Jos työllistymisen este on tosiaan liian suuret tuet niin miksei niitä leikata?
Turhaan tulee joku aktiivimalli2 jos oikea syy on tiedossa.
Järkevintä olisi maksaa se kansalaispalkka. Mutta sitten Kelasta JS sossusta jäisi kymmeniä tuhansia työttömiksi.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ollaan saatu jo noottia liian pienistä tuista. Leikkaamisen sijaan pitäisi tehdä helpommaksi työnteko tukien saamisen ohessa.
Joka oli virheellinen nootti ja se vedettiin takaisin.
Ulkomailla kun on yksi tukipaketti minkä saat, Eu ei ollut huomioinut, että lähes kaikki saavat toimeentulotuen lisäksi asumistukea ja jotkut vielä harkinnanvaraista tukea.
Kun kaikki tuet mitä ihmiset saavat lasketaan yhteen, niin Suomi on Euroopan kärkimaita tukien antamisessa.
Tämä tukien hyvä taso pätee tilanteessa jossa saa useampaa tukea päällekkäin eli esim kombo työmarkkinatuki +asumistuki ja tt-tuki. Silloin Suomi sijoittuu tukien määrässä aivan kärkitasoon. Mutta tämä ei poista sitä ikävää tosiasiaa että moni joutuu elämään yhdellä tuella joka tietenkin on riittämätön.
TT-tuki on tarkoitettu vain väliaikaiseksi avuksi. Nykyään monelle pysyvä tulonlähde.
Jutut liian isoista tuista on valeuutisia. Vähän sitä mitä Trump käytti.
Media suoltaa tätä ideologiaa ja kansan jakautumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.maailma.net/uutiset/sosiaaliturva-ei-suomessa-riita-elamise…
Suomi on viime vuosina saanut useita huomautuksia YK:n TSS-oikeuksien komitealta ja Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitealta siitä, ettei perusturvan taso ole riittävä.
Sopimusten mukaan perusturva suhteutetaan valtion omaan tulotasoon, joten Suomi ei voi puolustautua sanomalla, että muissa maissa tilanne on vielä huonompi, tutkijat muistuttavat.
Heidän mukaansa Suomi ei kuitenkaan ota suosituksia kovin vakavasti. Yksi syy on se, että perinteisesti länsimaissa ei mielletty taloudellisia ja sosiaalisia oikeuksia ihmisoikeuksiksi, vaan mieluummin on puhuttu sananvapauden ja kokoontumisvapauden kaltaisista kansalaisoikeuksista ja poliittisista oikeuksista.
Eli väite suurista tuista ei pidä paikkaansa.
Luepas se lähde jonka linkitin. Siinä on selitetty syy miksi Suomi on noottia saanut. Kyllä tukikombo on aivan Euroopan kärkeä. Mutta kaikki eivät saa useita tukia päällekkäin. Tällöin se perusturva on riittämätön.
Ei ole liian isot tuet, vaan liian pienet palkat.
Jos palkka on niin pieni, että se menee kokonaisuudessaan työssäkäyntikuluihin, se on liian pieni.
Ne ovat todellisia poikkeustapauksia, joissa tuet ovat oikeasti niin isot, että normaali palkkatyö ei kannata. Esim. yksinhuoltaja, jolla monta lasta, ja koulutus matalapalkka-alalle tai ei koulutusta lainkaan. Tai konkurssin tehneen firman ex-toimitusjohtaja, joka saa ansiosidonnaista työttömyyskorvausta enemmän kuin keskituloinen saa palkkaa.
Itse olen keskituloisen palkansaajan työtön puoliso. Syy, miksi en työllisty, on se, että minua ei kutsuta työhaastatteluihin. Viimeisen 15 vuoden aikana olen saanut töitä 50% tapauksista, kun olen työhaastatteluun päässyt. Ne ovat olleet määräaikaisia työsuhteita. Mutta vain n. 1% työhakemuksistani on reagoitu yhtään millään tavalla. Tähän lasketaan myös "tällä kertaa valintamme ei osunut sinuun" tms. viestit.
Niin, työttömäthän sen päättää kuka heidät palkkaa.
Mä saan 2 lapsen äitinä päivärahaa 660e.
Menisin mielellään töihin josta saisi vaikka 1200e käteen. En vain pääse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmiset ovat hyvään tottuneet, ja jos joku yrittää tukiin puuttua, niin häntä ei enää äänestetä.
Kokoomushan niihin on valmis puuttumaan ja kiikkuvat galluppien ykkösenä.
”Sosiaalitukia pitää leikata hyvinvointivaltion tervehdyttämiseksi, sanoo kokoomuksen Kai Mykkänen.” HS
Suuret eläkkeet ovat kaiken talousahdingon syynä lisäksi pääministeri
Vierailija kirjoitti:
Ei syy ole työttömyysturvan suuruudessa. Lain pitäisi velvoittaa ottamaan vastaan työ kuin työ, johon työnantaja on valmis palkkaamaan. Nyt näilläkin palstoilla mietitään, että kannattaako mennä töihin, kun palkka on vain 2000/kk. Tämä on epäkohta.
Voi kun olisikin noin hyvä palkka. Suurimmassa osassa työvoimapula-aloista kun ei päästä edes kympin tuntipalkoille.
Ongelma on myös osa-aikatyöstä rankaisu. Minusta kaikki saisivat tienata ainakin 300€ ilman mitään leikkauksia, poislukien toimeentulotuki, siitä eteenpäin tukia pitäisi leikata sitä mukaan, kun tulot nousee, eikä niin, ettet tiedä saatko tukia, jos työ päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömyysturvasta leikattaisi niin sossusta saa lopun. perusosa on vähän yli 500e. Se pitää jäädä elämiseen kk.
Ei tarvitse jos on omistusasunto ja edes toinen on töissä ja jotain säästöjä (vaikka ne olisi tarkoitettu vuotavan katon remonttiin). Laskin että jos minä jäisin työttömäksi niin jäisi 300€/hlö, 2 aikuista ja 2 lasta.
Ei tuet ole liian suuret, niillä pärjää juuri ja juuri. Työllistymisen todellinen este on liian pienet palkat. Jos palkka on sitä suuruusluokkaa minkä saa tuista niin ei se kannusta töihin joten palkkojen pitää olla suuremmat jolloin työn teko houkuttaa ja ostovoima myös nousee ja luo lisää työpaikkoja.
Pitää ymmärtää, että hallituksen ideologia on sosialismi. Se vaatii korkeita julkisia menoja. Näin ollen rahaa on syydettävä vaikka työttömien syrjäyttämiseen.
Kyllä mun työllistymisen este on kaikkea muuta kuin tuet.
Vierailija kirjoitti:
Koska ollaan saatu jo noottia liian pienistä tuista. Leikkaamisen sijaan pitäisi tehdä helpommaksi työnteko tukien saamisen ohessa.
Eli kaikkien kannattaisi olla ensin työttömänä, jotta saa sekä tuen että palkan mennessään töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuet ole liian suuret, niillä pärjää juuri ja juuri. Työllistymisen todellinen este on liian pienet palkat. Jos palkka on sitä suuruusluokkaa minkä saa tuista niin ei se kannusta töihin joten palkkojen pitää olla suuremmat jolloin työn teko houkuttaa ja ostovoima myös nousee ja luo lisää työpaikkoja.
Palkka on tuottosi mukainen eli jos et tuo firmaan rahaa, ei sinulle kannata isompaa palkkaa maksaa. Ryhdy yrittäjäksi ja määrää itse tulosi, jos pidät palkkoja liian pieninä.
Vierailija kirjoitti:
Ei syy ole työttömyysturvan suuruudessa. Lain pitäisi velvoittaa ottamaan vastaan työ kuin työ, johon työnantaja on valmis palkkaamaan. Nyt näilläkin palstoilla mietitään, että kannattaako mennä töihin, kun palkka on vain 2000/kk. Tämä on epäkohta.
Niin sehän on kuulemma köyhä joka tienaa 1800e kuussa Suomessa ja ymmärrän kyllä kun meneehän tuostakin jo ainakin kolmannes vuokraan, helsingissä yli puolet jos haluaa katon päälle. Mutta sitten onhan sekin totta että jos olet työtön saatat päästä näihin mukaviin työllistämistoimiin eli tekemään samaa hommaa mutta korvaus siitä on sitten huimat alta 700 euroa kuussa. Näihin toimiin sitten jos ei suostu eikä onnistu itseään muuten työllistämään mahdolliset etuudet ja tuet katkaistaan.
Tldr: älä koskaa sairastu tai joudu työttömäksi jos ei ole miltsiä taskun pohjalla koska valtio kyllä vie puolet palkasta veroina mutta takaisin päin on nihkeä rahaa liikuttelemaan jos käy niin että olet huonossa tilanteessa ja tarvitset apua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liian isot tuet, vaan liian pienet palkat.
Jos palkka on niin pieni, että se menee kokonaisuudessaan työssäkäyntikuluihin, se on liian pieni.
Ne ovat todellisia poikkeustapauksia, joissa tuet ovat oikeasti niin isot, että normaali palkkatyö ei kannata. Esim. yksinhuoltaja, jolla monta lasta, ja koulutus matalapalkka-alalle tai ei koulutusta lainkaan. Tai konkurssin tehneen firman ex-toimitusjohtaja, joka saa ansiosidonnaista työttömyyskorvausta enemmän kuin keskituloinen saa palkkaa.
Itse olen keskituloisen palkansaajan työtön puoliso. Syy, miksi en työllisty, on se, että minua ei kutsuta työhaastatteluihin. Viimeisen 15 vuoden aikana olen saanut töitä 50% tapauksista, kun olen työhaastatteluun päässyt. Ne ovat olleet määräaikaisia työsuhteita. Mutta vain n. 1% työhakemuksistani on reagoitu yhtään millään tavalla. Tähän lasketaan myös "tällä kertaa valintamme ei osunut sinuun" tms. viestit.
Samaan aikaan eli 15 vuoden aikana olen hakenut 4 työpaikkaan ja päässyt niistä jokaiseen. Kyse on siis todennäköisesti siitä, että osaamistasi ei tarvita.
asiantuntija tuppurainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sehän on kuulemma köyhä joka tienaa 1800e kuussa Suomessa ja ymmärrän kyllä kun meneehän tuostakin jo ainakin kolmannes vuokraan, helsingissä yli puolet jos haluaa katon päälle. Mutta sitten onhan sekin totta että jos olet työtön saatat päästä näihin mukaviin työllistämistoimiin eli tekemään samaa hommaa mutta korvaus siitä on sitten huimat alta 700 euroa kuussa. Näihin toimiin sitten jos ei suostu eikä onnistu itseään muuten työllistämään mahdolliset etuudet ja tuet katkaistaan.
Tldr: älä koskaa sairastu tai joudu työttömäksi jos ei ole miltsiä taskun pohjalla koska valtio kyllä vie puolet palkasta veroina mutta takaisin päin on nihkeä rahaa liikuttelemaan jos käy niin että olet huonossa tilanteessa ja tarvitset apua.
Ongelmana on se, että työtön ei suostu lukemaan työkokeilun ohjeita. Silloin ei olla töissä, silloin ollaan tutustumassa alaan tai ammattiin. Ei siis tarvitse tehdä itsenäisesti mitään eikä siitä saa karenssia, jos ei tee. Sopimuksen mukaan kun on koko ajan ohjauksessa ja jos ohjaaja ei ole tekemässä samaa asiaa, niin sen tekemisen voi ihan lainkin mukaan lopettaa samantien.
Vika on työttömissä, jotka luulevat saavansa työpaikan, vaikka työkokeilun päätteeksi ei ole edes tarkoitus työllistyä, vaan mennä opiskelemaan.
Kp. selkeyttäisi ja antaisi hieman pelivaraa. Ei olisi oikein, jos se tulisi kaikille, vaan vain sellaisille, joilla on kp:tä pienemmät tulot. Toisaalta kp. vähentäisi virkarottien tarvetta eikä ikivirasta irtisanota. Hyvästi kp.