Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En yhtään ihmettele, että ADHD ystävälläni on ongelmia arjenhallinnassa! Kaikki tehdään hosuen ja hätäillen henkeä vetämättä

Vierailija
06.02.2022 |

Tulin kahville ja sanoi pyyhkivänsä pöydän kun kissa oli istunut siinä. Vähän pyyhkäisi märällä rätillä yhtä pöydän nurkkaa. Pyykkejä kun pesee, juoksee puolet märästä pyykistä sylissä kuivaustelineelle ja sanoo "mä laitan loput myöhemmin". Kaupassa jos käydään yhdessä, menee puolijuoksua kaupan läpi ja kotona huomaa että oho vessanpaperi unohtui, oho huuhteluaine unohtui, oho..
Ihana ihminen, mutta rasittavaa seuraa kun on "lainaamassa" milloin kahvia, milloin tupakkaa. Saattaa lähteä leffaseuraksi ja lippua maksaessa todeta, ettei kortillaan olekaan rahaa. Ja asuntonsa on siinä kunnossa, ettei tee mieli riisua kenkiä tai käydä vessassa. YRITTÄÄ siivota mutta kun se jää siihen yrittämiseen!

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ap auta häntä. Siivotkaa yhdessä hänen asuntonsa. Menette loogisessa järjestyksessä, niin ehkä hän saa käsitystä miten pystyy ylläpitämään siisteyttä. Voit myös auttaa häntä laatimaan ostoslistan ennen ruokakauppaan lähtemistä.

Auttaminen on tietysti hyvä, mutta sairaus ei parane auttamalla.

Vierailija
22/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole itse autismin kirjolainen, niin voi olla, ettei tule hullua hurskaammaksi pohtiessaan miksi autismin kirjolainen käyttäytyy niin kuin käyttäytyy. "Normaalin" ihmisen on mahdotonta ymmärtää.

Adhd ja autismi ovat kaksi eri asiaa?

Kirjoitinkin autismin kirjolainen. Ei kannattaisi hosua ja hätäillä lukiessa. :D

Taisit tarkoittaa neuroepätyypillistä. Autismin kirjo tarkoittaa vain autismin eri muotoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin heillä on erilainen aivokemia. On ehkä ollut luolamies laumassa se innovaatioiden tekijä.

Esim nykyaikaiseen tietotyöhön ei sovi ollenkaan.

Meitä on erilaisia, hänestä sinä saatat vaikuttaa tylsämiemiseltä ja hitaalta, mutta tuskin julistaa sitä täällä.

Moni ADHD pärjää aivan hyvin nykyajan työelämässä. Keskittymishäiriöitä on monen tasoisia, ja eikä kaikki meistä kuulu sinne äärilaitaan. Moni ADHD on töissä innovatiivinen multitaskaaja, vaikka lieveilmiönä onkin välillä "hajamielisen professorin" piirteitä.

Vierailija
24/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole itse autismin kirjolainen, niin voi olla, ettei tule hullua hurskaammaksi pohtiessaan miksi autismin kirjolainen käyttäytyy niin kuin käyttäytyy. "Normaalin" ihmisen on mahdotonta ymmärtää.

Eri juttu.

Minä autismin kirjolaisena teen "liian tarkkaa" työtä tai en tee ollenkaan. Olen siis äärettömän hidas, kun pöytäkin pitää pyyhkiä tietynlaisella rätillä ja tavalla, jokainen nurkka huolellisesti (myös pöydän reunat), pöydällä ei saa olla mitään tavaraa. En ikinä vaan hutaise vähän jotain ja kauppaan menen ostoslistan kanssa (jossa tuotteet on siinä järjestyksessä, kun ne on kulkureitillä), auton luonnollisesti parkkeeraan aina samaan kohtaan.

Eikös asperger ja adhd kuulu samaan autismin kirjoon nykyään? asperger termistä luovuttiin mutta silti

Ei näin... Aspergeria käytettiin ennen "lievän autismin" nimenä, mutta nykyään kaikkien autistien kohdalla puhutaan vain autismin kirjosta. Keskittymishäiriöt eivät ikinä ole kuuluneet autismin kirjon alle.

Vierailija
25/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri juttu.

Minä autismin kirjolaisena teen "liian tarkkaa" työtä tai en tee ollenkaan. Olen siis äärettömän hidas, kun pöytäkin pitää pyyhkiä tietynlaisella rätillä ja tavalla, jokainen nurkka huolellisesti (myös pöydän reunat), pöydällä ei saa olla mitään tavaraa. En ikinä vaan hutaise vähän jotain ja kauppaan menen ostoslistan kanssa (jossa tuotteet on siinä järjestyksessä, kun ne on kulkureitillä), auton luonnollisesti parkkeeraan aina samaan kohtaan.

Eikös asperger ja adhd kuulu samaan autismin kirjoon nykyään? asperger termistä luovuttiin mutta silti

Ei näin... Aspergeria käytettiin ennen "lievän autismin" nimenä, mutta nykyään kaikkien autistien kohdalla puhutaan vain autismin kirjosta. Keskittymishäiriöt eivät ikinä ole kuuluneet autismin kirjon alle.

ICD-10-tautiluokituksessa mainitaan autismikirjon häiriö ADHD-diagnoosin poissulkukriteerinä. DSM-5-tautiluokituksen mukaan ADHD ja autismikirjon häiriö voivat ilmetä samanaikaisesti. Autismikirjon häiriöllä ja ADHD:lla on jaettua geneettistä taustaa.

Vierailija
26/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräskin Adhd tapaus alkoi laittamaan ruokaa uuniin eilen. Sanoin jossain vaiheessä, etteihän ne pala. Lopulta menin itse katsomaan tyhjää uunia. Uunipelti ruokineen pöydällä.

Mulla kävi tällä viikolla ihan sama! Ei siinä muuta kuin että lounas siirtyi tunnilla. Arki on käytännön asioissa aika raskasta, mutta toisaalta mulle ei ole ikinä ollut ongelma leikkiä lasten kanssa tai vastata heidän älyttömimpiinkään kysymyksiinsä. Rakastan lapsiani ja lapsuutta.

T. Diagnosoimaton.

Vierailija
27/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämän keskustelun pointti on? Keksiä neuvoja joita voit sitten kertoa hänelle vaikka ei ole pyytänyt apua? Vai vain kauhistella kuinka ADHD:n piirteet voivat haitata toisen elämää? Puhtaasta mielenkiinnosta kysyn.

Vierailija
28/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsiikö hän itse tuosta? Jos ei, niin anna olla ja anna kaverin elää omalla tavallaan.

Vierailija
29/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tämän keskustelun pointti on? Keksiä neuvoja joita voit sitten kertoa hänelle vaikka ei ole pyytänyt apua? Vai vain kauhistella kuinka ADHD:n piirteet voivat haitata toisen elämää? Puhtaasta mielenkiinnosta kysyn.

Ei sairaudessa kenenkään neuvot auta, ei edes ammattilaisen. Lääkityksestä saa apua. Mutta AP:n pointti on tosiaan tuntuu olevan hukassa kun ei ymmärrä, että kyse on sairaudesta.

Vierailija
30/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisikin jännä, että olisi adhd, mutta ei minkäänlaisia oireita.

Vierailija
31/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri juttu.

ICD-10-tautiluokituksessa mainitaan autismikirjon häiriö ADHD-diagnoosin poissulkukriteerinä. DSM-5-tautiluokituksen mukaan ADHD ja autismikirjon häiriö voivat ilmetä samanaikaisesti. Autismikirjon häiriöllä ja ADHD:lla on jaettua geneettistä taustaa.

Totta. Ne voivat ilmentyä yhtä aikaa, ja kumpiakin näkee usein samassa suvussa. Oma perheeni on oikein tyyppiesimerkki. Ne ovat silti kaksi eri asiaa. Esim. minulla on ADD/ADHD, mutta spesifisesti autismiin liittyviä piirteitä ei ole. Yhtä lailla voidaan todeta että rinta- ja munasarjasyöpä voivat esiintyä yhtä aikaa ja niillä voi olla samaa geneettistä taustaa, mutta ne eivät ole siltikään sama asia.

Vierailija
32/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sairaudessa kenenkään neuvot auta, ei edes ammattilaisen. Lääkityksestä saa apua. Mutta AP:n pointti on tosiaan tuntuu olevan hukassa kun ei ymmärrä, että kyse on sairaudesta.

Adhd ei mielestäni ole mikään sairaus. Tai siinä tapauksessa myös homous ja temperamenttisuus ovat sairauksia.

Vierailija
33/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukkua ADHD-tyyppien uskomattomia sähläyksia ja kinastella siitä, kuuluuko ADHD autismin kirjoon vai ei.

Vierailija
34/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sairaus. Oireyhtymä.

Vierailija
35/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ap auta häntä. Siivotkaa yhdessä hänen asuntonsa. Menette loogisessa järjestyksessä, niin ehkä hän saa käsitystä miten pystyy ylläpitämään siisteyttä. Voit myös auttaa häntä laatimaan ostoslistan ennen ruokakauppaan lähtemistä.

Auttaminen on tietysti hyvä, mutta sairaus ei parane auttamalla.

Ei ole sairaus, josta voi parantua. Adhd tarvitsee nimenomaan apukeinoja arjen ylläpitämiseen.

Vierailija
36/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista on toki vaikea kuvitella olemassa olevaksi mitä ei ole itse koskaan kokenut ja jos se oma todellisuus on joku kyseenalaistamaton itsestäänselvyys.

Miten ap, sun oma pää toimii vaikka silloin kun olet kipeä ? Onko ajatukset yhtä selkeitä kuin terveenä ollessa ? Tai jos vaikka perheenjäsen kuolee, pystytkö tämän tiedon saadessasi miettimään sellaisia asioit, että nyt pitää tehdä nämä kauppa ostokset huolellisesti ?

Oletko aina yhtä skarppi ?

Se on kiva jos sulla on kaikki helppoa ja selkeää , mutta kaikilla ei pää toimi samalla tavalla.

Vierailija
37/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ADHD-ihminenkään ole pelkkää ADHD:ta, eli kyllä tuosta osa on ihan vain hänen luonteenpiirteitään.

No kyllä nuo ap:n kuvailemat asiat nimenomaan on mitä tyypillisimpiä ADHD-oireita, todennäköisesti se henkilön luonne näkyy sitten ihan muissa asioissa.

Kyllä minunkin äitini edelleen kuvittelee, että se, etten pystynyt lapsena istumaan aloillani kuuntelemassa hänen satujen lukemista on vain veemäisen luonteeni syytä, ei millään ymmärrä, että tuo oli mitä selkein ADHD-oire.

Vierailija
38/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsistä. Mulla on ihan paperit Tampereelta siitä että aikuisella ei voi ADHD:ta. Kaverisi pitäisi vaan ottaa itseänsä niskasta kiinni ja ryhdistäytyä.

Vierailija
39/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella ärsyttävältä. Miksi ei voi tehdä yhtä asiaa kunnolla loppuun, minne hänellä on kiire? En usko sekuntiakaan etteikö voisi tehdä asiat kunnolla, jos viitsisi. Mutta onhan se kivempi keksiä joku siisti diagnoosi joka selittää typerän ja laiskan käytöksen, ei tarte itse ottaa vastuuta. En kyllä jaksaisi tuollaista katsella, lapsellista käytöstä.

Miksi syöpäpotilas ei voi lakata pukkaamasta kasvainta? Miksi skitsofreenikko ei voi vaan lakata näkemästä harhoja? Miksi syömishäiriöinen ei voi vaan syödä normaalisti? Sinun ymmärryksesi tästä maailmasta on selvästikin erittäin rajallinen. Minusta sinun kannattaisi keskittyä sydämen sivistyksen hankkimiseen ja jättää mölinät vähemmälle ettet nolaa itseäsi tämän pahemmin.

Tiedätkö että esimerkiksi meditaatiolla voi vaikuttaa aivokemiaan? Voit omalla ajatuksillasi vaikuttaa siihen, millä aallonpituuksilla aivosi toimivat ja mitä sähkökemiallisia singaaleja ne aktivoivat. ADHD-potilaiden aivoista ei löydy mitään systemaattista poikkeamaa, joka selittäisi heidän oireensa. Tuo on lääkeyhtiöiden kehittämä pseudotieteellinen väite, ja sen takia ADHD lääkkeet ovat niin heikkotehoisia lääkeyhtiöiden omien hyvin heikkotasoisten tutkimusten mukaan ADHDn hoidossa lyhyellä aikavälillä.  

Skitsofreenikoista vähemmistö näkee harhoja, suurin osa kokee kuulevansa toisten ihmisten ajatuksia. Kyse on deluusioista ja ajatusharhoista. He eivät useinkaan toisin sanoen pääasiassa kärsi aistiharhoista, vaan "normaalin" ajattelun vajeesta. Ajattelua ja omaa tunnesäätelyä voi helposti muokata mm. kognitiivisella psykoterapialla.  Myös skitsofrenian hoidossa lääkehoito on erittäin heikko vasteeltaan, 0.34 kun kliiniseti merkitsevä eli havaittava SMD eli efektikoko edellyttää 0.78.  Luulisi, että oman ajattelun muuttamisella olisi suurempi vaikutus pienemmillä riskeillä kuin lääketieteellisellä hoidolla. On vastuutonta kertoa ihmisille, että he eivät voi vaikuttaa omaan ajatteluunsa ja toimintaansa ja että he ovat joidenkin fiktiivisten pseudosairauksien uhreja. 

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/wps.20941

Vierailija
40/62 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adhd ja autismi ovat kaksi eri asiaa?

Kirjoitinkin autismin kirjolainen. Ei kannattaisi hosua ja hätäillä lukiessa. :D

No autisminkirjokin on eri asia kuin adhd.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme