuna pitäen sisällään hoitovapaani ajan.
Minulla oli pari työttömyysjaksoa ja äitiysloma sekä hoitovapaa. Laitoin ansioluetteloon kohdan Muut ajat ne siihen.
Laitat sinne henkilötietoihin.