Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ilmaisen CV:ssä olleeni melkein 2 vuotta hoitamassa lasta kotona enkä työttömänä?

Vierailija
07.02.2022 |

Miten on, kannattaako tuoda ilmi hakemusvaiheessa, että on ns. hoitovapaalla (eli kotona alle 2-vuotiasta hoitamassa) vaikka edellinen määräaikainen työsuhde päättyi jo vuosi sitten? Haluan siis antaa itsestäni reippaan kuvan, etten ole ollut työttömänä vaan hoitamassa pientä lasta/vauvaa. Missä se pitäisi tuoda esille, hakemuksessa vai cv:ssä? Näyttää ilman selitystä oudolta tyhjältä ajalta hakemuksen käsittelijän silmissä, eikö? En ole tänä aikana hakenut töitä ollenkaan vaan tarkoitus oli ollakin hetki hoitamassa lasta kotona.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ehkä laittaisi CV:hen mutta sitten hakemuskirjeessä avaisin tilanteen kuin ohimennen. ”Oltuani viimeiset kaksi vuotta äitiyslomalla olen motivoitunut palaamaan työelämään….” tjsp.

Minä laitoin tähän tyyliin, sain työpaikan eli ei nyt mahdottoman huonosti.

Mitäs jos laittaa totuudenmukaisesti "oltuani viimeiset 3 vuotta kansainvälisessä maalitusrumbassa, josta koko kaupunki tietää, olen valmis palaamaan työelämään" Miltäs kuulostaa?

Vierailija
42/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitovapaa ja perään päivämäärät. Mikä tässä on niin vaikeaa kirjoittaa?

Sit, kun olet itse ollut hoitovapaalla 2-3 vuotta ja olet haastattelussa, tiedät miten moni työnantaja asiaan suhtautuu. Ikävä kyllä, Suomi ei ole mikään perheen ja uran yhdistämisen lottovoittomaa. Kotiäitejä pidetään laiskoina, lapsia vain rasitteena.

Mä sanon ainakin että en ole ollut kotiäiti, koska en ole ollut. Muita syitä (ei sairauksia kuitenkaan) mutta enpäs kerro kerro tässä nyt.

Joo en mäkään ymmärrä miks joku haluaisi olla kotiäiti monta vuotta. Mun lapset ainakin päiväkodissa kun olin kotona. Hyvä ratkaisu kummallekin, äitylille ja lapsille.

Lapsille on aina parempi olla kotona, mutta jos sulle tulee parempi olo tuosta ”hyvä ratkaisu”-hokemasta, niin hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille! Mutta mites, näyttääkö huonolta kun tuo on sitten ansioluettelossa ensimmäisenä/ylimpänä/viimeisimpänä? Ja miten ilmaisen sen, että kotihoito jatkuu edelleen (jos töitä ei tulekaan) mutta voin kyllä aloittaa työt heti?

Siis oletko kotihoidon asiakas tirsk? Mitä hemmettii se niitä kiinnostaa mitä teet, jos et sinne mee töihin? Mä en yleensä selitä mitään jos ei kysytä. Ootsä joku primadonna prinsessa, jonka kaikki tekemiset kiinnostaa kaikkia. Paras olla selittelemättä mitään ja tosi lyhyet vastaukset kysymyksiin, eikä aina edes totuudenmukaisestikaan.

Sama se jos huono cv niin huono cv, ottaa tai ei ota. Jos ei ota pummaa vaikka rahaa joltain ja lähde ulkomaille.

Miksi sun pitäisi mainita kotihoito jatkuu jos töitä ei tule?

Vierailija
44/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut nyt 2 vuotta työtön vaikka olen hakenut töitä. Eli ei hyvältä näytä. Oon miettinyt, voisinko väittää saaneeni lapsen :D Näyttäisikö se hyvältä cvssä?

Ja sitten vain jatkaa esitystä töissä. En yleensäkään puhu paljon yksityiselämästäni ja somet voi laittaa yksityisiksi... hehe. Tullut vain mieleen, että huijaahan ihmiset mitä merkillisimmissä asioissa saadakseen duunia. :D

Mutta sitä en tiedä kumpi sitten on parempi: olla ihan vaan työtön vai äiti....

Vierailija
45/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ehkä laittaisi CV:hen mutta sitten hakemuskirjeessä avaisin tilanteen kuin ohimennen. ”Oltuani viimeiset kaksi vuotta äitiyslomalla olen motivoitunut palaamaan työelämään….” tjsp.

Jotenkin tähän tyyliin, siis jos on vielä hoitovapaalla, pyrkii kääntämään sen vahvuudeksi. Tosin voi sen laittaa cv:henkin aivan hyvin. Rekrytoijan asenteesta sitten kiinni miten suhtautuu pienen lapsen vanhempaan, mutta tuskin pidempi työttömänä olo ainakaan sen parempi on, joten parempi kertoa suoraan.

Vierailija
46/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sit, kun olet itse ollut hoitovapaalla 2-3 vuotta ja olet haastattelussa, tiedät miten moni työnantaja asiaan suhtautuu. Ikävä kyllä, Suomi ei ole mikään perheen ja uran yhdistämisen lottovoittomaa. Kotiäitejä pidetään laiskoina, lapsia vain rasitteena.

Mä sanon ainakin että en ole ollut kotiäiti, koska en ole ollut. Muita syitä (ei sairauksia kuitenkaan) mutta enpäs kerro kerro tässä nyt.

Joo en mäkään ymmärrä miks joku haluaisi olla kotiäiti monta vuotta. Mun lapset ainakin päiväkodissa kun olin kotona. Hyvä ratkaisu kummallekin, äitylille ja lapsille.

Lapsille on aina parempi olla kotona, mutta jos sulle tulee parempi olo tuosta ”hyvä ratkaisu”-hokemasta, niin hyvä.

Kyllä meille hyvä ratkaisu. Paitsi päiväkodeissa paljon eroja. 2 ekaa ei niin hyviä. Tuo viimeinen ihan ok. Eikö olekin jännää että samoista jutuista voi mennä jossain päiväkodissa sukset ristiin henkilökunnan kanssa ja toisessa ei.

Vierailija
47/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes jokainen äiti on hoitovapaalla jonkin aikaa. Siitä huolimatta yli 3-vuotiaiden lasten äitien työllisyys on korkeammalla tasolla kuin lapsettomien. Kuka tässä on laiska?

” Perhevapaisiin liittyvä syrjintä on yksi työelämän yleisimmistä tasa-arvo-ongelmista. Se on ongelma, joka koskee laajasti eri alojen työntekijöitä, mutta perinteisesti erityisesti naisvaltaisia aloja. Esimerkiksi opettajat, tradenomit ja ekonomit kamppailevat pulman kanssa jatkuvasti.

- Tämä ei edistä suomalaista työelämän tasa-arvoa eikä naisten uria. Meille tulee vuosittain lakiosastolle yli 10 000 yhteydenottoa, ja perhevapaalta palaaminen on yksi kolmesta tyypillisimmästä ongelmasta. Ilmiö on pikkuhiljaa jopa kasvanut, Suomen Ekonomiliiton edunvalvontajohtaja Lotta Savinko kertoo.”

Kyllä se on ihan aito ongelma vaikka sinä et tähän olisi törmännytkään.

Vierailija
48/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille! Mutta mites, näyttääkö huonolta kun tuo on sitten ansioluettelossa ensimmäisenä/ylimpänä/viimeisimpänä? Ja miten ilmaisen sen, että kotihoito jatkuu edelleen (jos töitä ei tulekaan) mutta voin kyllä aloittaa työt heti?

Ei ansioluetteloa enää nykyisin tehdä luettelemalla kronologisesti asioita. Voit aivan hyvin aloittaa kertomalla asiat, jotka osoittavat ammattitaitoasi ja kokemustasi haettavassa tehtävässä. Lastenhoidon mainitset sitten lopussa samalla kun kerrot ehkä jotain muutakin persoonallista itsestäsi - jos ylipäänsä haluat sen kertoa. Pieni lapsi, joka aloittaa päiväkodin, ei ole plussa rekrytoijan silmissä.

Vierailija
49/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut nyt 2 vuotta työtön vaikka olen hakenut töitä. Eli ei hyvältä näytä. Oon miettinyt, voisinko väittää saaneeni lapsen :D Näyttäisikö se hyvältä cvssä?

Ja sitten vain jatkaa esitystä töissä. En yleensäkään puhu paljon yksityiselämästäni ja somet voi laittaa yksityisiksi... hehe. Tullut vain mieleen, että huijaahan ihmiset mitä merkillisimmissä asioissa saadakseen duunia. :D

Mutta sitä en tiedä kumpi sitten on parempi: olla ihan vaan työtön vai äiti....

Sano vaan työtön. Mulla on siihen myös syitäkin annettavana. Ei hävetä omasta puolestani. Muiden kylläkin, jotka ovat olleet osallisena yhdessä jutussa erittäin törkein keinoin.

No mut mun elämä on tällaista. Tosi outoa, erikoisia kokemuksia ja vauhdikasta välillä tylsyyden keskellä. Nuoresta pitäen. Ja huom! Ei niitä mt-ongelmia kuitenkaan. Valitettavasti en voi jakaa useimpia kokemuksia. Sen verran uskomattomia.

Vierailija
50/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja blaah blaah, en jaksa lukea noita perhelässyjä. eiköhän se riitä pystytkö tekemään kyseistä työtä, onko koulutus. Siitä kuinka hyvä kukin on jossain työssä ei voi valitettavasti päätellä kotiäitiydestä. Perhelässytykset ja pohdinnat jos haet johonkin varhaiskasvatukseen ehkä enemmän oleellisia.

Vierailija
51/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laitoin tähän tyyliin, sain työpaikan eli ei nyt mahdottoman huonosti.

Mitäs jos laittaa totuudenmukaisesti "oltuani viimeiset 3 vuotta kansainvälisessä maalitusrumbassa, josta koko kaupunki tietää, olen valmis palaamaan työelämään" Miltäs kuulostaa?

Yes mä tiedän kuka kyseessä ja kuinka suuresta jutusta kyse. Moni tietää ja moni ei tiedä kuinka moni tietää.

Vierailija
52/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja blaah blaah, en jaksa lukea noita perhelässyjä. eiköhän se riitä pystytkö tekemään kyseistä työtä, onko koulutus. Siitä kuinka hyvä kukin on jossain työssä ei voi valitettavasti päätellä kotiäitiydestä. Perhelässytykset ja pohdinnat jos haet johonkin varhaiskasvatukseen ehkä enemmän oleellisia.

Mitä lässytystä se on, jos mainitsee olevansa/olleensa poissa töistä lapsen hoidon takia? Jos mainitsee olleensa työtön niin onko se lässytystä? Tai mainitsee olleensa jonkun muun alan töissä?

Vierailija
53/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisin 2 vuotta kotona kakaran kanssa.

Vierailija
54/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut sen vain ansioluetteloon, "1.1.2019 - 30.1.2021 äitiysloma ja hoitovapaa".

Englanniksihan se on paljon positiivisemmin ilmaistu, tällaisen olen jossain nähnyt:

1.1.2019 - 30.1.2021 Project Mother, Maternity Leave @home

Hyi oksetus tuo project mother. Samaa luokkaa kuin Facebookin töissä yrityksessä kotiäiti tai koulutuksena elämänkoulu.

Vierailija
55/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa kysyttiin, miten kirjoittaa, että on ollut hoitamassa lasta eikä työttömänä. Vastasin. 

Ja olen omat hoitovapaani jo aikaa sitten pitänyt. 

Vierailija
56/56 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat että olet hoitanut lastasi 2 vuotta kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme