Bussipysäkki käyttäytyminen
Miksi sinä aikuinen ihminen et voi käsittää?
Tulet pysäkille viimeisenä ja änkeää ensimmäisenä bussiin? Me muut olemme siinä odottaneet 5-10min säässä kuin säässä ja nousemme bussiin / julkisiin vuorollamme.
Eikö hävetä etuilla?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ilmiö näkyy muuallakin. Kassajonoissa, taksitolpalla, jopa marketin lihatiskillä pitää sanoa sille eteen änkeävälle että ota hei vuoronumero.
Sun varatulle ja maksetulle parkkipaikallesikin on jonoa, ja katsotaan, että se on yleisessä käytössä jos ei autosi ole paikalla. Muiden kesämökit ovat lomailupaikkoja, jonne mennään kun "eihän siitä nyt mitään kuluja kellekään tule, ja vienhän mä aina sen keksipaketinkin".
Ikävintä ovat nuoret, jotka istuvat leveästi ja mölisevät kovaan ääneen kännykkäänsä heikon vanhuksen seistessä heiluvassa bussissa, pitäen linnunluisilla sormillaan kiinni mistä saa.
Kassalla, taksitolpalla ja lihatiskillä on jono. Bussipysäkillä ei.
Niin on, mutta kas kummaa, kun sun täytyy omaa paikkaasi aina puolustaa. Kyse on etuilusta. Asiallinen jonottaminen on täysin eri asia.
Ja bussipysäkilläkin voi käyttäytyä niin, että siihen muodostuu jonkinlainen jono, eikä levittäytyä muiden eteen vaikka itse saapuu viimeisenä paikalle.
Ihmiset seisovat pysäkillä joka tapauksessa levällään ihan miten sattuu. Ei siinä viimeiseksi saapuva pysty yksinään mitään jonoa muodostamaan.
Et ilmeisesti halua ymmärtää? Sen viimeiseksi saapuvan ei tarvitsisi syöksyä muiden eteen, kun nämä ovat jo nousemassa vuorollaan bussiin rauhallisissa tunnelmissa.
Sama ilmiöhän se on autoillessa. Jonotetaan yhdellä kaistalla, mutta aina se yksi saapuu viereistä kaistaa nupit kaakossa ja alkaa vääntyä väkisin muiden väliin, vaikka siellä jonon päässä olisi hyvin tilaa.
Mutta onko tuo jossain tosiaan yleistäkin käytöstä? Olen kulkenut kohta 25 vuotta Turun busseilla enkä muista kuin yhden tai kaksi kertaa, että joku olisi tehnyt noin.
Minä olen kulkenut Turun busseilla yli 30 vuotta ja törmännyt useinkin tällaiseen käytökseen. Toimijoina yleensä nuoret miehet.
No. Pääsettekö kaikki kuitenkin istumaan?
Olen 60 v. Sen yhden kerran kun Turun linja-autoaseman pysäkillä pitkän päivän jälkeen onnistuin ottamaan kaupunkibussiin mennessäni jonossa kärkipaikan, niin johan oli sitten bussissa ollessa yksi jonoon takanani kävellyt (bussi ei siis pysähtynyt just kenenkään pysäkillä seisseen nokan eteen) suurin piirtein saman ikäinen 'minkkiturkkieukko' mulkkaamassa minuun päin, tykkäsi kai että etuilin jonossa!
Elämä on vaikeaa! Ja etenkin sitten niissä pikavuoroissa, joissa nykyään ei tartte pelätä seisomapaikan saamista, paikka kun pitää varata. Mut niin vaan käydään kisaa kuka menee jonossa kärkeen tai edelke, etenkin turkulaiset!
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuorempi, sen todennäköisemmin tekee noin.
Kai tuollainen itsestäänselvyys ei mene päähän ilman että joku sanoo. Kotona ei ainakaan sanota.
En sanoisi noinkaan, suurinosa nuorista jonottaa kiltisti bussiin ilman etuilua. Jos jokin ikäryhmä etuilee bussijonossa niin minun kohdalla niitä on eniten tullut vastaan mummoissa. Nuorison etuilu on että saattavat jonon hänniltä kävellä muiden ohitse lähemmäs ovia, mutta jotkut mummelit taituroivat itsnesä koko jonon ohi ja kiilaavat ensimmäisenä ovesta sisään.
Mutta silti suurinosa ihmisistä, ikään katsomatta, jonottaa ihan kiltisti muiden mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ilmiö näkyy muuallakin. Kassajonoissa, taksitolpalla, jopa marketin lihatiskillä pitää sanoa sille eteen änkeävälle että ota hei vuoronumero.
Sun varatulle ja maksetulle parkkipaikallesikin on jonoa, ja katsotaan, että se on yleisessä käytössä jos ei autosi ole paikalla. Muiden kesämökit ovat lomailupaikkoja, jonne mennään kun "eihän siitä nyt mitään kuluja kellekään tule, ja vienhän mä aina sen keksipaketinkin".
Ikävintä ovat nuoret, jotka istuvat leveästi ja mölisevät kovaan ääneen kännykkäänsä heikon vanhuksen seistessä heiluvassa bussissa, pitäen linnunluisilla sormillaan kiinni mistä saa.
Niin on, mutta kas kummaa, kun sun täytyy omaa paikkaasi aina puolustaa. Kyse on etuilusta. Asiallinen jonottaminen on täysin eri asia.
Ja bussipysäkilläkin voi käyttäytyä niin, että siihen muodostuu jonkinlainen jono, eikä levittäytyä muiden eteen vaikka itse saapuu viimeisenä paikalle.
Ihmiset seisovat pysäkillä joka tapauksessa levällään ihan miten sattuu. Ei siinä viimeiseksi saapuva pysty yksinään mitään jonoa muodostamaan.
Et ilmeisesti halua ymmärtää? Sen viimeiseksi saapuvan ei tarvitsisi syöksyä muiden eteen, kun nämä ovat jo nousemassa vuorollaan bussiin rauhallisissa tunnelmissa.
Sama ilmiöhän se on autoillessa. Jonotetaan yhdellä kaistalla, mutta aina se yksi saapuu viereistä kaistaa nupit kaakossa ja alkaa vääntyä väkisin muiden väliin, vaikka siellä jonon päässä olisi hyvin tilaa.
Mutta onko tuo jossain tosiaan yleistäkin käytöstä? Olen kulkenut kohta 25 vuotta Turun busseilla enkä muista kuin yhden tai kaksi kertaa, että joku olisi tehnyt noin.
Minä olen kulkenut Turun busseilla yli 30 vuotta ja törmännyt useinkin tällaiseen käytökseen. Toimijoina yleensä nuoret miehet.
Oli paikkakunta mikä tahansa niin teinit ja lapset siellä jonossa etupäähän tunkevat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt millään bussipysäkillä ihmisten odottavan bussia jonoutuneina!
Sitten kun se bussi siihen tulee, niin se mihin kohtaan bussin pysähtyessä ovi sattuu, niin siitä se sisään pyrkiminen lähtee. Juu, jos pysäkillä on nuorisoa tai lapsia, niin yleensä nämä tunkevat siihen ovelle "levittäytyneenä porukkana", mutta kyllä siinä muuten aika yleisesti kohtuullisen hyvässä järjestyksessä sisään mennään.
Ja jos olet siinä pysäkillä 10 minuuttia palellut niin ei se yks tai kaksi minuuttia enää paljon mitään haittaa, jonka joudut niiden tungeksijoiden vuoksi odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla bussipysäkillä ei ole jonoa? Kyllä siinä on jono ihan samalla tavalla kuin missä tahansa paikassa, jossa odotetaan sisäänpääsyä. Ensimmäisenä tullut on ensimmäisenä jonossa, muut sitten siinä järjestyksessä kuin ovat tulleet. Ei sinulla ole mitään etuoikeutta rynniä ensimmäisenä, jos muut ovat seisseet siinä pitempään, vai sen takia, ette osaa mennä jonon perälle. Ja kyllä, sillä on väliä, pääsekö sisään ensimmäisenä vai viimeisenä ihan vaikka sen takia, että pääseekö istumaan vai ei tai onko se ainoa vapaa paikka jäljellä sen pahimmalta haisevan spurguin vieressä vai ei. Tai joutuuko seisomaan vielä vähän pitempään sateessa ja tuulessa vai pääseekö kuivahkoihin sisätiloihin.
Yleensä se on vähän vanhempi nainen. Tietty kansalaisuus tekee sen myös. Kassajonossa tullaan seisomaan siihen viereen ja kun käskee painua *piip* siitä kyljestä nuohoamasta ollaan hyvin tuohtuneita. Ihan kun olisi normaalia tulla seisomaan vieraan ihmisen kylkeen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla bussipysäkillä ei ole jonoa? Kyllä siinä on jono ihan samalla tavalla kuin missä tahansa paikassa, jossa odotetaan sisäänpääsyä. Ensimmäisenä tullut on ensimmäisenä jonossa, muut sitten siinä järjestyksessä kuin ovat tulleet. Ei sinulla ole mitään etuoikeutta rynniä ensimmäisenä, jos muut ovat seisseet siinä pitempään, vai sen takia, ette osaa mennä jonon perälle. Ja kyllä, sillä on väliä, pääsekö sisään ensimmäisenä vai viimeisenä ihan vaikka sen takia, että pääseekö istumaan vai ei tai onko se ainoa vapaa paikka jäljellä sen pahimmalta haisevan spurguin vieressä vai ei. Tai joutuuko seisomaan vielä vähän pitempään sateessa ja tuulessa vai pääseekö kuivahkoihin sisätiloihin.
Ilmeisesti nämä jonon puolesta puhujat käyttävät vain pitkänmatkan busseja? Kaupunkiliikenteen pysäkeillä ei seistä missään jonossa, ja siellä voi olla helposti 20 ihmistä sekaisin. Kukaan ei pysty muistamaan missä vaiheessa kukakin on saapunut pysäkille. Bussiin menee ensimmäisenä se, joka sattuu olemaan lähimpänä bussin ovea kun bussi pysähtyy. Toki on huonoa käytöstä kiilata eteen juuri sillä hetkellä kun joku on bussiin astumassa, mutta ei sinne pysäkillesaapumisjärjestyksessä mennä.
Vierailija kirjoitti:
Jos bussin ovi pysähtyy nokkani eteen niin menen ensimmäisenä sisään riippumatta siitä milloin olen tullut.
Juuri näin, se joka on lähimpänä ovea, menee ekana sisään, tietysti. Ei siinä sentään muita tarvitse jäädä odottelemaan, vaikka olisi ollut vikana paikalla. Sen sijaan outoa käytöstä on tunkea väkisin ekana sisälle, niiden ovea lähimpänä olevien ohitse. Juuri jokin aika sitten joku vanhempi nainen teki näin ja vielä tönäisi minua tahallaan ohi mennessään.
Entäs bussin sisältä uloslähteminen? Pitääkö sieltäkin poistua jossain järjestyksessä?
Vierailija kirjoitti:
Entäs bussin sisältä uloslähteminen? Pitääkö sieltäkin poistua jossain järjestyksessä?
Mitä tarkoitat? Ai se kuka painaa nappia saa poistua ensimmäisenä?
Tänään minua sieppasi seistä tuulessa, räntäsateessa väsyneenä. Olin odottanut bussia noin 10min.. ja pikkuhiljaa porukkaa valui siihen odottamaan bussia.
En tarkoita sitä, että minun olisi pitänyt olla bussissa ensimmäisenä, en todellakaan. Sinne voi valua rauhassa vaikka siinä järjestyksessä kun siinä ollaan tms, MUTTA se että tulet viimeisenä ja ryntäät sieltä pahnan pohjalta olkapäitä heiluttaen ensimmäisenä bussiin ottaa päähän.
Kyseessä oli keski-ikäinen nainen, siisti ja hyvin pukeutunut selvästikin keskituloinen kansalainen.
Hän oli se aamuinen bussiin ryntäilijä!
Ap
Minua taas ärsyttää se, kun kukaan pysäkillä ei tunnu haluavan mennä ensimmäiseksi ja vilkuttaa bussille pysähtymismerkkiä. Siinä sitä sitten jahkaillaan ja pälyillään muita. Hyvä kun ei bussi kerkiä ajaa ohi. Siinä mielessä hyviä nämä kiirehtijät, että eivät suotta kursastele ja päästään kuitenkin kaikki kyytiin.