Onko täällä ketään joka olisi opiskellut työttömyysturvalla?
Onko se ihan se peruspäiväraha vai saako jotain lisiä? Saako kulukorvauksen vaikka kouluruoka on maksuton?
Kommentit (15)
Mietin onko niin että ruoka on maksuton vain niille jotka ovat opintotuella.
Ap
Itse sain korotettua peruspäivärahaa ja kulukorvauksen opiskelupäiviltä.
Sai niin hyvät lisät ainakin se, joka opiskeli yliopistossa, avoimen yliopiston opintoja. Yllytti minuakin opiskelemaan, mutta en nyt muista paljonko se lisä oli.
Ruoka on maksutonta toisen asteen koulutuksessa. Aikuiskoulutus poislukien
Opiskelija-alennuksiin ei ole oikeutettu.
Peruspäivärahan + ylläpitokorvauksen. Siihen päälle sain vielä muutamia kuukausia lisänä 4e/pvä, kun olin kirjoittanut työllistymissuunnitelmaan kouluttautumisen. Meillä ruoka oli maksullinen ja koulussa oli niin rahanahneita johtajia, niin he keksivät, että meiltä kokkiopiskelijoita otetaan joka päivältä ruokaraha, vaikka ei syötäisi. Perusteluna oli, että me maistellaan kuitenkin myyntiin meneviä ruokia. Onneksi työkkärikin ärähti asiasta lopulta
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 09:42"]Ruoka on maksutonta toisen asteen koulutuksessa. Aikuiskoulutus poislukien
[/quote]
Vaikka saisikin kulukorvauksen?
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 09:41"]Sai niin hyvät lisät ainakin se, joka opiskeli yliopistossa, avoimen yliopiston opintoja. Yllytti minuakin opiskelemaan, mutta en nyt muista paljonko se lisä oli.
[/quote]
Niin varmaan joo... Yleensä avoimessa opiskelu ei ole sellaista opiskelua jota tässä yhteydessä tarkoitetaan, koska se ei johda tutkintoon. Työtön voi opiskella siellä vähäisessä määrin menettämättä työttömyystukea mutta mitään ylläpito- ym. lisiä ei todellakaan saa ja opinnoistakin on maksettava itse. Ainakin vielä tänä vuonna hinta oli 10e/opintopiste.
Opiskelin viime lukuvuoden yliopistolla. Korotettu ansiosidonnainen ja kulukorvaus. Sain 3600 euroa kuussa. Ei paha.
Jos olet oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan saat sitä, korotusosan ja kulukorvauksen 9 e, joka on verotonta.Kaksi vuotta on aika, jonka omaehtoisesti voi opiskella työttömyyspäivärahan turvin, toki pruste paremmalle työllistymiselle pitää löytyä.
Olen opiskellut työttömyystuella. Kulukorvausta sai ensimmäin vuoden muistaakseni. Yhteensä 2vuotta sain työttömyystukea opiskeluun. Kouluruoka oli opiskelijahintaista opiskelijoille, eli minullekin, eivöt ne kassalla kysy, millä tuilla ruokaa maksat.
Ja kaikki opiskelija-alennukset kuului myös tarjontaan, koska olin/olen edelleen opiskelija silloin, vaikka sainkin työttömyystukea. Eli kelan ateriatuki, vr:n opiskelijahinnat yms.
-13-
Olen opiskellut vuoden ansiosidonnaisella työllistymissuunnitelman mukaisesti ja työssäkäyntialueen ulkopuolella.
Olen aikuiskoulutusryhmässä mutta toisen asteen koulutuksessa normaalissa ammattiopistossa, missä ruoka on ilmainen kaikille opiskelijoille.
Saan kulukorvauksen kaksinkertaisena koska opiskelupaikka on kaukana.
Vastaavasti työttömyysturvalla opiskeleva ei saa opiskelija-alennuksia busseissa tai VR:llä. Tämän voi tarkistaa noiden sivuiltakin ja koulussa opintosihteeri ei kirjoita opiskelutodistusta noita alennuksia varten.
Ensimmäisen vuoden sain korotettua ansiopäivärahaa ja kulukorvauksineen tuloni olivat huomattavasti suuremmat kuin töissä käydessä.
Nyt ekan vuoden jälkeen korotettu osuus on loppunut ja loma-aikana kulukorvauksia ei saa, joten nautin pitkästä kesälomasta hieman pienimmin tuloin kuin töissä käydessä.
Ruokailun maksuttomuus riippuu koulusta. Miettiessäni siirtymistä lähemmäs kotia opiskelemaan tutkin käytännön asioita eräässä pelkästään aikuisille tarkoitetusta opistosta, niin siellä näytti ruoka olevan maksullinen.
Joka tapauksessa ruokailun hinta ei vaikuta kulukorvausten maksuun, vaan se että koulutus on työvoimapoliittinen, sovittu työllistymissuunnitelmassa ja millä paikkakunnalla koulutus sijaitsee.
Tähän opiskelumahdollisuuteen olen hyvin tyytyväinen, vaikkakin työttömyyskassan kanssa asiointi on ollut hankalaa ja ovat tehneet paljon virheitä korvausten maksussa.
Myös opiskelu samassa ryhmässä teinien kanssa(aikuiset ja teinit yhdessä) on ollut haastavaa.
No mä olen sitten ymmärtänyt väärin tuon vr:n osuuden. Sori siis virheellisestä infosta, itse en voinut julkisia käyttää.
Kuinka pitkä matka sulla 15 oli kouluun? Mulla 60-65km. Sain kulukorvauksen 1x.
Sain kuukaudessa työttömyystukea ja kulukorvausta käteen ~900-950€
-13&14-
Minä opiskelin ansiosidonnaisella vuoden verran. Jos sitä ei saa niin sitten se on peruspäiväraha. Jokin ylläpitokorvaus siihen tuli lisäksi opiskelupäiviltä. Ruoka ei ollut meillä maksuton joten siitä asiasta en osaa sanoa.