Miksi ihmiset kuvittelee, että ennen oli kaikki paremmin?
Kaikkihan oli huonommin. Tämän voi katsoa ihan millä hyvinvoitimittarilla tahansa.
Ihmiset kuoli nuorempina, jos sai syövän, se oli siinä. Nykyään voidaan myös parantaa. Synnytyksiin kuoltiin ja lapsikuolleisuus oli suurta. Ravinto oli köyhempää. Ei ollut Suomesssa montaakaan ruokaa tai vihannesta, mitä nyt on.
Työ oli raskasta, myös kotityöt. Fyysisiä tai henkisiä ongelmia ei juuri hoidettu. Lapsia sai hakata ja akan pahoinpidellä. Ei ollut sosiaalista tukea. Työttömyystahaa, lapsilisää tai sairausvakuutusta.
Ihmiset oli köyhiä. Nykyään Suomessa ei ole juuri kodittomiakaan ja jos on, apua saa.
Tiedonhankinta oli vaikeaa. Ihmisiä oli helppo huojata ja ohjailla. Näin diktaattoritkin pääsi valtaan. Sodat ovat vähentyneet.
Olemme tulleet todella pitkän matkan savupirteistä lyhyessä ajassa. Me olemme nykyään maailman vauraimpia maita.
Kommentit (149)
Koska "ennen"? Harva nyt mitään savupirttiaikoija haikailee takaisin...
Ennen sai sanoa naiselle, että "hei, siul on tosi kivat hiukset" ilman, että tarvitsi pelätä #metoo. Nyt nainen voi odottaa vuosia, ja kun rahatilanne on huono, niin muistella menneitä ja haastaa oikeuteen ja viedä miehen rahat ja tuhota hänen mahdollisuutensa työllistyä.
Ennen naiset eivät tehneet lapsia Tinder-panoille ja vakuuttanut miestään, että tämä on lapsen isä, vaikka todellisuudessa Tinder-pano on oikea mies.
Vierailija kirjoitti:
No vaikka ihan 70-luvullakin moni syöpä oli vaikea hoitaa tai havaita. Myös työ oli fyysistä. Eikä sosissliturvakaan ollut nykytasoa.
Ihmisen muisti on valikoiva ja yleensä ne paremmat muistot jää elämään nostalgiana. Luulen myös, että ihminen identifioituu siihen aikakauteen jolloin kasvoi aikuiseksi, joten nykyaika tuntuu helposti vieraalta.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Jos mä sanon, että ennen oli paljon paremmin/helpompaa, viittaan 80-lukuun :)
Aika ennen somea oli parempaa. Ylipäätään aika ennen älypuhelimia ynnä muita härpäkkeitä. Lapset nykyään suurinpiirtein syntymästä asti pädi kourassa, ei kehity luovuus eikä mielikuvitus.
Vierailija kirjoitti:
Ketkä ihmiset?
Tälläkin palstalla hyvin monet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Jos mä sanon, että ennen oli paljon paremmin/helpompaa, viittaan 80-lukuun :)
Mutta ei ollut silloinkaan paremmin. Voi tarkastaa vaikka bkt:n, lapsikuolleisuuden tai eliniän muutokset.
Ennen mies sai olla mies. Ylpeä, valkoinen, heteromies sai olla oma itsensä, eikä tarvinnut pyydellä anteeksi.
Sulla on nykyään kaikki maailman elokuvat, kirjallisuus, tieto kämmenelläsi, siis kännykässä. Mutta osaatko arvostaa sitä? Et!
Sata vuotta sitten suomalaiskodeissa oli raamattu, virsikirja ja almanakka... Vain ne.
Vierailija kirjoitti:
Ennen sai sanoa naiselle, että "hei, siul on tosi kivat hiukset" ilman, että tarvitsi pelätä #metoo. Nyt nainen voi odottaa vuosia, ja kun rahatilanne on huono, niin muistella menneitä ja haastaa oikeuteen ja viedä miehen rahat ja tuhota hänen mahdollisuutensa työllistyä.
Ennen naiset eivät tehneet lapsia Tinder-panoille ja vakuuttanut miestään, että tämä on lapsen isä, vaikka todellisuudessa Tinder-pano on oikea mies.
Ennen kuljettiin herrain kanssa pellonlaitaa
Vierailija kirjoitti:
Aika ennen somea oli parempaa. Ylipäätään aika ennen älypuhelimia ynnä muita härpäkkeitä. Lapset nykyään suurinpiirtein syntymästä asti pädi kourassa, ei kehity luovuus eikä mielikuvitus.
Joo olen samaa mieltä. Teknologinen kehitys on tuonut mukanaan sekä hyötyjä että haittoja. Itse uskon, että aivot tarvitsevat myös tylsistymisen hetkiä, joita nykyarjessa vältellään jatkuvalla älypuhelimen tuomalla viihdykkeellä, suoratoistopalveluiden sisällöllä jne.
"Aika ennen somea oli parempaa. Ylipäätään aika ennen älypuhelimia ynnä muita härpäkkeitä. Lapset nykyään suurinpiirtein syntymästä asti pädi kourassa, ei kehity luovuus eikä mielikuvitus."
No, tämä muutos on tullut, ja se on pysyvä. Realismia siis kehiin.
Persut haluaa paluuta 80-luvulle.
Elämä on nykyään naurettavan helppoa täällä Suomessa. Ei huolia, ei murheita.
Kehitys alkoi 80 luvun loppupuolella, 90-luku oli kulta-aikaa ja 2000 luvun alun jälkeen alkoi nopeasti alamäki ja kaikki on samaa harmaata massaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen mies sai olla mies. Ylpeä, valkoinen, heteromies sai olla oma itsensä, eikä tarvinnut pyydellä anteeksi.
Mutta kaikkien muiden piti. Miettikää vasta 1977 nainen pääsi yksin tanssiravintolaan!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei ollut silloinkaan paremmin. Voi tarkastaa vaikka bkt:n, lapsikuolleisuuden tai eliniän muutokset.
Mua ei kiinnosta viralliset mittarit, vaan se, miltä se elämä silloin tuntuu vs miltä se nyt tuntuu. Elämä oli helpompaa silloin ja moni asia paremmin kuin nyt. Isommat kuolleisuusluvutkin olis jees tänäkin päivänä, ei olisi ylikansoittumisongelma niin paha.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet yhtään historiaa opiskellut, tiedät mitä sanottiin aikoinaan radiosta ja sittemmin tv:stä. Ihan samaa. Mutta miten kävikään? Vai kävikö?
Ketkä ihmiset?