Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinäisyys miesnäkökulmasta; liikunta ja tanssi

Vierailija
06.02.2022 |

Se on sitä, että kukaan ei kilpaile minun huomiostani. Kukaan ei roiku sanoissani kiinni ja mieti kuumeisesti kiinnostavaa vastauta tai ujostele ja kerää rohkeutta puhumiseen.

Kuusi vuotta harrastin erilaisia tansseja ja yhden kerran minulta kysyttiin, että mitä kuuluu. Tämän saman naisen sain FB-kaveriksi eikä hän koskaan ole onnitellut synttäreillä tms.
Jopa opettajistani osa inhosi minua. Yksi opettaja tuli kerran tunnille sormus sormessa, vaikka hänellä ei ollut poikaystävää (näin hänen sanovan näin somessa kaverille) ja katsoi epäluuloisesti tai säpsähti inhosta, jos tulin lähelle jostain syystä. Myöhemmin hän tuli vähän vähemmän varautuneeksi, mutta keskusteluissa jätti kysymyksiä vastaamatta ja minun piti teeskennellä sen olevan OK, koska muutoin olisin polttanut sillat harrastukseeni.

Muistan, kun yhtenä kertana loppukeväästä kokoonnuimme ulos pienellä tanssiporukalla ja ajauduin juttelemaan hassunnäköisen naisen kanssa; etsin hänestä viehättäviä piirteitä ja ajattelin, että hän voisi ehkä piristyä pienestä huomiosta (tiedän monen tarttuvan tähän primaalireaktiona ikään kuin tämä olisi tekstini ydin ja hyväksyn sen). Tiesin, että minulla on pyöräilyä ja asunnolla oleskelua sisältävä kesä edessä, jos en nyt tee peliliikettä ja kysyin tältä hassunnäköiseltä naiselta, että mitä iltasuunnitelmia hänellä on, vaikka moni muu saattoi kuulla ollessaan lähellä. Hän meni vaivautuneennäköiseksi ja sanoi hänellä olevan jotain ja lopulta kaikki lähtivät omaan suuntaansa eikä kukaan sanonut mitään perussosiaalista.

Tällaisia "is that it? was that it?" hetkiä koin useamman kerran ja makasin kesäöinä kaupungin leikkipuiston verkkokeinuissa ja mietin, että olisiko ollut kuolemaksi heittää pientä flirttiä tai tulla juttelemaan edes jostain aiheesta. Joskus mielessäni pyöri runokin ja olin vähällä kirjoittaa runon tästä aiheesta runon lausuntakurssia varten. Runossa visualisoin kevään, kevenevät vaatteet, polkupyörän pyörimisen hiekan ja loskan päällä ja vienot heipan toivotukset, kun viimeiset tanssitunnit ovat ohi ja kävelymatka omalle asunnolle alkaa. Tässä runossa muistelen varsinkin yhtä naista, jolle tein aloitteen pari kertaa ja huomasin hänen katselevan minua salaa. Kuulin hänen kuitenkin toiselle naiselle jutellessaan puhuvan parisuhteestaan ja ruksasin hänet yli mielessäni. Harrastukseni loppuaikoina hän kuitenkin katseli minua haikeannäköisesti, mutta jäin odottelemaan hänen aloitettaan, koska olin jo antanut hänelle huomiota aiemmin. Hän oli yksi harvoista ellei ainut, joka silloin pyörällä kotimatkalla ohi karauttaessaan toivotti minulle heipat. Runossani, jota en koskaan julkistanut, oli integroituna tämä pyörä, auringonvalo ja valonloiston sekoittuminen toivon menemiseen vakan alle. Plandemian ankeimpana aikana kurottauduin yhtä sometuttua kohti, koska tulkitsin hänen pitävän minusta ja yritin saada pientä validoivaa juttelua aikaisesti ilman taka-ajatuksia, mutta vaikka hän piti minusta eniten, vastausta ei tullut. Vasta hän kysyi minulta mitä kuuluu; vastasin ja odottelen hänen vastaustaan jo toista tai kolmatta viikkoa.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti jollakin tavalla minulla on hirveä ikävä tuota aikaa. Silloin ei ollut vielä plandemiaa tai loppuaikana oli, mutta ihmisiä sai silti katsella ainakin vartalon osalta, vaikka pukeuduimme leikkaushoitajiksi kaulan yläpuolelta. Yksilötanssi oli raskasta ja paritanssi oli selviytymistaistelusta. Kiltinnäköinen nainen läpsäisi käteni pois hartioiltaan, kun ei pitänyt siitä, miten tein erään paritanssiliikkeen. Laskin minuutteja, taistelin ja lopulta selviydyin. Paras paritanssikokemukseni oli juuri viimeinen kerta ennen syntymäpäivääni, jolloin liikkeet menivät paremmin, mutta muistin lukujärjestyksen väärin eikä se ollutkaan viimeinen kerta, joten jouduin palaamaan sinne vielä kerran ja taistelemaan vielä viimeisen tunnin läpi, joka ei tietenkään johtanut sosiaalisesti yhtään mihinkään. Viimeisellä kerralla tanssi oli taas yhtä vaikeaa, kuin 1. kerralla.

Voisin kirjoitella lisää hauskoja pikkutarinoita "haistoin jotain pahaa" ilmeistä, hiljaisuuksista ja muista hassuista kömmähdyksistä tiellä läheisyyteen, jota ei sitten koskaan tullut. Jokaisen syksyn jälkeen tuli kuitenkin joulu ja jokainen kevät avautui ennen pitkää kesäksi, jolloin hyppäsin pyörän selkään ja tarrasin enemmän tai vähemmän treenatuilla käsillä ohjaustankoon. Joku saattoi katsoa käsiäni ja minua jo lumien aikaan tai pimeänä syksynä, mutta kukaan ei koskenut ja kukaan ei antanut ymmärtää, että "olet kiinnostava ja tärkeä". Vuosien varrella tuli pelko siitä, että mitä jos aika loppuu kesken...mitä jos en kerkeä jakaa vartaloani kenenkään kanssa, kun se on vielä monilta osin yhtä virkeä ja elinvoimainen kuin parikymppisenä? Tänä vuonna tuo ajatus jalostui päässäni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi