Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te neuvolaikäisten lasten vanhemmat!

Vierailija
15.06.2015 |

Minua, tulevaa terveydenhoitajaa, kiinnostaisi kuulla vanhempien kokemuksia (äitiys)- ja lastenneuvolan terveydenhoitajasta. Minkälainen teidän terveydenhoitajanne on, mikä hänessä on hyvää ja mikä huonoa? Miten suhtaudutte nuoreen terveydenhoitajaan neuvolassa? Kohtaisitteko mieluummin iäkkäämmän terveydenhoitajan neuvolassa, vai voiko nuorikin terveydenhoitaja olla yhtä pätevä ja vakuuttava? Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mahtavista vastauksistanne! Luin huolella ja ajatuksella kaikki, ja hyvin monien kanssa olin täysin samaa mieltä. Lisää vaan tulemaan jos jotakuta vielä huvittaa :) ap

Vierailija
2/13 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään enemmän nuorista. Heillä on monesti intoa vielä tehdä työtä ja kuitenkin maalaisjärkeä, ettei mitään älyttömyyksiä ehdotella. En kyllä muutenkaan tykkää neuvolasta, mieluummin jättäisin kaikki käynnit väliin. En tykkää mennä sinne kertomaan omasta elämästä, kuitenkaan en voi rehellisesti puhua kuinka paljon arki vie voimia. Meillä ei ole tukiverkkoja, joten yksin on vuosia menty. En tykkää muutenkaan niistä neuvolan testeistä, tuo nuorempi lapsi menee niissä ihan lukkoon ja jotenkin inhottavaa selitellä että "kyllä se kotona osaa seistä yhdellä jalalla".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on ollut aika monta neuvolatätiä, ja jotenkin ne nuoret on ollut mulle ainakin parempia. Kunhat et ole ylimielinen ja luule olevasi parempi/fiksumpi niin kyllä susta tykätään :)

Vierailija
4/13 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sellainen terveydenhoitaja on paras, joka ei yritäkään esittää, että tietää kaikesta kaiken. Jolla on se asenne, että jos en tiedä, otan selvää. Ja joka ymmärtää, ettei maailma ole mustavalkoinen paikka, ihmiset ovat erilaisia, raskaudet ovat erilaisia ja lapset ovat erilaisia. 

Meillä on ollut reilusti yli parikymmentä terveydenhoitajaa. Parhaiten ovat jääneet mieleen ne, joilla on ollut maanläheinen ja lämmin suhtautuminen ensisijaisesti lapseen ja myös äitiin/isään. Sellaiset "minä nyt kerron sulle miten elämä eletään oikein" - tyyppiset terveydenhoitajat ovat jääneet mieleen hyvin negatiivisina kokemuksina.

Vierailija
5/13 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vähättele vanhempien huolta lapsesta, jatkotutkimuksiin ja tarkempaan seulontaan voi lähettää lapsen ilman taistelua. Me emme saaneet apua neuvolalääkäristä/terkalta niin siirryttiin yksityiselle lääkäriasemalle.

Vierailija
6/13 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten apua on terveydenhoitajasta, joka ottaa kantaa, muttei ole kärkäs mielipiteiltään. Esim. mielestäni hoitajan tulee antaa vinkkejä, miten tukea lapsen kehitystä tai miten arjen saa sujumaan. Aika usein terveydenhoitajat ovat hyvin varovaisia antamaan ohjeita.

Sinänsä terveydenhoitajan iällä ei minulle ole väliä. Kokeneemmat toki antavat helpommin neuvoja, koska heillä on usein enemmän tietotaitoa.

Vierailija
7/13 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori ei voi olla yhtä pätevä kuin vanha koska häneltä puuttuu täysin kokemus. Työstään sekä lapsista.

Vierailija
8/13 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori voi olla yhtä hyvä. On tuoreet tiedot, menetelmät ja vinkit vanhemmille. Kun esikoisella oli pahat vatsavaivat korvikkeesta n 50v th muisteli että on varmaan jotain korviketta joka olisi parempaa vatsalle. Ei tiennyt siis yhtään mitään. Sanoi että kysyä apteekista. Mediassa kohkattiin samaan aikaan kiinteiden aloittamisesta 4kk ikäisenä. Th ei ollut taas kuullutkaan uudesta tutkimuksesta... Mietittiin miehen kanssa että eivätkö th:t päivitä osaamistaan ollenkaan...kuitenkin vauvaperheiden huolet monesti samoja...

Vierailija
9/13 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysneuvola: Meidän th on myös kätilö. On ollut niin luottavainen olo olla hänen asiakkaanaan, kun tietää, että hän on todellinen ammattilainen (ei milään pahalla terveydenhoitajia kohtaan!). Hänellä on todella keskusteleva tyyli, ottaa vaikeitakin asioita esille todella luontevasti, kaiken muun lomassa. Pitkä kokemus, nähnyt paljon kaikenlaista. En keksi huonoja puolia.

Lastenneuvola: Myös lastenneuvolan th:mme on ollut työssään parikymmentä vuotta. Hän ei takerru pikkuasioihin eikä tyrkytä omaa näkemystään. Esim. mitään yöimetyksen lopettamista, tutista vieroittamista tai muuta hän ei ole koskaan ottanut puheeksi, hän luottaa vanhempien omaan järkeen. Soitan usein lasten terveysasioissa ensin neuvolaan, tk:n ajanvarauksesta ei kannata esim. vauvoista kysellä mitään. En keksi huonoja puolia.

Mun molemmat th:t sattuvat olemaan pitkän linjan ammattilaisia, mutta ehdottomasti olen sitä mieltä, että nuori th voi olla myös tosi hyvä. Riippuu ihan omasta asenteesta. Meillä on joskus lastenneuvolassa sijaisena toisen alueen terkka, ja vaikka hänellä on yhtä pitkä kokemus kuin omalla terkallamme, hän on juuri sellainen ärsyttävä pikkuasioihin tarttuja, jollaisesta olen kuullut kerrottavan kauhujuttuja.

Vierailija
10/13 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta neuvolan terveydenhoitajassamme on läsnäolo ja empaattisuus sekä lasteni kohtaaminen aidosti heistä kiinnostuneena. Osaa kuunnella ja antaa neuvoja tarvittaessa tai kysyttäessä. Nuoren terveydenhoitajan kannattaa olla itsevarma ammattitaidostaan mutta rehellisesti eli kertoa jos ei ole kokemusta asiasta mutta samalla luvata konsultoida jotakin asiasta oikeasti tietävää ja välittää tieto eteenpäin asiakkaalle. Lisäksi asenne että vanhemmat ovat oman lapsensa asiantuntijoita auttaa kohtelemaan perheitä kunnioittavasti mutta myös vaikeita asioita pitää uskaltaa ottaa puheeksi, tosin vasta seurannan jälkeen. Kuunteleminen on tärkein taito.

Vierailija
11/13 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajan tulee toimia ihminen ihmiselle-tavalla. Kunnioittaa perhettä sen jäseniä ja tapaa elää. Yrittää auttaa jos apua pyydetään. Pitää olla asiatiedot hallussa. Kannustaa iloon että elämä kantaa vaikka olisi vaikeaa välillä. Ei yritä olla parempi kun asiakkaansa.

Vierailija
12/13 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalimpia ovat sellaiset, jotka nostavat itsensä jalustalle, kuvittelevat tietävänsä kaikki minuun ja lapsiini liittyvät asiat paremmin kuin minä, ovathan he ammattilaisia. Tyyliin ei sulla voi olla liitoskipuja viikolla 15, kuvittelet vaan. Tai kyllä sä nyt olet väsynyt ja sun parisuhde voi huonosti, kyllä minä neuvolantätinä tiedän kaiken ja osaan lukea ajatuksia ja ennustaa tulevaa.

Ihan sillä, että kohtelee ihmisenä, eikä jonain raskaus-äitiysimbesillinä, pääsee pitkälle.

Vierailija
13/13 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta parhaimpia ovat olleet aidosti välittävän ja kiinnostuneen oloiset, lämpimät ja iloiset hoitajat. Sellainen, joka kysyttyään "miten on mennyt" todella kuuntelee vastauksen eikä odota vain "ihan hyvin"-vastausta.

Ja juurikin tuollainen, joka kunnioittaa yksilöitä eikä naureskele että ei se nyt noin mene, jos kuitenkin menee. Joka ymmärtää äidin/isän mahdollisen huolen todellisena ja yrittää korrektisti siitä puhua eikä "tuollaisia yliherkkiä kaikki äidit on".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi