Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen henkilön elämänkerran/omaelämänkerran luitte viimeksi?

Vierailija
06.02.2022 |

Tai mikä teillä on tällä hetkellä kesken?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut Tommi Liimatan omaelämäkerrallisia kirjoja. Loppuvuodesta luin Jeppiksen ja Jeppis 2:n, nyt on kesken Rollo.

Vierailija
2/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tim Bergling.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin lukea Walter Isaacsonin DaVinci-elämäkertaa. Häiritsee lievästi äijän kyky kertoa omia tulkintojaan ja päätelmiään ja sivuuttaa satojen taidehistorioitsijoiden tulkinnat sekä historialliset tosiseikat. Onhan hän ammatiltaan toimittaja, hän kyllä tietää paremmin.

Vierailija
4/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dolly Partonin ja Barack Obaman

Vierailija
5/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätalon omaelämänkerta eli Iijoki-sarjassa onkin lukemista, 26 osaa.

Vierailija
6/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pate Mustajärvestä (2018) luin ekirjana. Kevyt iltalukeminen viime perjantai-illaksi.

Vierailija
7/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri Barack Obaman Luvattu maa.

Vierailija
8/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsti Paakkasen.

Vierailija
9/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmari Kiannon elämäkerran. Siinä vasta olikin tyyppi...

Vierailija
10/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin Danielson-Gambogi elämäkerta.

Vierailija
11/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannes Hyvönen

Sitä ennen Jorma Uotinen ja Kirsti Paakkanen

Vierailija
12/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikan.

Vierailija
13/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen paljon, mutta lähes pelkästään fiktiota. Elämäkerrat ja omaelämäkerrat ovat jääneet minulle täysin vieraaksi lajiksi, ehkä en sitten koe muita ihmisiä tarpeeksi kiinnostavina? En muista lukeneeni kuin yhden elämäkerran, se oli Pekka Herlinistä kertova Koneen ruhtinas. Oli kyllä erinomainen kirja.

Vierailija
14/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robby Kriegerin uus kirja. Kesken.

Vierailija
15/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen paljon, mutta lähes pelkästään fiktiota. Elämäkerrat ja omaelämäkerrat ovat jääneet minulle täysin vieraaksi lajiksi, ehkä en sitten koe muita ihmisiä tarpeeksi kiinnostavina? En muista lukeneeni kuin yhden elämäkerran, se oli Pekka Herlinistä kertova Koneen ruhtinas. Oli kyllä erinomainen kirja.

Kiinnostavuus ei riipu pelkästään siitä, miten suuri tai pieni henkilö on ollut, vaan myös siitä, miten asiat esitetään. Mä en oo mikään suuri elämäkertojen lukija, mutta onhan niitäkin tullut jonkin verran kahlattua. Mieleen on jäänyt yksi ylitse muiden: Aino Kuusisen (Otto-Wille Kuusisen vaimo) omaelämäkerta Jumala syöksee enkelinsä. Pompööisistä nimestä huolimatta voin suositella. Muistaakseni kirja on toteutettu yhdessä haamukirjailijan kanssa, mutta siitä paistaa sellainen elämänasenne ja huumori, että se jää mieleen.

Jos aihepiiri ei ole tuttu, tässä tiivistelmä: Otto-Wille Kuusinen oli suomalainen kommunisti, joka oli merkittävässä asemassa Neuvostoliitossa ja selvisi Stalinin puhdistuksista sekä hengissä että tuomiotta. Nuoren vaimonsa Ainon Kuusinen oli kuitenkin valmis uhraamaan leireille, joilta tämä onneksi selvisi hengissä. Aino Kuusinen toimi ennen tuomiotaan Kominternissä (kommunistinen internationaali, jonka tarkoituksena oli levittää vallankumouksellista aatetta ympäri maailmaa), ja niin monen muun kominterniläisen tavoin joutui Stalinin puhdistusten pyörteeseen.

Kuusisen kirjassa on varmasti myös Lapin lisää (älkää kysykö yksityiskohtia, olen lukenut sen varmasti yli 10 vuotta sitten), mutta uskon kyllä, että hänen asenteensa oli se, joka piti hänet hengissä. Jäi sellainen olo kirjan lukemisen jälkeen, että totuus on monesti tarua ihmeellisempää.

Vierailija
16/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätalon omaelämänkerta eli Iijoki-sarjassa onkin lukemista, 26 osaa.

Aloitin lukemaam Iijoki-sarjaa toista kertaa juuri.

Edellisestä kerrasta onkin 25 vuotta.

3. ensimmäistä kirjaa nyt takana, "Täysi tuntiraha" olisi seuraavana vuorossa.

Yöpöydällä on jo vuoden päivät ollut Anwar Sadatin muistelmateos "Presidentin ääni".

Alkaa olla loppupuolella.

Vierailija
17/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin viimeksi äänikirjana Linda Lampeniuksen elämäkerran. Kirja oli yllättävän hyvä vaikkakin siten "peruskauraa", että teemana oli vaikeuksien kautta (kiitollisena ja siunattuna :D ) voittoon.

Vierailija
18/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimpinä Michelle Obama Minun tarinani ja Hannele Lauri, näyttelijä.

Vierailija
19/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavuus ei riipu pelkästään siitä, miten suuri tai pieni henkilö on ollut, vaan myös siitä, miten asiat esitetään. Mä en oo mikään suuri elämäkertojen lukija, mutta onhan niitäkin tullut jonkin verran kahlattua. Mieleen on jäänyt yksi ylitse muiden: Aino Kuusisen (Otto-Wille Kuusisen vaimo) omaelämäkerta Jumala syöksee enkelinsä. Pompööisistä nimestä huolimatta voin suositella. Muistaakseni kirja on toteutettu yhdessä haamukirjailijan kanssa, mutta siitä paistaa sellainen elämänasenne ja huumori, että se jää mieleen.

Jos aihepiiri ei ole tuttu, tässä tiivistelmä: Otto-Wille Kuusinen oli suomalainen kommunisti, joka oli merkittävässä asemassa Neuvostoliitossa ja selvisi Stalinin puhdistuksista sekä hengissä että tuomiotta. Nuoren vaimonsa Ainon Kuusinen oli kuitenkin valmis uhraamaan leireille, joilta tämä onneksi selvisi hengissä. Aino Kuusinen toimi ennen tuomiotaan Kominternissä (kommunistinen internationaali, jonka tarkoituksena oli levittää vallankumouksellista aatetta ympäri maailmaa), ja niin monen muun kominterniläisen tavoin joutui Stalinin puhdistusten pyörteeseen.

Kuusisen kirjassa on varmasti myös Lapin lisää (älkää kysykö yksityiskohtia, olen lukenut sen varmasti yli 10 vuotta sitten), mutta uskon kyllä, että hänen asenteensa oli se, joka piti hänet hengissä. Jäi sellainen olo kirjan lukemisen jälkeen, että totuus on monesti tarua ihmeellisempää.

Kiutos vinkistä!

Keräillessäni kirppareilta Päätaloa, pyörittelin tuotakin käsissäni, mutta jäi ostamatta.

Hih, kirpparin pitäjä ei ole penaalin terävin kynä, oli laittanut hyllyyn "uskonnollinen kirjallisuus"...

Vierailija
20/60 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiutos vinkistä!

Keräillessäni kirppareilta Päätaloa, pyörittelin tuotakin käsissäni, mutta jäi ostamatta.

Hih, kirpparin pitäjä ei ole penaalin terävin kynä, oli laittanut hyllyyn "uskonnollinen kirjallisuus"...

Uskonnollinen kirjallisuus :D Voi voi... Noh, olihan se bolševismikin toki omanlaisensa uskonto, ja Stalin oman aikansa jumala (kuten kirjan nimi vihjaa).

Muuten, kirjassa on eräs Kuusisen kertoma henkilökohtainen muisto Stalinista, jonka pohjalta sain painajaismaisen lyhytelokuvaidean.