Ovatko Aspergerit yleensä vilkkaita vai rauhallisia, hyvä- vai huonomuistisia?
Molempiin käsityksiin olen törmännyt, mutta kumpi pitää paikkaansa?
Kommentit (132)
Jaahas ja ketjuun on pesiytynyt näin yön tullen trollejakin. Toivottavasti kukaan ei sekoita minuun. toivoo se yhden aikuisen ja yhden piene (luultavasti) aspergerin vanhempi.
LOPETTAKAA PARJAUS HYVÄN SÄÄN AIKANA JOTTEI ASIAA TARVITSE VIEDÄ ETEENPÄIN!!!!!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:31"]HAISTAKAA PASKA! Aspergerit ovat kilttejä ja hyvähermoisia, joka Aspergerin saa suuttumaan katsokoon peiliin ja syyttäköön itseään!
[/quote]
kyllä aspergerit varmasti ovat kilttejä ja hyvähermoisiakin varsinkin silloin kun ovat keskittyneitä kiinnostuksen kohteeseensa. Mutta saattavat saada hallitsemattomia raivareita eikä se kiltteyttä poista. Miksi haistatat paskat?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:35"]
Jaahas ja ketjuun on pesiytynyt näin yön tullen trollejakin. Toivottavasti kukaan ei sekoita minuun. toivoo se yhden aikuisen ja yhden piene (luultavasti) aspergerin vanhempi.
[/quote]Varmasti sekoittaa, sen verran provomaista tuo sinnikäs jankkauksesi tosiasioita vastaan on.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:37"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:31"]HAISTAKAA PASKA! Aspergerit ovat kilttejä ja hyvähermoisia, joka Aspergerin saa suuttumaan katsokoon peiliin ja syyttäköön itseään! [/quote] kyllä aspergerit varmasti ovat kilttejä ja hyvähermoisiakin varsinkin silloin kun ovat keskittyneitä kiinnostuksen kohteeseensa. Mutta saattavat saada hallitsemattomia raivareita eikä se kiltteyttä poista. Miksi haistatat paskat?
[/quote]Koska housuun tuli juuri SEN TAKIA!!!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:35"]LOPETTAKAA PARJAUS HYVÄN SÄÄN AIKANA JOTTEI ASIAA TARVITSE VIEDÄ ETEENPÄIN!!!!!
[/quote]
mikä parjaus ja minne eteenpäin olisit asiaa viemässä? Tämähän on anonyymi keskustelupalsta jossa ketään ei henkilökohtaisesti ole parjattu.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:28"]
Asperger tuntuu olevan varsin laaja oireyhtymä, mahtaako sellaista piirrettä edes olla, joka esiintyisi ihan jokaisella assilla?
[/quote]
Sosiaalisessa vuorovaikutuksessa on aina jollain tavalla vaikeuksia, se on se kaikkein oleellisin AS-piirre, jota ilman ei saa diagnoosia. Eri asia sitten, millä tavalla ne näkyvät.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:37"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:31"]HAISTAKAA PASKA! Aspergerit ovat kilttejä ja hyvähermoisia, joka Aspergerin saa suuttumaan katsokoon peiliin ja syyttäköön itseään! [/quote] kyllä aspergerit varmasti ovat kilttejä ja hyvähermoisiakin varsinkin silloin kun ovat keskittyneitä kiinnostuksen kohteeseensa. Mutta saattavat saada hallitsemattomia raivareita eikä se kiltteyttä poista. Miksi haistatat paskat?
[/quote]Koska housuun tuli juuri SEN TAKIA!!!
[/quote]
voi ei :D ai paskat tuli housuun? Liian intensiivista ajatuksen vaihtoa... onko usein käynyt niin?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:35"]LOPETTAKAA PARJAUS HYVÄN SÄÄN AIKANA JOTTEI ASIAA TARVITSE VIEDÄ ETEENPÄIN!!!!! [/quote] mikä parjaus ja minne eteenpäin olisit asiaa viemässä? Tämähän on anonyymi keskustelupalsta jossa ketään ei henkilökohtaisesti ole parjattu.
[/quote]Valitan vammaisasiamiehelle ja syrjintävaltuutetulle PELOTTAAKO JO??
Kun kerran sanotaan, että asseilla on vaikeuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, niin mitä pahaa on:
a) olla rehellinen
b) olla tunnollinen
c) haluta asioihin suorat ja selkeät vastaukset, ilman kiertelyä
Assit myöskään harvemmin juoruilevat muiden asioista ja jauhavat potaskaa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:44"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:35"]LOPETTAKAA PARJAUS HYVÄN SÄÄN AIKANA JOTTEI ASIAA TARVITSE VIEDÄ ETEENPÄIN!!!!! [/quote] mikä parjaus ja minne eteenpäin olisit asiaa viemässä? Tämähän on anonyymi keskustelupalsta jossa ketään ei henkilökohtaisesti ole parjattu.
[/quote]Valitan vammaisasiamiehelle ja syrjintävaltuutetulle PELOTTAAKO JO??
[/quote]
pelottaa niin paljon että pitää alkaa nukkumaan :D
Minulla ja pikkuveljelläni on molemmilla Asperger. Muilla sisaruksilla (joita 4) ei ole, mutta hekin ovat meiltä kenties omaksuneet joitain käytöspiirteitä, vaikka ovatkin huomattavasti "yhteiskuntakelpoisempia". Minä ja pikkuveljeni olemme myös hyvin erilaisia tyypeiltämme.
Itse olen aistiyliherkkä (kosketus ja ääni) ja samoin veli, mutta hän sai herkästi kuormitusta myös sosiaalisista tilanteista. Varsinkin nuorempana minulla kovat äänet ja koskettaminen saattoivat laukaista paniikkikohtauksia, joissa saatoin olla väkivaltainen, mutta en vihainen. Lyömällä koitin vain saada jonkun lopettamaan koskemisen, mutta en ollut aggressiivinen. Useimmiten oma reaktioni oli vetäytyä tilanteesta ja mennä lukkoon. Pikkuveljeni sen sijaan on hyvin aggressiivinen ja haluaa satuttaa kuormittuessaan. Hän kuormittui herkästi sosiaalisesta kanssakäymisestä. Varsinkin varhaisteininä oli elämä hänelle ehdottomasti hankalinta, sillä olemme iso perhe ja hän tarvitsi paljon rauhaa keskittyäkseen omiin tekemisiinsä.
Minulla on tämä paljon puhuttu voimakas AS-oikeudentaju, mutta veljelläni ei. Hän sen sijaan on hyvin rutinoitunut ja pragmaattinen, jota minä taas en ole. Molemmat puhuimme vain kirjakieltä pitkälle teini-ikään. Olemme olleet Aspergereiksi helppoja tapauksia, joten meidät on saatu sosiaalistamisella oppimaan hyvinkin normaaleiksi. Nykyään kukaan uusi tuttavani ei ikinä arvaa, joten olen tavallaan parantunut, vaikka kyseessä on ennemmin se, että olen oppinut ja omaksunut yhteiskunnan säännöt. Jotain on silti jäänyt.
1) Kasvomuistini on edelleen hyvin huono.
2) Kaupassa, kadulla tai kotona minun on pakko koskettaa erilaisia materiaaleja, jotta en häiriinny kovista äänistä (tavallaan tasapainotan yhtä herkkyyttä keskittymällä toiseen, jota voin kontrolloida).
3) Jännitän uusien ihmisten koskemista niin paljon, että joudun pitämään pitkiä vessataukoja juhlissa saadakseni hengitykseni tasaantumaan.
4) Ja en ole hyvä puhumaan puhelimessa, sillä en silloin tiedä, miten keskustelun tulisi luonnollisesti kulkea, koska en voi lukea elekieltä.
5) Tunneilmaisuni on köyhää ja puhun mielelläni siitä mitä teen tai ajattelen, mutta en aina edes ymmärrä kysymystä siitä, että mitä tunnen. En välttämättä koe tuntevani tilanteessa mitään, mikä on ehkä vain vastapaino sille, että päivittäin saan niin suuria tunnevyöryjä sellaisista tilanteista, jotka kuormittavat (esim. jos saan paljon halauksia). Siinä kontekstissa en siis osaa ajatella normaalia ja rauhallista tunnetilaa edes jonkinlaisena kokemuksena.
Nuo ovat ne isoimmat elämään vaikuttavat seikat enää nyt. Pikkuveljeni on omistanut elämänsä tietokoneille ja minä ihmisoikeuksille, joten varmasti oman mielenkiinnonkohteenikin takia olen oppinut niin paljon ihmisistä. Ja en osaa kirjoittaa lyhyitä viestejä, koska tykkään luennoida. Jos joku miettii, niin nautin elämästäni ja minulla on paljon ystäviä. Myös pikkuveljeni on jo alkanut seurustella, vaikka onkin hiukan stressiherkempi kuin minä. Tämä tuntuu olevan tyypillinen tarina niillä muilla Asperger-lapsilla, joihin tutustuimme erilaisten ryhmien kautta. Eli kyllä ne teidänkin haasteelliset AS-lapset voi vielä yllättää - riippuen tietysti, millä skaalalla kirjoa mennään.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:47"]
Kun kerran sanotaan, että asseilla on vaikeuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, niin mitä pahaa on:
a) olla rehellinen
b) olla tunnollinen
[/quote]
Yhteiskunnassa vain on tietyt käytös- ja kohteliaisuussäännöt, joita on hyvä noudattaa. Kaikkia asioita ei vain ole suotavaa sanoa suoraan, vaikka ne pitäisivätkin paikkaansa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:49"]
Minulla ja pikkuveljelläni on molemmilla Asperger. Muilla sisaruksilla (joita 4) ei ole, mutta hekin ovat meiltä kenties omaksuneet joitain käytöspiirteitä, vaikka ovatkin huomattavasti "yhteiskuntakelpoisempia". Minä ja pikkuveljeni olemme myös hyvin erilaisia tyypeiltämme.
Itse olen aistiyliherkkä (kosketus ja ääni) ja samoin veli, mutta hän sai herkästi kuormitusta myös sosiaalisista tilanteista. Varsinkin nuorempana minulla kovat äänet ja koskettaminen saattoivat laukaista paniikkikohtauksia, joissa saatoin olla väkivaltainen, mutta en vihainen. Lyömällä koitin vain saada jonkun lopettamaan koskemisen, mutta en ollut aggressiivinen. Useimmiten oma reaktioni oli vetäytyä tilanteesta ja mennä lukkoon. Pikkuveljeni sen sijaan on hyvin aggressiivinen ja haluaa satuttaa kuormittuessaan. Hän kuormittui herkästi sosiaalisesta kanssakäymisestä. Varsinkin varhaisteininä oli elämä hänelle ehdottomasti hankalinta, sillä olemme iso perhe ja hän tarvitsi paljon rauhaa keskittyäkseen omiin tekemisiinsä.
Minulla on tämä paljon puhuttu voimakas AS-oikeudentaju, mutta veljelläni ei. Hän sen sijaan on hyvin rutinoitunut ja pragmaattinen, jota minä taas en ole. Molemmat puhuimme vain kirjakieltä pitkälle teini-ikään. Olemme olleet Aspergereiksi helppoja tapauksia, joten meidät on saatu sosiaalistamisella oppimaan hyvinkin normaaleiksi. Nykyään kukaan uusi tuttavani ei ikinä arvaa, joten olen tavallaan parantunut, vaikka kyseessä on ennemmin se, että olen oppinut ja omaksunut yhteiskunnan säännöt. Jotain on silti jäänyt.
1) Kasvomuistini on edelleen hyvin huono.
2) Kaupassa, kadulla tai kotona minun on pakko koskettaa erilaisia materiaaleja, jotta en häiriinny kovista äänistä (tavallaan tasapainotan yhtä herkkyyttä keskittymällä toiseen, jota voin kontrolloida).
3) Jännitän uusien ihmisten koskemista niin paljon, että joudun pitämään pitkiä vessataukoja juhlissa saadakseni hengitykseni tasaantumaan.
4) Ja en ole hyvä puhumaan puhelimessa, sillä en silloin tiedä, miten keskustelun tulisi luonnollisesti kulkea, koska en voi lukea elekieltä.
5) Tunneilmaisuni on köyhää ja puhun mielelläni siitä mitä teen tai ajattelen, mutta en aina edes ymmärrä kysymystä siitä, että mitä tunnen. En välttämättä koe tuntevani tilanteessa mitään, mikä on ehkä vain vastapaino sille, että päivittäin saan niin suuria tunnevyöryjä sellaisista tilanteista, jotka kuormittavat (esim. jos saan paljon halauksia). Siinä kontekstissa en siis osaa ajatella normaalia ja rauhallista tunnetilaa edes jonkinlaisena kokemuksena.
Nuo ovat ne isoimmat elämään vaikuttavat seikat enää nyt. Pikkuveljeni on omistanut elämänsä tietokoneille ja minä ihmisoikeuksille, joten varmasti oman mielenkiinnonkohteenikin takia olen oppinut niin paljon ihmisistä. Ja en osaa kirjoittaa lyhyitä viestejä, koska tykkään luennoida. Jos joku miettii, niin nautin elämästäni ja minulla on paljon ystäviä. Myös pikkuveljeni on jo alkanut seurustella, vaikka onkin hiukan stressiherkempi kuin minä. Tämä tuntuu olevan tyypillinen tarina niillä muilla Asperger-lapsilla, joihin tutustuimme erilaisten ryhmien kautta. Eli kyllä ne teidänkin haasteelliset AS-lapset voi vielä yllättää - riippuen tietysti, millä skaalalla kirjoa mennään.
[/quote]
Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata mitään. Riippuu päivästä, ajankohdasta, ihmisistä ympärillä tuo vilkkaus ja rauhallisuus. Monet usein kuvailevat minua energiseksi tai reippaaksi, mutta en ole mikään zumba-leidi vaan ennemmin tasainen puurtaja, jolta ei virta lopu. Veli taas hyvin rauhallinen. Mulla on melko huono muisti, jos aihe ei kiinnosta, veli muistaa melkein kaikki keskustelut. Yksilöllistä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:47"]Kun kerran sanotaan, että asseilla on vaikeuksia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa, niin mitä pahaa on:
a) olla rehellinen
b) olla tunnollinen
[/quote]
a,b ja c ei mitään pahaa... tunnen kyllä erään kieron aspergerinkin mutta eivät kaikki sellaisia ole tietenkään.
Paitsi että jokainen assi on oma yksilönsä, niin muistuttaisin vielä, että samakin henkilö saattaa käyttäytyä eri tavalla eri tilanteissa ja elämänvaiheissa ja eri ihmisten seurassa. Eli siis otsikon kysymykseen ei ole absoluuttista ja yksiselitteistä vastausta.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 00:57"]Paitsi että jokainen assi on oma yksilönsä, niin muistuttaisin vielä, että samakin henkilö saattaa käyttäytyä eri tavalla eri tilanteissa ja elämänvaiheissa ja eri ihmisten seurassa. Eli siis otsikon kysymykseen ei ole absoluuttista ja yksiselitteistä vastausta.
[/quote]
se on täysin totta. Ihmisiä assitkin ovat siinä missä kuka tahansa muukin joten yksiselitteistä vastausta meihin ihmisiin ei millään saa. Asseissa kuin muissakin on pettäjiä, uskollisia, tunnollisia, einiin tunnollisia jne... olen puhunut. Vaikka as-piirteinen käyttäytyi minua kohtaan huonosti, ei se hänestä huonoa ihmistä jollekin toiselle tee.
Raivokohtauksia saavia tai rikollisia ei aspergereissa ole enempää kuin muissakaan.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 01:52"]Raivokohtauksia saavia tai rikollisia ei aspergereissa ole enempää kuin muissakaan.
[/quote]
Raivokohtauksia saavia on enemmän kuin muissa, etenkin lapsuudessa. Tämä nyt on päivänselvä asia.
Rikollisuudesta en tiedä.
HAISTAKAA PASKA! Aspergerit ovat kilttejä ja hyvähermoisia, joka Aspergerin saa suuttumaan katsokoon peiliin ja syyttäköön itseään!