Yle-Linna :naistenvankila
kiva kun mirkun vaatteet sensuroidaan ettei isukki ja äippä näe ilman omia vaatteita
Katso lähetysajat : Linna - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (2711)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ihmiset ovat vieläkin rasisteja romaneita kohtaan. Ihmisiä hekin, teidän vanhemmat ovat tartuttaneet tuon ilkeyden kun ovat pelotelleet teitä lapsina.
Ja jos tein mielest romanit on rikollisia, niin miks siel oli vaan yks romani?
Koska varkauksista harvemmin joutuu vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ihmiset ovat vieläkin rasisteja romaneita kohtaan. Ihmisiä hekin, teidän vanhemmat ovat tartuttaneet tuon ilkeyden kun ovat pelotelleet teitä lapsina.
Ai luuletko että kaikki naisvankilan vangit oli ohjelmassa mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lagerthassa tiivistyy naisen ja yleensäkin minkä tahansa naaraan perusluonne. Naaras ja nainen on rakennettu käyttämään väkivaltaa vain puolustaakseen lastensa tai läheistensä elämää/kunniaa.
Viimeisessä taistelussakaan Lagertha ei ajattele itseään, vaan tekee mitä täytyy, manipuloi, iskee, kunniakkaasti.
Toi oli minun kommenttini, ja olen myös kännissä.
En siis puolustelele taparikollisia, mutta muistutan että vankilaan voi päätyä sosiopaattien sekaan joskus myös joku "lagertha", joka ei ole käyttänyt väkivaltaa turhaan, kuten esim se Lilja.
Miehen väkivalta on aina turhaa ja naisen aina oikeutettua? Kouluikäisenä 70-80 luvulla joskus tytöt tappeli keskenään. Sekin oli varmaan "patriarkaatin" syytä? Selittäkää, miten esim. Irma Gresen sadistisuus oikeutetaan miesten pahuudella?
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tuo kolmosjakson Tiina oli tehnyt kun oli jo neljäs kerta vankilassa? Keskimmäinen lapsikin kuollut, mihinköhän. :(
Adhd maaninen päihdeongelmainen ollut ihan varhaisteinistä asti. Näkeehän sen, että aineita on vedetty niin paljon, että hermosto ja on jo ihan rikki tuossa iässä. Pätkivä liikuntakyky ja aivosolujakin on tietenkin mennyt paljon. Tämä siis vielä nenänkirkastus jakson jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska varkauksista harvemmin joutuu vankilaan.
Ainakin miesvangeissa on romanit yliedustettuina. Luultavasti sama on naisten puolellakin.
Pääsin kolmanteen jaksoon ja mitä ihmettä tuo Tiina sössöttää,onko hänellä jokin sairaus? Kaunis nainen mutta puheesta ei ota erkkikään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lindan uhrihan ei kuollut. Hänhän sanoi käräjillä (mikä nähtiin sarjassa) että "toivon että toivut vammoistasi" tms. Eli sinällään ehkä erikoista, että on ehdottoman tuomion saanut, yleensähän tälläiset "peruspahoinpitelijät" katsotaan lieviksi tapauksiksi. Uhri on sitten varmaankin vammautunut pysyvästi tai tilanteeseen ei ole liittynyt sellaista Lindaan kohdistunutta uhkaa, että itsepuolustus menisi läpi..?
Se nuori tyttö (parissa viimeisessä jaksossa näkynyt, kulmakarvoja nyppinyt) jäi häiritsemään, että mistä on tuttu.
Ja sanottiinko myös niin, että Lindan uhrilla ei ole mitään erityisiä vaatimuksia Lindaa kohtaan tai jotenkin? Kukahan tämä Lindan uhri on? Voisiko se olla lapsen isä? Oliko niin että lapsen isä ja Linda olivat eronneet, mutta ilmeisesti silti ihan hyvissä väleissä kun isä edesauttaa lapsen puheluita äidille vankilaan?
Ei se kyllä siltä oikeudessa mielestäni vaikuttanut. Veikkaan, että se oli tuntematon henkilö. Hän toivoi, että uhri toipuisi, eikä pysyviä haittoja jäisi, mutta puhetyyli ei vaikuttanut siltä, että hän tuntisi uhrin lähemmin.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin just ekan jakson.
Tajusin, että lähtökohtaisesti kaikki nuo vangit tuolla valehtelee kaikesta ja ajaa vain omaa etuaan. Niinkuin se mummeli ja se elinkautisvanki. Vaikka esittivät niin kunnollista. Vaikka psykopaatteja kai nuo vankiloissa sisällä olevat aika pitkälle onkin.
Mutta se on kyllä erikoista, että ulkomaalaiset saa päättää istuvatko tuomionsa Suomessa vai kotimaassaan. Ylläripylläri että valitsevat Suomen, kun täällä on lyhyemmät tuomiot ja paremmat oltavat muutenkin. Ja kuka maksaa näittenkin vankien ylläpidon? Suomen valtio?
Totta, olen ollut toisessa vankilassa töissä ja vangit on tottuneet puhumaan valhetta noin niinkuin normipuheena. Tosin niinhän muutkin ihmiset tekee.
Tiina löytyy TikTokista jos haluaa tietää lisää. Hänellä on ainakin epilepsia mikä vaikuttaa varmasti puheeseen että on välillä vähän epäselvää.
Noomii kirjoitti:
Tiina löytyy TikTokista jos haluaa tietää lisää. Hänellä on ainakin epilepsia mikä vaikuttaa varmasti puheeseen että on välillä vähän epäselvää.
Ei kyllä liity epilepsiaan. Kohtauksen aikana ei takuuvarmasti pysty kuvaamaan. Sössötys johtuu aineista.
Tiina ja Mirella ovat esimerkkejä siitä että miehet ajattelee alapäällä,nainen voi olla miten sekaisin ja vaarallinen tahansa kunhan on kaunis.
Vierailija kirjoitti:
Tiina ja Mirella ovat esimerkkejä siitä että miehet ajattelee alapäällä,nainen voi olla miten sekaisin ja vaarallinen tahansa kunhan on kaunis.
Kaikki naiset saa miehen, jos uskaltaa ottaa. Mistä sinä tiedät miten ´vaarallinnen se Mirella on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleltä kyllä pohjanoteeraus lähteä mukaan Katiska-huumaan ja muuhun rikollisten "inhimillistämiseen". Pisti silmään, että vanki vaati vankilalta lain tarkkaa noudattamista, mutta itse istuu henkirikoksesta...
Sarjan katsottuani tajusin, että rikollisetkin ovat ihmisiä siinä kuka tahansa meistä. Kukaan ei ole toista ihmistä parempi, koska kaikki tekevät virheitä. Joidenkin virheet rikkoo lakia, joidenkin ei.
Inhimillinen virhe voi olla, että ajaa kuudenkympin alueella kahdeksaakymppiä, kun ei huomannut liikennemerkkiä. Ei että puukolla uhaten ryöstää ihmisen tai tuikkaa jonkun talo tuleen. Ei virheistä vankilaan joudu, vaan rikoksista. Jokaisella pitäisi olla ihan päivänselvää, että puukon kanssa ei heiluta.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla nämä miehet aivan yhtä sekaisin. Kyllä vakka kantensa valitsee.
Vierailija kirjoitti:
Jostakin köyhästä Schengen-alueen maasta kannattaa tulla rötöstelemään sen verran, että saa olla talven vankilassa, josta saa keväällä lähtiessä nostaa päivärahat matkaan. Niillä elää kotipuolessa hyvin taas kesän yli.
Meinaatteko, että rikoksesta ollaan heti vankilassa itselle sopivaan aikaan. Ensinnäkin jostakin kevyestä saa ehdollisen tuomion, ei sis vankilaa ja jos vankilaa tulee tätäkin täysihoitoa saa odottaa, jos ei ole mikään väkivaltarikos.
Johanna Tukiainen on esim. tuomittu useaan kertaan, mutta ei ole vielä vankilassa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostakin köyhästä Schengen-alueen maasta kannattaa tulla rötöstelemään sen verran, että saa olla talven vankilassa, josta saa keväällä lähtiessä nostaa päivärahat matkaan. Niillä elää kotipuolessa hyvin taas kesän yli.
Meinaatteko, että rikoksesta ollaan heti vankilassa itselle sopivaan aikaan. Ensinnäkin jostakin kevyestä saa ehdollisen tuomion, ei sis vankilaa ja jos vankilaa tulee tätäkin täysihoitoa saa odottaa, jos ei ole mikään väkivaltarikos.
Johanna Tukiainen on esim. tuomittu useaan kertaan, mutta ei ole vielä vankilassa ollut.
Näitä palautellaan sitä paitsi lähtömaahansa.
Kiitos! Joo pitkä matka on kuljettu! Mä olin niin väsynyt siihen vetämiseen, että mulle se lopettaminen oli vaan helpotus. Tähän työhön päädyin "vahingossa" opiskelin kuntouttavana työtoimintana ja sitten mun ohjaaja soittti mulle ett hänellä on sulle mahdollisesti töitä. Tein hakemuksen ja kävin haastettelussa. Tässä ollaan. Tää paikka ei ollut julkisessa haussa vaan tähän haettiin periaatteella, kun hyvä tulee niin palkataan.
Kyllä mä muutamia tunnen, johtuu varmasti myös siitä, että asun isossa kaupungissa ja täällä onn enemmän paikkoja missä kokemusasiantuntija voi toimia.
Työ on todella mielenkiintoista, silmiä avaavaa. Rehellisesti täytyy sanoa, että oon hiton ylpee itsestäni.
Näin vankilassa olleena niin kyllä mä enemmin olen vapaa kun istuisin hienossa vankilassa , suljetun oven takana. Sitä ei varmasti käsitä kuinka iso asia se vapauden menetys o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko sarja katsottu. Se ex-lastenhoitaja nyk. vanginhoitaja oli jotenkin tosi rasittava.
Just tuossa ajattelin, että mahtaa olla vankien keskuudessa tunnettu melko veemäisenä eukkona. Vaikka oikeassahan hän (vanginvartija siis) on, jos tuolla lepsuilee ja uskoo sinisilmäisesti kaiken, niin tulee todellakin hyväksikäytetyksi. Nuo ei ole mitään äidin pikku kultamussukoita, vaan rikollisia, jotka ajattelee vain omaa etuaan. Sitäpaitsi kyllä tuossakin kyynistyy, kun ne samat naamat kiertää aina vaan. Ihan sama kuin jossain katkolla (jossa olen itse ollut töissä). Kun sinne tulevat, niin ovat niin "joojoo, nyt loppu oikeesti tää homma, nyt laitetaan asiat kuntoon ja ei koskaan enää tulla tänne takas". Ja totuus on kumminkin se, että kun ovat päässeet kotiin, niin menee maks muutama kuukausi, ja kaikki alkaa taas alusta.
Ei tuolla pärjää, jos alkaa kaveraamaan noitten vankien kanssa. Parempi pitää ne rajat, vaikka millainen silmienräpsyttelijä tahansa tulis vastaan säälinkerjuineen.
Mulla taas pisti silmään (korvaan?) se, että kyseinen vartija tuntui jotenkin olevan tuollaista inhimillisempää vankilatilaa/rakennusta vastaan. Olisi esim. halunnut kalterit ikkunoihin ja purnasi jotain, että kyllä pitäisi henkilökuntaa kuunnella kun vankiloita suunnitellaan. Faktahan on se, että ei se rikollisuus ja rikollisuuskierre katkea sillä, että vankilarakennus on ihan hellhole, päinvastoin.. Esim. Norjassa on se paljon kritisoitu moderni "luksusvankila", jossa on hyvät tilat, sellit, harrastushuoneet sekä kaikenlaista harrastusmahdollisuutta ja kuntoutusryhmää jne. Vankeihin on siis panostettu. Rikoksen uusimtaprosentti on pienempi niillä, jotka ovat olleet tuossa vankilassa tuomiota suorittamassa vs. niillä, jotka ovat olleet tavallisessa vankilassa.
No pyh. Vankilan on oltava kurja paikka, jotta sinne ei halua takaisin. Itsehän on valintansa tehnyt, uhreilla ei ole sitä mahdollisuutta, mahdollisesti koskaan enää.
Ihmettelen tuommoisia rikollisten suosijoita. Toivottavasti kohtaat monta sellaista.
Väärin. Vankilan tehtävä ei ole katkeroittaa vankia kuten Liljakin fiksusti totesi ja jos vankiloista tehdään kurjia niin rikollisella on isompi motivaatio tappaa todistajia, jotta ei sinne joutuisi. Vankilan johtaja näytti olevan mies paikallaan ja halusi varmistaa, että vangeilla on mahdollisimman hyvät oltavat, pääsevät tarpeeksi usein tupakalle yms. Esimerkillistä vankilan johtamista ilman kostomentaliteettia.
Siitä johtajasta huokui empatiaa ja sympatiaa. Ihana. Noista naisvangeista jokainen on kohdannut ihan riittävästi vihaa ja halveksuntaa, hyvä että johtaja vankilassa jotenkin hyväksyy heidät, vaikka ei toki heidän tekojaan hyväksy.
Ihana johtaja!
Linda oli ainoa noista, jolla saattaa olla parempaa tulevaisuutta. Muut ovat menetettyjä tapauksia.
Kuka oli se nainen, joka nyppi ääliön kulmia. Ääliön, joka polttomurhasi kaksi ja nyt esittää vangin oikeuksia ja vaatimuksia… Lilja on kyllä kuvottava ja kallis yhteiskunnalle. Toivoton tapaus.
Musta sen Mirellan asenne oli hyvä. Se vapaasti siteerattuna: "kun tekee jekkua, pitää sitten kestää kakkua". Hyvä niin. Hän oli tehtaillut petoksia ja ansaitsi vankilatuomionsa.[/quote]
hyvä asenne sullakin jos jekku on mielestäsi sitä että ryöstää toisen ja siinä samassa viiltää veitsellä selkään. Omasta mielestä jekku on lähinnä että laittaa esim makaronia vessanpöntön kannen alle.