Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen akateemisen loppututkinnon suorittanut nainen ja mieheni on DI. Lukioikäiset lapsemme kyselevät, kannattaako edes mennä koko yliopistoon?

Vierailija
05.02.2022 |

Siinäpä kyssäri AV-mammoille

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LKV-tutkinnolla tienaa paremmin, kuin millään akateemisella tutkinnolla.

Kauppaopiston merkonomi + LKV-opiston kirjekurssi. Siinä on avaimet menestykseen.

Arkkitehtitoimisto piirtää ja toimii kiinteistön pääsuunnittelijana ja saa kiinteistön myyntihinnasta n. 1-1½% suunnittelupalkkiona kertapalkkiona. Arkkitehdin koulutus kestää liki kymmenen vuotta.

Kiinteistönvälittäjä perii saman  kiinteistön välittämisestä 3-5% myyntihinnasta joka kerran, kun se taas myydään. Kiinteistönvälittäjän koulutus on 4v kauppaopistoa + LKV-opiston kirjekurssi.

<

Ekstrabonari: kiinteistövälittäjä on töissä juuri silloin kun muut ovat vapaalla. Ei siis tartte ajatella kavereita, perhettä, elämää. Ou jee, beibe!

Vierailija
22/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lasten mennä omia polkujaan. Kun on siellä suorittavassa työssä kaikkien muiden käskytettävänä ja ehkäpä mahdollisesti asiakaspalvelutehtävässä mt-purkausten vastaanottajana ilman mahdollisuutta vaikuttaa omaan työaikaan tai palkkakehitykseen, niin fiksu lapsi itse päättelee, mihin kannattaa suunnata.

Vanhempina te voitte käydä läpi lastenne kanssa erilaisten työnkuvien hyvät ja huonot puolet. Akateemisten opintojen jälkeen on todennäköisemmin paremmat vaikutusmahdollisuudet oman työn suunnitteluun ja palkkiokehitykseen kuin vaikkapa ammattikoulusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa yliopistotutkintojen merkitys vähenee. Joillain aloilla varmaan käyttöä, lääkärit, lakimiehet yms. mutta monilla aloilla kaiken tiedon bvoi opetella itse netistä, ei tarvi yliopistokoulutusta siihen.

No jollain julkisella sektorilla varmaan kysellään tutkintotodistuksia ja pakkoruotsin kursseja 30v kuluttuakin, mutta yksityisellä el.

Hah, tosiaan kyllä netin itseopiskelu on sama kuin yliopiston olisi käynyt. :D

Vierailija
24/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koodasin vapaa ajan harrastuksena teininä. Lukion menin loppuun. Sen jälkeen firmaan töihin koodiapinana. Palkka oli 3200e/kk.

Nykyisin asun arizonassa ja tienaan noin 300t usd vuodessa. Jotain sertifikaatteja olen vain hommanut joskus.

Eli ei todellakaan kannata mennä yliopistoon jos kyvyt riittää muutenkin. Siinä vaiheessa kun kaverit valmistuivat yliopistosta tienasin jo enemmän kuin mitä he koskaan ovat sen jälkeen. Minulla oli myös säästöjä ja omistusasunto jonka arvo oli noussut ihan hyvin.

Enkä edes mielestäni ole mikään hyvä. Ymmärrän vain hyvin mitä englannin kielisissä kirjoissa ja kursseilla sanotaan. Olen huomannut etteivät ne yliopistokaverit tuohon pysty. Osaavat toki vetää rooleja niin kuin he olisivat maailmanluokan neroja käyttämällä sanoja joita maallikko ei ymmärrä mutta näytöt heiltä sitten nolosti puuttuvat.

Vierailija
25/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mediassa usein nostetaankin esille erityisiä tyyppejä, jotka ovat ilman koulutusta omilla keksinnöillään päässeet hyville tuloille, on tämä edelleen kuitenkin harvinaista. Sen sijaan moniin työpaikkoihin edelleen edellytettään tiettyä koulutusta. Yleisesti sanoisin, että korkeakoulutus kannattaa Suomessa edelleen. Poikkeusyksilöitä, jotka eivät koulutusta tarvitse, on ollut aina. Haittaa koulutuksesta tuskin on koskaan ollut kenellekään.

Vierailija
26/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan kannattaa hankkia joku tutkinto jolla tienaa rahaa. Tytön turha mennä, seksityö on voimaannuttavaa ja soveliasta.

Vierailija
27/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin realiteetit lapsille. Palkat esiin eri aloilta ja millaisen elintason mikäkin palkkataso mahdollistaa esimerkkeineen. Myös millainen asema työelämässä on mahdollinen milläkin koulutuksella ja millaisia vapausasteita eri työt sisältävät. Näin heillä on mahdollisuus tehdä harkittuun tietoon pohjaava päätös.

Vierailija
28/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa yliopistotutkintojen merkitys vähenee. Joillain aloilla varmaan käyttöä, lääkärit, lakimiehet yms. mutta monilla aloilla kaiken tiedon bvoi opetella itse netistä, ei tarvi yliopistokoulutusta siihen.

No jollain julkisella sektorilla varmaan kysellään tutkintotodistuksia ja pakkoruotsin kursseja 30v kuluttuakin, mutta yksityisellä el.

Hah, tosiaan kyllä netin itseopiskelu on sama kuin yliopiston olisi käynyt. :D

Voi olla parempikin, esim jossain tietojenkäsittelyssä tai sähkötekniikassa. Voi katsoa tasokkaita ivy league kursseja ja säätää harjoitusprojektien vaikeuden omien kykyjen mukaan. Yliopistossa kärsii usein huonoista proffista ja kaikkea on tyhmennetty jotta tarpeeksi moni pääsisi läpi.

Vierailija
29/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin älykkyys ei periydy suoraan vaan kaikilla periytyvillä ominaisuuksilla on pyrkimys kohti keskiarvoa.

On mahdollista että lapsenne eivät ole yhtä älykkäitä tai teoreettisia kuin te.

Se ei tietenkään vähennä heidän arvokkuuttaan ihmisinä tai teidän rakkauttanne lapsianne kohtaan.

Toiseksi lasten on tehtävä sitä mikä heitä kiinnostaa. On tuhoon tuomittu tie mennä kertomaan lapselle mitä hänen pitäisi tai ei pitäisi opiskella.

Lapsenne tietävät itse parhaiten mikä heille lopulta sopii ja mikä heitä kiinnostaa.

Nykyisin voi ammattikouluistakin tai ammattikorkeakouluista jatko-opiskella eteenpäin.

Kannustaisin lapsia opiskelemaan, mutta en menisi sanelemaan mitä heidän tulisi tehdä.

Pääasia on että opiskelevat jotain ja löytävät jotain mielekästä tekemistä elämässään.

Vierailija
30/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koodasin vapaa ajan harrastuksena teininä. Lukion menin loppuun. Sen jälkeen firmaan töihin koodiapinana. Palkka oli 3200e/kk.

Nykyisin asun arizonassa ja tienaan noin 300t usd vuodessa. Jotain sertifikaatteja olen vain hommanut joskus.

Eli ei todellakaan kannata mennä yliopistoon jos kyvyt riittää muutenkin. Siinä vaiheessa kun kaverit valmistuivat yliopistosta tienasin jo enemmän kuin mitä he koskaan ovat sen jälkeen. Minulla oli myös säästöjä ja omistusasunto jonka arvo oli noussut ihan hyvin.

Enkä edes mielestäni ole mikään hyvä. Ymmärrän vain hyvin mitä englannin kielisissä kirjoissa ja kursseilla sanotaan. Olen huomannut etteivät ne yliopistokaverit tuohon pysty. Osaavat toki vetää rooleja niin kuin he olisivat maailmanluokan neroja käyttämällä sanoja joita maallikko ei ymmärrä mutta näytöt heiltä sitten nolosti puuttuvat.

Ja sinä olet yksi poikkeus tuhannesta. Kyllä lähtökohtaisesti koulut kannattaa käydä.

Vierailija
31/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opitaanko yliopistoissa nykyään enää mitään muuta kuin woke-ideologiaa ja inte rsektionaalista fe minismiä? On ihan hyvä kysymys, että kannattaako yliopistoon enää nykyään hakeutua.

Vierailija
32/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se taiteilija Steve Jobs olisi itse puhelinta osannut rakentaa, vaan tekniikan yms. alojen asiantuntijat. On ihan eri asia myydä tai koodata yksinkertaisia järjestelmiä.

Palkka ei ole ainoa mittari työn arvoon ja varsinkan henkilön omaan motivaatioon ja itsensä toteuttamiseen. Amerikkalaiset eivät arvosta sivistystä.

Vierailija
33/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roska-kuskiksi kannattaa lukea.

Suosittelen. Hyvä palkka ja työ ilman stressiä.

Vierailija
34/39 |
05.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseoppineet ovat varmasti yhden hyvin kapean osaamisalueen osaajia, mutta eivät sitten muuta osaakaan. Esim. itseoppineet ns. koodaajat eivät ymmärrä toimintaprosesseja ja niihin liittyviä riskejä juuri ollenkaan. Mitä alkeellisimpia tietoturva-aukkoja rakennetaan jopa verkkomaksuliittymiin. Tokihan järjestelmän rakennuttajan pitää asiat ymmärtää, mutta näin ei useinkaan ole.

Vierailija
35/39 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain lapsi sen yksin lopulta tietää voi.

Vierailija
36/39 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, "ihan varmasti". Se, että sinä sanot opetelleesi kaiken olennaisen tiedon netistä tulee tulevaisuudessakin olemaan ihan yhtä mahtava rekrytointihitti kuin sellainen tyyppi, joka tulee ovelle ja sanoo opetelleensa asiat kirjoista ihan itse eikä tähän ole mitään kouluja tarvittu. Hemmetin harvassa ammatissa oikeasti se nettiin menevät osaa ihan itse tuosta noin vaan edes katsoa mikä kaikki on oikeasti olennaista alalle ja opiskella täysin oma-aloitteisesti sen kaiken. 

Se on sitten ihan toinen juttu, että sinne nettiin on jo tullut kaikenlaisia opintokokonaisuuksia monista eri aiheista, mutta fakta niiden osalta on se, että kyllä ne parhaat on yliopistojen tekemiä, jos alaa oikeasti opiskelemaan lähdetään. 

Vierailija
37/39 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata mutta sukulaiset joilla yliopistokoulutus tienaavat 3500 - 4000 e kk. Melko vähän koulutukseen nähden.

Varmaan kannattaa valita ainakin ala jolla tienaa.

Vierailija
38/39 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusvalinnassa pitäisi enemmän huomioida myös psyykkiset valmiudet, kuten stressin sietokyky, omien rajojen tiedostaminen ja epätäydellisyyden ja epävarmuuden sietokyky eikä vain tuijottaa koulumenestystä.

Se, että ihminen on toistuvasti bönarissa kertoo minusta osittain myös väärästä koulutusvalinnasta.

Vierailija
39/39 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, "ihan varmasti". Se, että sinä sanot opetelleesi kaiken olennaisen tiedon netistä tulee tulevaisuudessakin olemaan ihan yhtä mahtava rekrytointihitti kuin sellainen tyyppi, joka tulee ovelle ja sanoo opetelleensa asiat kirjoista ihan itse eikä tähän ole mitään kouluja tarvittu. Hemmetin harvassa ammatissa oikeasti se nettiin menevät osaa ihan itse tuosta noin vaan edes katsoa mikä kaikki on oikeasti olennaista alalle ja opiskella täysin oma-aloitteisesti sen kaiken. 

Se on sitten ihan toinen juttu, että sinne nettiin on jo tullut kaikenlaisia opintokokonaisuuksia monista eri aiheista, mutta fakta niiden osalta on se, että kyllä ne parhaat on yliopistojen tekemiä, jos alaa oikeasti opiskelemaan lähdetään. 

No itseasiassa minulla on kaksi yliopistotutkintoa. Toinen Helsingin ja toinen Turun yliopistosta.

Mutta maailma muuttuu. Niitä valintoja mitä vanhempani tekivät, ei kannattanut minun toistaa. Ja omien lapsieni ei kannata toistaa omia valintojani. Formaali yo-koulutus voi olla ihan hyödyllistä tulevaisuudessakin, mutta vähemmän tärkeää kuin omana aikanani.