Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa tyhmää! Mitä kaikkia tukia aikuisopiskelija voi hskea?

Vierailija
06.02.2022 |

Aikuiskoulutustuen tiedän, mutta mitä muuta kun eihän tota makseta kuin 15kk? Mitä tukea hakea loppuajalle? Koulutus kestäisi 3,5v.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukea.

Vierailija
2/14 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit varmaan hakea ihan normaalia opintotukea, jos et ole sitä viime aikoina nostanut ja yleistä asumistukea, mikäli ruokakunnan tulot jäävät tietyn rajan alle.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olin se 15kk:n jälkeen jo omalla alalla kokopäivätöissä ja jatkoin tutkinnon loppuun työn ohessa. Tutkinto maisterin tutkinto 5v.

Vierailija
4/14 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin työn ohessa tutkintoa ja loput aikuiskoulutustuella. Lisäksi asumistuki ja opintolaina.

Vierailija
5/14 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi olla osin töissä ? Jos haet alle puolet per kk. niin sitä tukiaikaakin kuluu vain puolet.

https://www.tyollisyysrahasto.fi/aikuisopiskelijan-etuudet/aikuiskoulut…

"Tukikuukauden aikana maksetut palkat, etuudet ja muut työtulot vaikuttavat siihen, montako opintopistettä sinun on suoritettava tukikuukauden aikana. Jos saat tuloja tukikuukauden aikana yli puolet tuen perusteena olevasta palkastasi, vaaditaan suoritettavaksi vähintään 2 opintopistettä. Jos saat tuloja tukikuukauden aikana alle puolet tuen perusteena olevasta palkastasi, tai tuloja ei ole lainkaan, vaaditaan suoritettavaksi vähintään 4 opintopistettä.

Tukikauden aikana saatavat tulot ja vaadittava opintopistemäärä ovat sidoksissa myös tukipäivien kulumiseen. Jos sinulta vaaditaan tukikuukautena kaksi opintopistettä eli saat tukikauden aikana palkkatuloja yli puolet normaalista palkastasi, kuluu tukiaikaa vain puolikas kuukausi (10,75 päivää)."

Vierailija
6/14 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko päiväopiskelua vai monimuotoa? Monimuodossa kun pystyy tekemään enemmän töitä samalla.

Itse opiskelen sairaanhoitajaksi monimuotona töiden ohessa. Koulua on kahtena päivänä viikossa ja mulle on sovittu 60% työaika, mutta teen kyllä enemmänkin vuoroja kun niitä tulee tarjolle. Täysin opintovapaalla pitää toki olla harjoitteluiden ajan, mutta kaksi niistä yritän ahotoida työkokemuksen perusteella. Koulutus kestää 3,5 vuotta, mutta pyrkimys on lyhentää ainakin kolmeen vuoteen. En tiedä riittääkö rahkeet ja aika tiivistää 2,5 vuoteen. Meidän talous ei kestäisi jos olisin pelkällä opintotuella. Onneksi saan palkattomana aikana aikuiskoulutustukea. 

Vierailija
7/14 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin alkuun opintovapaalla mutta kyseessä oli työvoimapula-ala, joten aika pian olin jo töissä opintojen ohessa. Luojan lykky, että vaihdoin koulua, koska uudessa koulussani oli enemmän vaihtoehtoja työohessa opiskeluun. Oli m. iltakoulua ja osaoppisopimusta.

Ensimmäisessä samantason koulussa ei ollut mitään joustoa. Koulua oli vain päiväopintoina.

Kannattaa vähän kysellä.

Koulutuksen loppuosan suoritin täysin työn ohessa. Kun en siis enää saanut aikuiskoulutusrahaa.

Valmistuin silti alle 2vuodessa.

Vierailija
8/14 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mihin haen on päiväopiskelupaikkoja ja ala täysin eri kuin jossa nyt olen töissä. Ikääkin melkein 50v. Jos en pääse opiskelemaan, niin seuraava vaihtoehto on kortisto. Ajatuksena siis opiskella päätoimisesti koska pakko päästä pois nykyisestä työstä tai lähemmin työpaikasta.

Olen täysin hukassa näissä asioissa.

Edellisen tutkinnon opiskelin oppisopimuksella js sain täyden palkan. Siitä aikaa nyt noin 20vuotta.

Ap

Vierailija
9/14 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelet päätoimisesti, hae opintorahaa Kelalta ja pankkilainaa pankista. Lisäksi asumistukea. Ja sitten on myös se aikuiskoulutustuki. Päällekkäin aikuiskoulutustukea ja opintorahaa ei voi saada. Itse opiskelen verkko-opintoina yrittäjänä opintorahalla ja -lainalla, koska en voi saada aikuiskoulutustukea.

Vierailija
10/14 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa ei saa, jos ei ole oikeutettu opintotukeen. Itse nostin alkuun tavallista pankkilainaa, sittemmin olen tehnyt opintojen ohessa töitä.

Vierailija
11/14 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan perus-opintotuki ja -laina. Siis aikuuisopintotuen ohella.

Omassa koulussa tuosta ilta-mahdollisuudesta ei julkisesti missään lukenut. Ihan sattumalta löysin jostain tiedon. Ilman sitä mahdollisuutta en olisi pystynyt opiskelemaan.

Oppisopimuksella siellä opiskeli monet, siinä alkuun autettiin vain muualta muuttaneita. Täkäläiset saivat kahlata kaiken oppisopimukseen liittyvän tiedon ja hommata opparipaikkansa itse.

Vierailija
12/14 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hankaluuksia muutosverokortin kanssa ;/ Eli onko tosiaan niin, että jos olen vuodesta neljä kuukautta palkattomalla opintovapaalla ja pitää täyttää kohta: arvio koko vuoden tuloista (ja tähän ei lasketa opintorahaa mukaan) niin sitten vain kerron mun brottopalkan kahdeksalla kuukaudella? :D eli onko näin yksinkertaista?

Vierailija
13/14 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hankaluuksia muutosverokortin kanssa ;/ Eli onko tosiaan niin, että jos olen vuodesta neljä kuukautta palkattomalla opintovapaalla ja pitää täyttää kohta: arvio koko vuoden tuloista (ja tähän ei lasketa opintorahaa mukaan) niin sitten vain kerron mun brottopalkan kahdeksalla kuukaudella? :D eli onko näin yksinkertaista?

On yksinkertaista. Muista ottaa huomioon myös lomaraha. Ja kannattaa tarkistaa loppuvuotta varten veroprosentti jossain vaiheessa, esim. alkusyksystä.

Vierailija
14/14 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen opiskelua suunnitteleva, voiko koulumatkoihin saada matkakorvausta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan