Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bussipysäkki ja pyörätie

Vierailija
16.06.2015 |

Helsingissä on paljon paikkoja, joissa bussista tai ratikasta astutaan ulos melkein suoraan pyörätielle. Pysäkille on varattu kapea kaistale, mutta jos ratikasta nousee paljon ihmisiä, se ei riitä mihinkään. Kuka väistää? On tullut paljon läheltä piti -tilanteita. En tahdo jäädä alle tietysti, ja katson eteeni, mutta jos pyöräilijä pamauttaa päin minua tällaisessa paikassa, kenen on syy?

Toinen vähän vastaava tilanne on, kun ylitän kadun suojatietä, joka päättyy pyörätien reunaan. Suojatie ei ole merkitty pyörätien päälle kuitenkaan. Jotkut tuntuvat luulevan, että heillä on päälleajo-oikeus.

Kommentit (24)

Vierailija
2/24 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 09:55"]Pyöräilijä väistää.

https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/liikennevinkki/pyorailijan-vaistettava-bussin-matkustajia
[/quote]
Kiitos. Tänään viimeksi eräs herra lapsi kyydissä huusi perkelettä ja heilutti nyrkkiä, yritettyään tappaa minut Pasilan aseman luona. Ei tietysti auta tietää olleensa oikeassa, jos alle jää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoneuvo väistää bussista tai raitiovaunusta nousevia jos nouseminen tapahtuu ajoneuvojen käyttämällä väylällä (ajorata tai pyörätie).

Vierailija
4/24 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole vastaavia ongelmia koskaan katson aina tuleeko pyöriä ja usein hidastan itse pyörällä kun bussi tulee. Olen huomannut miten bussikuskit tajuavat halutessaan tilanteen ja odottavat sen hetken että pyörä pääsee alta pois. Siltikin jalankulkijat ovat valitettavan usein ihan huonon hahmottamisensa takia keskellä pyörätietä. Nämä ihmiset on niitä jotka kokevat tätä katsoisitko eteesi niin kuin muutkin huutelua. Pelissäsi on syyllinen jos tuo on yleistä kohdallasi.

Vierailija
5/24 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:05"]Ajoneuvo väistää bussista tai raitiovaunusta nousevia jos nouseminen tapahtuu ajoneuvojen käyttämällä väylällä (ajorata tai pyörätie).
[/quote]
No entä jos pysäkille on varattu kaistale, joka on erotettu pyörätiestä? Esimerkiksi Pasilan aseman vieressä on tällainen ratikkapysäkki. Tilaa on kuitenkin pysäkillä vähän, ja ihmisiä ruuhka-aikaan paljon.

Vierailija
6/24 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:08"]Minulla ei ole vastaavia ongelmia koskaan katson aina tuleeko pyöriä ja usein hidastan itse pyörällä kun bussi tulee. Olen huomannut miten bussikuskit tajuavat halutessaan tilanteen ja odottavat sen hetken että pyörä pääsee alta pois. Siltikin jalankulkijat ovat valitettavan usein ihan huonon hahmottamisensa takia keskellä pyörätietä. Nämä ihmiset on niitä jotka kokevat tätä katsoisitko eteesi niin kuin muutkin huutelua. Pelissäsi on syyllinen jos tuo on yleistä kohdallasi.
[/quote]
Pyörä on ajoneuvo, ja yleensä väistämisvelvollinen. Kun liikkuu ruuhka-aikaan kaupungilla, jossa on paljon pyöräteitä, näitä tilanteita tulee tosiaan jatkuvasti.

Vierailija
7/24 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijä kyllä näkee useimmiten etukäteen, että bussi menee siihen pysäkille, joten sitten voi ennakoida, että kohta sieltä bussista varmaan tulee ihmisiä ulos siihen pyörätielle. Jos on yhtään järkeä päässä, niin voi kurvata sitten jalkakäytävän kautta. Pakkoko on väkisin ajaa sen bussin editse ja sitten raivota ihmisille jotka tulevat sieltä bussista samaan aikaan ulos? 

Minusta liikenteen ongelma on sellainen yleinen huomioonottamattomuus. Mennään sillä asenteella, että "minä minä minulla on oikeus" ja vihataan kaikkia muita. Pyöräilijät vihaa jalankulkijoita ja autoilijoita, jalankulkijat pyöräilijöitä jne. Sellaista ihan turhaa vastakkainasettelua. Kyllä kaikkien pitää olla sen verran skarppina liikenteessä, että tajutaan, että siellä on niitä muitakin, eikä turhaan törttöillä pyörätiellä tai ajeta bussista tulevien päälle.

Vierailija
8/24 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:08"]Minulla ei ole vastaavia ongelmia koskaan katson aina tuleeko pyöriä ja usein hidastan itse pyörällä kun bussi tulee. Olen huomannut miten bussikuskit tajuavat halutessaan tilanteen ja odottavat sen hetken että pyörä pääsee alta pois. Siltikin jalankulkijat ovat valitettavan usein ihan huonon hahmottamisensa takia keskellä pyörätietä. Nämä ihmiset on niitä jotka kokevat tätä katsoisitko eteesi niin kuin muutkin huutelua. Pelissäsi on syyllinen jos tuo on yleistä kohdallasi. [/quote] Pyörä on ajoneuvo, ja yleensä väistämisvelvollinen. Kun liikkuu ruuhka-aikaan kaupungilla, jossa on paljon pyöräteitä, näitä tilanteita tulee tosiaan jatkuvasti.

[/quote]

Eli syyllinen olet sinä. Kukaan ei kuitenkaan ole ajanut päällesi vaan huudellut sinulle kun bussista tullessasi jatkat spontaanisti pyörätietäpitkin välittämättä muista ajatuksena kyllä pyörä väistää.. Olemme samaa mieltä siis, miksi et kulkisi jalankulkijoille tarkoitetulla alueella? Eikö saa samoja kiksejä kun ei voi vedota "oikeuksiinsa" olla hankala?

Vierailija
9/24 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:08"]Minulla ei ole vastaavia ongelmia koskaan katson aina tuleeko pyöriä ja usein hidastan itse pyörällä kun bussi tulee. Olen huomannut miten bussikuskit tajuavat halutessaan tilanteen ja odottavat sen hetken että pyörä pääsee alta pois. Siltikin jalankulkijat ovat valitettavan usein ihan huonon hahmottamisensa takia keskellä pyörätietä. Nämä ihmiset on niitä jotka kokevat tätä katsoisitko eteesi niin kuin muutkin huutelua. Pelissäsi on syyllinen jos tuo on yleistä kohdallasi. [/quote] Pyörä on ajoneuvo, ja yleensä väistämisvelvollinen. Kun liikkuu ruuhka-aikaan kaupungilla, jossa on paljon pyöräteitä, näitä tilanteita tulee tosiaan jatkuvasti.

[/quote]

Eli syyllinen olet sinä. Kukaan ei kuitenkaan ole ajanut päällesi vaan huudellut sinulle kun bussista tullessasi jatkat spontaanisti pyörätietäpitkin välittämättä muista ajatuksena kyllä pyörä väistää.. Olemme samaa mieltä siis, miksi et kulkisi jalankulkijoille tarkoitetulla alueella? Eikö saa samoja kiksejä kun ei voi vedota "oikeuksiinsa" olla hankala?
[/quote]
Ei, kun sinne jalankulkijoille tarkoitetulle alueelle päästäkseen pitää ylittää se pyörätie. Ja jos pysäkki on täynnä ihmisiä, siinä ei mahdu odottamaan! Mutta selväksi tuli, pyöräilijä väistää. Katson toki aina eteeni.

Vierailija
10/24 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:05"]Ajoneuvo väistää bussista tai raitiovaunusta nousevia jos nouseminen tapahtuu ajoneuvojen käyttämällä väylällä (ajorata tai pyörätie).
[/quote]
No entä jos pysäkille on varattu kaistale, joka on erotettu pyörätiestä? Esimerkiksi Pasilan aseman vieressä on tällainen ratikkapysäkki. Tilaa on kuitenkin pysäkillä vähän, ja ihmisiä ruuhka-aikaan paljon.
[/quote]

Sinä olet väistämisvelvollinen. Ei se ihmispaljous oikeuta sitä ettet katso ympärillesi. Jos tilanne toistuu usein niin luulisi että ooit varomaan.

Vierailija
11/24 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijä väistää, mutta myös jalankulkijoilla, bussista/ratikasta nousevat voisivat rivakasti siirtyä pois tuolta kapealta kaistaleelta a) muutkin pääsevät busseista/ratikoista ulos turvallisesti b) liikenne jatkuu mahdollisimman sujuvasti , eli ei jäädä asumaan siihen bussin/ratikan oven eteen ja ihmettelemään, mihin suuntaan jatketaa - sen voi tehdä siitä sivummaltakin.

Vierailija
12/24 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkamonta kymmentä metriä saa jatkaa pyörätietä pitkin? Eli mikä bussista pois jäämistä? Jäin kerran bussista nyt omistan pyörätien? ja tosiaan pyöräilijähän ja auto on se joka väistää aina. Miksi ei autojen edessä kävellä niin kuin ameriikassa jota niin ihailette, kättä vaan pystyyn kyllä ajoneuvo väistää? Jos nämä hankalat jalankulkijat saisivat määrätä niin minkälainen olisi liikenteemme Minä minä minä olisi vielä edustetumpaa. Muurahaiset ovat teitä älykkäämpiä. Enkä puhu jalankulkijoista koska suurinosa osaa katsoa oikealle ja vasemmalle.

Vierailija
13/24 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:14"] [quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:08"]Minulla ei ole vastaavia ongelmia koskaan katson aina tuleeko pyöriä ja usein hidastan itse pyörällä kun bussi tulee. Olen huomannut miten bussikuskit tajuavat halutessaan tilanteen ja odottavat sen hetken että pyörä pääsee alta pois. Siltikin jalankulkijat ovat valitettavan usein ihan huonon hahmottamisensa takia keskellä pyörätietä. Nämä ihmiset on niitä jotka kokevat tätä katsoisitko eteesi niin kuin muutkin huutelua. Pelissäsi on syyllinen jos tuo on yleistä kohdallasi. [/quote] Pyörä on ajoneuvo, ja yleensä väistämisvelvollinen. Kun liikkuu ruuhka-aikaan kaupungilla, jossa on paljon pyöräteitä, näitä tilanteita tulee tosiaan jatkuvasti. [/quote] Eli syyllinen olet sinä. Kukaan ei kuitenkaan ole ajanut päällesi vaan huudellut sinulle kun bussista tullessasi jatkat spontaanisti pyörätietäpitkin välittämättä muista ajatuksena kyllä pyörä väistää.. Olemme samaa mieltä siis, miksi et kulkisi jalankulkijoille tarkoitetulla alueella? Eikö saa samoja kiksejä kun ei voi vedota "oikeuksiinsa" olla hankala? [/quote] Ei, kun sinne jalankulkijoille tarkoitetulle alueelle päästäkseen pitää ylittää se pyörätie. Ja jos pysäkki on täynnä ihmisiä, siinä ei mahdu odottamaan! Mutta selväksi tuli, pyöräilijä väistää. Katson toki aina eteeni.

[/quote]

Katsos ny me luupattiin tähän ensimmäisen viestini alkuun joka alkoi "Minulla ei ole ikinä tällaisia ongelmia", kun otan kummassakin tapauksessa muut huomioon. Sinulla jos on niin syyllinen on peilissäsi riippumatta mistään laeista joissa pyöräilijä väistää kun sinä et tämä on selvä... Ongelma on sinun enemmän kuin muiden. "Yritti tappaa" jne kertookin jo paljon käsityksitäsi.

Vierailija
14/24 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:05"]Ajoneuvo väistää bussista tai raitiovaunusta nousevia jos nouseminen tapahtuu ajoneuvojen käyttämällä väylällä (ajorata tai pyörätie).
[/quote]
[/quote]

Sinä olet väistämisvelvollinen. Ei se ihmispaljous oikeuta sitä ettet katso ympärillesi. Jos tilanne toistuu usein niin luulisi että ooit varomaan.
[/quote]
Pyöräilijän täytyy väistää, myös ap:n kaltaisia hölmöjä. Et ilmeisesti ole liikkunut Helsingissä ruuhka-aikaan? Ei ole pyörätiet vapaat jalankulkijoista...

Vierailija
15/24 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:26"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:05"]Ajoneuvo väistää bussista tai raitiovaunusta nousevia jos nouseminen tapahtuu ajoneuvojen käyttämällä väylällä (ajorata tai pyörätie). [/quote] No entä jos pysäkille on varattu kaistale, joka on erotettu pyörätiestä? Esimerkiksi Pasilan aseman vieressä on tällainen ratikkapysäkki. Tilaa on kuitenkin pysäkillä vähän, ja ihmisiä ruuhka-aikaan paljon. [/quote] Sinä olet väistämisvelvollinen. Ei se ihmispaljous oikeuta sitä ettet katso ympärillesi. Jos tilanne toistuu usein niin luulisi että ooit varomaan. [/quote] Pyöräilijän täytyy väistää, myös ap:n kaltaisia hölmöjä. Et ilmeisesti ole liikkunut Helsingissä ruuhka-aikaan? Ei ole pyörätiet vapaat jalankulkijoista...

Sinä olet hullu ja rikollinen, jos varomattomuuttasi ajat bussista tai bussiin nousevan päälle. Ei siinä bussimatkustaja ehdi kiinnittää huomiota pyörään, kun pitää pystyä varmistamaan että ruuhka-aikainen bussi ensinnäkin pysähtyy siihen pysäkille, ja siksi toisekseen että ehtii itse sisään ennen kuin ovet vedetään kiinni. Tai ulos noustessa että ei jää muiden bussista poistuvien tien tukkeeksi. Juuri sinun kaltaisesi tyypit tekevät liikenteestä Helsingissä hengenvaarallisen. 

Vierailija
16/24 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 09:55"]Pyöräilijä väistää.   https://www.liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/liikennevinkki/pyorailijan-vaistettava-bussin-matkustajia [/quote] Kiitos. Tänään viimeksi eräs herra lapsi kyydissä huusi perkelettä ja heilutti nyrkkiä, yritettyään tappaa minut Pasilan aseman luona. Ei tietysti auta tietää olleensa oikeassa, jos alle jää.

Ajoiko vielä yksisuuntaista väärään suuntaan? Pasilassa erittäin yleistä.

Vierailija
17/24 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoneuvo väistää bussista tai raitiovaunusta nousevia jos nouseminen tapahtuu ajoneuvojen käyttämällä väylällä (ajorata tai pyörätie).

Todella epäselvä sääntö, kun hyvin harva tietää että pyörä luokitellaan ajoneuvoksi.

Vierailija
18/24 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella myös on jalkakäytävät ja pysäkit aika samassa. Osa ei tajua että bussista syöksyy kovaa ihmisiä ulos ja pitkälle. Älä aja pyörällä silloin siitä. Voi syntyä törmäys. Silti ulostulijan pitää varoa jalankulkijoita ja koiria mm. Myös huoltoautojen ohjeistus pitäisi olla että varoo ihmisiä.

Vierailija
19/24 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella epäselvä sääntö, kun hyvin harva tietää että pyörä luokitellaan ajoneuvoksi.

Miten olisi terve järki? Ei bussista poistuva ehdi jäädä odottelemaan mitään pyöräilijöitä, tai muuten kuski vetää ovet kiinni ja hän jää bussin sisään. Nämä tilanteet täytyy ilman muuta saada turvallisiksi, lapsetkin kun käyttävät bussia yksinään Suomessa, ja yksinkertaisin keino on että pyöräilijä taluttaa pyöränsä silloin kun ajaa pysäkin läpi ja siinä on bussikuviot menossa. 

Vierailija
20/24 |
05.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörä saa mennä ensin. Se on PYÖRÄtie

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän