Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olet " lastenvaatefriikeistä" ?

Vierailija
23.09.2006 |

Eli ihmisistä joille lastenvaatteet/ omien lasten pukeminen on jo lähellä harrastusta. Rahaa käytetään tolkuttomasti, aikaa samoin ja etsitään vaikka toiselta puolelta maapalloa juuri oikeat asusteet talvihaalariin tai ostavat perheen kaikille lapsille kaikki vaatteet uutena ( edes sisaruksille ei kierrätetä) tms.

Olenko ainoa, joka on sitä mieltä että vaikka rahaa olisi tolkuttomasti, niin vaatteisiin ylipanostaminen on jo älytöntä; ottaisivat vaikka kummilapsia kehitysmaista tai perustaisivat säätiöt auttamaan vähävaraisia/ lastenkotilapsia tai vaikka sairaita lapsia vähävaraisissa perheissä?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ostan nättejä, mukavia ja käytännöllisiä vaatteita edullisesti marketeista. Säänkestävistä ulkovaatteista olen valmis maksamaan enemmänkin, mutta sisävaatteisiin en ole halukas sijoittamaan omaisuuksia. Lapsillani (ja itsellänikin) on vaatteita riittävästi, mutta kuitenkin kohtuullinen määrä, joka tulee myös käytettyä.

Mihin lapsi tarvitsee 20 samankokoiset housut?

Meillä ainakin lapselle vaihdetaan joka päivä puhtaat vaatteet ja kiva on olla myös niitä puhtaita vaihtovaatteita kaapissa varalla. Meillä esim. pyykkihuolto on rajallinen eli ei ole kuivausrumpua ja kodinhoitohuonetta!

Vierailija
2/69 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä käytän kirppisvaatteita ja huutonetistä ostettuja lapsellani mutta vain tietyn merkkisiä. Eniten käytämme elleä ja sitä ostetaan uutenakin. kenzot ostetaan käytettynä, samoin burberryt. Legoa ostetaan uutena vaikka se ei nyt ihan lempparimerkki olekaan. Olen erittäin hintatietoinen ja tiedän mitä mikäkin maksaa missäkin. Tilaan merkkivaatteita ulkomailta paljon koska ne ovat halvempia. En kuitenkaan ole mitenkään rikas ja siksi en viitsi ostaa 100 euron mekkoa uutena. Maksan uudesta vaatteesta (sisävaatteesta) korkeintaan 50 euroa, useimmiten alle 30. Vaatteita on meillä todella paljon ja esim. haalareita samaa kokoa kautta kohti n. 5-10 kappaletta, samoin takkeja ja housuja. Nyt jo huomaan, että edellistalven haalarit alkaa jo kyllästyttämään silmää ja tekis mieli myydä ne mutta käytetään nyt vielä kun mahtuvat. Uusiakin onneksi kuitenkin on. Meillä on (kiitos miehen) viime talvena kuomat mutta tänä talvena ei tule koska kaikilla on kuomat. Ostinkin jos kavatin nahkasaappaat jotka käyvät ikirumien kuomien tilalla. Reimatecia käytämme kyllä, ei niitä niin paljon ole ja noita haalarimerkkejä on kuitenkin aika vähän joten jotakin on valittava. Lassieta emme käytä koska se on halpismerkki. Joskus jos on oikein kaunis puku saatan tehdä poikkeuksen ja ostaa halvemmankin. Tiettyjä vaatemerkkejä emme käytä ollenkaan kuten kidskids,alley,ciraf ja kaikki tarjoustalomerkit sillä en halua, että lapsemme edustaa halpismerkkejä pukeutumisessaan. Paitsi että merkkivaatteet ovat laadukkaampia niin ennenkaikkea ne ovat persoonallisempia! En halua, että lapsellamme on samanlaiset vaatteet kun kaikilla muilla. Lapsemme valitsee jo itsekin vaatteitaan mutta en vie häntä mihinkään anttilaan ostoksille. Tai no, espritin vaatteita voi kyllä käyttää. Käytämme tosin myös lindexin bamsevaatteita sekä h&m:n nalle puh- ym. kuviovaatteita jos kuvat ovat hillittyjä ja siistejä. H&M:n tarjousrytkyjä/nimettömiä emme käytä. Laatu noissa edellä mainituissa on hyvä paitsi kuivausrummussa noissa bamsevaatteissa käpristyy se kuva! Loppujen lopuksi aika laidasta laitaan siis vaatteet kelpaavat mutta merkkivaatteiden hamstraaminen on mulle lähes päivittäinen harrastus. Rahaa menee paljon mutta tekemällä hyviä löytöjä säästää satoja euroja. Bongailen myös itselleni merkkivaatteita mutta ison ahterini vuoksi monet merkit ovat minulle liian pieniä. Paidat ja neuleet menevät ja eniten on espritiä, hilfigeriä, jackpotia, mexxiä ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
24.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pitää tärkeänä sitä, että vaate on " hyvää" tai " kallista" merkkiä tai ainakin uusi ja kaupasta ostettu.

Itse en jaksa kierrellä tavarataloissa, eikä meillä päin ole mitään kivoja pikku putiikkeja, niin kuin ehkä suuremmissa kaupungeissa.

Siksi ostankin lähes kaikki lastenvaatteet kirppareilta. Löytöjä on kiva tehdä, tosin viime vuosina kirpparihinnat ovat karanneet käsistä.

Minulle ei ole mikään itseisarvo se, että lapsillani täytyy olla uudet vaatteet, eikä varsinkaan merkkivaatteet. Mutta jos kirpparilta edullisesti joku merkkivaate löytyy, toki sen ostan.

Mutta aina parempi, jos löytyy jokin kiva ei-merkkivaate, vaikka jonkun itse ompelema. Silloin vaate on persoonallinen.

Paras ostos, minkä olen kirpparilla tehnyt, oli ihana violetti ulkoiluhaalari parilla eurolla, jonkun itse ompelema. Kiva väritys pojallekin, ei sitä iänikuista harmaata, mustaa ja sinistä. Voi kun itse osaisi ommella! Silloin olisin todellinen lastenvaatefriikki!

Vierailija
4/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieluummin lastenvaatteisiin rahat kun esim. alkoholiin tms.

Vierailija
5/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi säälittää, näillä ihmisillä ei ole muuta elämän sisältöä ja vaatteilla (lasten!vaatteilla) täytetään tyhjiötä. Mitä tuhlausta, sekä rahan- että hengen-...

Vierailija
6/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli onko suotavanpaa, että käytän kaikki rahani omiin vaateisiini?

Vierailija
7/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käytä alkoholia ollenkaan, en osta itselleni vaatteita tai juuri mitään muutakaan. Olen ennen panostanut itseeni ja ollut ns. vaatefriikki omista vaatteistani, nyt kun en sitä tee niin tykkään ostaa omalle lapselleni kauniita, hauskoja ja erilaisia vaatteita juu ja joskus ihan muusta maasta, mutta se on minun tapani ja voisin todellakin käyttää näitä rahoja johonkin huonompaankin tarkoitukseen.

Vierailija
8/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä ajatellut olevani jonkilainen friikki kun meillä on hirveästi lastenvaatetta. Ja aina kaikki kehuvat kun meidän lapset on niin hyvin puettu. Vaatteet hankin silti kirpputoreilta, huutonetistä. Rahaa ei ole mutta aikaa panostaa. Saa halvallakin hyvää.

Kierrätän parhaimmat vaatteet omilla. Muut myyn edelleen tai annan kavereiden lapsille.

Vierailija
9/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin omiin vaatteisiin tuhlaus koska lapset ei yleensä itse edes niistä vaatteista nauti, pahimmillaan kärsivät jossei niitä saa edes sotkea.

Vierailija
10/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt mihinkin rahansa laittaa, toiset ostaa hienon talon tai auton, toiset vaatteita. Ei kai noista mikään ole sen oikeampi kuin toinenkaan. Ja niin, on meillä kummilapsi Afrikassakin.

Vierailija
11/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun olen muutaman vuoden ollut kotiäitinä, niin omia vaateita ei juuri viitsi ostella. on niin vähän tilaisuuksia missä niitä käyttää. tuhlaan sitten mielelläni nämä rahat lastenvaatteisiin.

ei kai se ole keneltäkään pois. tuskinpa noita rahoja säätiöisin vaikken kalliita vaatteita lapsille ostaisikaan. kyllä se johonkin muuhun tulisi sitten tuhlattua.

ja ei, lastenvaatteet eivät todellakaan ole elämäni sisältö. enemmänkin harrastus, mutten ymmärrä mitä pahaa siinä on.

Vierailija
12/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle on tärkeää että lapset on kivannäköisesti ja laadukkaasti puettu. Kierrätän kyllä isoltaveljeltä pikkuveljelle, mutta juuri koskaan en käy kirppiksellä ja pienempikin saa paljon uusia vaatteita.

Puen lapsiani, koska itse olen tullut niin paksuksi etteivät vanhat kivat vaatteet mene päälle ja uusia en halua ostaa koska ihan kohta laihdun takaisin kuitenkin. Näin mennyt 3v.

Vierailija
13/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapset jotenkin esineellistetään äitien toimesta; ainakin osa tuolla " vaatteet ja tarvikkeet" puolella tuntuu viisveisaavan siitä, millainen olo lapsella on niissä sävy sävyyn " stailatuissa outfiteissaan" tai voiko niissä vaatteissa leikkiä/ rymytä heikkalaatikolla tai pomppia lätäkössä. Lapsi on oma yksilönsä, ei äidin esteettisen silmän toteuttaja.

Vierailija
14/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä ostan vaatteet ulkomailta, koska ovat olleet siellä halvempia. Itseeni taas en panosta lähes ollenkaan. mikä välillä harmittaakin minua. alkoholiin ja tupakkaan taas en käytä rahaa ollenkaan. ne ovat mielestäni turhaa, mutta en ärsyynny vaikka joku toinen niihin tuhlaisikin. karkkeihinkaan en rahoja pistä, eikä lapseni niitä vaadi. en jaksa ymmärtää mitä väliä sillä on kuka mihinkin ne rahansa sijoittaa. kukin tyylillään. mutta yleisestikkin suomalaiset käyttävät rahaa vaatteisiin todella vähän verrattuna muihin maihin.

Vierailija
15/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä voi olla kummilapsia kehitysmaista jne vaikka olisikin lastenvaatefriikki. Vai tullaanko me taas aiheeseen rikas&onneton&huono versus köyhä&onnellinen&hyvä?

Vierailija
16/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

katson kyllä että vaatteet on sopivat myös noihin puuhiin ja että niitä on mukava pitää päällä, juu ja saa sotkeakin, saan ainakin syyn ostaa uusia :o)

Vierailija
17/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalliita lasten merkkivaatteita myynnissä pilvin pimein, useimpia käytetty vain muutamia kertoja, ja myy vaatteita pois, vaikka pikkusisarus kasvamassa, ilmeisesti samat vaatteet eivät käy nuoremmalle.

Olen aina ihmetellyt sitä, miksi lapsille pitää ostaa paljon todellisia merkkivaatteita, jotka maksavat todella paljon. Eli mikä siinä on ideana?

Minulla olisi varaa pukea lapset kalleimpiin merkkeihin, mutta en näe siinä mitään järkeä. Juuri viime viikolla katselin esikoiselle paitaa, joka olisi maksanut 70 euroa - en ostanut. Samaisella 70 eurolla ostin lapselle 4 espritin paitaa :) En olisi yhtään sen onnellisempi jos lapsi istuisi päivällispöydässä kenzon paita päällä - eikä se lapsen olotilaakaan muuttaisi.

Vierailija
18/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jne. Onko se joltain ihmiseltä pois jos naapurin Jorma lapselleen ostaa sen Kenzon 70 euron paidan?

Vierailija:

kalliita lasten merkkivaatteita myynnissä pilvin pimein, useimpia käytetty vain muutamia kertoja, ja myy vaatteita pois, vaikka pikkusisarus kasvamassa, ilmeisesti samat vaatteet eivät käy nuoremmalle.

Olen aina ihmetellyt sitä, miksi lapsille pitää ostaa paljon todellisia merkkivaatteita, jotka maksavat todella paljon. Eli mikä siinä on ideana?

Minulla olisi varaa pukea lapset kalleimpiin merkkeihin, mutta en näe siinä mitään järkeä. Juuri viime viikolla katselin esikoiselle paitaa, joka olisi maksanut 70 euroa - en ostanut. Samaisella 70 eurolla ostin lapselle 4 espritin paitaa :) En olisi yhtään sen onnellisempi jos lapsi istuisi päivällispöydässä kenzon paita päällä - eikä se lapsen olotilaakaan muuttaisi.

Vierailija
19/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

einkä koskaan, siis koskaan, ole törmännyt tilanteeseen, että vaatteita jotenkin varottaisiin sotkemasta ym. käyttöä vartenhan ne on ostettu ja uusia saa kaupasta. kalliit vaatteet ovat myös mielestäni usein paremmin viimeisteltyjä ja mukavampia päällä kuin halpisjutut, joten ei lapsi tästä ainakaan kärsi.

Vierailija
20/69 |
23.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkei asia nyt kuitenkaan ole rinnastettavissa :) Auto, asuinpaikka jne vaikuttavat oleellisesti elämänlaatuun jo käytännön tasolla, merkkivaate vaikuttaa korkeintaan mielikuvien ja ajatusten tasolla. Eli sikäli eivät ole vertailukelpoisia.

Ja tarkoitan nimenomaan sitä, että designvaatteiden ja " kohtuu" hintaisten merkkivaatteiden välillä ei ole käytännössä oleellisia eroja, mitkä vaikuttaisivat lapsen elämänlaatuun tai mukavuuteen - siinä puhutaan ainoastaan mielikuvista.