Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nolottaako jokin kasvatukseen liittyvä asia!

Vierailija
15.06.2015 |

Minua nolottaa se, kun esikoinen oli 10 kk ja pisteli hiekkalaatikolla hiekkaa suuhun, enkä kieltänyt häntä! Tuttava lastentarhanope sattui näkemään ja kysyi aidosti hämmästyneenä, miksen kiellä tai estä lastani. Olin juuri lukenut lehtijutun, jossa kirjoitettiin, että lapsen pitää antaa maistelemalla tutustua ympäröivään maailmaan :)

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 22:07"]Mua nolottaa, kun mies piereskelee ja röyhtäilee lasten kuullen. Kun mennään kylään, kumpi vaan lapsista voi päräyttää napakasti pierun ja kehuskella, että näin iskäkin tekee. Mä naama punaisena selitän, että ei oo kohtelias tapa. Näin on käynyt useammin kuin kerran.
[/quote]

Meilläkin on tuollainen isi. Joskus yllyttää lapsiakin piereskelemään. Minun tehtäväkseni on jäänyt opettaa niitä vieraskoreita käytöstapoja.

Vierailija
62/68 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolottaa kaikki vanhojen ihmisten kasvatusohjeet lapsille. Mummolla niitä riittää. Tässä joitakin: 1. Kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa, tarkoittaa sitä, että lapsille ei saisi kertoa, mistä vauvat tulee jne. 2 Mummollapa on tuolla piilossa herkkuja kilteille lapsille, jotka syö koko lautasen tyhjäksi (ja lapset pakotetaan ylensyöntiin, koska eivät voi vastustaa niitä herkkuja) 3. Ei minun nuoruudessa juostu pyhinä missään kavereiden luona, tarkoittaa sitä, ettei nykyäänkään saisi leikkiä kavereiden kanssa, jos sattuu olemaan pyhäpäivä 4. Tytöille ja pojille sallitaan eri asioita, eli jos tyttö juoksee sisällä, sanotaan, että onpa villi tyttölapsi, mutta jos poika juoksee, todetaan, että pojat on poikia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua nolottaa se, jos en puutu lapsen huonoon käytökseen julkisella paikalla, esim. kirpputorilla. Toisaalta nolottaa sekin, jos puutun ja sanon napakasti, että nyt lopetat heti tuon juoksentelun, onko selvä, ja huomaankin, että joku näki ja kuuli tilanteen.

Vierailija
64/68 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 22:46"]Mulle taas sanottiin, että anna lapsen syödä hiekkaa, turhaan estän ja kauhistelen joka kertaa. Kuulemma päiväkodissakin annetaan ihan vapaasti syödä hiekkaa.
[/quote]
No en minä kyllä kannusta lapsia hiekkaa syömään. T. Lto

Vierailija
65/68 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 23:35"]Minua nolottaa se, jos en puutu lapsen huonoon käytökseen julkisella paikalla, esim. kirpputorilla. Toisaalta nolottaa sekin, jos puutun ja sanon napakasti, että nyt lopetat heti tuon juoksentelun, onko selvä, ja huomaankin, että joku näki ja kuuli tilanteen.
[/quote]

I feel you! Se on vaan nolo juttu, kun joku katsoo perheen sisäistä puhuttelua. Lasten pitäis luonnostaan osata käyttäytyä ihmisiksi. Tuntee itsensä mitättömäksi ihmisraukaksi, jos lapsi ei hallitse perustaitoja, ei vaikkapa kiitä todistuksen saadessaan tai pyydä anteeksi, jos satuttaa toista.

Vierailija
66/68 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 22:14"]Meillä ei kukaan perheestä kuulu kirkkoon, ja siksipä ei ole kasvatettu kristillisiin tapoihin. Poitsu täyttää 10 ja kun käytiin matkoilla kirkossa, hän alkoi laulaa siellä melko härskiä laulua. Kaverin kotona oli illalla lausuttu iltarukous ja sama poitsu oli kovalla äänellä todennut, että ei helvett, mitä touhua... Ehkä pitäisi opettaa, mitä se helvetti uskovaisilla tarkoittaa.., [/quote] Tää oli hauska! Vaikka kirkkoon kuulunkin. Kotona ja pyhäkoulussa laulettiin, että Jumalan kämmenellä ei pelkää lintunen jne. Leikin lapsena pihakoivussa istuvani Jumalan kämmenellä. Äiti sanoi, että kyllä häntä nolotti, kun huusin kerrostalon pihalla terveisiä Jumalan kämmeneltä kaikille ohikulkijoille. Itsepä kasvattivat kirkon arvoihin. Minä tulkitsin asioita konkreettisemmin.

[/quote]

Minut puolestani uskovaiset sukulaiseni saivat huijattua pyhäkouluun. Kun oli aika laulaa niin minä lauloin Irwin Goodmanin kappaletta St Pauli ja Reperbahn. Ihmettelin kun tädit menivät totisiksi. Kaiken huipuksi en saanut Jeesus-tauluun omenaa kuten muut.

Toista kertaa en pyhäkouluun lähtenyt. Äitiä nauratti kun kerroin laulustani.

Vierailija
67/68 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pippeli/ pimppijutut nolottaa. Minut lapsena koulutettiin niin pikkusieväksi, ettei saanut sanoa edes pimppi, vaan piti jättää kokonaan sanomatta, sillä paikalla ei ollut nimeä. Kun poika meni eskariin, hän sanoi rohkeana, että nyt mun täytyy kyllä pestä kikkelikin. Minä jähmetyin paikalleni, että miten siihen pitää reagoida. Poika pesi alapäänsä itse ja siitä lähtien on käyttänyt nimitystä kikkeli, jos on ollut jotain siihen liittyvää asiaa. Odotan kauhulla, jos pitää puhua lapsille jossain vaiheessa lisääntymisestä.

Vierailija
68/68 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 10:56"]Nolottaa se, kun itse räplää kännykkää varmaan monta tuntia päivässä ja lasten en anna pelata kännykällä. Olen huono kasvattaja, enkä osaa näyttää esimerkkiä. Viimeksi jouluna päätin, että kaikkien kännyt menee äänettömälle ja laatikkoon koko aatoksi. Koska anoppini on tottunut saamaan jonkun meistä aina kiinni, hän oli soitellut kymmeniä kertoja ja sydän kurkussa jouluaamuna soitti, mitä meille on tapahtunut, kun ei vastata puhelimiin. Olin siis puhunut hänen kanssaan viimeksi aatonaattona ja kertonut, että vietetään puhelimeton jouluaatto. Ilmeisesti hän oletti kuitenkin, että se ei koske hänen puheluitaan. Nyt harkitsen, pitäisikö viettää myös kännykätön juhannusaatto.
[/quote]

Tämä minullakin ihan peruspahe. Tuo kännykätön juhannusaatto on hyvä idea, mutta ei tule meillä toteutumaan, kun tuli näin huonot säät. Ei lähdetäkään mökille. Meillä on pieni mökki, ulkohuussi ja aitta, jossa ei ole mitään lämmitystä. Vaikka paikka on kaunis ja järven ranta, ei sinne viitsi pyytää vieraita, pedit vain omalle perheelle, ja toisaalta meidän lapset on aikamoisis riehumaan pienessä mökissä, jos sataa. Sekin minua nolottaa. En ole osannut kasvattaa istumaan nätisti paikallaan, aina tönivät ja tökkivät toisiaan.