Mitä mieltä olet " lastenvaatefriikeistä" ?
Eli ihmisistä joille lastenvaatteet/ omien lasten pukeminen on jo lähellä harrastusta. Rahaa käytetään tolkuttomasti, aikaa samoin ja etsitään vaikka toiselta puolelta maapalloa juuri oikeat asusteet talvihaalariin tai ostavat perheen kaikille lapsille kaikki vaatteet uutena ( edes sisaruksille ei kierrätetä) tms.
Olenko ainoa, joka on sitä mieltä että vaikka rahaa olisi tolkuttomasti, niin vaatteisiin ylipanostaminen on jo älytöntä; ottaisivat vaikka kummilapsia kehitysmaista tai perustaisivat säätiöt auttamaan vähävaraisia/ lastenkotilapsia tai vaikka sairaita lapsia vähävaraisissa perheissä?
Kommentit (69)
ja siihen on yksi syy se että esim. housuista on todella vaikaa löytää sellaiset jotka sopivat laihalle ja pitkälle tytöllemme. Ja vaikka h&M:llä on ihania housuja (joissa kuminauha kiristys vyötäröllä) ovat housut lantionkohdalta niin leveät että jäävät pussiksi ja istuessa " ruttaantuvat" pepun alle (joten eivät mitkään kovin mukavat esim. hiekkalaatikolla).
Eli vaikka ostamme paljon merkkivaatteita niin ykkösijalla on aina käytännöllisyys (eli että ovat lapsen päällä mukavat ja niissä on helppo leikkiä). Ostan myös Lindexin, ,H&M:n yms.. vaatteita.
Meillä myös pikkuveli kasvamassa pienellä ikäerolla (käyttävät kohta samaa vaatekokoa), mutta hänelle ostetaan omat vaatteet (tyttömme vaatteet ovat kuitenkin sen verran " tyttömäisiä" ).
En tupakoi enkä juo joten käytän mielummin rahani lastenvaatteisiin.
Meillä on sen verran paljon vaatetta että osa menee eteenpäin uudenveroisena. Etenkin poikamme vaatteet saattavat olla pari kertaa pidettyjä, kun kasvaa niin hirveää vauhtia.
Ja kuten joku jo mainitsi, voisimme ihan hyvin ajaa halvemmilla autoilla, pääsehään niilläkin paikasta A paikkaan B =)
kuin se että täällä jaksaa illat pitkä ihmetellä toisten ostoksia ja myymisiä. Aikaa taitaa kulua siihenkin... ;)
toisille marimekko ja benetton voivat olla merkkivaatteita, toisten merkkivaatteet taas ovat enemmän burberry-kenzo-linjaa.
meillä sekaisin kaikkea, jopa henkkamaukkaa burberryn seassa. rahaa menee kuukaudessa kahden lapsen vaatteisiin ehkä n.200e. onko tämä sitten paljon vai vähän, se riippuu niin henkilöstä.
näkee näitä lapsia, jotka selvästikin puetaan vanhempien maun ja viimeisimmän muodin mukaisesti kuin miniaikuisiksi.
Ihan pienet, alle vuoden ikäiset ovat pitkiä päiviä hoidossa kalliissa merkkivaatteissaan, ja vanhemmat töissä tienaamassa, että saadaan taas ostettua uutta, uutta, uutta.
Tuttavapiirissä moni pukee lapsensa nätisti, mutta ei me mitään friikkejä olla. Käytetyt kelpaa ja ihan tavis merkit tai merkittömät. Pääasia että on siistit, ehjät ja nätit vaatteet.
Vierailija:
näkee näitä lapsia, jotka selvästikin puetaan vanhempien maun ja viimeisimmän muodin mukaisesti kuin miniaikuisiksi.Ihan pienet, alle vuoden ikäiset ovat pitkiä päiviä hoidossa kalliissa merkkivaatteissaan, ja vanhemmat töissä tienaamassa, että saadaan taas ostettua uutta, uutta, uutta.
meillä merkkivaatteita, jotka ovat lapsellekin mukavia. kaikki lapset kotihoidossa. mieheni tienaa sen verran hyvin, että on varaa vaatettaa lapset kalliisti ja olla itse heitä kotona hoitamassa.
kai sitä rahaa saa käyttää mihin haluaa. ärsyttävää yleistystä.
lastenvaatteisiin!!
Kun et tiennyt, onko se paljon vai vähän, niin minä sanon: SE ON PALJON!!
Mutta jokainen tekee niin kuin lystää.
meillä kaksi lasta eikä 200 euroa kuussa ole edes paljon lastenvaatteisiin. Itse en uskalla edes laskea paljonko niihin menee, mutta varmaan tuplasti.
Ja kyllä lapseni ovat kotihoidossa, eivätkä " kärsi" merkkivaatteissaan. Heitä ei myöskään ole puettu " miniaikuisiksi"
itse aloin tuota miettimään, että vaikkei merkkivaatteita ostaisikaan niin helposti tuo summe menee.
uskon että tuon verran kuluttaa suurin osa lastenvaatteisiin, siis ihan ne ei-friikitkin.
kovin montaa burberrya kun tuolla summalla ei saa.
Tästä tuli mieleen...Juuri isännän kanssa puhuttiin tästä aiheesta, että pieneksi jääneissä lastenvaatteissa on loppujen lopuksi ns. turhaa rahaa kiinni ja eihän kasa vanhoja vaatteita ole kovin hyvä sijoituskohde pitemmän päälle siis, kun ne voi muuttaa konkreettisesti rahaksi! Tuolla rahalla voi sitten ostaa uutta tai pistää, vaikka säästöön:) Toisaalta perheiden elämäntilanne muuttuu ja sille kuopukselle voi sitten ostaa ihan uuttakin jne.
kahtasataa euroa lastenvaatteisiin.
Suomessa on köyhiä lapsiperheitä, joilla on hädin tuskin varaa normaaliin elämiseen (ruoka, asumiskulut), saati sitten että ostelisi vaatteita joka kuukausi.
talvihaalarit 100e
goret 60e
pakkaskengät 60e
talvihanskat 20e
talvihattu, kauluri, lapaset, sukkia n.50e
villapuku 40e
varatakit,- housut, -hanskat yms. talveksi n. 100e
vk-puku 100e
sadevaatteet 30e
sisävaatteita n.300e
vk-kengät 40e
kesäkenkiä 2 pr yht. 80e
tässä todella suppea lista ja hintaa tulee jo about 1000e. tähän kun lisätään kaikki mitä unohdin, niin eiköhän siitä tule yhden lapsen osuudeksi ainakin se 100e kuukaudessa.
kaikilla lapsiperheillä EI yksinkertaisesti ole varaa noudattaa listaasi, vaan vaatteet on pakko hankkia käytettyinä esim. SPR:n kierrätyskeskuksista tai sitten saadaan tuttavaperheiltä lainaan. Näin esimerkiksi meillä. Ja monilla muillakin opiskelevilla vanhemmilla.
ei ole aikaa eikä kiinnostusta etsiä käytettyjä vaatteita.
Mutta kauhistelin vain tuota summaa, koska
tosiasia on kuitenkin se, että läheskään kaikilla ei ole varaa ostaa edes muutaman kerran vuodessa niitä vaatteita kaupasta. Jos 100 euroa käyttää pelkkiin lastenvaatteisiin kuukaudessa, niin sehän on lapsilisä kokonaan.
itse en tunne ketään, jolla lapsilisä menisi " elämiseen" . meilläkin se menee lapsen sijoituksiin.
Tietysti harrastuksensa kullakin ja ilmeisesti sitten joillekin äideillekin jää ylimääräistä aikaa ja paljon. Ymmärrän, että vähävaraisilla ei ole vaihtoehtoja, on satsattava aikaa niiden vaatteiden hankkimiseen, kun rahaa ei ole satsattavissa, mutta että joku viitsisi ihan vapaaehtoisesti satsata molempia. Ja kai joku sitten pitää siitä kirpputorien kiertelystä ja huutonettien selailusta.
Meilläkin kyllä taitaa mennä tuo reilu 1000 euroa vuodessa lasten vaatteisiin per lapsi, mutta vastapainoksi saa kyllä sitten sen, että ei tarvitse juosta kirppareilla, ei tarvitse tunkea pahimpiin alennusmyyntiruuhkiin eikä pitää huutonettiä suosikeissa.
mutta turha tästä on jankata, koska perheiden tilanteet ovat niin erilaiset.
Kun minulla aikanaan opiskelu loppuu ja toivottavasti työpaikka löytyy, perheen tulot kasvavat kertaheitolla reilulla kahdellatonnilla/kk.
Sitten voikin jo vaikka säästää sen lapsilisän lapsen tilille, mutta ei tällä hetkellä. Meidän perheessä lapsilisäpäivä on odotettu päivä, pääsee kauppaan ostamaan ruokaa. Uskon, että monessa muussakin suomalaisessa perheessä näin on, vaikka ei teidän tuttavapiiriin näin köyhiä olekaan sattunut.
Ostan nättejä, mukavia ja käytännöllisiä vaatteita edullisesti marketeista. Säänkestävistä ulkovaatteista olen valmis maksamaan enemmänkin, mutta sisävaatteisiin en ole halukas sijoittamaan omaisuuksia. Lapsillani (ja itsellänikin) on vaatteita riittävästi, mutta kuitenkin kohtuullinen määrä, joka tulee myös käytettyä.
Mihin lapsi tarvitsee 20 samankokoiset housut?
Olen itse suurperheestä ja " kaikki" kierrätettiin sisaruksilta toisilleomassa lapsuudessani. Ehkä sain siitä " tarpeeksi" .
Kannatan itsekin kierrätystä, mutta molemmille lapsilleni ostan samanlaiset toppapuvut, kurikset,s isävaatteet- maksoi mitä maksoi- ykkösvaatteet ovat uudet, kakkosvaatteet voivat olla (merkkivaatteita lue kestäviä) kierrätyksestä, kirpparilta, sukulaisilta...
Itselleni ostan jotakin kalliimpaa about kerran vuodessa, marimekkoa tms.
Joku pitää tuhlaamisena, mutta visualistina olen tyytyväinen lasteni garderoobiin. Jokainen taplaa tyylillään.