Lapsi lukioon syksyllä - milloin ja mitkä kirjat?!
Saatiin kirjaluettelo mutta ei siinä ole että milloin ne kirjat pitää olla ja mitkä niistä.
Kannattaako nyt vaan odotella koulun alkua, kyllä ne neuvoo siellä? Vai!?
Kommentit (52)
Lukiolainen kyllä usein tarvitsee vielä vanhemman apua tietysti taloudellisesti mutta muutenkin. Itsekuri ei riitä vielä ajoissa nukkumaan menemiseen ja tieto ja rohkeus kaikkien asioiden hoitamiseen yksin. Ja tuki ja arvostus on henkisestikin tärkeää. 16-vuotias lukion aloittava on vielä lapsi.
Tsiisus, tuli jo nyt tuskanhiki ja stressi pintaan, kun ajattelin tuota samaa showta sitten 2v kuluttua...
Minkä hintaisia nuo lukiokirjat muuten on, tyyliin tartteisko ruveta jo pistämään niitä varten sivuun vai onko se vaan joku "muutama kymppi - 200e/jakso"? ja kuinka monta niitä jaksoja on per lukuvuosi?
No jos ei tule lukujärjestys, niin tulee kurssitarjotin, josta näkee, missä jaksossa mitäkin kurssia opetetaan. Isoissa lukioissa sama kurssi toistuu pari kolmekin kertaa lukuvuoden aikana, mutta pienissä lukioissa kurssi on vain kerran tarjolla ja jos aikoo sen suorittaa, on se valittava silloin, kun sitä tarjotaan. Joissakin kouluissa ainevalinnat, esim. pitkä vai lyhyt matikka, mahdollinen valinnainen kieli jne., saatetaan tehdä jo ysin keväällä tai sitten kutsutaan nyt kesällä tekemään valinnat. Kannattaa muistaa, että valinnat eivät ole kiveen hakattuja, vaan niitä voi ja saa muuttaa, ei kuitenkaan yleensä omin päin, vaan opon kanssa keskustellen. On kuitenkin koko ajan pidettävä huoli siitä, että ainakin minimikurssimäärä säilyy.
Kurssin alussa katotte sieltä mikä kirja sille kurssille kuuluu olla ja ostatte sen mukaan. Ei niitä etukäteen kannata ostella, kun ei tiedä mitä kursseja oikeasti sitten ottaa ekana vuonna.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:57"]Täh? Miksi kaikki sanovat että "lukujärjestykset tulee wilmaan." Nehän pitää kasata itse sitten syksyllä ekoina päivinä?
[/quote]
Meillä ainakin ekan vuoden lukkari tuli valmiina. Tokalle ja kolmannelle vuodelle opiskelijat tekee itse.
Ainevalinnat uudet opiskelijat tekee ilmottautuessaan kouluun ja sen perusteella koulut tekee lukkarit ekalle vuodelle. Näin Espoossa viime ja tänä vuonna.
[/quote]
Kiimingissä 2010 kasasivat ihan itse heti ekana koulupäivänä koko vuoden lukkarit. Minusta olis paljon parempi tuo, että ainakin eka olis valmis. Poika sanoi, että käytännössä todettiin että tehkää lukkarit eikä neuvottu yhtään että miten, annettiin vaan sekava taulukko eteen että siitäpä tehkää lukujärjestys.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 17:07"]
Tsiisus, tuli jo nyt tuskanhiki ja stressi pintaan, kun ajattelin tuota samaa showta sitten 2v kuluttua...
Minkä hintaisia nuo lukiokirjat muuten on, tyyliin tartteisko ruveta jo pistämään niitä varten sivuun vai onko se vaan joku "muutama kymppi - 200e/jakso"? ja kuinka monta niitä jaksoja on per lukuvuosi?
[/quote]
Mulla on kirjat olleet joka jaksossa n. 170 e, kun kaikki on ostettu uutena ja jaksossa on ollut yleensä 7 kurssia eli 7 kirjaa. Aluksi saattoi olla vähän kalliimpaa, kun piti hankkia laskin ja pari kirjaa mitä käytetään useammalla kurssilla (esim. äikän oppikirja, ruotsin kielioppikirja, MAOL jne.). Jaksoja on viisi lukuvuoden aikana, joissain kouluissa ilmeisesti kuusi, mutta viisi jaksoa on ehdottomasti yleisempi.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 17:07"]Tsiisus, tuli jo nyt tuskanhiki ja stressi pintaan, kun ajattelin tuota samaa showta sitten 2v kuluttua...
[/quote]muutaman kympin oer kirja ja voi tarvia parikymmentä per kurssi.
Rauhoitu hyvä ihminen. Nyt on loma.
Kirjalista tulee kyllä koulusta. Suosittelen ostamaan myös käytettynä. Esim jamera tms myy käytettyjä ja tori.fi sivuilla on kanssa. Itse lukiolaisena hommasin vain tehtäväkirjat uutena. Säästää pitkän pennin :)
Pojallani viime syksynä tuli lukujärjestykset wilmaan ennen kuin koulut alkoivat, elokuun puolella kuitenkin vasta. Ja tuli kaikki jaksot ensimmäiselle vuodelle.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:45"]Kirjalista tulee kyllä koulusta. Suosittelen ostamaan myös käytettynä. Esim jamera tms myy käytettyjä ja tori.fi sivuilla on kanssa. Itse lukiolaisena hommasin vain tehtäväkirjat uutena. Säästää pitkän pennin :)
[/quote]
No kirjalista siis tuli jo.
Mutta milloin niitä kannattaa alkaa ostamaan? Ja mitkä ensimmäisenä?! Ei kai kukaan osta kaikkia kerralla!!! Ja en rauhotu! ;)
Ap
Hankitte kaikki listalla olevat kirjat. Jos on rahasta pulaa niin käytettyjäkin kirjoja voi ostaa.
Listassa lukee mille kursseille mitkäkin kirjat on. Kun lapsi aloittaa koulun saa sieltä lukkarin jonka mukaan hommaatte ne kirjat. Kirjakaupassakin osataan auttaa koska siellä yleensä on kaupungin jokaisen lukion kirjalistat. Näin esim Lahden Jamerassa.
Ei asialla vielä kiire ole, mutta kyllä kurssien alkaessa olisi hyvä olla heti kirjat tai ainakin mahdollisimman pian. Kun tiedät mitä kursseja lukiolaisella on ekassa jaksossa niin sitten katsotte listasta kirjat.
Yleensä ensimmäisellä oppitunnilla ei tarvitse olla heti oppikirjaa ja sieltä sanotaan mikä sen pitää olla?niin tulee siihenkin varmuus
Hankitte tietysti vasta ekan jakson kirjat.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:47"]Ei asialla vielä kiire ole, mutta kyllä kurssien alkaessa olisi hyvä olla heti kirjat tai ainakin mahdollisimman pian. Kun tiedät mitä kursseja lukiolaisella on ekassa jaksossa niin sitten katsotte listasta kirjat.
[/quote]
Millonkahan ne kurssit sitten saa tietää?
On niin uusi asia tämä meille :) kiitos kun jaksatte vastailla.
Ap
Joillain kursseilla voi olla myös sähköinen kirja vaihtoehtona.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 14:45"]Kirjalista tulee kyllä koulusta. Suosittelen ostamaan myös käytettynä. Esim jamera tms myy käytettyjä ja tori.fi sivuilla on kanssa. Itse lukiolaisena hommasin vain tehtäväkirjat uutena. Säästää pitkän pennin :)
[/quote]
No kirjalista siis tuli jo.
Mutta milloin niitä kannattaa alkaa ostamaan? Ja mitkä ensimmäisenä?! Ei kai kukaan osta kaikkia kerralla!!! Ja en rauhotu! ;)
Ap
[/quote]
Nyt ne lääkkeet mummeli.
Ensin odotetaan siihen asti että lukujärjestykset tulee wilmaan. Sitten sieltä katotaan mitä kursseja on ja lehtiöstä katotaan mitä kirjasarjaa käytetään ja kirkat tilataan tai ostetaan. Itse hankin jameralta tai kavereilta.
T . Lukiolainen
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 16:25"]Lukiolainen kyllä huolehtii itse kirjoistaan, nyt mamma relax. :)
[/quote]
Totta, kyllä lukiolainen osaa jo pitää huolen omasta opiskelustaan ja siihen kuuluvista tarvikkeista.