Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antakaa neuvoja: kuinka toimia oikein kuormittavassa tilanteessa

Vierailija
07.02.2022 |

Antakaa vinkkejä, miten toimia oikein:

olen kolmen lapsen äiti ja minulla on haastava tilanne itselläni tietotyössä, työtä on liikaa ja deadlinet pukkaa päälle. Lasten kanssa on vietettävä aikaa ja heidän harrastukset, kouluasiat ym huomioitava.

Mitään en itse harrasta enkä ehdi tavata ystäviä, käytännössä ikinä. Yli kahteen vuoteen en ole käynyt kenenkään kanssa edes kahvilla.

Miehellä on vaativa työ ja olen häntä auttanut sen kanssa pari vuotta. Rooli on hänellä aika iso, mutta on saanut hyvää palautetta ja edennyt. Käytän hänen auttamiseensa parin työpäivän verran aikaa viikossa. Minusta tuntuu, että mies kasaa itselleen näkymätöntä painetta. Hän välillä "pakoilee" töitään, jättää niitä viime tippaan ja hyppään sitten häntä auttamaan ja tukemaan. Pahinta on kuitenkin se, että hän on ottanut marttyyrin roolia ja mielestäni itse itselleen luo suurempia paineita ja peikkoja työtehtävistä. Ei oikein suostu siihen, että paperilla jäsentäisin hänelle, että miltä kokonaisuus näyttää visuaalisesti oikeasti ja miten asiat menee ja ettei ole mitään hätää. Ei suotu työpsykologille.

Täällä kotona nyt huokailee, ärisee, käyttää minua psykologina ja listaa asioita kuinka ei ole valmis tähän tai tähän rooliin. Hakemalla hakee huonoja puolia asioista, että saa ahdistukselleen syyn. Minä puolestani uskon ja näen tuota mielen aaltoliikettä 15 vuotta seuranneena, että kyse on hoitamattomasta masennuksesta ja kotitraumojen selvittämättömyydestä.

Antakaa kiitos neuvoja, mitä tekisin. Alan olla itse tosi väsynyt elämään yhden ahdistuneen rymistelijän kanssa ja pitämään kaiken henkisesti balanssissa. Tukiverkostoja meillä ei ole, mutta meillä on varaa ostaa jonkun verran palveluja.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta heti miehen paapominen ja auttaminen. Sinä mahdollistat tuon miehen touhun, lopeta se. Ei se mieskään auta sinua. Keskity omaan työhösi.

Vierailija
2/11 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni mies taantuu pitkässä suhteessa kiukuttelevaksi pikkulapseksi, jos se on mahdollista. Tämän näkee esim vanhemmissa pariskunnissa, joissa vaimo passaa kaiken eteen ja mies myrtsinä kiukuttelee ja paasaa päivät pääksytyksen. 

Olen sitä mieltä, että kun lapset ovat lentäneet pesästä, niin jokaisen naisen pitäisi oman hyvinvointinsa vuoksi muuttaa omaan asuntoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen tähän kyttäämään vinkkejä miten miehen saisi hoitoon, ja ymmärtämään, että se ei ole häpeällistä hoitaa itseään, vaan enemmänkin kunniallista.

Ihan avoimesti sanon hänelle nykyään ainakin viikottain, että en sinun murinaasi enää kauaa jaksa.

Vierailija
4/11 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kirjaa viikon ajan, kuinka paljon konkreettista mies saa työssään aikaiseksi ja kuinka paljon siitä on sinun tekemää. Se voi aukaista silmäsi. Minusta kuulostaa, että mies ahdistuu siitä ettei oikeasti saa riittävästi konkretiaa aikaiseksi ja keksii tekosyitä pahalle ololleen. 

Vierailija
5/11 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni mies taantuu pitkässä suhteessa kiukuttelevaksi pikkulapseksi, jos se on mahdollista. Tämän näkee esim vanhemmissa pariskunnissa, joissa vaimo passaa kaiken eteen ja mies myrtsinä kiukuttelee ja paasaa päivät pääksytyksen. 

Olen sitä mieltä, että kun lapset ovat lentäneet pesästä, niin jokaisen naisen pitäisi oman hyvinvointinsa vuoksi muuttaa omaan asuntoon. 

Ikääntyvät miehet pelkäävät, että heidän munan laatu ei riitä pitämään naista kotona, jolloin alkavat ottaa lapsen roolia, heittäytyvät marttyyriuhreiksi. 

Vierailija
6/11 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yleistä. Naiset ovat joutuneet pikkutytöistä lähtien sietämään odotuksia ja paineita. Ja toteuttamaan yhtä sun toista siinä sivussa. Sitten kun miehet töissä joskus joutuvat samanlaiseen tilanteeseen, niin se on heille epämukavaa ja alkavat kiukutella. 

Vierailija
7/11 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et välitä paukkuvista deadline:ista töissä, et auta miestäsi töissä, ja annat kaiken tarvittavan ajan lapsillesi. Tue miestäsi muuten, ja patista avun piiriin. Ehkä hän on vääränlaisissa töissä?

Vierailija
8/11 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikakelauksella eteenpäin viisi vuotta: miehesi on saavuttanut mukavan johtoaseman, jossa alaiset tekevät työt. Siinä vaiheessa sinä olet loppuun kulutettu ihmisraunio ja miehesi pokaa jonkun onnenonkijan, jota hemmottelee ja paapoo. Samaan aikaan mies ajattelee katkerasti kuinka avioliittoaika kanssasi oli ikävää ja kurjaa, aina oli paha mieli. Sinä asut jossain pienessä kopissa teinien kanssa ja mies liihottaa. 

Vierailija
9/11 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenevillä ihmisillä on taipumus lopulta päätyä itselleen pikkaisen liian haastavaan työhön. Miehesi kuulostaa saavuttaneen nyt sen pisteen, eikä pärjäisi siinä ilman sinua.

Vierailija
10/11 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mieheltä sujuu muutoin arki? Onko elämänhallintaongelmia muutenkin? 

- pitääkö työpisteensä siistinä? 

- huolehtiiko kodin asioista tasevertaisesti? (auto, varastojen siivous, arkisiivoukset, paperityöt, lasten vaatepyöritykset, omien jälkien siivous) 

- alkoholin käyttö? 

- raha-asioiden hoito? 

- ystävyyssuhteet? 

- liikunta? 

- ruokavalio? 

Vierailija
11/11 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nyt teet heti eron omien töidesi ja miehesi töiden välille. Et voi tehdä miehesi töitä hänen puolestaan. Hän saa siitä palkkaa, että tekee, et sinä. Kerro hänelle ystävällisesti, että olet kuormittunut omasta työstäsi ja että mikäli hän tarvitsee jatkossa apua omasta työstään suoriutumiseen, hänen pitää hakea sitä työpaikaltaan. Kieltäydy myös kuuntelemasta työaiheisia rutinoita kotona.

Mitä tulee omaan työhösi: pyydä työnohjausta. Keskustele esimiehesi kanssa, voisiko työnkuvaasi selketyttää. Tarvitseeko aivan kaikkeen osallistua?

Osallista miehesi enemmän lasten hoitoon. Hän on vanhempi, ei mikään äitin pikku apulainen. Sano, että jatkossa edellytät hänen hoitavan oman osuutensa.

Hanki itsellesi harrastus. Ihan mikä tahansa, jonka avulla pääset kotoa pois. Tarvitset jotain omaa, jotain minkä tekemiseen sinun ei tarvitse käyttää liikaa kapasiteettiasi. Mene vaikka kevyeen jumppaan tai vaikka museossa opastetulle kierrokselle. Pidä harrastuksestasi kiinni. Jos miehesi alkaa harata vastaan esim. kiukuttelemalla lastenhoidosta ja kotitöistä, hanki toinenkin harrastus. Laita miehesi maksamaan lastenhoitaja ja siivooja, jos hän sellaisia kaipaa.

Summa summarum: ota tilaa itsellesi nyt. Miehesi ei sitä sinulle anna, koska et ole vaatinut. Usko pois, muutos tekee teille molemmille hyvää.