Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huonohko isä vai ei isää ollenkaan?

Vierailija
15.06.2015 |

Tämä aloitus on varmasti aikamoinen provomagneetti, mutta halusin silti kuulla teidän näkemyksiänne. Olen itse yksinhuoltajan lapsi. Isä oli alkoholisti ja vanhemmat erosivat kun olin pieni. En ole koskaan tästä päätöksestä ollut katkera tai surullinen, enkä koe että isättömyys olisi ollut jotenkin erityisen ankeaa. Toki rahatilanne on aina parempi kahden elättäjän perheissä, mutta muuten ihan ok. Äiti ei yrittänyt mitenkään eristää meitä, mutta muutto toiselle paikkakunnalle aiheutti sen, että näkemiset olivat vähissä. Myös isän oma käyttäytyminen (juominen, uhoaminen) aiheutti usein sen, että sovitut tapaamiset peruttiin. 

Telkkarissa on näytetty useaan otteeseen perheitä, jotka eroavat jo lapsen ollessa pieni. Täällä jotenkin aina syytetään isiä vastuupakoilusta, mutta lapsen näkökulmasta en voi olla miettimättä että onko se tosiaan niin huono juttu? Varsinkin jos kyse on isästä, joka ei itse aktiivisesti osoita kiinnostusta lapseen. Mielestäni olisi kaikille parempi, että myös eroperhekulttuurissa siirrytään siihen, että kenenkään ei ole pakko kantaa vastuutaan jos ei halua. Syyllisyyden kautta se vanhemmuus ei joka tapauksessa rakennu, joten sekin painostus menee täysin hukkaan. 

Mitä mieltä olette? Pitääkö etäisiä painostaa vanhemmaksi?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet äidit yrittää sitä kautta saada helpotusta omalle taakalleen ja ehkä siinä on pieni toive  yhteenpalaamisesta. Jos se onkin ollut äiti joka jättää, niin voi olla helpompi kasvattaa lapsi ilman isää. Harvoin noita erotilanteita osaa vain lapsen kannalta kukaan tarkastella kun on niin kovin suuret tunteet ja haaveet pelissä.

Vierailija
2/3 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuinka moni äiti tosissaan pakottaa kelvotonta isää olemaan lapsen kanssa? Eikös persutkin ole koko ajan toitottaneet että äidit ei anna miesten nähdä lapsia??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä oli mielenterveysongelmainen alkoholisti, jota äitini hyysäsi. Me lapset jouduimme kasvamaan liian nopeasti isoiksi ja olemaan aina reippaita. Lapsena toivoin, että he eroaisivat tai isä kuolisi. Edelleen ovat yhdessä ja isän ongelmat ovat kurissa. Olen saanut aikuisiällä isän itselleni, mutta lapsena, jolloin olisin isää tarvinnut enemmän, olisin ollut mieluummin kokonaan ilman.