Toisilla elämä helppoa-toisilla ei
Ajatteletteko koskaan, miksi joillakin elämä on niin helppoa? Vertaatteko koskaan omaa tilannettanne esim. kaverien tilanteisiin, miten heillä elämä on helppoa. On rahaa, lomaa, terveyttä, terveet vanhemmat, hyvä työ jne.
Kommentit (77)
En pohdi asiaa, mutta on vaikeaa olla huomaamatta tiettyjen henkilöiden ainaista sähellystä, töppäilyä ja surkuttelua "epäonnesta". Tyhmille kaikki on hankalaa.
Hirveintä on, kun tuollainen tohelo avautuu ja pyrkii syyllistämään muita helposta elämästä. Ehkä ne muut tekevät vähän parempia valintoja.
Vertailu on turhaa, sillä emme todellakaan tiedä toistemme asioita. Vertailu voi olla jopa hyvin vahingollista. Elämässäni oli taannoin vaikea aika, kun työttömyys pitkittyi, oli parisuhdeongelmia ja ajattelin, että olen tehnyt vääriä valintoja. Mietin silloin ystävääni, jolla oli komea, menestyvä mies, hieno talo ja vakituinen työpaikka. Hän oli kaunis ja hoikka, matkusteli paljon, mistä minä voin vain haaveilla. Minä olin aina kotona lapsen kanssa, töitä ei löytynyt ja elin jonkinlaisessa puolittaisessa masennuksessa. Tuntui että olin jämähtänyt paikalleni, näivettynyt, että en enää koskaan pääsisi elämässä eteenpäin. Lapsi oli ainoa valopilkku toivottomalta tuntuvassa tilanteessani.
Ja sitten yllättäen tämä ystäväni teki itsemurhan. En edes tiennyt, että hän oli kärsinyt masennuksesta. Järkytykseni oli suuri, kun minulle kerrottiin, että tämä ystävä oli kadehtinut minun elämääni, parisuhdettani, lastani... siinä oli sulattelemista ja vieläkin tämän muisteleminen tuo palan kurkkuuni. Sain sitten kuulla muitakin asioita hänen elämästään, joka ei ollutkaan aivan niin upeaa kuin päälle päin näytti. En usko, että vertailu toisiin olisi ollut ainoa syy hänen ratkaisulleen, mutta se on voinut olla yhtenä tekijänä siinä tunteessa, että on epäonnistunut elämässään... mikä sitten johti lopulliseen ratkaisuun. ...Minun elämäni on sittemmin parantunut huikeasti monin tavoin, koska en sittenkään luovuttanut. Kunpa ystäväni olisi valinnut samoin...
68: Miksi ihmeessä ystäväsi päätyi itsemurhaan? Oliko hänen miehensä narsisti/psykopaatti ja hieno elämä pelkkää kulissia? Vai oliko taustalla liian vaativat vanhemmat, joiden vuoksi ystäväsi oli perfektionisti ja tunsi epäonnistuneensa jossakin? Miksi hän kadehti parisuhdettasi, joka päättyi kuitenkin eroon?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 15:50"]
68: Miksi ihmeessä ystäväsi päätyi itsemurhaan? Oliko hänen miehensä narsisti/psykopaatti ja hieno elämä pelkkää kulissia? Vai oliko taustalla liian vaativat vanhemmat, joiden vuoksi ystäväsi oli perfektionisti ja tunsi epäonnistuneensa jossakin? Miksi hän kadehti parisuhdettasi, joka päättyi kuitenkin eroon?
[/quote]Mitään kovin dramaattista ei taustalla ollut; miehen kanssa oli ongelmia (joita en tässä sen enempää levittele) mutta ei hän mikään psykopaatti ollut. En tiedä varmaa syytä, mutta epäilen, että perfektionismi on ollut taustalla. Hän tunsi jostain syystä epäonnistuneensa eikä kestänyt sitä. Lisäksi masennustaipumusta oli hänen suvussaan enemmänkin. Enkä oikein tiedä, miksi hän parisuhdettani kadehti. Olimme kaikki keskenämme ystäviä ja hän piti miehestäni ystävänä. Minäkin pidän hänestä ystävänä, mutta emme vain oikeastaan sovi toisillemme . Emme kuitenkaan ole eronneet, mutta olen oppinut elämään tämän asian kanssa.
Mä en usko tuohon, että samalla tavalla kaikille niitä vaikeuksia tulee ennemmin tai myöhemmin. Todennäköisesti kaikilla on joskus vaikeaa, mutta ei yhtä paljon, vaan toiset pääsee enemmällä, toiset vähemmällä. Lisäksi vaikeuksia on ihan mahdoton mitata, kun niiden kokeminen on aina subjektiivista, ja toisilla on paremmat eväät selvitä niistä kuin toisilla. Esimerkiksi mun loukkaantuminen ei ollut niin kova isku, kun oli puoliso ja sukulaisia auttamassa, mutta tukiverkoton yh tai leski, joka itsekin joutuu auttamaan esimerkiksi huonokuntoisia vanhempiaan, olisi pienten lasten kanssa ollut samassa tilanteessa ollut aika pulassa...
Vertailua sinänsä pidän kyllä turhana, koska siitä todennäköisesti ei saa itselleen yhtään lisää voimaa ja toivoa, se vain lannistaa ja masentaa.
Minulla on ollut hyvä ja turvallinen lapsuus. Taloudellisesti oltiin välillä tiukoilla, mutta ei mitään oikeasti traumatisoivaa ankeutta siis ollut. Koulut mennyt helposti, ihmiset pitäneet minusta, minä itse ja muut ovat aina nähneet paljon positiivisia mahdollisuuksia minussa. Nyt on kuitenkin menossa jo 12:sta todella haasteellinen vuosi. Näihin vuosiin mahtuu onneksi myös valonpilkahduksia, mutta yleistunnelma on sellaista selviytymistä. Ensin sitä ajatteli, että kohta helpottaa. Sitten aloin vakuutella itselleni, että nyt täytyy nauttia pienistäkin asioista, koska aina voi olla vieläkin vaikeampaa. En vain tosissani uskonut, että se oikeasti olisi mahdollista. Ja tässä sitä ollaan. Voimavarat on ihan loppu. Koen olevani kumilenkki jota on venytetty ja venytetty, nyt olen jo ihan hapero eikä joustamisvaraa löydy enää. Kaikki voimavarareservit on käytetty, enkä saa täytettyä niitä.
Varmaan olen tehnyt elämässäni huonoja päätöksiä, mutta en todellakaan osannut nähdä sitä silloin. Viimeisen parin vuoden aikana olen hakenut apua eri instansseissa, ja paljon tulee voivottelua ja ihmettelyä miten paljon huonoa tuuria voikaan tulla peräjälkeen ja samaan aikaan, mutta konkreettista, kestävää apua ei saa.
Toivottavasti voin jo viiden vuoden päästä huokaista kuinka rankka jakso elämässä tuolloin oli, mutta hengissä selvittiin... Harmi vain, että lasteni lapsuus osuu juuri tähän jaksoon.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 12:40"]
Minulla on hauskaa ja helppoa joten muillakin on... tuli selväksi. Aika juntti asenne. Kävelettekö ohi kun näette kerjäläisen tai juopon katsomatta jotta olisi helpompi ohittaa.. Olette oikeasti tekopyhiä. Onko teitäkään syytä auttaa. Silloin kun on tilanteessa jossa tarvitsee oikeasti apua huomaa kuinka suomessa sitä ei saakkaan vaikka toisin väitetään.
[/quote]
Viittaatko minun viestiini? En ottanut siinä kantaa siihen, minkälaisia vaikeuksia muilla on. Minulla on helppo ja mukava elämä, mutta tiedän monilla olevan paljon hankaluuksia: osa itse aiheutettuja, osa ennakoimattomia katastrofeja.
Ja todellakin ohitan kerjäläiset ja humalaansa pois nukkuvat juopot. Nuo ovat kaupunkielämän ilmiöitä, joita kohtaa joka päivä. -51
[/quote]
En vaan yleisesti, mutta saan vaikka puli-ukon kanssa paremman ja rehellisemmän keskustelun aikaiseksi kun kanssasi usko pois. Ehkä tämä on sinun valintasi tuomita muita ymmärtämättä heitä? Osaamatta edes keskutella heidän kanssaan saatika pitää heitä ihmisinä. Oikeasti saastaa on kuka?
[/quote]
Luehan viesini uudestaan. Sinä täällä olet se, joka muita tuomitsee. -51
En, nuorempana tuli joskus pohdittua. Eikä sitä oikeasti tiedä miten helppoa tai vaikeaa itse kullakin on.
En, ainakaan märehtien. Vaikeuksia on ollut, mutta olen niistä selvinnyt ja jos tuntuu, että itsellä menee surkeasti, pyrin tekemään sen eteen asioita ja nostamaan jalustalle omassa mielessäni omia, hyviä asioitani.
En hyödy mitään, jos vertailen muiden tilanteisiin - se ei muuta omaa elämääni.
Kaikilla on omat vaikeutensa. Esim. mulla on paljon rahaa mutta myös paljon sairauksia. Kaverit on normaalituloisia mutta terveitä. En kyllä pidä omaa elämääni mitenkään vaikeana koska olen tottunut vaivoihini, ja kavereitakin avustan rahallisesti tarvittaessa niin ihan helppoa meillä kaikilla kai on.
En vertaile, jokainen on oman onnensa seppä. Moniin asioihin voi itse vaikuttaa omalla toiminnallaan, toisiin asioihin ei. Näin se vaan menee. Mua ei kiinnosta pätkääkään onko naapurilla kesämökki ja ajelee BMW maasturilla, se ei ole multa pois.
minulla on todella helppo elämä. mutta jaan hyvää muillekin, olen hyvä ystävä, työnantaja, vaimo ja äiti. Ihmiset tarvitsevat läheisiä, jotka voiva auttaa joka käänteessä. Jaettu ilo on moninkertainen ilo
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 08:53"]
En vertaile, jokainen on oman onnensa seppä.
[/quote]
Elät kuplassa. Taustalla hyvät geenit ja lapsuuden aikainen tasapainoinen keskiluokkainen tai sitä korkeampiluokkainen perhe-elämä, jotta voi uskoa tuohon kokoomuslaiseen harhahokemaan.
Kyllä. Aina. Siksi varmaan olenkin masentunut. Ja katkera ämmä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 12:40"]
Minulla on hauskaa ja helppoa joten muillakin on... tuli selväksi. Aika juntti asenne. Kävelettekö ohi kun näette kerjäläisen tai juopon katsomatta jotta olisi helpompi ohittaa.. Olette oikeasti tekopyhiä. Onko teitäkään syytä auttaa. Silloin kun on tilanteessa jossa tarvitsee oikeasti apua huomaa kuinka suomessa sitä ei saakkaan vaikka toisin väitetään.
[/quote]
Viittaatko minun viestiini? En ottanut siinä kantaa siihen, minkälaisia vaikeuksia muilla on. Minulla on helppo ja mukava elämä, mutta tiedän monilla olevan paljon hankaluuksia: osa itse aiheutettuja, osa ennakoimattomia katastrofeja.
Ja todellakin ohitan kerjäläiset ja humalaansa pois nukkuvat juopot. Nuo ovat kaupunkielämän ilmiöitä, joita kohtaa joka päivä. -51
[/quote]
En vaan yleisesti, mutta saan vaikka puli-ukon kanssa paremman ja rehellisemmän keskustelun aikaiseksi kun kanssasi usko pois. Ehkä tämä on sinun valintasi tuomita muita ymmärtämättä heitä? Osaamatta edes keskutella heidän kanssaan saatika pitää heitä ihmisinä. Oikeasti saastaa on kuka?
[/quote]
Luehan viesini uudestaan. Sinä täällä olet se, joka muita tuomitsee. -51
[/quote]
Ai niinkö se meneekin, että puliukkoja ja muita halveksiva ihminen ei suunkaan tuomitse, mutta tätä halveksivaa ihmistä tuomitseva onkin se varsinainen tuomitsija :D? Ohis
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 08:53"] En vertaile, jokainen on oman onnensa seppä. [/quote] Elät kuplassa. Taustalla hyvät geenit ja lapsuuden aikainen tasapainoinen keskiluokkainen tai sitä korkeampiluokkainen perhe-elämä, jotta voi uskoa tuohon kokoomuslaiseen harhahokemaan. [/quote] Mä olen suht köyhästä perheestä, toinen vanhemmistani kuoli melko nuorena ja mulla on useita perinnöllisiä sairauksia. En käytä näitä tekosyynä ongelmiini, päättäväisyydellä ja koulutuksella sekä hyvillä sosiaalisilla taidoilla pääsee tässä elämässä pitkälle :)
[/quote]
Entäs kun ei ole sitä päättäväisyyttä tai hyviä sosiaalisia taitoja? Ominaisuuksia nekin on, ihan kuin pituus tai älykkyys tai kauneus/komeus.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 08:47"]
En, nuorempana tuli joskus pohdittua. Eikä sitä oikeasti tiedä miten helppoa tai vaikeaa itse kullakin on.
[/quote]Tämä.