Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä löytää vanhanaikainen, konservatiiivinen nainem?

Vierailija
06.02.2022 |

Missä yleensä vietätte aikaa jossa teihin voi törmätä? Millaisista miehistä kiinnostutte?

Kommentit (532)

Vierailija
81/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisilla kuukausituloilla ajattelit vaimon ja perheen yksin elättää? Talo, autot, vaatteet, harrastukset, lomat.... Harva haluaa kotivaimoksi vuokrakaksioon. Saa olla tosi kovat tulot jos meinaa edes keskiluokkaisen elintason kustantaa. Huomaa, että Suomen verotuksen vuoksi esim. 6000 euron bruttoliksa ei riitä samaan elintasoon kuin 2 x 3000 euron bruttoliksat. Toisin sanoen sinun pitää tienata vähintään 2,5-3 kertaa keskipalkan verran tarjotaksesi kahden keskituloisen elintason perheellesi.

Hän puhui vaatimattomista... mahtaako olla köyhä?

Tätä minäkin veikkaan. Mutta tajuaakohan hän, ettei se vaatimaton pukeutumistyyli paljon lohduta? Lapset tulee kalliiksi, asuminen keskusta-alueilla on kallista ja syrjäseuduilla taas tarvitaan kaksi autoa + polttoaineet, jne.

Mitä mahtaa kuulua pakettiin. Ehkä hän haluaa olla ainut lapsi, ja kaupassa käydään kerran viikossa. Okei nyt kuulostaa jo pelottavalta...

Pieni halpa asunto jossain Jumalan selän takana. Ei toista autoa, koska eihän vaimon tarvitse kotoa mihinkään liikkua. Ja kun vaimon ei tarvitse liikkua niin ei se tarvitse harrastuksiakaan, ei kahvilalounaita tai kavereiden tapaamisia, ei shoppailua tai kampaamokäyntejä, syököön näkkäriä himassa ja puunatkoon kämppää. Kotityöthän ne on muutenkin kunnon kotirouvan rakkaimmat harrastukset.

Tämähän taitaa olla se ap:n suunnitelma. Omat rakkaimmat kotirouvan harrastukset ovat kyllä siivoaminen, meillä käy sen lisäksi siivooja kerran viikossa, ostin juuri uuden 800e robotti-imurin, ikkunat pitää pesettää ensi kuussa. Pelkkä tämän asunnon vastike on melkein 900e kuussa vaikka velaton onkin. En ehdi aina laittaa ruokaa niin meidän perheessä woltataan paljon. Kaikki tämä pitää kotirouvan virkeänä ja iloisena, mutta meillä pelkät peruskulut kuukaudessa ovat 8k+. Tähän pitäisi vielä lisätä minulle eläkevakuutus ja sijoituksia. Riittääkö ap:n pelimerkit tällaiseen?

Vierailija
82/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, täällä on kotirouva. En vihaa miehiä enkä ole kenenkään kokeman sukupuoliroolin tiellä. Olen silti feministi ja niin on miehenikin. Me olemme yhdessä sopineet että minä jään kotiin ja tuen hänen uraansa. Siivoan, hoidan ruoat ja lapset. Mies on ensisijaisesti puolisoni ja tuo leivän pöytään. Minulla on ihan yhtä suuri käyttöoikeus omaisuuteemme kuin miehellä.

Kotirouvaksi ei taloudellisesti kannata jäädä ellei miehellä ole oikeasti kunnon tulot ja/tai omaisuutta. Tämä ei merkitise mitään 100k vuosituloja vaan paljon isompia. Minulle on taattu tulevaisuus taloudellisesti myös vaikka mies sairastuisi, jättäisi minut tai kuolisi.

Osaatko kertoa, mikä sinussa on feminismiä? Kannatatko naisvaltaa politiikassa vain sen takia että he ovat naisia, luuletko, että naisen markka on sitä ja tätä, vai mahdollisesti oletko sitä mieltä, että transgender ideologian sanan saattaminen on terveellistä eikä muualta kopioitua/ohjattua?

Kun tuo termi on niin värittynyt aivan kuten ne loppuun kulutetut rasismit ja tasa-arvot niin pääsee paremmin kiinni mitä toinen tarkoittaa kun tietää mistä on kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain muslimi maasta

Vierailija
84/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi vau, joku haluaa vanhanaikaisen naisen!

En tiennytkään, että joku haluaa elää vanhanaikaisesti ja konservatiivisesti. Siis haluat parisuhteen, jossa sinulle nalkutetaan, (koska se, jos mikä on perinteistä) jos satut istahtamaan paikallesi? Ja todellakin haluat, että appivanhemmat asuvat saman katon tai luolan (en tiedä, kuinka perinteisestä naisesta puhut) alla. Ja vieläpä haluat elää suhteessa, jossa ei ole seksiä, koska se on uuden ajan hömpötyksiä eikä todellakaan konservatiivista. Tai seksiä on, mutta vain silloin, kun olette hankkimassa lapsen, koska kaikki muu seksuaalinen on syntiä. Samoin ehkäisy ja sähköiset vimpaimet ovat uuden ajan hömpötyksiä!

Täytyy tykätä sitoutumisestasi, onnea matkaan! Harmikseni en osaa neuvoa, mistä vanhanaikaisia naisia löytyy. Ehkä kiviajalta?

Vierailija
85/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ajaudutaan ihan täysin pois aiheesta, onko se syyntakeetonta vai ei sitä en osaa sanoa. Kaikki tietävät, mitä vanhanaikainen ja etenkin konservatiivinen nainen tarkoittaa.

- Sitä, että tykkää laittaa ruokaa.

- Koti on tärkeä ja merkityksellinen entiteetti elämässä.

- Haluaa perheen koska ymmärtää intuitiivisesti sen tuoman onnen ja jatkumon.

- Tasapainottaa hyvää miestä ja hänen maskuliinisia tarpeitaan naisen kanssa ja elämässä yleensä.

- Nauraa woke-kulttuurille.

- Mojova perse ja pyöreät rinnat.

- Osaa jotain käytännön hyödyllisiä taitoja kuten ensiapua, hoitotyötä, arkkitehtityöhön liittyvää suunnittelua ja piirtämistä, hyvät ruoanlaittotaidot (tämä on yllättävän harvinaista nykyaikana)

Eli sitä Ap varmaan tarkoitti, että mistä tuonkaltaisia löytää? Menevät kun kuumille kiville!

Kuinka paljon sinun mielestä miehen pitää tienata pystyäkseen ylläpitämään vaimon ja lapset?

Vierailija
86/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ajaudutaan ihan täysin pois aiheesta, onko se syyntakeetonta vai ei sitä en osaa sanoa. Kaikki tietävät, mitä vanhanaikainen ja etenkin konservatiivinen nainen tarkoittaa.

- Tasapainottaa hyvää miestä ja hänen maskuliinisia tarpeitaan naisen kanssa ja elämässä yleensä.

- Osaa jotain käytännön hyödyllisiä taitoja kuten ensiapua, hoitotyötä, arkkitehtityöhön liittyvää suunnittelua ja piirtämistä, hyvät ruoanlaittotaidot (tämä on yllättävän harvinaista nykyaikana)

Eli sitä Ap varmaan tarkoitti, että mistä tuonkaltaisia löytää? Menevät kun kuumille kiville!

Siis mistä tää arkkitehtiosaamisvaatimus putkahti :D Tuli aika puskista!

Vierailija
87/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se olisi mahdollista kristitylle Afganistanin vuorilla olisi puhtaita naisia.

Vierailija
88/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Ap:n tuleva vaimo olisi käynyt esim. arkkitehtiopinnot jos haluaisi jättäytyä kotirouvaksi?

Sinä kerrot vain siitä mitä konservatiivinen tarkoittaa sinulle. Ei se ole mikään universaali määritelmä, kuten olisit huomannut jos olisit tämänkin ketjun lukenut. Et mainitse esimerkiksi seksuaalisuutta ollenkaan vaikka joillekin se tuntuu olevan tärkein konservatiivisuuden mittari.

Vierailija
89/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, täällä on kotirouva. En vihaa miehiä enkä ole kenenkään kokeman sukupuoliroolin tiellä. Olen silti feministi ja niin on miehenikin. Me olemme yhdessä sopineet että minä jään kotiin ja tuen hänen uraansa. Siivoan, hoidan ruoat ja lapset. Mies on ensisijaisesti puolisoni ja tuo leivän pöytään. Minulla on ihan yhtä suuri käyttöoikeus omaisuuteemme kuin miehellä.

Kotirouvaksi ei taloudellisesti kannata jäädä ellei miehellä ole oikeasti kunnon tulot ja/tai omaisuutta. Tämä ei merkitise mitään 100k vuosituloja vaan paljon isompia. Minulle on taattu tulevaisuus taloudellisesti myös vaikka mies sairastuisi, jättäisi minut tai kuolisi.

Osaatko kertoa, mikä sinussa on feminismiä? Kannatatko naisvaltaa politiikassa vain sen takia että he ovat naisia, luuletko, että naisen markka on sitä ja tätä, vai mahdollisesti oletko sitä mieltä, että transgender ideologian sanan saattaminen on terveellistä eikä muualta kopioitua/ohjattua?

Kun tuo termi on niin värittynyt aivan kuten ne loppuun kulutetut rasismit ja tasa-arvot niin pääsee paremmin kiinni mitä toinen tarkoittaa kun tietää mistä on kysymys.

En vaadi naisvaltaa poliitikassa, mutta ymmärrän historian ja sosiologian kannalta sen että mikäli kannustimia muutokseen ei ole, ei muutosta tule. Kannatan ehdottomasti tasa-arvoa, ymmärrän että naisilla on lasikatto monessa asiassa. Tasa-arvo merkitsee minulle sitä että ollaan samanarvoisia vaikka oltaisiin erilaisia, eikä se erilaisuus ole sidottu millään lailla sukupuoleen. Ymmärrän myös että nykyinen patriarkaalinen kulttuuri sisältää myös miehille huonoja juttuja - asepalvelus on vain miehille vaikka voisi olla kaikille, huoltajuusasioissa naisia pidetään edelleen etusijalla.

Olen intersektionaalinen feministi. Transgenderasiat ovat äärimmäisen vaikeita ja näissä asioissa pitäisi varmaankin luottaa henkilöön itseensä ja hänen lääkäriinsä. Heiltä ei pitäisi vaatia sterilisaatiota eikä minkäänlaisia leikkauksia, miehen ja naisen roolit ovat liian ahtaat ja jos ihmiset aidosti saisivat olla omia itsejään, uskon että se näkyisi isona lukuna leikkausten vähenemisessä. Mutta esim hormoniblokkerit ovat todella vaikea asia, esim jos transtytön vartalo ei saa kypsyä poikana ja miehenä jotta säästytään miehekkäämmältä ulkonäöltä, luustolta ja ääneltä, ei esim penis koskaan kypsy ja siitä ei saa aikuisen naisen vaginaa. Tieteilijänä minusta on omituista että sukupuoli typistetään transkeskustelussa pelkästään biologiaan. Jos ihminen kokee olevansa nainen, hän on nainen. Sukupuoli on moninainen kokemus ja ennenkaikkea sosiaalinen. Jos pelätään väärinkäytöksiä esim pukuhuoneissa, miksei voida siirtyä pukukoppeihin?

Mieheni on musta -> lapseni käyvät ”onneksi” valkoisesta, mutta eivät ole. Joten rasismia olemme kokeneet ihan henkilökohtaisesti.

En kuitenkaan minkään olosuhteen alla vihaa miehiä, minusta miehet ovat aivan yhtä mahtavia kuin kaikki muutkin. Meidän perheessämme päätökset ollaan tehty pääasiassa yhdessä ja kompromisseja on tehnyt kumpikin osapuoli. Meillä päädyttiin hyvinkin perinteiseen systeemiin ja se sopii meille. Aivan yhtä hyvin muille perheille sopii erilaiset järjestelyt. Sitä feminismi minulle syvimmillään on - mahdollisuuksia kaikille.

T. Tuo kotirouva

Vierailija
90/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tasapainottaa hyvää miestä ja hänen maskuliinisia tarpeitaan naisen kanssa ja elämässä yleensä."

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa?

Riittävän heikko ja alistuva saadakseen miehen tuntemaan itsensä vahvaksi ja dominoivaksi? Riippumatta siitä, onko mies näitä asioita oikeasti... Yleensä ei, jos se maskuliinisuus ei pääse oikeuksiinsa ilman että sitä korostetaan heikommalla naisella.

Vierailija
91/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tasapainottaa hyvää miestä ja hänen maskuliinisia tarpeitaan naisen kanssa ja elämässä yleensä."

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa?

Riittävän heikko ja alistuva saadakseen miehen tuntemaan itsensä vahvaksi ja dominoivaksi? Riippumatta siitä, onko mies näitä asioita oikeasti... Yleensä ei, jos se maskuliinisuus ei pääse oikeuksiinsa ilman että sitä korostetaan heikommalla naisella.

Heikko mies tarvitsee alisteisen naisen. Hyi.

Vierailija
92/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaadi naisvaltaa poliitikassa, mutta ymmärrän historian ja sosiologian kannalta sen että mikäli kannustimia muutokseen ei ole, ei muutosta tule. Kannatan ehdottomasti tasa-arvoa, ymmärrän että naisilla on lasikatto monessa asiassa. Tasa-arvo merkitsee minulle sitä että ollaan samanarvoisia vaikka oltaisiin erilaisia, eikä se erilaisuus ole sidottu millään lailla sukupuoleen. Ymmärrän myös että nykyinen patriarkaalinen kulttuuri sisältää myös miehille huonoja juttuja - asepalvelus on vain miehille vaikka voisi olla kaikille, huoltajuusasioissa naisia pidetään edelleen etusijalla.

Olen intersektionaalinen feministi. Transgenderasiat ovat äärimmäisen vaikeita ja näissä asioissa pitäisi varmaankin luottaa henkilöön itseensä ja hänen lääkäriinsä. Heiltä ei pitäisi vaatia sterilisaatiota eikä minkäänlaisia leikkauksia, miehen ja naisen roolit ovat liian ahtaat ja jos ihmiset aidosti saisivat olla omia itsejään, uskon että se näkyisi isona lukuna leikkausten vähenemisessä. Mutta esim hormoniblokkerit ovat todella vaikea asia, esim jos transtytön vartalo ei saa kypsyä poikana ja miehenä jotta säästytään miehekkäämmältä ulkonäöltä, luustolta ja ääneltä, ei esim penis koskaan kypsy ja siitä ei saa aikuisen naisen vaginaa. Tieteilijänä minusta on omituista että sukupuoli typistetään transkeskustelussa pelkästään biologiaan. Jos ihminen kokee olevansa nainen, hän on nainen. Sukupuoli on moninainen kokemus ja ennenkaikkea sosiaalinen. Jos pelätään väärinkäytöksiä esim pukuhuoneissa, miksei voida siirtyä pukukoppeihin?

Mieheni on musta -> lapseni käyvät ”onneksi” valkoisesta, mutta eivät ole. Joten rasismia olemme kokeneet ihan henkilökohtaisesti.

En kuitenkaan minkään olosuhteen alla vihaa miehiä, minusta miehet ovat aivan yhtä mahtavia kuin kaikki muutkin. Meidän perheessämme päätökset ollaan tehty pääasiassa yhdessä ja kompromisseja on tehnyt kumpikin osapuoli. Meillä päädyttiin hyvinkin perinteiseen systeemiin ja se sopii meille. Aivan yhtä hyvin muille perheille sopii erilaiset järjestelyt. Sitä feminismi minulle syvimmillään on - mahdollisuuksia kaikille.

T. Tuo kotirouva

Sivusta, mutta ajatuksesi kuulostavat todella fiksuilta. Tykkään erityisesti tuosta: "Tasa-arvo merkitsee minulle sitä että ollaan samanarvoisia vaikka oltaisiin erilaisia, eikä se erilaisuus ole sidottu millään lailla sukupuoleen." Aika samoja juttuja olen miettinyt itsekin. Miehet ja naiset on keskimäärin erilaisia, mutta ei näiden erojen hyväksyminen tarkoita sitä että pitäisi kieltää niiden oman sukupuolen muotista poikkeavien tarpeet tai oikeudet. Tasa-arvoa ei ole se että kaikki naiset pakotetaan töihin eikä se että kaikki pakotetaan kotiin. Vaan se, että jokainen saa itse valita.

Vierailija
93/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään laittaa ruokaa. Se on itse asiassa niitä harvoja kotitöitä, joista ylipäänsä tykkään. Tänään oli puolisolle uuniperunaa ja sillitartaria, kun hän niitä toivoi. Myös karjalanpaisti on yksi lähes viikottainen ruoka, mitä hänelle teen, koska se on hänen suosikkejaan. Tänään jälleen myös leivoin hänelle suklaisia cupcakeja, koska hän pitää niistä. Itselleni teen vegaanista ruokaa enkä syö sokeria eli en niitä cupcakeja enkä mitään muitakaan herkkuja.

Koti on minulle rakas ja tärkeä paikka. Rakastan erityisesti puutarhanhoitoa ja viherkasveja. Pidän myös käsitöiden tekemisestä. Sisustamisesta en ole erityisen innostunut enkä varsinkaan ostele tuikkukippoja tai kausiverhoja (mutta jos ostan, niin ostan vain yhteisesti sovittuja tavaroita omilla rahoillani).

Myös kahden aikuisen perhe on määritelmän mukaan perhe. Eli kyllä, halusin perheen ihan kuten puolisonikin. Puolisoni maskuliiniset tarpeet huomioin erittäin hyvin, usko pois ;-)

Minulla on EA1-kortti, työskentelen ammatissa, jonka kautta parannetaan vanhusten asemaa (vaikka itse en heitä työssäni kohtaakaan), en ole hyvä piirtäjä mutta doodlailen kyllä.

Takapuoleni on aina ollut, kuulemma, hyvä. Ja ex vertasi minua kurvieni puolesta 50-luvun autoon. Sittemmin on tietysti ikä tehnyt tehtäviään enkä enää luultavasti läpäisisi kynätestiä, en tosin ole kokeillut.

Arkkitehtuuriseen piirtämiseen en valitettavasti kykene (paitsi jos lasketaaan puutarhasuunnittelu) enkä ymmärrä, miksi pitäisi nauraa woke-kulttuurille, muuten olisin - pelottavaa kyllä - ilmeisen konservatiivinen nainen.

Täytyy siis sanoa, että varsin mielenkiintoinen määritelmä konservatiiviselle naiselle!

Vierailija
94/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku mies nyt tulla kertomaan, miten paljon palkkaa miehellä pitää olla perheen elatukseen? Keskustellaan sitten, onko summa realistinen.

Vierailija
95/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku mies nyt tulla kertomaan, miten paljon palkkaa miehellä pitää olla perheen elatukseen? Keskustellaan sitten, onko summa realistinen.

No jos mietitään minimipalkkaa esim meidän 4hlö perheen mukavaan elämiseen. Niin kyllä se varmaan olisi nettona 14k/kk ja omaisuutta takana. Ilman omaisuutta varmaan lähemmäs 20k/netto.

T. Kotirouva

Vierailija
96/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tännekin keskusteluun tulvii näitä mieshiä vihaavia feministejä jotka haukkuvat ap:ta kun kehtaakin toivoa itselleen kunniallista naista. Kyllä naissukupuoli ons se itsekkäämpi sukupuoli.

Ai, minusta Ap ei kyllä ole puhunut kunniallisuudesta, vaan haluaa kävelevän kodinkoneen joka antaa seksiä.

Ai, minusta Ap ei kyllä ole puhunut kävelevästä kodinkoneesta tai seksiä sisältävästä suhteesta.

Vierailija
97/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos mietitään minimipalkkaa esim meidän 4hlö perheen mukavaan elämiseen. Niin kyllä se varmaan olisi nettona 14k/kk ja omaisuutta takana. Ilman omaisuutta varmaan lähemmäs 20k/netto.

T. Kotirouva

Lisään vielä selitystä että miksei ainakaan minulle riitä se mitä tienaisimme yhdessä. Koska kotirouvana oleminen vaatii aika ison luottamushypyn. Tiedän että minun opintoni ovat auttamatta vanhentuneita 10 vuoden aikana ja minulla oli tavoitteet aika korkealla. Tein uhrauksen myös siinä että nautin todella alastani. Minulla täytyi olla kunnon takuut siitä että en jää puille paljaille vaan minulla on kunnon taloudellinen turvaverkko tapahtui mitä tapahtui.

Vierailija
98/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kotirouva

Aika kovat vaatimukset jos nettona puhutaan. Kyllä tuo minusta bruttonakin ihan mukavaan peruselämään riittäisi. Esim. kahden keskituloisen työssäkäyvän perheen elintason saavuttamiseen yhdellä palkalla riittää jo joku 10 000 bruttotulo. Mutta jos haluaa rikkaan perheen elämän yksillä tuloilla niin siinä on tietysti taivas vaan rajana miten paljon rahaa siihen saa uppoamaan.

Vierailija
99/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se olisi mahdollista kristitylle Afganistanin vuorilla olisi puhtaita naisia.

Jos nyt olisit vaikka itse ensin se kunnon kristitty. Sitten löytäisit kunnollisen kristityn naisen, eikä tarvitsisi muslimeja kaihota.

Vierailija
100/532 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kotirouva

Aika kovat vaatimukset jos nettona puhutaan. Kyllä tuo minusta bruttonakin ihan mukavaan peruselämään riittäisi. Esim. kahden keskituloisen työssäkäyvän perheen elintason saavuttamiseen yhdellä palkalla riittää jo joku 10 000 bruttotulo. Mutta jos haluaa rikkaan perheen elämän yksillä tuloilla niin siinä on tietysti taivas vaan rajana miten paljon rahaa siihen saa uppoamaan.

Ei meilläkään missään palatsissa asuta. Ihan normaalissa 120m2 asunnossa Eteläisessä Helsingissä. Meillä ei ole kuin yksi auto. Että kuka mitäkin rikkaana pitää.

T. Tuo kotirouva