Miksi ihmiset kuvittelee, että ennen oli kaikki paremmin?
Kaikkihan oli huonommin. Tämän voi katsoa ihan millä hyvinvoitimittarilla tahansa.
Ihmiset kuoli nuorempina, jos sai syövän, se oli siinä. Nykyään voidaan myös parantaa. Synnytyksiin kuoltiin ja lapsikuolleisuus oli suurta. Ravinto oli köyhempää. Ei ollut Suomesssa montaakaan ruokaa tai vihannesta, mitä nyt on.
Työ oli raskasta, myös kotityöt. Fyysisiä tai henkisiä ongelmia ei juuri hoidettu. Lapsia sai hakata ja akan pahoinpidellä. Ei ollut sosiaalista tukea. Työttömyystahaa, lapsilisää tai sairausvakuutusta.
Ihmiset oli köyhiä. Nykyään Suomessa ei ole juuri kodittomiakaan ja jos on, apua saa.
Tiedonhankinta oli vaikeaa. Ihmisiä oli helppo huojata ja ohjailla. Näin diktaattoritkin pääsi valtaan. Sodat ovat vähentyneet.
Olemme tulleet todella pitkän matkan savupirteistä lyhyessä ajassa. Me olemme nykyään maailman vauraimpia maita.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko sanalla "ennen" jotain, mitä tapahtui viime viikolla, vai 10 vuotta sitten, vai 50 vuotta sitten, vai 100 vuotta sitten, vai 1000 vuotta sitten, vai ennen ajanlaskumme alkua vai ...?
Nämä kaikki mainitsemani ajankohdat olivat ennen nykyhetkeä.
Olen vähän yli viisikymppinen, ja voin kertoa, että ihan joka asiassa ei kehitys ole minun elinaikanani ollut positiivista, eli parempaan suuntaan. Esim. peruskoulussa moni asia oli omana kouluaikanani paremmin kuin viime viikolla ja ensi viikolla. (Tänään ei ole koulupäivä.)
Toki menneisyydestä löytyy pitkiäkin ajanjaksoja, jolloin kouluasiat olivat totaalisen huonommin kuin nykypäivänä.
Koulukiusaaminen oli ennen paljon rankempaa kuin nyt. Myös ihan vinksahtaneita opettajia oli. Kun seuraan oman lapseni koulunkäyntiä, kaikki on paremmin kuin 80-luvulla. Oletko opettaja ja tunnet nykyajan koulun vai muisteletko vain omaa aikaa?
"Koulukiusaaminen oli ennen paljon rankempaa kuin nyt."https://yle.fi/uutiset/3-9882448
En tiedä muistatko tässä hyvin vähän aikaa sitten koulukiusaamista uutisen, missä kiusattu löytyi hengetömänä sairaalan rakennustyömaalta. Ei ennen sentään aivan tuollaista ollut.
Ennen lasten ja nuorten pahoinpitelyt oli paljon yleisempiä, kännättiin ja tupakointiin 12v jopa koulualueella. Koulussa oli jopa tupakkahuoneet.
Koulujen tupakkahuoneet oli kyllä opettajille. Lukiolaiset sai polttaa merkityllä alueella vuoden pari kunnes ikäraja tupakan ostolle nostettiin 18 vuoteen. Oli limsa-automaattejakin kouluissa mutta nekin siihen aikaan fiksut aikuiset järjestivät pois. Tajusivat silloin etteivät lapset ja nuoret itse ymmärrä omaa parastaan. Nykyään jo lasten pitää ottaa vastuu ja määrätä vanhempiaan, mitään ei uskalleta kieltää.
Koska ihmiset muistavat oikeasti tosi huonosti menneisyyttä ja jos oma elämä on kurjaa, niin on helpompi uskotella itselleen, että ennen kaikki oli paremmin. Itse asiassa asiat ovat jatkuvasti yhä paremmin ja paremmin, vaikka tietysti jotakin negatiivistakin on aina olemassa. Media on myös tähän syyllinen suurelta osin jankkaamalla jatkuvasti vain kaikesta negatiivisesta, kun positiivisestakin voisi kirjoittaa.
Riippuu siitä koska se "ennen" on. Nyt ainakin on enemmän huonosti kuin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen sai palvelua kaupoissa, pankeissa, postissa, ravintolassa, ihan joka paikassa. Valtion virastoja suht lähellä, pääsit hoitamaan asiasi jos asuit taajamassa. Busseja kulki hyvin. Kodinhoitajan sai kunnalta jos lapsi oli sairas ja piti päästä töihin. Kyllä. Kyllä vielä 1980-luvulla oli moni asia paremmin kuin nyt. Pohjois-Karjalassa sydänsairaita, nyt puoli Suomea ja suuri osa nuorista huonokuntoisia.
On ihanaa mennä Etelä-Eurooppaan, siellä vieläkin bensa-asemalla tullaan tankkaamaan auto ja samalla pestään auton lasit. Ravintolassa/tavernassa on riittävästi tarjoilijoita, samoin kaupassa voi olla ostosten pakkaaja tai hedelmien punnitsija, pitkät tuoretiskit joista henkilökunta leikkaa sopivia määriä asiakkaalle.
Tässä maassa ei saa palvelua mistään. Täällä ei julkiset liikennevälineet kulje kuin suurien kaupunkien välillä. Sairaanhoito on keskitetty, pienemmällä paikkakunnalla et pääse edes röntgeniin etkä voi sairastua kuin ma-pe 8-16. Sori, pe klo 15 saakka.
Nuokin on asioita, joita osa arvostaa ja osa ei. Olen jo 60-vuotias enkä suurin surminkaan kaipaa aikaa, jolloin piti yrittää ehtiä lounastauolla pankkiin maksamaan laskuja tai nostamaan rahaa tai johonkin virastoon hoitamaan asioita koko ajan kytäten kelloa, liikkuuko jono tarpeeksi nopeasti vai onko jo lähdettävä takaisin työpaikalle. Tai että piti itse raahata Postista painavat paketit kotiin. Bussien kulkuyhteyksiäkään en enää kaipaa, kun on etätyö. En tosian ole koskaan asunut taajamissa vaan kaupungeissa lähiöissä, mutta nykyisin käytän ihan erilaisia palveluita kuin 40 vuotta sitten.
Pidän palveluna sitä, että voin hoitaa pankki- ja virastoasiani mihin vuorokauden aikaan tahansa mukavasti kotisohvaltani. Pidän palveluna sitä, että voin tilata käytännöllisesti katsoen kaiken netistä ja kotiovelleni kannettuna. Pidän palveluna sitä, ettei mun tarvitse perussairauksieni vuoksi käydä joka kontrollikerralla lääkärin vastaanotolla vaan vastaanotot onnistuvat oikein hyvin etänäkin. Etätyössä voin ajoittaa etävastaanoton lounastauolleni, jolloin mun ei tarvitse olla kontrollikäynnin vuoksi minuuttiakaan pois töistä ja siten korvata työnantajalle (tai ottaa palkattomana) tuo työaika, mikä menisi kontrollikäyntiin, jos pitäisi lähteä paikan päälle lääkärin vastaanotolle.
Riippuu toki asuinpaikasta, millaisia palveluita on käytettävissä, mutta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla 99% asioista hoituu "muutamalla hiirenklikkauksella".
No täällä vähän etäämmällä ei todellakaan toimi mikään nykyään. Kaikki kun on pääkaupunkiseudulla.
Ymmärrän tuon ihan hyvin ja siksi sanoinkin, että osa arvostaa ja osa ei. Tosin verkkopankki on kaikkialla käytettävissä, samoin virastoasioiden hoito onnistuu netissä asuinpaikasta riippumatta. Kotiinkuljetuspalvelut ruokakaupoista ja ravintoloista vaihtelee, mutta esim mä tilaan lääkkeeni verkkoapteekista, joka sijaitsee Kuopiossa. Ei sille apteekille ole väliä, missä päin Suomea asiakas asuu.
Vierailija kirjoitti:
Tieto lisää tuskaa. Aiemmin ei tiedetty niin paljoa ja elämä oli huolettomampaa, ei mietitty jatkuvasti kaikkea mikä voisi olla maapallolla paremmin ja omaan elämiseen ei löytynyt koko ajan uusia ohjeita ja neuvoja, että miten pitäisi elää oikein. Netin myötä tiedonvälitys on mullistunut ja lisäksi sosiaalisen median myötä vertailemme jatkuvasti omaa elämäämme muihin. Voiko joku oikeasti väittää, että muiden elämän näkeminen sosiaalisessa mediassa on tuonut omaan elämään positiivisuutta?
No lopettakaa niiden sekä myös kauhukuvien maalailijoiden seuraaminen. Ei ihminen oikeasti menetä kovin paljon olennaista, jos keskittyy siihen kuuluisaan omaan elämäänsä ja sulkee internetin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen sai palvelua kaupoissa, pankeissa, postissa, ravintolassa, ihan joka paikassa. Valtion virastoja suht lähellä, pääsit hoitamaan asiasi jos asuit taajamassa. Busseja kulki hyvin. Kodinhoitajan sai kunnalta jos lapsi oli sairas ja piti päästä töihin. Kyllä. Kyllä vielä 1980-luvulla oli moni asia paremmin kuin nyt. Pohjois-Karjalassa sydänsairaita, nyt puoli Suomea ja suuri osa nuorista huonokuntoisia.
On ihanaa mennä Etelä-Eurooppaan, siellä vieläkin bensa-asemalla tullaan tankkaamaan auto ja samalla pestään auton lasit. Ravintolassa/tavernassa on riittävästi tarjoilijoita, samoin kaupassa voi olla ostosten pakkaaja tai hedelmien punnitsija, pitkät tuoretiskit joista henkilökunta leikkaa sopivia määriä asiakkaalle.
Tässä maassa ei saa palvelua mistään. Täällä ei julkiset liikennevälineet kulje kuin suurien kaupunkien välillä. Sairaanhoito on keskitetty, pienemmällä paikkakunnalla et pääse edes röntgeniin etkä voi sairastua kuin ma-pe 8-16. Sori, pe klo 15 saakka.
Nuokin on asioita, joita osa arvostaa ja osa ei. Olen jo 60-vuotias enkä suurin surminkaan kaipaa aikaa, jolloin piti yrittää ehtiä lounastauolla pankkiin maksamaan laskuja tai nostamaan rahaa tai johonkin virastoon hoitamaan asioita koko ajan kytäten kelloa, liikkuuko jono tarpeeksi nopeasti vai onko jo lähdettävä takaisin työpaikalle. Tai että piti itse raahata Postista painavat paketit kotiin. Bussien kulkuyhteyksiäkään en enää kaipaa, kun on etätyö. En tosian ole koskaan asunut taajamissa vaan kaupungeissa lähiöissä, mutta nykyisin käytän ihan erilaisia palveluita kuin 40 vuotta sitten.
Pidän palveluna sitä, että voin hoitaa pankki- ja virastoasiani mihin vuorokauden aikaan tahansa mukavasti kotisohvaltani. Pidän palveluna sitä, että voin tilata käytännöllisesti katsoen kaiken netistä ja kotiovelleni kannettuna. Pidän palveluna sitä, ettei mun tarvitse perussairauksieni vuoksi käydä joka kontrollikerralla lääkärin vastaanotolla vaan vastaanotot onnistuvat oikein hyvin etänäkin. Etätyössä voin ajoittaa etävastaanoton lounastauolleni, jolloin mun ei tarvitse olla kontrollikäynnin vuoksi minuuttiakaan pois töistä ja siten korvata työnantajalle (tai ottaa palkattomana) tuo työaika, mikä menisi kontrollikäyntiin, jos pitäisi lähteä paikan päälle lääkärin vastaanotolle.
Riippuu toki asuinpaikasta, millaisia palveluita on käytettävissä, mutta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla 99% asioista hoituu "muutamalla hiirenklikkauksella".
No täällä vähän etäämmällä ei todellakaan toimi mikään nykyään. Kaikki kun on pääkaupunkiseudulla.
Ymmärrän tuon ihan hyvin ja siksi sanoinkin, että osa arvostaa ja osa ei. Tosin verkkopankki on kaikkialla käytettävissä, samoin virastoasioiden hoito onnistuu netissä asuinpaikasta riippumatta. Kotiinkuljetuspalvelut ruokakaupoista ja ravintoloista vaihtelee, mutta esim mä tilaan lääkkeeni verkkoapteekista, joka sijaitsee Kuopiossa. Ei sille apteekille ole väliä, missä päin Suomea asiakas asuu.
Työn kun hoitaa tietokoneella ja netissä, omatkin pankki- ym asiat netissä, kirjoittelee chattiin asioita joihin ei saa vastausta koska niin spesifi jne. Näin virastoissa, chatti on muttei siitä ole mitään hyötyä. Ihmettelee miksei puhelin töissä soi, no juu akku loppunut jossain välissä. KAikki aika menee jonninjoutavaan silppuun, mihinkään ei voi keskittyä kunnolla koska asiat ei hoidu hetkessä kuten ennen, kun soitti valtion virastoon ja sai ammattitaitoista apua, nopeasti. Nyt myös puhelinpalvelu on keskitetty jos haluaa vastauksen suht pian. Kuuntelee sitä samaa taukomusaa vähintään vartin, samaa joka on soinut jo yli 10v. Kaikki on kilpailutettu, jalkakäytävät aurataan huonosti, siivous hoidetaan huonosti, kaikki mikä on ulkoistettu ja kilpailutettu hoidetaan huonosti, nykyään on näin.
No meidän virastossa tietyt käsittelyajat on nykyään vain tunteja, 90-luvulla ne oli vielä vuosia. Että sellaista nopeaa palvelua ennen sai...
Nyt tuli mielehen se , että ihmisten pahaolo on yleistynyt. Varsinkin lasten, kiusaajia ei saada kuriin, ne tappaa ja kiduttaa ikätovereitaan, joka on muuten uusi ilmiö, erilaisuutta ei hyväksytä vieläkään. Ihmisten yksinäisyys on yleistynyt. Ennen oltiin enemmän kanssakäymisissä toistemme kanssa kaupoissa, pankeissa, pihoilla, leikkikentillä, me kyläilimme. Itse olen yksinäinen piru ollu aina, mutta nyt nyyään se yksinäisyys vasta korostuukin.
Työpaikkakiusaaminen on raaistunut enemmän henkisellä tasolla.
Terveydenhuolto on edistyneempi joo, mutta sama peruslukemilla ilme päällä sielläkin mennään. Terveyttä voidaan hoitaa uusien keksintöjen myötä paremmin, no sairauksiin on keksitty elinikää pidentäviä lääkkeitä ja hoitoja, jos koronapiikkiä ei oteta lukuun, se ja sikapiikki, fiaskoja.
Meitä seurataan joka paikassa, meidän rahaliikennettä seurataan pankeissa, yksityisyyden olemme menettäneet. Maksukortit vähentää ihmisen omaa ajattelukykyä, ei tarvitse enää päätään vaivata laskemalla kolikoita ja seteleitä. Ihmisen ei tarvitse juuri mitään tehdä omalla pääkopallaan. Pankki hoitais kyllä kaikki mahdollisen varmaan puolestamme, mutta siihen en anna asiaoiden mennä omalla kohdalla. Hoidan itse laskuni ja maksan ostokset käteisellä.
Rakentaminen edelleen lasten kengissä, homeisia rakennuksia on pilvinpimein joka paikassa. Työttömyys on kukoistanut aina ja on loistossaan edelleen ja tulee olemaan niin kauan , kun ihmisen käsiä ei tarvita. Ilmansaasteet on lisääntynyt teollisuuden ja kaikenmaailman päästöjen myötä.
Kyllä ennen suurimmaksi osaksi asiat oli paremmin. Ihminen tarvitsee myös fyysistä rasitusta, jota ei nykyajan työmarkkinat enää tarjoa, nyt fyysistä rasitusta haetaan punttisaleilta.
Onneksi saadaan vielä päätämme käyttää käsitöiden parissa, villalankoja on vielä kauppojen hyllyillä, sanaristikkolehtiä saamme vielä tehdä ihan lyijykynällä ja kumi siinä vierellä varuilta. Kirjoja on onneksi pilvinpimein joita lukea. Kirjoittaa voimme paperille vielä. Voimme tehdä puutarha-askareita, onneksi vielä.
Sosiaalinen kanssa käyminen on jäänyt vähiin, varmaan monelta nykymaailmaan lähestyessämme.
Faktaa vauva.fi sivuilla? Päivän naurut.