Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset kuvittelee, että ennen oli kaikki paremmin?

Vierailija
06.02.2022 |

Kaikkihan oli huonommin. Tämän voi katsoa ihan millä hyvinvoitimittarilla tahansa.

Ihmiset kuoli nuorempina, jos sai syövän, se oli siinä. Nykyään voidaan myös parantaa. Synnytyksiin kuoltiin ja lapsikuolleisuus oli suurta. Ravinto oli köyhempää. Ei ollut Suomesssa montaakaan ruokaa tai vihannesta, mitä nyt on.

Työ oli raskasta, myös kotityöt. Fyysisiä tai henkisiä ongelmia ei juuri hoidettu. Lapsia sai hakata ja akan pahoinpidellä. Ei ollut sosiaalista tukea. Työttömyystahaa, lapsilisää tai sairausvakuutusta.
Ihmiset oli köyhiä. Nykyään Suomessa ei ole juuri kodittomiakaan ja jos on, apua saa.

Tiedonhankinta oli vaikeaa. Ihmisiä oli helppo huojata ja ohjailla. Näin diktaattoritkin pääsi valtaan. Sodat ovat vähentyneet.

Olemme tulleet todella pitkän matkan savupirteistä lyhyessä ajassa. Me olemme nykyään maailman vauraimpia maita.

Kommentit (149)

Vierailija
121/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko sanalla "ennen" jotain, mitä tapahtui viime viikolla, vai 10 vuotta sitten, vai 50 vuotta sitten, vai 100 vuotta sitten, vai 1000 vuotta sitten, vai ennen ajanlaskumme alkua vai ...?

Nämä kaikki mainitsemani ajankohdat olivat ennen nykyhetkeä.

Olen vähän yli viisikymppinen, ja voin kertoa, että ihan joka asiassa ei kehitys ole minun elinaikanani ollut positiivista, eli parempaan suuntaan. Esim. peruskoulussa moni asia oli omana kouluaikanani paremmin kuin viime viikolla ja ensi viikolla. (Tänään ei ole koulupäivä.)

Toki menneisyydestä löytyy pitkiäkin ajanjaksoja, jolloin kouluasiat olivat totaalisen huonommin kuin nykypäivänä.

Koulukiusaaminen oli ennen paljon rankempaa kuin nyt. Myös ihan vinksahtaneita opettajia oli. Kun seuraan oman lapseni koulunkäyntiä, kaikki on paremmin kuin 80-luvulla. Oletko opettaja ja tunnet nykyajan koulun vai muisteletko vain omaa aikaa?

"Koulukiusaaminen oli ennen paljon rankempaa kuin nyt."

En tiedä muistatko tässä hyvin vähän aikaa sitten koulukiusaamista uutisen, missä kiusattu löytyi hengetömänä sairaalan rakennustyömaalta. Ei ennen sentään aivan tuollaista ollut.

Vierailija
122/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan ihmisten onnellisuus ei ole lisääntynyt enää 1970-luvun jälkeen. Eli voisi ajatella, että silloin esim. aineellinen hyvinvointi oli keskimäärin sillä tasolla, että enempää emme tarvitse. Elämä oli silloin jo riittävän helppoa, keskimäärin siis. Oli vesijohdot, viemärit, sisävessat ja suihkut, kaikilla ruokaa, suurimmalla osalla auto, puhelin, terveydenhuolto toimi. Työ ei ollut enää niin raskasta, maallakin oli vielä kohtuullisen hyvät palvelut, kaupunkien keskustat eläviä. 

Toki oli huonojakin asioita: oltiin rähmällään Neukkulaan (nyt sitten Eu:hun), kuoltiin nuorempana (tosin ei se aina ole automaattisesti huonompi vaihtoehto), erilaisuutta ei hyväksytty kovin hyvin ja tiedonsaanti oli heikompaa. Ainakin nämä.

Itse elin lapsuuttaani 70-luvulla ja kyllä se oli parempaa lapsuutta kuin nykylapsilla, ainakin maalla koin sen niin. Omien lasten kohdalla yritin tuoda sitä "vanhaa aikaa" heidän lapsuuteensa. Mun mielestä pitäisi ottaa rusinat pullasta menneisyydestä ja samoin nykyisyydestä. Menneeseen ei ole paluuta, ei tarvitse ollakaan, mutta kyllä sieltä jotain oppeja olisi hyvä ottaa tähän päivään ja vähän palata taaksepäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ennen somea oli parempaa. Ylipäätään aika ennen älypuhelimia ynnä muita härpäkkeitä. Lapset nykyään suurinpiirtein syntymästä asti pädi kourassa, ei kehity luovuus eikä mielikuvitus.

Olen vanha kääkkä ja elinaikanani on aina ollut mitä ihmeellisempiä härpäikkäitä ja suuresti paheksuttuja juttuja, jotka pilaavat ihmisen elämän ja tekee ihmisen huonoksi.

Tietäisitpä kuinka ennen paheksuttiin tv, radiota, videoita, lankapuhelinta ja erityisesti, kun sen avulla päästettin nettiin.

Joskus 70-luvulla tanssiminen oli syntiä ja sitä se oli vielä 90-luvulla jouluna ja pääsiäisenä. Samaan aikaan myös lukeminen, joka vei näkökyvyn ja erilaiset pelit, kuten Afrikan tähti.

Ja miten älykännykkä on nykyään kaiken pahan alku ja juuri, kun netti oli jo 80-luvulla ja ihmiset tilasi lehtiä kotiinsa ja päälle ostettiin vielä iltapäivälehdet, joita luettiin ja tuijotettiin bussissa, junissa ja kodeissa, eikä saanut ketään häiritä, nyt lehdet ovat muuttuneet älylaitteisiin, joita tuijotetaan ja pidetään kädessä.

Vierailija
124/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan ihmisten onnellisuus ei ole lisääntynyt enää 1970-luvun jälkeen. Eli voisi ajatella, että silloin esim. aineellinen hyvinvointi oli keskimäärin sillä tasolla, että enempää emme tarvitse. Elämä oli silloin jo riittävän helppoa, keskimäärin siis. Oli vesijohdot, viemärit, sisävessat ja suihkut, kaikilla ruokaa, suurimmalla osalla auto, puhelin, terveydenhuolto toimi. Työ ei ollut enää niin raskasta, maallakin oli vielä kohtuullisen hyvät palvelut, kaupunkien keskustat eläviä. 

Toki oli huonojakin asioita: oltiin rähmällään Neukkulaan (nyt sitten Eu:hun), kuoltiin nuorempana (tosin ei se aina ole automaattisesti huonompi vaihtoehto), erilaisuutta ei hyväksytty kovin hyvin ja tiedonsaanti oli heikompaa. Ainakin nämä.

Itse elin lapsuuttaani 70-luvulla ja kyllä se oli parempaa lapsuutta kuin nykylapsilla, ainakin maalla koin sen niin. Omien lasten kohdalla yritin tuoda sitä "vanhaa aikaa" heidän lapsuuteensa. Mun mielestä pitäisi ottaa rusinat pullasta menneisyydestä ja samoin nykyisyydestä. Menneeseen ei ole paluuta, ei tarvitse ollakaan, mutta kyllä sieltä jotain oppeja olisi hyvä ottaa tähän päivään ja vähän palata taaksepäin.

Hyviä pohdintoja. Mä elin lapsuuteni 1960-luvulla ja kuopukseni 1990-luvulla. Mun mielestäni 1960-luku oli paljon parempi kuin 1990-luku. Kuopukseni mielestä taas 1990-luku oli paljon parempi kuin 2020-luku, kun taas mun mielestä 2020-luku on paljon parempi kuin 1990-luku. Mutta onhan tälle syynsä: 1960-luvulla mun ei tarvinnut huolehtia mistään muusta kuin leikkimisestä ja koulunkäynnistäni. Ei laskuista, ei rahan tienaamisesta, ei asuntolainan maksamisesta, ei ruuasta, ei kotitöistä. Eikä kuopuksen tarvinnut huolehtia em asioista 1990-luvulla, mutta mun tarvitsi. Nyt kuopukseni on samassa tilanteessa kuin minä olin 1990-luvulla ja mä taas lapseni jo aikuiseksi saaneena ja asuntolainani jo ajat sitten pois maksaneena en ole. Vaikka töissä vielä käynkin, mun ei tarvitse olla huolissani rahojeni riittävyydestä. Kotitöitäkin on yksin asuessa niin vähän, ettei niistäkään tarvitse enää rasittua. Jos ruokaa ei huvita laittaa, menen ravintolaan syömään tai tilaan Woltin kautta.  Jos lapsuus ja nuoruus on ollut helppo ja huoleton, tietenkin sen ajan muistaa parempana kuin ajan, jolloin on ollut vastoinkäymisiä ja huolia. 

Vierailija
125/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai palvelua kaupoissa, pankeissa, postissa, ravintolassa, ihan joka paikassa. Valtion virastoja suht lähellä, pääsit hoitamaan asiasi jos asuit taajamassa. Busseja kulki hyvin. Kodinhoitajan sai kunnalta jos lapsi oli sairas ja piti päästä töihin. Kyllä. Kyllä vielä 1980-luvulla oli moni asia paremmin kuin nyt. Pohjois-Karjalassa sydänsairaita, nyt puoli Suomea ja suuri osa nuorista huonokuntoisia.

On ihanaa mennä Etelä-Eurooppaan, siellä vieläkin bensa-asemalla tullaan tankkaamaan auto ja samalla pestään auton lasit. Ravintolassa/tavernassa on riittävästi tarjoilijoita, samoin kaupassa voi olla ostosten pakkaaja tai hedelmien punnitsija, pitkät tuoretiskit joista henkilökunta leikkaa sopivia määriä asiakkaalle.

Tässä maassa ei saa palvelua mistään. Täällä ei julkiset liikennevälineet kulje kuin suurien kaupunkien välillä. Sairaanhoito on keskitetty, pienemmällä paikkakunnalla et pääse edes röntgeniin etkä voi sairastua kuin ma-pe 8-16. Sori, pe klo 15 saakka.

Vierailija
126/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Päivähoito oli 1970-luvulla kallista ja ammattitaidotonta."

Et tosiaan tiedä, jo 60- luvulla lasten päivähoito oli laadukasta ja jopa yksinhioltajaäidillä oli varaa laittaa lapsensa työajaksi julkiseen lastentarhan hoitoon.

>jo 60- luvulla lasten päivähoito oli laadukasta

Oli, muistan itse olleeni tuolloin aivan nykyistä vastaavassa lastentarhassa päivähoidossa, omat lapseni olivat samankaltaiset paikassa, viihtyivät vaikka paikka olikin tiloiltaan paljon pienempi (ja kuitenkin kalliimpi) kuin se missä itse olin. Nykyään lastentarhoissa uutisten mukaan on ongelmia, eikä hoitajia ole tarpeeksi, eikä tunnuta saatavankaan.

Vierailija
127/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen pitää monesti asioista, joihin on tottunut. Uudet asiat ja tavat ajatella tuntuvat vierailta ja uhkaavilta, kun niihin ei ole kasvanut vaan on elänyt aikaa jolloin asiat todella tehtiin toisella tavalla.

Vierailija
128/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko sanalla "ennen" jotain, mitä tapahtui viime viikolla, vai 10 vuotta sitten, vai 50 vuotta sitten, vai 100 vuotta sitten, vai 1000 vuotta sitten, vai ennen ajanlaskumme alkua vai ...?

Nämä kaikki mainitsemani ajankohdat olivat ennen nykyhetkeä.

Olen vähän yli viisikymppinen, ja voin kertoa, että ihan joka asiassa ei kehitys ole minun elinaikanani ollut positiivista, eli parempaan suuntaan. Esim. peruskoulussa moni asia oli omana kouluaikanani paremmin kuin viime viikolla ja ensi viikolla. (Tänään ei ole koulupäivä.)

Toki menneisyydestä löytyy pitkiäkin ajanjaksoja, jolloin kouluasiat olivat totaalisen huonommin kuin nykypäivänä.

Koulukiusaaminen oli ennen paljon rankempaa kuin nyt. Myös ihan vinksahtaneita opettajia oli. Kun seuraan oman lapseni koulunkäyntiä, kaikki on paremmin kuin 80-luvulla. Oletko opettaja ja tunnet nykyajan koulun vai muisteletko vain omaa aikaa?

"Koulukiusaaminen oli ennen paljon rankempaa kuin nyt."https://yle.fi/uutiset/3-9882448

En tiedä muistatko tässä hyvin vähän aikaa sitten koulukiusaamista uutisen, missä kiusattu löytyi hengetömänä sairaalan rakennustyömaalta. Ei ennen sentään aivan tuollaista ollut.

Ennen lasten ja nuorten pahoinpitelyt oli paljon yleisempiä, kännättiin ja tupakointiin 12v jopa koulualueella. Koulussa oli jopa tupakkahuoneet.

https://yle.fi/uutiset/3-9882448

Vierailija
129/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska täällä on ammattivalittajia. Niin hyvää tässä maailmassa ei voi ollakaan että ihmiset tässä maassa lakkaisivat valittamasta. "Kaikki oli ennen paremmin" on joku ihme harhakuvitelma.

Mikä sitten on kenellekin ennen? Muistan itse usean kymmenen vuoden taakse eikä ole valittamista. Ei haittaa Euroopan Unioniin liittyminen, markan vaihtuminen €, eikä oikein mikään muukaan. Elintaso ja hyvinvointi on mennyt vain parempaan suuntaan koko ajan. Vaikeuksiakin on ollut mutta järjestelmä on auttanut, apua on saanut.

Lähes kaikki uli uli ihmiset mitä tunnen niin taustalta löytyy itse möhlittyjä asioita mistä tietenkin syytellään muita ja järjestelmää sekä toistellaan tuota "ennen kaikki oli paremmin" fraasia.

Vierailija
130/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika ennen somea oli parempaa. Ylipäätään aika ennen älypuhelimia ynnä muita härpäkkeitä. Lapset nykyään suurinpiirtein syntymästä asti pädi kourassa, ei kehity luovuus eikä mielikuvitus.

Olen vanha kääkkä ja elinaikanani on aina ollut mitä ihmeellisempiä härpäikkäitä ja suuresti paheksuttuja juttuja, jotka pilaavat ihmisen elämän ja tekee ihmisen huonoksi.

Tietäisitpä kuinka ennen paheksuttiin tv, radiota, videoita, lankapuhelinta ja erityisesti, kun sen avulla päästettin nettiin.

Joskus 70-luvulla tanssiminen oli syntiä ja sitä se oli vielä 90-luvulla jouluna ja pääsiäisenä. Samaan aikaan myös lukeminen, joka vei näkökyvyn ja erilaiset pelit, kuten Afrikan tähti.

Ja miten älykännykkä on nykyään kaiken pahan alku ja juuri, kun netti oli jo 80-luvulla ja ihmiset tilasi lehtiä kotiinsa ja päälle ostettiin vielä iltapäivälehdet, joita luettiin ja tuijotettiin bussissa, junissa ja kodeissa, eikä saanut ketään häiritä, nyt lehdet ovat muuttuneet älylaitteisiin, joita tuijotetaan ja pidetään kädessä.

"Joskus 70-luvulla tanssiminen oli syntiä"

No ei kyllä osunut kohdalle tuollaista kun murkkuikäisinä VPK: n talon diskossa jorattiin liki joka viikko 70- luvulla. Jatkojakin pidettiin.

Vierailija
131/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. puhuu asioista jotka edelleenkin ovat ajankohtaisia.Yhtä lailla saa muijia hakata ja ruoka on huonoa ja  nythän se syöpä on vasta levinnyt ja lisääntynyt.Mielenterveys ongelmat ovat räjähtäneet käsiin ja rikollisuus lisääntynyt.Hyvin menee.

Vierailija
132/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut niin paljon sairaita lapsia kuin nykyään. Ennen kakarat pyöri liassa ja kiipeilivät puissa, onkivat ja hiihtivät, olivat vapaasti ilman että joku heikkomielinen huoltaja järkyttyy saako bakteereja jostain, ja samalla levittää kemikaaleja huusholliin, tarjoaa reilusti lisäaineita lapselle ruuassa joka on nopeasti valmistettua, ikuisesti säilyvää. Ennen syötiin perusruokaa ei energiajuomia tai kilokaupalla karkkeja. Ennen oli asiat paljon paremmin.

Vierailija
133/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska täällä on ammattivalittajia. Niin hyvää tässä maailmassa ei voi ollakaan että ihmiset tässä maassa lakkaisivat valittamasta. "Kaikki oli ennen paremmin" on joku ihme harhakuvitelma.

Mikä sitten on kenellekin ennen? Muistan itse usean kymmenen vuoden taakse eikä ole valittamista. Ei haittaa Euroopan Unioniin liittyminen, markan vaihtuminen €, eikä oikein mikään muukaan. Elintaso ja hyvinvointi on mennyt vain parempaan suuntaan koko ajan. Vaikeuksiakin on ollut mutta järjestelmä on auttanut, apua on saanut.

Lähes kaikki uli uli ihmiset mitä tunnen niin taustalta löytyy itse möhlittyjä asioita mistä tietenkin syytellään muita ja järjestelmää sekä toistellaan tuota "ennen kaikki oli paremmin" fraasia.

"toistellaan tuota "ennen kaikki oli paremmin" fraasia."

Lukaise nyt ensin tämä keskustelu kommentteineen läpi, niin näet, että niillä "fraaseilla" on hyvät faktapohtaiset perustelut.

Vierailija
134/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen sukupolvi oli rikkaampi kuin nykyinen lapsiperhesukupolvi. Työ oli helppoa toimistotyötä, nykyisin työtä on tehostettu eli yksi tekee useamman entisajan ihmisen työt. Oli varaa autoon, johon nykyisin monella ei ole varaa. Oli pesukoneet, astianpesukoneet, tietokoneet ja televisiot, joten ei mitään huonompaa nykyaikaan nähden. Lapset elävät turvallisesti pihalla, nykyisin tämä on mahdottomuus tai lapsi kidnapataan tai raiskataan.

Vierailija
135/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Middle of the road kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Joskus 70-luvulla tanssiminen oli syntiä"

No ei kyllä osunut kohdalle tuollaista kun murkkuikäisinä VPK: n talon diskossa jorattiin liki joka viikko 70- luvulla. Jatkojakin pidettiin.

Luulen ettei tuo eka kirjoittaja ole elänyt noihin aikoihin, ihan mutu-tuntumalla vetää soopaa joku nuorempi tyyppi.

Vierailija
136/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen sai palvelua kaupoissa, pankeissa, postissa, ravintolassa, ihan joka paikassa. Valtion virastoja suht lähellä, pääsit hoitamaan asiasi jos asuit taajamassa. Busseja kulki hyvin. Kodinhoitajan sai kunnalta jos lapsi oli sairas ja piti päästä töihin. Kyllä. Kyllä vielä 1980-luvulla oli moni asia paremmin kuin nyt. Pohjois-Karjalassa sydänsairaita, nyt puoli Suomea ja suuri osa nuorista huonokuntoisia.

On ihanaa mennä Etelä-Eurooppaan, siellä vieläkin bensa-asemalla tullaan tankkaamaan auto ja samalla pestään auton lasit. Ravintolassa/tavernassa on riittävästi tarjoilijoita, samoin kaupassa voi olla ostosten pakkaaja tai hedelmien punnitsija, pitkät tuoretiskit joista henkilökunta leikkaa sopivia määriä asiakkaalle.

Tässä maassa ei saa palvelua mistään. Täällä ei julkiset liikennevälineet kulje kuin suurien kaupunkien välillä. Sairaanhoito on keskitetty, pienemmällä paikkakunnalla et pääse edes röntgeniin etkä voi sairastua kuin ma-pe 8-16. Sori, pe klo 15 saakka.

Nuokin on asioita, joita osa arvostaa ja osa ei. Olen jo 60-vuotias enkä suurin surminkaan kaipaa aikaa, jolloin piti yrittää ehtiä lounastauolla pankkiin maksamaan laskuja tai nostamaan rahaa tai johonkin virastoon hoitamaan asioita koko ajan kytäten kelloa, liikkuuko jono tarpeeksi nopeasti vai onko jo lähdettävä takaisin työpaikalle. Tai että piti itse raahata Postista painavat paketit kotiin. Bussien kulkuyhteyksiäkään en enää kaipaa, kun on etätyö. En tosian ole koskaan asunut taajamissa vaan kaupungeissa lähiöissä, mutta nykyisin käytän ihan erilaisia palveluita kuin 40 vuotta sitten. 

Pidän palveluna sitä, että voin hoitaa pankki- ja virastoasiani mihin vuorokauden aikaan tahansa mukavasti kotisohvaltani. Pidän palveluna sitä, että voin tilata käytännöllisesti katsoen kaiken netistä ja kotiovelleni kannettuna. Pidän palveluna sitä, ettei mun tarvitse perussairauksieni vuoksi käydä joka kontrollikerralla lääkärin vastaanotolla vaan vastaanotot onnistuvat  oikein hyvin etänäkin. Etätyössä voin ajoittaa etävastaanoton lounastauolleni, jolloin mun ei tarvitse olla kontrollikäynnin vuoksi minuuttiakaan pois töistä ja siten korvata työnantajalle (tai ottaa palkattomana) tuo työaika, mikä menisi kontrollikäyntiin, jos pitäisi lähteä paikan päälle lääkärin vastaanotolle. 

Riippuu toki asuinpaikasta, millaisia palveluita on käytettävissä, mutta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla 99% asioista hoituu "muutamalla hiirenklikkauksella". 

Vierailija
137/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kodinkoneetkin kesti tosi pitkään, olivat hyvin tehtyjä. Nykyään ihan shittiä jota ei kannata korjata vaan uusi pas-ka ostettava. Autoja pystyi korjaamaan itse, nykyään pikkuvika niin merkkikorjaamo ja tietokoneella tutkittava miksi joku valo palaa. Ei ollut kertakäyttökulttuuria kuten nykyään, ei tullut jätettä ja romua niin paljon kuin nykyään.

Vierailija
138/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkin asiat olivat ennen paremmin aivan kiistattomasti, toiset asiat olivat huonommin.

Riippuu täysin asiasta. Terveisin +50vee.

Vierailija
139/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuokin on asioita, joita osa arvostaa ja osa ei. Olen jo 60-vuotias enkä suurin surminkaan kaipaa aikaa, jolloin piti yrittää ehtiä lounastauolla pankkiin maksamaan laskuja tai nostamaan rahaa tai johonkin virastoon hoitamaan asioita koko ajan kytäten kelloa, liikkuuko jono tarpeeksi nopeasti vai onko jo lähdettävä takaisin työpaikalle. Tai että piti itse raahata Postista painavat paketit kotiin. Bussien kulkuyhteyksiäkään en enää kaipaa, kun on etätyö. En tosian ole koskaan asunut taajamissa vaan kaupungeissa lähiöissä, mutta nykyisin käytän ihan erilaisia palveluita kuin 40 vuotta sitten. 

Pidän palveluna sitä, että voin hoitaa pankki- ja virastoasiani mihin vuorokauden aikaan tahansa mukavasti kotisohvaltani. Pidän palveluna sitä, että voin tilata käytännöllisesti katsoen kaiken netistä ja kotiovelleni kannettuna. Pidän palveluna sitä, ettei mun tarvitse perussairauksieni vuoksi käydä joka kontrollikerralla lääkärin vastaanotolla vaan vastaanotot onnistuvat  oikein hyvin etänäkin. Etätyössä voin ajoittaa etävastaanoton lounastauolleni, jolloin mun ei tarvitse olla kontrollikäynnin vuoksi minuuttiakaan pois töistä ja siten korvata työnantajalle (tai ottaa palkattomana) tuo työaika, mikä menisi kontrollikäyntiin, jos pitäisi lähteä paikan päälle lääkärin vastaanotolle. 

Riippuu toki asuinpaikasta, millaisia palveluita on käytettävissä, mutta ainakin täällä pääkaupunkiseudulla 99% asioista hoituu "muutamalla hiirenklikkauksella". 

No täällä vähän etäämmällä ei todellakaan toimi mikään nykyään. Kaikki kun on pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
140/149 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen sai sanoa naiselle, että "hei, siul on tosi kivat hiukset" ilman, että tarvitsi pelätä #metoo. Nyt nainen voi odottaa vuosia, ja kun rahatilanne on huono, niin muistella menneitä ja haastaa oikeuteen ja viedä miehen rahat ja tuhota hänen mahdollisuutensa työllistyä.

Onko heittää yhtään uutista tai oikeuden päätöstä, jossa mies olisi tuomittu tuon tasoisesta kommentista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi