En yhtään ihmettele, että ADHD ystävälläni on ongelmia arjenhallinnassa! Kaikki tehdään hosuen ja hätäillen henkeä vetämättä
Tulin kahville ja sanoi pyyhkivänsä pöydän kun kissa oli istunut siinä. Vähän pyyhkäisi märällä rätillä yhtä pöydän nurkkaa. Pyykkejä kun pesee, juoksee puolet märästä pyykistä sylissä kuivaustelineelle ja sanoo "mä laitan loput myöhemmin". Kaupassa jos käydään yhdessä, menee puolijuoksua kaupan läpi ja kotona huomaa että oho vessanpaperi unohtui, oho huuhteluaine unohtui, oho..
Ihana ihminen, mutta rasittavaa seuraa kun on "lainaamassa" milloin kahvia, milloin tupakkaa. Saattaa lähteä leffaseuraksi ja lippua maksaessa todeta, ettei kortillaan olekaan rahaa. Ja asuntonsa on siinä kunnossa, ettei tee mieli riisua kenkiä tai käydä vessassa. YRITTÄÄ siivota mutta kun se jää siihen yrittämiseen!
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole itse autismin kirjolainen, niin voi olla, ettei tule hullua hurskaammaksi pohtiessaan miksi autismin kirjolainen käyttäytyy niin kuin käyttäytyy. "Normaalin" ihmisen on mahdotonta ymmärtää.
Eri juttu.
Minä autismin kirjolaisena teen "liian tarkkaa" työtä tai en tee ollenkaan. Olen siis äärettömän hidas, kun pöytäkin pitää pyyhkiä tietynlaisella rätillä ja tavalla, jokainen nurkka huolellisesti (myös pöydän reunat), pöydällä ei saa olla mitään tavaraa. En ikinä vaan hutaise vähän jotain ja kauppaan menen ostoslistan kanssa (jossa tuotteet on siinä järjestyksessä, kun ne on kulkureitillä), auton luonnollisesti parkkeeraan aina samaan kohtaan.
Eikös asperger ja adhd kuulu samaan autismin kirjoon nykyään? asperger termistä luovuttiin mutta silti
ADHD on keskittymisongelmiin ja ylivilkkauteen liittyvä diagnoosi.
Autismi ja asperger diagnoosit ovat yhdistymässä yhdeksi autismin kirjo diagnoosiksi. Ainakin syksyllä vielä annettiin Asperger diagnooseja.
Samalla henkilöllä voi olla ADHD ja autismin kirjo molemmat mutta kaikilla ADHD ei ole autismin kirjoa eikä kirjolaisilla ADHD.
Ovat siis ihan eri diagnooseja.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa todella ärsyttävältä. Miksi ei voi tehdä yhtä asiaa kunnolla loppuun, minne hänellä on kiire? En usko sekuntiakaan etteikö voisi tehdä asiat kunnolla, jos viitsisi. Mutta onhan se kivempi keksiä joku siisti diagnoosi joka selittää typerän ja laiskan käytöksen, ei tarte itse ottaa vastuuta. En kyllä jaksaisi tuollaista katsella, lapsellista käytöstä.
Sinä olisit kyllä diagnoosia vailla.
Ai, no mulla ei kyllä olekaan sitten ADHD:ta. Ei tarvi ainakaan sitä enää epäillä itselläni. Teen nimittäin kaiken aina erittäin tarkasti ja huolellisesti. Ihan "normi-ihminenkin", eli jolla ei ole ADHD:ta tai mitään muutakaan, tekee vähemmän huolellisesti kuin minä. Oman tekemiseni tyyli on silti vielä laskettavissa normaalin puolelle, mutta ei kaukana neuroottisesta ja pakko-oireisesta.
Itseänikin ärsyttää, kun jotkut esim. moppaa lattiat tyylillä, märkä rantu keskelle lattiaa ja siinä se, tai pesee pyykit silleen, että kaikki vaan ahdetaan samaan koneeseen, vaatteet, lakanat ja pyyhkeet ja tunnin ohjelmalla neljässä kympissä. Lusikallinen pesuainetta. Ja sitten ihmetellään kun pyykit haisee tunkkaiselle. "Pitäisköhän ostaa huuhteluainetta, että tulis hyvä tuoksu vaatteisiin" Kuule ei, vaan peset ne pyykkis vain kunnolla!! aaaaarrggghhh. Että suututtaa kaikenmaailman uuvelot.
Niin ja käsienpesu. Näen niin punasta. Siis kuiviin käsiin laitetaan tippa saippuaa ja huljautetaan äkkiä hanan alla. Siis mitä?!?!?!
Aivan paras ketju muuten tämä, kun saa purkaa ketutusta ihmisten huolimattomuudesta. Ja siis noilla tapauksilla ei edes ole mitään ADHD:ta niin ei riitä ymmärrystä ja empatiaa. Silkkaa piittaamattomuutta ja laiskuutta vain.
Kiitos kun sain avautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole itse autismin kirjolainen, niin voi olla, ettei tule hullua hurskaammaksi pohtiessaan miksi autismin kirjolainen käyttäytyy niin kuin käyttäytyy. "Normaalin" ihmisen on mahdotonta ymmärtää.
Adhd ja autismi ovat kaksi eri asiaa?
Kirjoitinkin autismin kirjolainen. Ei kannattaisi hosua ja hätäillä lukiessa. :D
No autisminkirjokin on eri asia kuin adhd.
Kuka väitti niiden olevan sama asia? On tässä ketjussa mainittu jo syöpä, skitsofrenia ja syömishäiriökin, eivätkä nekään ole sama kuin adhd.
Kyllä ADHD-ihmistä on vaikea ymmärtää. Juuri riitelin mieheni kanssa, kun häntä häiritsi imuroidessaan se, että vastasin puhelimeeni. Hänen mielestään minun olisi pitänyt sanoa puhelimeen, etten voi nyt puhua, kun mieheni imuroi. Ja kun juttelen puhelimessa jonkun kanssa, hän alkaa "keskustella" mukana, ts. huutelee väliin koko ajan omia mielipiteitään. Vai onko tämä sittenkään ADHD:tä?
Monet ihmiset ei muuten taida pyyhkiä pehvaansakaan kunnolla. Nyt kun en enää tupakoi, olen huomannut että useat miehet ja naisetkin haiskahtaa vähän kakalle. Ja ei ole nyt se tilanne, että kakka haisee yksin sekä seurassa.
Taitavat säästää vessapaperia vähän liiankin kanssa, vai onko niillä adhd sitten. Itse käytän niin paljon paperia kuin tarvin, ihan sama paljon sitä kuluu. Kyllä sitä saa kaupasta lisää. Pidän idiootteina näitä yksi pala pisulle ja kaksi kakalle -ihmisiä. Ei se ole mikään lesoilun aihe, ettei käytä paljon vessapaperia. Asia taitaa olla päinvastoin....
Vierailija kirjoitti:
Niin heillä on erilainen aivokemia. On ehkä ollut luolamies laumassa se innovaatioiden tekijä.
Esim nykyaikaiseen tietotyöhön ei sovi ollenkaan.
Meitä on erilaisia, hänestä sinä saatat vaikuttaa tylsämiemiseltä ja hitaalta, mutta tuskin julistaa sitä täällä.
Paitsi että myös tietotyöhon voi sopia jos se vaan kiinnostaa. Jos joku asia on hyperfokuksen kohteena siitä voi oikeasti oppia ja opetella kaiken. Valitettavasti sitä ei vaan pysty valitsemaan. Olisi itsestänikin tosi mukavaa jos voisi olla hyperfokus siivoamiseen, mutta kyllä se valitettavan usein kesken jää. Olen onneksi onnistunut luomaan tehokkaan tiskausrutiinin ja roskat tulee kyllä vietyä. Kaikki muu vähän niin ja näin.
Että tehkää edes ne perusasiat kunnolla prkl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri juttu.
Minä autismin kirjolaisena teen "liian tarkkaa" työtä tai en tee ollenkaan. Olen siis äärettömän hidas, kun pöytäkin pitää pyyhkiä tietynlaisella rätillä ja tavalla, jokainen nurkka huolellisesti (myös pöydän reunat), pöydällä ei saa olla mitään tavaraa. En ikinä vaan hutaise vähän jotain ja kauppaan menen ostoslistan kanssa (jossa tuotteet on siinä järjestyksessä, kun ne on kulkureitillä), auton luonnollisesti parkkeeraan aina samaan kohtaan.
Eikös asperger ja adhd kuulu samaan autismin kirjoon nykyään? asperger termistä luovuttiin mutta silti
Asperger on osa autisminkirjoa, ADHD ei ole ikinä ollutkaan. Molemmat diangoosit voi kyllä olla samalla ihmisellä päällekäin ja se on yllättävän yleistä.
Mulla on adhd, mutta päällisin puolin sitä ei välttämättä huomaa. Hoidan asiani noin 85 prosenttisesti ajallaan ja asiallisesti. Suurin osa vaikeuksista ja ongelmista on mulla sellasia, että ne haittaa pääasiassa vaan minua itseeni.
Minullakin menee hermot joihinkin adhd-tuttaviin, kun ne höseltää kauheasti. Mutta se on sitten mun ongelma, ei heidän.
Adhd näkyy kyllä kuvantamalla aivoissa.
Miten joku voi sekoittaa ADHD:n ja autismin kirjon. Täysin eri asioita.
Tunnistan itseni. Tili tulee heti kun menee ja sitten ihmettelen,mihin rahat hävisi.
En jaksa miettiä mitä tekisi ruuaksi enkä edes jaksaisi mitää jauhelihojen paistamista,joten yleensä syön jonkun lihapiirakan. Seisten.
Kun puhun puhelimessa , ravaan ympäriinsä ja olen paristikin päätynyt rappukäytävään😂
Siivoaminen on sitä että huuhtelen käsisuihkylla pölyt vessan lattialta. Pyykit seisoo koneessa pari päivää ja pesen yleensä ne uudestaan kun haisevat. Vaatekaapissani ei löydy mitään,kun avaa oven niin vaateet vyöryy päälle.
Kun puhun,ihmisten pitää pyytää minua rauhoittumaan koska puhun niin nopeasti ettei siitä saa selvää. Kun lähetän tekstareira,tulee
perään soitto että "En ymmärtänyt tästä mitään, ootko kännissä ".
Kävelytyylini on harppova ja törmäilen oviin ja pylväisiin. Joka paikkaan saavun joka tunnin etuajassa tai tunnin myöhässä. Jos kyseessä edes on oikea päivä!
Olen 45viotias.ja menettänut toivon että minusta tulisi ns normaali. Semmoinen naisellinen nainen jolla on puhdas koti. En uskalla deittailla, kun ei kotiini voi viedä ketään 😭 Toisaalta puheripulini kyllä karkottaisi deitin jo alkuvaiheessa.
Ja lääkkeet on, niistä ei vain ole apua. Lääkärin mukaan olen niitä harvoja ADHd ihmisiä joihin lääkitys ei pure.
No sen takia adhd on elämää haittaava häiriö johon on saatavilla lääkitystä, koska se oikeasti haittaa elämää.
Ja itselläni vaikka on lääkitys- se pitää mun käytännössä mukana työelämässä eikä todellakaan ole energiaa siivota kotona tai etenkään ottaa stressiä ystävien vierailuista.
Ap ei taida tietää mitä on toiminnanohjauksen vaikeudet .. mitäpä jos ap lukisit vähän adhdsta vaikka adhd liiton sivuilta ensin?
Suorastaan idioottimainen argumentti ”miksi adhd ihminen hosuu eikä vaan tee asioita kunnolla?”
Kun se koko häiriön ydin voi jollekin ihmiselle olla se että kun se hosuminen on sitä häiriötä!! Jos voisi tehdä kunnolla ja olla hosumatta niin eihän sitä häiriötä olisi (kärjistetysti näin, ei kaikki adhdt hosu mutta on muita toiminnan ohjauksen vaikeuksia todennäköisesti).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ADHD-ihmistä on vaikea ymmärtää. Juuri riitelin mieheni kanssa, kun häntä häiritsi imuroidessaan se, että vastasin puhelimeeni. Hänen mielestään minun olisi pitänyt sanoa puhelimeen, etten voi nyt puhua, kun mieheni imuroi. Ja kun juttelen puhelimessa jonkun kanssa, hän alkaa "keskustella" mukana, ts. huutelee väliin koko ajan omia mielipiteitään. Vai onko tämä sittenkään ADHD:tä?
🤣😅 tunnustan, olen väliin huutelija.
Ja toisen samassa tilassa olevan henkilön toiminta voi aiheuttaa mulla toiminnan ohjaamisen vaikeuden (hankaloittaa imurointia) TAI joskus saan asian aikaisiksi vasta, kun joku toinen on läsnä. Eli toisen ihmisen läsnäololla on vaikutusta siihen, miten oma aivojen toiminnan ohjaukseni toimii (ihminen voi joko tukea tai häiritä - harvoin on täysin neutraalia )
T.adhd
Voisipa päästä erilaisten ihmisten pään sisään. Näkisi miltä tuntuu siitä ADHD-ihmisestä, jolle tuntuu mahdottomalta keskittyä yhteen asiaan tarpeeksi kauan, jotta lopputulos kelpaisi muille. Tai siitä, joka pystyy keskittymään mihin vain päättää, jopa tylsän tekstin ymmärtämiseen, ja saa hyviä arvosanoja niistäkin aineista, joista ei ole superkiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Ai, no mulla ei kyllä olekaan sitten ADHD:ta. Ei tarvi ainakaan sitä enää epäillä itselläni. Teen nimittäin kaiken aina erittäin tarkasti ja huolellisesti. Ihan "normi-ihminenkin", eli jolla ei ole ADHD:ta tai mitään muutakaan, tekee vähemmän huolellisesti kuin minä. Oman tekemiseni tyyli on silti vielä laskettavissa normaalin puolelle, mutta ei kaukana neuroottisesta ja pakko-oireisesta.
Itseänikin ärsyttää, kun jotkut esim. moppaa lattiat tyylillä, märkä rantu keskelle lattiaa ja siinä se, tai pesee pyykit silleen, että kaikki vaan ahdetaan samaan koneeseen, vaatteet, lakanat ja pyyhkeet ja tunnin ohjelmalla neljässä kympissä. Lusikallinen pesuainetta. Ja sitten ihmetellään kun pyykit haisee tunkkaiselle. "Pitäisköhän ostaa huuhteluainetta, että tulis hyvä tuoksu vaatteisiin" Kuule ei, vaan peset ne pyykkis vain kunnolla!! aaaaarrggghhh. Että suututtaa kaikenmaailman uuvelot.
Niin ja käsienpesu. Näen niin punasta. Siis kuiviin käsiin laitetaan tippa saippuaa ja huljautetaan äkkiä hanan alla. Siis mitä?!?!?!
Aivan paras ketju muuten tämä, kun saa purkaa ketutusta ihmisten huolimattomuudesta. Ja siis noilla tapauksilla ei edes ole mitään ADHD:ta niin ei riitä ymmärrystä ja empatiaa. Silkkaa piittaamattomuutta ja laiskuutta vain.
Kiitos kun sain avautua.
OCD?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣😅 tunnustan, olen väliin huutelija.
Ja toisen samassa tilassa olevan henkilön toiminta voi aiheuttaa mulla toiminnan ohjaamisen vaikeuden (hankaloittaa imurointia) TAI joskus saan asian aikaisiksi vasta, kun joku toinen on läsnä. Eli toisen ihmisen läsnäololla on vaikutusta siihen, miten oma aivojen toiminnan ohjaukseni toimii (ihminen voi joko tukea tai häiritä - harvoin on täysin neutraalia )T.adhd
Kiitos vastauksestasi. Vielä tuohon mieheni puhelinkäyttäytymiseen jatkoa. Hänellä on myös se, mitä kerroit samassa tilassa olemisesta. Jos hän tekee jotain, minun pitää olla kaukana, mieluummin toisessa huoneessa, etten ole hänen tiellään. Jo jääkaapille mennessä hän mutisee, että laitan tämän kaappiin, jos et oo edessä... Tämä on minulle tosi raskasta, enkä jaksa läheskään aina ymmärtää häntä. Ja se puheripuli ärsyttää! Sitten myöhemmin tunnen huonoa omaatuntoa, kun hermostun häneen, joka johtaa usein jopa raivoisaan riitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun sain avautua.
OCD?
Kyllä ADHD:kin - tai tarkemmin ADD - voi ilmetä perfektionismina. Sekin on toiminnanohjauksen ongelma. Ylikeskittyy yhteen asiaan ja laiminlyö muut, ei pysty siirtymään seuraavaan tai tahdonalaisesti hallitsemaan sitä, mihin keskittyminen kohdistuu. Jumittuu loputtomaan viilaamiseen ja säätämisen luuppiin eikä pysty lopettamaan. Itselläni on tällainen mukava ADD-OCD-ahdistuneisuus-cocktail.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi sekoittaa ADHD:n ja autismin kirjon. Täysin eri asioita.
Mitä höpäjät? Ei se ole mikään on-off tai "täysin eri asia". Lisäksi valtaosalla ADHD-oireisista on myös muita kehityksellisiä tai mt-haasteita. Monet asiat voivat limittyä keskenään. Autismin kirjo ja ADHD ovat molemmat neuropsykologisia kehityshäiriöitä, joten tuskinpa vaan täysin eri asioita
Vai että ”paperit” oikein?! Kuule kun se adhd, kuten kaikki neuropsykiatriset häiriöt on pysyviä! Ei ne ole mitään tauteja jotka sairastetaan ja sitten niistä parannutaan. Ei ole mahdollista että jollain on ollut adhd mutta ei ole enää. Joten ihan 100% varmasti aikuisella voi olla adhd!