Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhden henkilön YT-neuvottelut

Vierailija
06.02.2022 |

Hei! Työskentelen asiantuntijatalossa erikoisasiantuntijana ja nyt on tilanne niin, että vanha asiakas, jolle olen vuosikausia tehnyt töitä, ei enää tilaa jatkohommia. Tämän seurauksena työnantaja aikoo irtisanoa minut tuotannollis-taloudellisin syin.

Vähän ihmetyttää, ettei 12 hengen tiimistä saati sitten 2000 hengen talosta löydy sellaista hommaa, jota minä voisin siirtyä tekemään. Ikää jo reilusti yli 50v, joten työllistyminen muualle ei ole välttämättä mitenkään helppoa. Näin toimii Hyvän Mielen työnantaja.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on luottamusmiehen kanta asiaan? 

Toki luottamusmies on puolellani.

Miten se näkyy käytännössä?

Osallistuu kanssani "neuvotteluihin". Olisi oikein kiva mennä tuollaisiin yksin asianomistajana kun työnantajan edustajia on vastapuolella kolme.

Aika eriarvoisessa tilanteessa melläkin ollaan riippuen siitä, mihin tiimiin sattuu kulumaan. Naapuritiimin päällikkö tekee kaikkensa että tiimillä olisi töitä ja talolle tulisi rahaa. Meidän tiimipäällikkö tekee kaikkensa turvatakseen oman selustansa, mutta ei saa yhtään asiakasta hommattua tiimille. Hankkiutuu vaan kakenlaisten sisäisten kehityshankkeiden ym. vetäjäksi ja pyrkii näin tekemään itsensä "korvaamattomaksi". Surkein esihenkilö, joka minulla on koskaa ollut 30v työurallani.

Ei kuulosta hyvältä tiiminvetäjältä. Mutta toisaalta, sinun kokemuksellasi (ja todnäk korkealla palkalla) odotusarvo on, että pystyt suuntaamaan osaamistasi uuteen tarpeelliseen suuntaan ja hankkimaan asiakkaita ja rahoitusta itse. Ei olla perässävedettävänä. Eri on, jos nostat jotain kolmosella alkavaa palkkaa. Mutta jos se alkaa vaikka vitosella, pitäisi kyetä tuomaan rahaa taloon niin paljon, että sillä työllistetään muitakin kuin sinä itse. Jopa miljoonahankkeita.

Ota siis ohjat omiin käsiisi etkä jää passiivisena odottamaan, että "joku" sinut työllistää. Tai ehkä tämä on jo myöhäistä, mutta tämä on se, mitä sinun olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten.

Palkastasi riippuen odotukset tuloksille ovat erit. Kovalla palkalla odotetaan kovempia tuloksia. Ja ellet niitä saa aikaan (ajankohtaista tarpeellista osaamista, rahaa, asiakkaita), alisuoriudut palkkaan ja odotuksiin nähden.

Mutta silti yhden hengen YT:t kuulostaa laittomilta.

Vierailija
22/27 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osallistuu kanssani "neuvotteluihin". Olisi oikein kiva mennä tuollaisiin yksin asianomistajana kun työnantajan edustajia on vastapuolella kolme.

Aika eriarvoisessa tilanteessa melläkin ollaan riippuen siitä, mihin tiimiin sattuu kulumaan. Naapuritiimin päällikkö tekee kaikkensa että tiimillä olisi töitä ja talolle tulisi rahaa. Meidän tiimipäällikkö tekee kaikkensa turvatakseen oman selustansa, mutta ei saa yhtään asiakasta hommattua tiimille. Hankkiutuu vaan kakenlaisten sisäisten kehityshankkeiden ym. vetäjäksi ja pyrkii näin tekemään itsensä "korvaamattomaksi". Surkein esihenkilö, joka minulla on koskaa ollut 30v työurallani.

Ei kuulosta hyvältä tiiminvetäjältä. Mutta toisaalta, sinun kokemuksellasi (ja todnäk korkealla palkalla) odotusarvo on, että pystyt suuntaamaan osaamistasi uuteen tarpeelliseen suuntaan ja hankkimaan asiakkaita ja rahoitusta itse. Ei olla perässävedettävänä. Eri on, jos nostat jotain kolmosella alkavaa palkkaa. Mutta jos se alkaa vaikka vitosella, pitäisi kyetä tuomaan rahaa taloon niin paljon, että sillä työllistetään muitakin kuin sinä itse. Jopa miljoonahankkeita.

Ota siis ohjat omiin käsiisi etkä jää passiivisena odottamaan, että "joku" sinut työllistää. Tai ehkä tämä on jo myöhäistä, mutta tämä on se, mitä sinun olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten.

Palkastasi riippuen odotukset tuloksille ovat erit. Kovalla palkalla odotetaan kovempia tuloksia. Ja ellet niitä saa aikaan (ajankohtaista tarpeellista osaamista, rahaa, asiakkaita), alisuoriudut palkkaan ja odotuksiin nähden.

Tämä aloitus tuoksahtaa trollaukselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulle sanottu että juuri sut tullaan irtisanomaan yt-neuvottelujen lopputuloksena?

Ei ole suoraan sanottu, mutta sen nyt näkee sokea otsallaankin ilmoituksen sanamuodoista. Saattavat yrittää myös "ostaa minut pihalle" x kuukauden palkalla eli tarjoamalla tyäsuhteen päättösopimusta.

Aiotko tarttua sopimukseen vai riitauttaa asian kun yt-neuvottelujen lopputulos on selvillä?

Näihin kannattaa aina tarttua. Kuka haluaa olla työpaikassa, josta sinut halutaan pois? Rahat mukaan ja uuteen työhön.

Vierailija
24/27 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamassa kommentissa on epäilty, että yhden hengen yt:t olisivat laittomat.

Jos kerran on niin, että asiakas on lopettanut yhteistyön ja ap on ollut ainoa, joka on tehnyt töitä kyseiselle asiakkaalle, ei ole millään lailla laitonta/syrjintää, että yt koskee vain yhtä henkilöä. Eikä ole laitonta sekään, jos työsuhde tämän takia päätetään.

Päätöstä irtisanomisesta ei saa tehdä ennen yt:iden loppumista ja työnantajan on selvitettävä mahdollinen muu tarjolla oleva työ. Muuta työtä on tarjottava vielä myöhemminkin, jos sitä ilmaantuu (jos vaikka joku muu irtisanoutuu itse ja paikka avataan). Jos ap tekee sopimuksen työnantajan kanssa, hän saa varmaan vähän lisää rahaa, mutta ei ole sitten enää oikeutettu tarjottaviin töihin.

Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
25/27 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutamassa kommentissa on epäilty, että yhden hengen yt:t olisivat laittomat.

Jos kerran on niin, että asiakas on lopettanut yhteistyön ja ap on ollut ainoa, joka on tehnyt töitä kyseiselle asiakkaalle, ei ole millään lailla laitonta/syrjintää, että yt koskee vain yhtä henkilöä. Eikä ole laitonta sekään, jos työsuhde tämän takia päätetään.

Päätöstä irtisanomisesta ei saa tehdä ennen yt:iden loppumista ja työnantajan on selvitettävä mahdollinen muu tarjolla oleva työ. Muuta työtä on tarjottava vielä myöhemminkin, jos sitä ilmaantuu (jos vaikka joku muu irtisanoutuu itse ja paikka avataan). Jos ap tekee sopimuksen työnantajan kanssa, hän saa varmaan vähän lisää rahaa, mutta ei ole sitten enää oikeutettu tarjottaviin töihin.

Tsemppiä ap:lle!

Ei isossa talossa aloiteta YTtä sen takia, että yksi asiakkuus loppuu. Sitten etsitään henkilölle uusia tehtäviä ja asiakkaita. Kehitetään osaamista tarvittaessa uuteen suuntaan. Siirretään muualle organisaatiossa, jos se edesauttaa osaamiseen suuntaamista ja kehittämistä. Jos kyse on siitä, ettei henkilö halua tätä tehdä tai räikeästi alisuoriutuu, siihenkin on paljon muita keinoja ennen potkuja. Ehkä näitä kaikkia on jo yritetty tuloksetta. Sitten ymmärrän kovemmat keinot.

Tosiasiassa tilanne taitaa olla se, että Ap alisuoriutuu palkkaansa nähden. Vetää yli viiden tonnin palkkaa ja on silti ns perässävedettävä. Osaaminen on vanhentunutta eikä hän ole yhteistyökykyinen, halukas, kyvykäs tai motivoitunut kehittämään osaamistaan uuteen suuntaan. Isolla palkalla pitää kyetä tuomaan isoja rahoja jatai muita hyötyjä.

Tämä on ongelmallista monella tapaa. Eikä vähiten sen takia, että se laskee muiden työmoraalia ja motivaatiota, jos joku viisikymppinen saa korkeaa palkkaa ja silti on avuton perässävedettävä, joka ei tee tulosta projekteissa, ei saa hankittua asiakkaita jne. Jos taas palkka asiantuntijatöissä alkaa kolmosella, silloin onkin ok, että työt tuodaan eteen ja suorittaa ne sitten. Kumpikohan tilanne Apllä on.

Vierailija
26/27 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus tuoksahtaa trollaukselta.

Voi kun olisikin. Aika monta milioonaa olen taloon tuonut ja käskettynä hoitanut tätä asiakkuutta yli 15 viimeistä vuotta. Siinä ei ole paljin ehtinyt uutta osaamista ja asiakaskuntaa hakea. Nyt Hyvän Milelen Työnantaja on palkitsemassa minua työni hoitamisesta näin.

Vierailija
27/27 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toi hankala paikka. Jos työ, jota vain yksi ihminen on tehnyt, loppuu kokonaan, minkä tuolle voi? Toki firman rekrytoinnit pitäisi olla nyt kaikki jäissä siihen saakka kunnes noi neuvottelut on päättyneet ja heillä on suhun takaisinottovelvoite vielä 6kk työsuhteen päättymisen jälkeen. Jos siis ette tee jotain sopimusta aiheesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi