Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää juuri synnyttäneiden laihuuden ihannointi mediassa

Vierailija
15.06.2015 |

Ihan hyvä että ihmiset saavat raskauskilot joskus pois. On ok olla terveen painoinen. Mutta joka toinen päivä lehdissä: "hoikkaakin hoikempi catherine 6 vk synnytyksestä" "Minttu vatsa paljaana kk synnytyksestä" "3kk synnytyksestä fitness-kisoihin jne". Tiedän todella monta kenen imetys on loppunut tähän laihuuden tavoitteluun. Minulla meinasi käydä niin myös, mutta sitten eri arvot voitti. Lehdet voisivat lopettaa tuon synnyttäneiden naisten ulkonäköpaineiden turhan lisäämisen!

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:09"]

Imetysthän juuri laihduttaa? Kuluttaa kaloreita muun kulutuksen päälle juuri sen maidon tuotannon verran, viitisen sataa kilokaloria ainakin. Lisäksi laittaa kohdun supistelemaan ja se muokkaa vartaloa entiseen malliin. Senhän tunteekin alavatsassa, kun imettää. 

Eli miksi siis jotkut ovat lopettaneet imetyksen laihuuden tavoittelun takia?

Mitä sitä paitsi ovat nämä raskauskilot? Ei raskaudesta mitään ylimääräisiä kiloja tule, ellei syö yli tarpeen. Nelikiloinen vauva painaa juuri sen mitä painaa, lisäksi kohtu, lapsivesi, istukka, verimäärän lisääntyminen ja ylimääräisen muun nesteen kertyminen kehoon. 

Pari rasvakiloakin on toivottavaa, jos on alun perin hyvin hoikka, jotta imetys sujuu. Ei tästä juuri kymmentä kiloa enempää voi tulla ja ne on poissa laitokselta lähtiessä suurimmaksi osaksi. 

[/quote]

Joku hylje siellä jo ehti alapeukuttaa, kun vain laitoin toisen nopean kommentin. 

[/quote]

Ihan näin ot, sun kannattais keskittyä oman ja toisten navanympäryksen sijasta omien korvienvälin kehittämiseen. Ihmisenä kasvamiseen. Sen ymmärtämiseen, että ihmiset on erilaisia ja jokaisella oma elämä. Ilkeys tekee harvemmin kenestäkään viehättävää ihmistä. Sulla on niin herkässä tuo toisten tuomitseminen, että tuskin olet kovin hyvää seuraa. Kenellekään.

[/quote]

Totuuden puhuja on aina hyvää seuraa! En tuomitse ketään. Kyse on vain epärehellisyydestä. 

Kehitysmaiden nälkiintyneilläkään naisilla ei lopu maidontulo. Siitä biologia pitää huolen. Joka ravintohiukkanen menee jälkipolven hyväksi. Se on yksinkertaisesti luonnonlaki. 

Ja miksi pitää lihottaa raskausaikana itsensä sellaiseen kuosiin, että pitää varta vasten laihduttaa. Yleensä tulee tosiaan ne pari rasvakiloa kyllä luonnostaan ja ne ovat parissa viikossa poissa. Vauva pitää ihmisen kiireessä varsinkin jos on esikoinen ja imetys kuluttaa paljon. 
[/quote]

Kehitysmaissa vauva roikkuu ympäri vuorokauden rinnassa kiinni, toisin kuin Suomessa. Laihtuminen oikeasti voi vähentää maidon tuloa.

Vierailija
42/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:25"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:19"]

Itseäni ärsyttää taas se, että mikään ei ole muka itsestä kiinni ja kaikki on väistämätöntä ja omille huonoille valinnoille tai pahoille sattumille haetaan hyväksyntää muilta.

Ei kaikkien rinnat tai alapää mene pilalle synnytyksissä tai imetyksessä. Ei lihavuus ole mikään väistämätön paha raskaanakaan tai synnytyksen jälkeen. Kaikki eivät saa raskausarpia. Tässä vaan muutamia esimerkkejä.

Tuntuu, että heti jos jollakin on asiat hyvin, aletaan haukkumaan, koska itselle on käynyt huonosti. Ehkä tuo sitten helpottaa kateutta, kun itselleen valehtelee "kun minulla repesi alapää, pakko on niin muillekin käydä, muut ovat valehtelijoita".

[/quote]

Tuota noin. Jus sun keskustelut hiekkalaatikolla alkaa sillä, että mulle ei sitten tullut yhtään raskausarpia, ja emätin on kuulkaa niin timmi että, ja kattokaas näitä tissinnypyköitä, kattokaa!....niin ei ihme että suhun ehkä suhtaudutaan nuivasti. Koska tommoset keskustelunaiheet ei ole ihan normaaleja. 

Yksikään meistä ei voi valita omaa kudostyyppiään, mikä vaikuttaa ratkaisevasti mm. raskausarpien muodostumiseen, repeämiseen ja rintojen venymisene ja palautumiseen. Milllään ihmerasvoilla ei voida näitä asioita ehkäistä. Ihoa voi kosteuttaa, arpia voi vaalentaa, mut estää niitä ei voi, jos kudostyyppi on sellainen, että niitä tulee helposti. Se vaan ei ole oma valinta. 

[/quote]

Eli sinun mielestäsi on normaalia ja yleistä, että jokainen, esimerkiksi 20-25-vuotias synnyttänyt nuori nainen on lihava, raskausarpinen, roikkuvat rinnat omaava, jonka alapää on löysä?

Mitä minä juuri luin? Ei se raskaus ja synnytys mikään ydinpommi ole. Sinulla ei taida lapsia ollakaan, joten olet vähän väärä henkilö tähän kommentoimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:17"]Jaha, sieltä ilmaantui jo ensimmäinen läskien mursujen haukkuja. Melkein ketju pysyikin asiallisena.
[/quote]
Jännä, että hoikkia saa haukkua, mutta ylipainoisia ei. Eivät nämä keskustelut ole koskaan asiallisia suuntaan tai toiseen...
[/quote]

Niin kato ku ylipainoisilla on aina joku "syy" olla ylipainoinen. Elämä on kertakaikkiaan niin rankkaa että on vaan pakko syödä, syödä, syödä. Eihän siihen saa puuttua.

Vierailija
44/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:23"]

Kehitysmaiden nälkiintyneilläkään naisilla ei lopu maidontulo. Siitä biologia pitää huolen. Joka ravintohiukkanen menee jälkipolven hyväksi. Se on yksinkertaisesti luonnonlaki. 

[/quote]

No toihan on täyttä paskaa. Just itse olen istunut tilaisuudessa, jossa esiteltiin näitä kehitysmaiden äitejä, kuivuneita, aliravittuja, nääntyneitä ja sitä miten heidän ravitsemustaan voidaan kohtentaa. Ei niillä äideillä tullut lapsilleen tipan tippaa maitoa. Siksi ne lapset on hei aliravittuja, oletko koskaan kuullut. 

Vierailija
45/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, 9, 20 ja 24 kirjoittaja jatkaa aloittajalle. 

Mikä ihmeen pakko tällaisia juttuja on lukea. Lue Hesaria, Vasabladetia (tai missä nyt asutkin) ja katsele sekä kuuntele Ylen kanavia. 

Kaikesta roskasta voi myös olla erossa, jos itse niin haluaa. Minusta kaikki ulkonäköjutut ovat täysin tyhjänpäiväisiä. 

Mutta lihavuus ja sen puolustelu on todellinen kansanterveydellinen ja -taloudellinen ongelma. Se on fakta. 

Vierailija
46/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on meitä, jotka ovat hoikkia luonnostaan, vatsa jää joka kerta sairaalaan... Maidon tuotannosta ei ole pulaa, olen kaikkia kolmea imettänyt reilun vuoden. Ja ihmiset arvostelee. Ja juu, liikun kyllä, mutta ihan kohtuudella imetysaikana, pari-kolme kertaa viikossa puolen tunnin-tunnin lenkki ja vähän jumppaa. Sellasta se on, koskaan ei oo hyvä muiden mielestä :D

Vierailija
47/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että. Itse olin muutaman kuukauden synnytyksen jälkeen niin kertakaikkisen onnellinen omasta ihanasta vauvasta, ettei tullut mieleenkään miettiä mahamakkaroita. Ylipäätään kaikista onnellisimpiin hetkiin elämässä ei kauneus tai oma ulkonäkö ole ollut missään yhteyksissä. Onnellinen, tyytyväinen ja tasapainoinen voi olla ihan riippumatta siitä miltä näyttää tai paljonko painaa. Jotenkin surullista jos niinkin ihmeellisen asian kuin oman lapsen syntymä ei pysäytä nauttimaan juuri siitä katoavan lyhyestä hetkestä murehtimatta mitään turhia kuten kuinka monessa viikossa saa vatsaansa taas sixpackin näkymään.

Vierailija
48/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:23"]

[/quote]

No toihan on täyttä paskaa. Just itse olen istunut tilaisuudessa, jossa esiteltiin näitä kehitysmaiden äitejä, kuivuneita, aliravittuja, nääntyneitä ja sitä miten heidän ravitsemustaan voidaan kohtentaa. Ei niillä äideillä tullut lapsilleen tipan tippaa maitoa. Siksi ne lapset on hei aliravittuja, oletko koskaan kuullut. 

[/quote]

Hei... oli kärjistys, totta kai se jossain vaiheessa loppuu, mutta se on viimeisiä elintoimintoja joista keho luopuu. 

Luonto on kehittänyt järjestelmän, jossa emo huolehtii poikasistaan.

Siitä tämä apinanraivo täälläkin, jos joku on sanonut OMALLE lapselle pahasti. Myös fyysisesti näin toimii. Maidontulo nyt Suomen oloissa on vääjämätöntä, ellei ole täysverinen anorektikko. Silloin lapsi varmasti otetaan huostaan. 

Sekin on tietynlaista sosiaalista evoluutiota, että sitten muut huolehtivat. 

Vierailija
49/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikos vasta neljäs viestiketju tästä samasta aiheesta tämän aamun aikana? :D

Vierailija
50/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen lihonut ihan valtavasti neljännen ja viidennen lapsen odotuksissa ja vuosina niiden jälkeen. Kolmen ensimmäisen kanssa hoikistuin normaaleihin mittoihin muuttamatta ruokavaliossa mitään ja oikeastaan ilokseni vain kävin uimassa ja siihen aikaan muodissa olleessa step-aerobicissa. - Nuorimpien raskausajat olivat vaikeita ja olin rasituskiellossa varmaan 20 viikkoa koko odotusajoista. Mitä sitten tein? Söin suklaata, luin kirjoja ja pelkäsin keskenmenoja. - kun lapset syntyivät, he osoittautuivat monisairaiksi ja vuosikausia olen nukkunut niin huonosti ja vähän, ollut henkisesti niin lujilla, että oma kroppa on taatusti sekaisin stressihormoneista ja ties mistä. Olen todella ylipainoinen enkä enää jaksa edes yrittää hoitaa myös itseäni. Ehkä olen sairastunut jopa ahmimishäiriöön, jolla kohottaa mielialaa hetkittäin. Tuntuu huonolta, että ylipainoisia ihmisiä yökitään ja oksennellaan kuvottaviksi laiskamadoiksi. Aina ei voi arvata mitä voi olla sen takana, että itsestä huolehtiminen ja suhde ruokaan pääsee luisumaan myös toiseen suuntaan kuin äärimmäinen laihuuden tavoittelu.

Vierailija
51/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hakenut mitään läskimursu -laihojen vihaajat keskustelua. Tarkoitin normaalipainoisten äitien painetta laihduttaa imetyksen ja terveyden kustannuksella heti synnytyksen jälkeen. Ap

Vierailija
52/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadidaadidaa -.-' jankuti jankuti.

Vierailija
53/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:39"]

En hakenut mitään läskimursu -laihojen vihaajat keskustelua. Tarkoitin normaalipainoisten äitien painetta laihduttaa imetyksen ja terveyden kustannuksella heti synnytyksen jälkeen. Ap

[/quote]

Täällä ei tilata mitään. Sitä saa, mitä tulee... 

Uusi täällä?

Vierailija
54/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:35"]Voi että. Itse olin muutaman kuukauden synnytyksen jälkeen niin kertakaikkisen onnellinen omasta ihanasta vauvasta, ettei tullut mieleenkään miettiä mahamakkaroita. Ylipäätään kaikista onnellisimpiin hetkiin elämässä ei kauneus tai oma ulkonäkö ole ollut missään yhteyksissä. Onnellinen, tyytyväinen ja tasapainoinen voi olla ihan riippumatta siitä miltä näyttää tai paljonko painaa. Jotenkin surullista jos niinkin ihmeellisen asian kuin oman lapsen syntymä ei pysäytä nauttimaan juuri siitä katoavan lyhyestä hetkestä murehtimatta mitään turhia kuten kuinka monessa viikossa saa vatsaansa taas sixpackin näkymään.
[/quote]

Ihanaa että on vielä terveellä itsetunnolla varustettuja ihmisiä. Itse olen ikuisesti laihuutta tavoitteleva, epäterveellistä ruokaa rakastava ja pakonomaisesti urheileva ihminen. Perheessäni joku oli aina laihdutuskuurilla. Nyt kamppailen etten välitä näitä arvoja omille lapsilleni. Minun oli vaikea tulla toimeen normaali painoisen vartaloni kanssa synnytyksen jälkeen.

Vierailija
55/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurin osa ymmärtänyt, mistä ap halusi keskustella. Mut palstalla on melko paljon syömishäiriöisiä, joille asiallinen keskustelu tästä aiheesta on mahdotonta. Se vaan kuuluu siihen pakettiin.

Vierailija
56/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:47"]

Minusta vasta eika, mutta en olekaan roikkunut täällä viidestä asti, kuten te läskit.

Tulin yövuorosta ja lähdin lenkille koiran kanssa. Yritän nukkua tuossa puolelta päivin jonkin verran ennen kuin lapsi tulee päiväleiriltä. 

Nimimerkki: läskeihin kyllästynyt 

Ja miksi näin epäkohtelias nimimerkki. Olen sairaanhoitaja ja NIIN VITUTTAA työkaverit, jotka koko ajan ovat saikulla selkävaivojen, nivelrikkojen ym. kanssa. Kyseessä on usein ihan neli- ja viisikymmppiset ihmiset, ei mitkään ikäloput. Mutta monilla siroluisilla jo sellanen alle 30 BMI aiheuttaa tätä. 

Tänään taas luovittiin, kun kaksikin oli poissa. Itse pidän huolta itsestäni ja työnantajan oikeus olisi vaatia sitä kaikilta. 

[/quote]

Voi rakas ihminne. Olet niin vauhkona siitä että muut ei osaa syödä, oikein, mut itse et tajua mennä nukkumaan vaikka sulla selvästi kaipais elimistö jo kovasti unta. Miksi sä oikein kiihdytät itseäsi tällä palstalla, niin että varmasti et tän jälkeen saa nukuttua? Yhdelläkään yövuorosta tulleella ei ajatus kulje normaalisti, joten saat ihan anteeksi ilkeilyn. Mut tommosta, että et väsyneenä mene nukkumaan, vaan räyhäät täällä, niin en oikein käsitä. Kello on kohta 11, sulla on ollut tuntikausia aikaa levähtää.  Mut sen sijaan olet av:lla jankkaamassa tuntemattomien ihmisten kanssa tuntemattomien ihmisten painosta. Hei haloo.

Vierailija
57/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:53"]

Minusta vasta eika, mutta en olekaan roikkunut täällä viidestä asti, kuten te läskit.

Tulin yövuorosta ja lähdin lenkille koiran kanssa. Yritän nukkua tuossa puolelta päivin jonkin verran ennen kuin lapsi tulee päiväleiriltä. 

Ja miksi näin epäkohtelias nimimerkki. Olen sairaanhoitaja ja NIIN VITUTTAA työkaverit, jotka koko ajan ovat saikulla selkävaivojen, nivelrikkojen ym. kanssa. Kyseessä on usein ihan neli- ja viisikymmppiset ihmiset, ei mitkään ikäloput. Mutta monilla siroluisilla jo sellanen alle 30 BMI aiheuttaa tätä. 

Tänään taas luovittiin, kun kaksikin oli poissa. Itse pidän huolta itsestäni ja työnantajan oikeus olisi vaatia sitä kaikilta. 

[/quote]

Voi rakas ihminne. Olet niin vauhkona siitä että muut ei osaa syödä, oikein, mut itse et tajua mennä nukkumaan vaikka sulla selvästi kaipais elimistö jo kovasti unta. Miksi sä oikein kiihdytät itseäsi tällä palstalla, niin että varmasti et tän jälkeen saa nukuttua? Yhdelläkään yövuorosta tulleella ei ajatus kulje normaalisti, joten saat ihan anteeksi ilkeilyn. Mut tommosta, että et väsyneenä mene nukkumaan, vaan räyhäät täällä, niin en oikein käsitä. Kello on kohta 11, sulla on ollut tuntikausia aikaa levähtää.  Mut sen sijaan olet av:lla jankkaamassa tuntemattomien ihmisten kanssa tuntemattomien ihmisten painosta. Hei haloo.

[/quote]

No.. oli niin kiihkeätemoinen yövuoro. Paljon tapahtumia. Yksi kuolema muun muassa ja omaisten rauhoittelua.

En nyt osaa nukkua. Tiedän, että pitäisi. Lapsi tulee neljän aikaan. On sen verran iso, että ei haittaa vaikka nukun sitten sen jälkeen vaikka kuudesta lähtien. Mutta on ollut viikon isänsä kanssa ja tietysti tähtään siihen, että olen kuosissa ja vielä tänään teen jotain hänen kanssaan. 

Kiitos, kiva ja rehellisen oloinen kommentti!

Vierailija
58/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Saako kysyä, että miksi oikein hakeuduit hoitoalalle?  Koska jos sulla on tuollainen asenne toisiin ihmisiin, niin ethän sä pärjää hoitotyössä. Palat loppuun, kun sun energia menee toisten ihmisten elämän tuomitsemiseen. Koska suurin osa potilaista on elänyt jotenkin väärin elämässään. Syöneet liikaa, juoneet liikaa, polttaneet tupakkaa, ottaneet liikaa aurinkoa, eläneet vaikeassa parisuhteessa, tehneet työtä joka romuttaa terveyden, liikkuneet liian vähän tai sitten liikkuneet väärin jne. Jos haluaa olla vain ihmisten kanssa, jotka ei koskaan tee virheitä elämässään, niin tosiaan hoitoala on ehkä viimeinen ala jolle hakeutua.

Vierailija
59/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:53"]

[/quote]

[/quote]

No.. oli niin kiihkeätemoinen yövuoro. Paljon tapahtumia. Yksi kuolema muun muassa ja omaisten rauhoittelua.

En nyt osaa nukkua. Tiedän, että pitäisi. Lapsi tulee neljän aikaan. On sen verran iso, että ei haittaa vaikka nukun sitten sen jälkeen vaikka kuudesta lähtien. Mutta on ollut viikon isänsä kanssa ja tietysti tähtään siihen, että olen kuosissa ja vielä tänään teen jotain hänen kanssaan. 

Kiitos, kiva ja rehellisen oloinen kommentti!
[/quote] no ei hoikkuutes erolta ainakaan suojannut

Vierailija
60/60 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:23"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:09"]

Imetysthän juuri laihduttaa? Kuluttaa kaloreita muun kulutuksen päälle juuri sen maidon tuotannon verran, viitisen sataa kilokaloria ainakin. Lisäksi laittaa kohdun supistelemaan ja se muokkaa vartaloa entiseen malliin. Senhän tunteekin alavatsassa, kun imettää. 

Eli miksi siis jotkut ovat lopettaneet imetyksen laihuuden tavoittelun takia?

Mitä sitä paitsi ovat nämä raskauskilot? Ei raskaudesta mitään ylimääräisiä kiloja tule, ellei syö yli tarpeen. Nelikiloinen vauva painaa juuri sen mitä painaa, lisäksi kohtu, lapsivesi, istukka, verimäärän lisääntyminen ja ylimääräisen muun nesteen kertyminen kehoon. 

Pari rasvakiloakin on toivottavaa, jos on alun perin hyvin hoikka, jotta imetys sujuu. Ei tästä juuri kymmentä kiloa enempää voi tulla ja ne on poissa laitokselta lähtiessä suurimmaksi osaksi. 

[/quote]

Joku hylje siellä jo ehti alapeukuttaa, kun vain laitoin toisen nopean kommentin. 

[/quote]

Ihan näin ot, sun kannattais keskittyä oman ja toisten navanympäryksen sijasta omien korvienvälin kehittämiseen. Ihmisenä kasvamiseen. Sen ymmärtämiseen, että ihmiset on erilaisia ja jokaisella oma elämä. Ilkeys tekee harvemmin kenestäkään viehättävää ihmistä. Sulla on niin herkässä tuo toisten tuomitseminen, että tuskin olet kovin hyvää seuraa. Kenellekään.

[/quote]

Totuuden puhuja on aina hyvää seuraa! En tuomitse ketään. Kyse on vain epärehellisyydestä. 

Ja miksi pitää lihottaa raskausaikana itsensä sellaiseen kuosiin, että pitää varta vasten laihduttaa. Yleensä tulee tosiaan ne pari rasvakiloa kyllä luonnostaan ja ne ovat parissa viikossa poissa. Vauva pitää ihmisen kiireessä varsinkin jos on esikoinen ja imetys kuluttaa paljon. 
[/quote]

Tiiäkkö ku mä en lihottanut itseäni millään tavalla.. Liikuin ja söin kuten ennen raskauttakin. Toki olihan mulla himo mango vichyyn.. se varmaan lihotti sen 16kg.. ei ollut turvotusta nimeksikään, ei kilppariongelmia tms.. Lapsi oli syntyessään 3, 9kg.

Ei kaikki syö kolmen edestä ja mähöä sohvalla.. silti voi paino nousta. Valitettavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi