Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työeläke määrä en käsitä?

Vierailija
05.02.2022 |

Oon ollu nyt suuremmaksi osaksi 4-vuotta työelämässä. Ollu määräaikaista, osa-aikaista ym työtä. Jotain satunnaisia kesätöitä teininä. Oon nyt 28v. Huvikseni katoin työeläkeotteen. Siis mitä ihmettä enkö osaa tulkita oikein vai ihanko tosi onko eläkettä kertynyt vasta vähän yli 200e??

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikea määrä on työeläkkeelle.

Vierailija
2/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se tosi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastuin 2004 ilman mitään työtä ja saan takuueläkkeen verran käteen.

Vierailija
4/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä odotit? 

Vierailija
5/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keppiä ja porkkanaa. 

Vierailija
6/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei, tervetuloa aikuisuuteen. 

Olen 45-vuotias ja valtion eläkettä kertynyt 770€:a/kk:ssa 18-vuoden työkokemuksella työeläkeotteeseen.  Sellaista se on, kannattaa säästää rahastoihin säännöllisesti sen 50-100€:a kuukaudessa nyt heti ensi palkasta lähtien.

Samalla alat opiskella mitä tarkoittaa 'korkoa korolle' -ilmiö ja voit olla tyytyväinen kun olet minun ikäiseni, että sinulla on 100.000 euron potti kasvamassa säästöissäsi sitä eläkettäsi varten. Niihin rahoihin et koske, kuin vasta kun virallisesti jäät pois työelämästä.

Vierailija
7/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkase ap vielä huvikseen että minkä ikäisenä eläkettä sinulle alkaa juoksemaan. Saatat siitäkin yllättyä.

Vierailija
8/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tarkistin työeläkeotteeni juuri ja ihmettelin, miksi laskelmien mukaan eläkkeeni tulisi olemaan alle 900 euroa. Kunnes huomasin, että laskelmissa oletettiin kuukausitulojeni olevan 450e kuukaudessa seuraavat 30 vuotta :D Korjasin sen nykyiseen palkkaani ja kas, kyllä se 1800 euron eläke jo kuulostaa huomattavasti paremmalta kuin alle 900e.

Vierailija
9/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työeläke jää pieneksi saa kansaneläkettä, joka on sitä pienempi mitä enemmän saa työeläkettä ja jää kokonaan pois tietyn rajan jälkeen.

Eläkeläinen voi myös saada, oliko se nimeltään hoitolisä tjs., jos on kovin huonokuntoinen, siinä eri tasoja.

Kaikesta menee veroa, suhteessa paljon enemmän kuin ansiotulosta (samoin kuin työttömyyskorvauksesta), tosin kaikkein pienimmistä eläkkeistä ei veroa mene, mutta sillä eläketasolla onkin taloudellisesti ahtaalla ja varsinkin jos on esim. suuret lääkekulut tai asuu yksin ja/tai asumiskulut ovat suuret. Toki eläkeläinenkin voi saada asumistukea.

Vierailija
10/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä myös ääni itse säästämiselle. Satatonnia on kiva raha eläkkeellä ja tietysti pienikiluinen asunto.

Vierailija
11/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt. Jos minä jatkaisin nykyisessä työssäni siivoojana ihan eläkepäiville asti, saisin eläke-ennusteen mukaan näillä ehdoilla alle takuueläkkeen verran eläkettä. Hurraa työelämä! Ampuisko itseään jalkaan? Tai päähän.

Vierailija
12/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt. Jos minä jatkaisin nykyisessä työssäni siivoojana ihan eläkepäiville asti, saisin eläke-ennusteen mukaan näillä ehdoilla alle takuueläkkeen verran eläkettä. Hurraa työelämä! Ampuisko itseään jalkaan? Tai päähän.

Määkin siivooja. ;) Huono palkka ja raskas työ :(

Vierailija
13/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sijoittaa nyt kun vielä voit. Myöhemmin voi olla myöhäistä. Tuo eläkeponzi tulee kaatumaan ja sitähän on kokoajan heikennetty viimeisen 30 vuotta...

Vierailija
14/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, 4 vuotta ja kertymää 100 e/v. Se on aika hyvin. Olen saanut kutakuinkin keskipalkan verran 38 vuotta ja eläke tulee olemaan alle 2000 e/kk. Eläkettä ei siis ole kertynyt 100e/v vaan paljon vähemmän.

Vierailija
15/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en säästä mihinkään rahastoihin tms, en ole vielä uskaltanut kun ei ole oikein varaa menettääkään rahoja. "Pohjakassa" on nyt 48.000e ja pistän tuonne tilille kuukausittain 200-300e. Tuloni ei ole kuin 900e/kk käteen jäävä osuus eli enempää en pysty eläkettä itse säästämään kuukaudessa. :/ Ikää nyt 38 vuotta.

Vierailija
16/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, 4 vuotta, ei 4-vuotta!!!!!

Vierailija
17/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en säästä mihinkään rahastoihin tms, en ole vielä uskaltanut kun ei ole oikein varaa menettääkään rahoja. "Pohjakassa" on nyt 48.000e ja pistän tuonne tilille kuukausittain 200-300e. Tuloni ei ole kuin 900e/kk käteen jäävä osuus eli enempää en pysty eläkettä itse säästämään kuukaudessa. :/ Ikää nyt 38 vuotta.

Ei ole varaa menettää rahaa ja sitten kuitenkin olet jo menettänyt noin 19 500 euroa kun et ole sijoittanut tuota summaa vaan 13 vuotta hillonnut tilillä noita rahoja. Tämä siis sillä oletuksella että olet 0 lähtenyt ja tasaisesti tuon 300 euroa kuukaudessa tallettanut...

Vierailija
18/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voin kertoa ettei se raha siellä tilillä lisäänny vaan se pitää laittaa töihin. Oikein sijoitettuna se tuplaantuu 7 vuoden välein. Nyt menettää vaan arvoa.

Vierailija
19/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keppiä ja porkkanaa. 

Mikä se porkkana on?

Vierailija
20/81 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertailtiin tuossa muutama vuosi sitten miehen kanssa eläkkeitä, hän oli ollut työttömänä 5.vuotta ja silti hänellä oli yli 100€ isompi eläke, kuin minulla. No ei ainakaan eläkettä varten kannata työskennellä..jos ei pärjää, niin Kela maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi