Uusi tutkimus: Käsin kirjoittaminen auttaa oppimisessa rajusti – Ruudun tuijottaja oppii vain näkemään, kirjoittaja parempi ”kaikilla muilla tavoilla”
Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan käsin kirjoittaminen auttaa ihmisiä oppimaan. Motorinen tuntu kynän käytöstä tuottaa ihmisaivoissa syvemmän oppimiskokemuksen. Kynää ja paperia käyttäneet koehenkilöt kykenivät myös yleistämään oppimansa asiat paljon paremmin. ”Ostakaa lapsille kyniä”, kehottaa tutkimuksen tekijä.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/taas-uusi-tutkimus-kasin-kirjoit…
Kommentit (29)
Tuo on tiedetty jo kauan, mutta Suomessakin opetushallitus haluaa rikkoa kaiken hyvin toimivan Suomen kouluissa. Ostetaan lisää läppäreitä sadoilla miljoonilla turhan takia.
Erinomainen aihe, voikun opetushallitus näkisi ja ymmärtäisi...
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tiedetty jo kauan, mutta Suomessakin opetushallitus haluaa rikkoa kaiken hyvin toimivan Suomen kouluissa. Ostetaan lisää läppäreitä sadoilla miljoonilla turhan takia.
Kyllähän niillä läppäreilläkin oma paikkansa täydentäjinä on, mutta käsin kirjoittamisen tärkeyttä ei pitäisi unohtaa.
Ainakin minun tapauksessani totta. Opiskelin lukiovenäjän 80-luvun alussa, mutta en osaa puhua sitä ollenkaan. Kirjoittaa osaan, koska kaikki oli pakko kirjoittaa nimenomaan kynällä, ja kaunokirjoituksen kiekurat jäivät syvälle mieleen.
Yllä olevan muuten kirjoitin, ennen kuin luin tuon artikkelin. Osui aika hyvin kohdalleen.
Pelkkä ruudun tuijottaminen surkastuttaa muutenkin motoriset taidot
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuon maalaisjärjellä tajuaa. Olen ollut huolissani siitä, ettei kouluissa enää paljoa kirjoiteta kynillä.
Näinhän se on, mutta tutkimuksiin ei rahoitusta tipu maalaisjärjen perusteella, vaan tarvitaan näyttöä.
Ajatelkaa, Susanna Koskikin tajusi tämän jokin aika sitten.
Tietysti. Jos luet ja kirjoitat, siinä on jo kaksi toimintoa. Kauan on tiedetty, että on eri oppimistyylejä. Yksi oppii hyvin lukemalla, toinen kuulemalla ja kolmas kokemalla. Useimmat oppivat näiden sekoituksella
Mitä jos kirjoittaa koneella?
Veikkaan että tätä on tutkittu käsinkirjoittamisen näkökulmasta ja tulos on siksi vääristynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kirjoittaa koneella?
Veikkaan että tätä on tutkittu käsinkirjoittamisen näkökulmasta ja tulos on siksi vääristynyt.
Mihin "ostakaa lapsille kyniä" mielestäsi viittaa? Miksi käsin kirjoittamisen tutkiminen käsin kirjoittamisen näkökulmasta vääristäisi tulosta?
Li Andersson: - Yhteiskunta on muuttunut.
Meille neuvoi lukion fysiikanopettaja jo 20 vuotta sitten, että tunnilla kannattaa tehdä muistiinpanoja, vaikka niitä ei edes lukisi. Pelkkä muistiinpanojen tekeminen johtaa parempaan oppimiseen ja muistamiseen. Ei ole väliä, kirjoittaako kaiken mahdollisen vai pelkät ydinkohdat, joka tapauksessa kuultua prosessoi aktiivisesti.
Tämän takia teen aina työpalavereissakin omia muistiinpanoja.
Kyllä, olen tämän ihan itsessänikin huomannut. Kun kynällä kirjoitan asian muistiin, muistan sen myös paremmin.
joten tavalliselle kynä-paperi-kirjoittamiselle lähtee iso peukku.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuon maalaisjärjellä tajuaa. Olen ollut huolissani siitä, ettei kouluissa enää paljoa kirjoiteta kynillä.
Samma här!
Eiköhän kynällä kirjoittamisen ja jopa kaunokirjoituksen taito ennen pitkää palaa, kunhan opetushallituksen, opetusministeriön, Karvin yms. laitosten henkilöstö ikääntyy ja vaihtuu ja pyörä keksitään uudelleen. Jollain toisella nimellä tietysti, ehkäpä ulkomaan mallin mukaan kursiivi olisi hyvä?
Ei ne tajuu, eihän Vesakaan tajunnu.
Eihän tämä mikään uusi havainto ole.
t. äiti ja ope
Kyllä minulla ainakin ajattelu toimii ihan eri tavalla, kun raapustelen juttuja käsin. Tänään viimeksi olen kirjoitellut perinteiseeen tyyliin. Harrastan sitä joka päivä.